SWR meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

SWR meter

#1 Bericht door PC1L »

Vaak wordt geadviseerd om een SWR meter te testen door hem om te draaien. De meteruitslagen ( bv bij de typen met twee meters ) moeten dan identiek zijn. Nu heb ik hier een exemplaar waarbij dat niet het geval is. Echter : bij enkele proefmetingen met dummyloads ( resistief : capaciteit / inductie arm ) lees ik af :

050 Ohm => 1:1,0
100 Ohm => 1:2,0
020 Ohm => 1:2,5
010 Ohm => 1:5,0


Dat is vreemd genoeg uit het boekje. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat de directivity voldoende is ( directional coupler stripline uitvoering ). De uitslagen zijn hoe dan ook correct.

Wat mij opviel is dat aan de ene zijde een extra striplijntje loopt naar twee parallelle 30 K weerstanden en een C ( topdetectie ) en diode voor LED toepassing ).

Is deze meter volgens jullie betrouwbaar of MOET een SWR meter bij omdraaien precies dezelfde waarden aangeven ? Kan het zo zijn dat het bij resistieve loads goed gaat maar niet bij complexe impedanties ?

Ikzelf prefereer steeds SWR meters met golfpijp, directional coupling, maar naar mijn mening moet zo'n stripline uitvoering het toch goed doen op zo'n lage frequentie als de twee meter band ?

Afbeelding

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SWR meter

#2 Bericht door PA0RAB »

PC1L en meelezers
Bij een SWR meting krijg je als resultaat een verhoudingsgetal tussen gewenste en werkelijke impedantie Zie je lijstje
Die impedantie kan meer of minder zijn dan de gewenste standaardwaarde van 50 Ohm zie je lijstje
Het gaat er om de afwijking van de gewenste impedantie binnen bepaalde grenzen te houden, zeg
voor een transistor eindtor 1 : 2 25 of 100 Ohm
Je kan nu direct de met een impedantie brug de impedantie van de belasting meten of via een omweg van heen en teruggaande gaande golf
Het woord directivity duidt de richting van de golf aan
Hoe dan ook de 2 spanningen (heen - terug) en/of stromen worden met elkaar vergeleken
Bijv met een stroomtrafo ringkern met 2 gelijke wikkelingen over de binnenader of met een paralelle lijn De stroom pos en neg gelijkrichten en grootte van de spanning meten als aanduiding van de impedantie
Je geeft een voorbeeld van een eenvoudig fout /goed meterje Een paralelle striplijn afgesloten met weerstand en gelijkrichterdiode Spanning laat led oplichten. Foute boel!!

Nog een opmerking
Het is m'n ervaring dat bij toenemende frequentie de koppeling tussen binnen ader en paralelle lijn toeneemt dwz mag korter worden.
Daarom zie je voor HF meer het trafo principe en voor VHF en SHF meer de geetste lijntjes

73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#3 Bericht door PC1L »

Net gelezen, bedankt voor je reactie, Ruud.

Een paralelle striplijn afgesloten met weerstand en gelijkrichterdiode Spanning laat led oplichten. Foute boel!!

Dat denk ik ja, als men nu nog eerst die twee parallelle weerstanden gekoppeld had en dan gevolgd door de rest, dan was het al erg geweest ( t.a.v. 145 MHz ), zoals het nu was uitgevoerd ontstaat er een aanzienlijke ongelijkheid, vooral op de twee meterband.

Nadat ik een SO-239 vervangen had en lichtdiode etc. had afgeschakeld kreeg ik keurige waarden als ik het deel waar die strip zat als output gebruikte hi hi :lol: wonderen zij de wereld nog niet uit

Het is m'n ervaring dat bij toenemende frequentie de koppeling tussen binnen ader en paralelle lijn toeneemt dwz mag korter worden.
Daarom zie je voor HF meer het trafo principe en voor VHF en SHF meer de geetste lijntjes

Ja, is bekend hier dat verschijnsel en ook logisch :idea:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR meter

#4 Bericht door PA3DJS »

Die waarden zien er perfect uit!

