Draad antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#16 Bericht door PA3DAT »

Jarne schreef:Ik dacht een Longwire te gebruiken met een ugly balun tussen de ontvanger en de draad.
Hoi Jarne, omdat je toch lekker aan het lezen en bestuderen bent:

"Often random wire antennas are also referred to as long-wire antenna. Long-wire antennas require a length greater than
a quarter-wavelength (λ/4) or half(λ/2) of the radio waves (most consider a true long wire to be least one wavelength),
whereas random wire antennas have no such constraint."
Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Random_wire_antenna

Een échte langdraad is dus eigenlijk minstens een golflengte lang op de laagst gebruikte frequentie. Wil jij ook op 160m
luisteren, dat is rond de 1,8MHz, dan moet je langdraad-antenne dus langer zijn dan 160m. Of langer dan een λ/2 (= 80m)
of een λ/4 (= 40m).
Ik denk dat je dat niet gaat halen... :wink:

Het is daarom beter te spreken van een "random wire" oftewel een draad van willekeurige lengte. Gewoon: een draad-antenne
of een eindgevoede draad.
Ik ken vrijwel geen amateurs met een échte "longwire", hoewel korte draadjes vaak -ten onrechte- zo genoemd worden... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#17 Bericht door Jarne »

Hoi Aloys,

Dat word wat lang ja, het zal iets van 20 meter worden denk ik. (nog niet gemeten)
Wat kan ik dan het best gebruiken om met de frg7 op zoveel mogelijk frequenties uit te luisteren?
Een simpele spriet antenne voor op het dak zou het mooist zijn. Netjes en geen geklooi met draden!
Maar zo simpel zal het wel niet zijn :lol:

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Draad antenne

#18 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Jarne schreef:Wat kan ik dan het best gebruiken om met de frg7 op zoveel mogelijk frequenties uit te luisteren?
Een simpele spriet antenne voor op het dak zou het mooist zijn. Netjes en geen geklooi met draden!
Maar zo simpel zal het wel niet zijn :lol:
Je kan dit overwegen. Je moet dan wel met de soldeerbout aan de slag.
http://www.pa0nhc.nl/Miniwhip/index.htm

Een dun draadje op hoogte zie je nauwelijks, compromis met de xyl sluiten. ;-)
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#19 Bericht door PA3DJS »

Jarne schreef:Hoi Aloys,

Dat word wat lang ja, het zal iets van 20 meter worden denk ik. (nog niet gemeten)
Wat kan ik dan het best gebruiken om met de frg7 op zoveel mogelijk frequenties uit te luisteren?
Een simpele spriet antenne voor op het dak zou het mooist zijn. Netjes en geen geklooi met draden!
Maar zo simpel zal het wel niet zijn :lol:
Ik denk dat als je een goede 1:9 impedantie autotransformator hebt, dat je met 5m draad ook al een eind komt. Reeds gezegd maar toch: een (zwevende) aardvoorziening kan je een hoop storing besparen.

Op het dak is meestal niet de optimale plek vanwege storing uit je eigen huis. Achter in de de tuin gaat vaak beter, maar het is en blijft een kwestie van proberen.

Jarne
Berichten: 69
Lid geworden op: 23 jun 2017, 14:57

Re: Draad antenne

#20 Bericht door Jarne »

Hallo,

Vandaag weer een beetje aan het testen geweest.
Mijn 'random wire' (simpele speaker draad)) is 14 meter lang en hangt op 3,5 meter hoog tussen de dakgoot van het huis en een houten schommel met een lange lat in de tuin. Aan beide kanten geisoleerd met een stuk trespa.
Er zit nu een stuk coax tussen de frg en de antenne draad.
Er is nu minder storing (door de coax neem ik aan, elke keer een klein stapje verder)
Op de 20 meter kan ik in AM en een beetje USB de halve wereld ontvangen inclusief een aantal number stations.
Op de 40 meter ontvang ik niet veel alleen een hoop ruis.
Ligt denk ik aan de lengte en hoogte van de draad.
Van het meeste wat ik ontvang is het geluid goed.
Mooi stukje oudere techniek! (Yaesu FT 101 ook erg mooi!)

Groet, Jarne.

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#21 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Hallo allemaal,

Ik wil graag even