Hoe heb je de waarden voor 50, 20, 100 en 10 Ohm bepaald? Ik bedoel, heb je een FWD/REV switch en bij iedere andere belasting opnieuw "gecalibreerd", of bepaal je de referentie waarde op basis van kortsluiting of open load (in geval van slechts één uitgang), of op basis van omkeren coupler?

Als je nog meer waarden wilt testen, kun je een 1/8 lambda kabeltje tussenplaatsen waardoor de reflectiecoefficient over 90 degrs draait. Daar mee maak je op een makkelijke manier capacitieve en inductieve belastingen.

Heb je de waarden bepaald m.b.v. een signaal generator met echte 50 Ohm uitgang, of met je transceiver (waarbij het forward power zeer waarschijnlijk afhankelijk is van de belasting)?

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#5 Bericht door PC1L »

.. nou, die waarden zien er bijna te mooi uit hi hi .. een van de redenen om eens hier rond te kijken.

Het betreft een oude FSI-50 van Monacor waar een ( klein ) constructiefoutje in zit .. aan een kant loopt een strip koper, direct verbonden met de hete kant van een N chassisdeel. Die leidt naar enkele componenten, zie vorige inzending. Hierdoor ontstaat ongelijkheid, onbalans. De meter zelf is uitgerust met twee draaispoelinstrumentjes, waarbij je uitsluitend de powerindicatie op 100 % zet ( set stand ) ..

Leuk om nog te vermelden : bijregelen voor loads van 100, 25 Ohm is niet nodig. Bij 20 Ohm een zeer klein beetje. Inmidels even met een meetzender 50 Ohm checked, zelfde result. Het setten gaat zeer soepel op twee meter omdat ik dat aangepast heb in het DC naar de metertjes. Op de kortegolfbanden was deze ongelijkheid veel minder kritisch overigens. Voor de mods gaf dit SWR metertje alleen onzin aan, nu lijkt het serieuzer te zijn. Zitten we wel nog met het vraagstuk of een SWR meter uberhaupt in staat is om in een circuit met een meetkabel die niet 0,5 lambda of veelvoud(en) bedraagt, de juiste staande golf ( verhouding ) kan zien ..... hi :lol: De term zegt het al deze golf loopt niet en blijft op een punt op de kabel 'staan' .. waardoor bij topdetectie er dan ook juist een bepaalde momentele waarde wordt 'gezien'. Lijkt wat op het fenomeen dat bij een relatief lange kabel de SWR zeer goed lijkt te zijn maar dat juist in werkelijkheid niet hoeft te zijn. Verder, hoe dan ook, deze meter is uitgevoerd in stripline techniek ( directional coupling ) .. Het werken met een meetzender met wat lager vermogen leverde geen enkele probleem op vanwege de hoge gevoeligheid op twee meter.

Blijft het fenomeen dat deze meter ( zeker zolang die extra strip er op zit : onbalans ) aan een kant precies de juiste waarden oplevert. Bij omdraaien werkt het niet meer zo goed.

Een meetmethode met complexe impedanties ( kabeltjes van een bepaalde lengte met een zekere afwijkende load zal moeten aantonen of het werkelijk goed is. Een RIGOL analyzer met een return loss bridge is hier even niet ter beschikking hi hi. Dan maar op de ouderwetse manier.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR meter

#6 Bericht door PA3DJS »

Helder v.w.b. de "set" stand.

Het meetprincipe moet ook goed gaan bij complexe belasting. De brug meet absolute waarde van reflectiecoefficient, en de meter "berekent" de bijbehorende VSWR samen met de handmatige kalibratie (die 100% schaal afstelling).

Als extra test zou ik nog de VSWR van de FSI 50 zelf bepalen met 50 Ohm load. Ofwel een tweede SWR meter tussen bron en de FSI 50 met 50 Ohm load op de FSI. Als dat er ook goed uit ziet, samen met 1/8 lambda kabeltjes, dan heb je een zeer bruikbaar meetinstrument en zou ik het omkeren lekker vergeten!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#7 Bericht door PC1L »

Ja, kort en krachtig, net als bij resistieve loads : ook reactieve en andere complexe impedanties leveren perfect resultaat op .. gewoonweg niet te geloven voor zo'n 'gewone' SWR meter, echter ( ! ) bij 'foute' loads ( geforceerd uitlokken misaanpassingen ) dus resistief, reactief of zonder meer complex, ontstaan er afwijkingen bij gebruik van kabeltjes die niet 0,5 lambda of veelvoud zijn. Nu veronderstel ik, hopenlijk niet ten onrechte, dat 1/8 kabeltjes ook daartoe behoren hi hi.

"dan heb je een zeer bruikbaar meetinstrument en zou ik het omkeren lekker vergeten!"

Tja, dan hebben we nu een SWR meter met een TRX aansluiting en een antenneaansluiting :lol: Hoe dan ook, het lijkt wel erg goed te werken .. Volgende week even die strip vlakbij dat chassisdeel onderbreken, zien of in elektrische zin op 145 MHz er balans optreedt. Maar zoals het nu werkt ziet het er erg goed uit.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: SWR meter

#8 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik heb ook een oud 27MC metertje en ben ook verbaasd over de accurate aanwijzingen.
Om het heel lullig te zeggen heb ik in geen 1 Hf set een SWR meter gehad die beter is.
De beroerdste was van de Kenwood TS590 die gaf zoveel te laag aan dat et eigenlijk schandalig is en je kan het eigenlijk niet eens een indicatie noemen van wat de SWR brug van een TS590S aangaf.

De tuner in die set was best goed en ging echt tot 1 : 3 als de set SWR 3 aangaf, lullig was alleen dat dan de SWR al vaak 5 was in plaats van 3.
SWR < 1.4 was altijd gewoon SWR 1 op de Kenwood.

De tuner in de IC7300 doet het ook tot SWR 3 maar omdat die SWR brug redelijk klopt is het werkelijk tuner bereik van de IC7300 veel kleiner als van de TS590.

Het 11mtr prulletje wat ik heb (ik heb er 2 identieke 1 voor reserve maar al 30 jaar niet nodig gehad) doet het uitstekend tot en met 2 meter en power metingen kloppen prima van 14 - 144 MHz.
Lager als 14 MHz gaat de power meter wat te weinig aangeven.
Op HF en 6 meter is 100 watt geen probleem en op 144 kan het ding 25 watt aan niet gek voor een 11 meter ding wat bedoelt was voor 10 watt max.
Het brugje werkt ook met striplines niet met zo een ringkern trafootje.

Lang geleden gratis gekregen dat SWR power metertje met 2 metertjes 1 voor power en een voor de SWR
Het gebruikt een schuifpotmeter voor het op volle schaal zetten van de FWD schaal.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: SWR meter

#9 Bericht door PA0RAB »

Jos ,moet je in dit verband even de site van Martin DK7ZB bekijken Zelfbouw antennetuner En wat gebruikt hij als metertje een goedkope CB swr meter !!
73 en 55 met de knutsel de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#10 Bericht door PC1L »

Je had die metertjes onder veelbelovende namen als Himmelreich etc. etc. maar inderdaad, al snel had men door dat het ook op 2 meter goed werkte ..... ooit een opmerkelijke discussie meegemaakt over het vergelijken met een Bird SWR meter ..... dat wil je vast niet weten wat toen allemaal gezegd en geschreven werd :lol:

Wat wel zo is, dat Bird veel aandacht besteedt aan calibratie en dat soort dingen, de wattmeters zijn degelijk, goed .. maar als SWR aanduiding was zo'n Himmelreich dingetje niet te kloppen.

Uiteindelijk draait het toch maar om een ding : er moet een maximale vermogensoverdracht plaatsvinden tussen twee objecten ( bv de zendereindtrap met zijn eindtorren en netwerken, de impedantie bepalend, en de kabel naar de antenne ) .. er mag geen stootpunt zijn of maar zo gering mogelijk. Dat is maar uitsluitend op een manier mogelijk : de impedanties van beide moet gelijk zijn. Als je dat uitvindt met zo'n metertje ben je ver genoeg.

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: SWR meter

#11 Bericht door Bert_1 »

De impedantie van de kabel en de belasting moeten gelijk zijn, van de zender is het eigenlijk niet bekend wat de impedantie is.
Bert

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#12 Bericht door PC1L »

De zender wordt afgeregeld op maximale vermogensoverdracht voor 50 Ohm systemen ( in ons geval : zendamateurs ) en is daartoe ook zo ontworpen. Voor een afwijkende impedantie moet in het ontwerp van de transmitter al rekening gehouden worden daarmee.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: SWR meter

#13 Bericht door PA3DJS »

@PA1ZP:
Ik heb een 590SG, en ook daarvan is de ingebouwde SWR meter te optimistisch. Een SWR=1.5 wordt gewoon als SWR=1.1 weergegeven.

==potentieel off-topic==
Nagenoeg alle vermogensversterkers worden ontworpen om een zeker vermogen in een zekere belasting te leveren. De uitgangsimpedantie van de versterker zelf, wordt nagenoeg altijd NIET gespecificeerd.

Alleen een versterker die je met een tuner afregelt op maximum output, daarvoor geldt: Rout = Rload. Je zit dan op het punt van net geen stroom en spanningsverzadiging. Zodra je ook maar iets verandert (sturing, belasting), zal de actieve component in stroom of spanningsverzadiging gaan waardoor de uitgangsimpedantie fors af gaat wijken van de belastingsweerstand.

Als je een versterker wilt hebben met 50 Ohm uitgangsimpedantie, dan moet je daar middels tegenkoppeling op ontwerpen, en genoegen nemen met lager uitgangsvermogen. Je zult namelijk buiten het verzadigingsgebied van de actieve component moeten blijven.

Gelukkig is dit voor ons zendamateurs niet van belang en gaan we gewoon voor een zeker uitgangsvermogen en liggen we niet wakker van de uitgangsimpedantie van de PA.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: SWR meter

#14 Bericht door PC1L »

==potentieel off-topic==
Nagenoeg alle vermogensversterkers worden ontworpen om een zeker vermogen in een zekere belasting te leveren. De uitgangsimpedantie van de versterker zelf, wordt nagenoeg altijd NIET gespecificeerd.

Inderdaad wordt aan die versterker ( soms ) een impedantie toegekend ( 50 Ohm ) .. je weet dan dat deze transmitter op een 50 Ohm systeem moet worden aangesloten, doe je dat niet, dan kan het heet worden of de bekende vonken en erger :lol: De transmitte kan zichzelf ( zonder terugregelingen ) opblazen, en / of er ontstaan erg vervelende bijverschijnselen in hoogfrequente zin :( .. dat willen we niet hebben.

Ook voor berekeningen ( complexe wiskunde in de electronica, ondergetekende heeft er uitvoerig mee te maken gehad ) wil men soms graag een impedantie toekennen, gaat men uit van zo'n impedantie, dus dat gebied waarvoor de versterker ontworpen is. Die berekeningen zijn ingewikkeld maar zeer effectief :D

-Verwijderd account

Re: SWR meter

#15 Bericht door -Verwijderd account »

PA0RAB schreef:Jos ,moet je in dit verband even de site van Martin DK7ZB bekijken Zelfbouw antennetuner En wat gebruikt hij als metertje een goedkope CB swr meter !!
73 en 55 met de knutsel de Ruud PA0RAB
Deze website dus van DK7ZB. Kijk maar eens goed naar de foto :D
En dan zou het dit metertje zijn die hij heeft gebruikt.

Plaats reactie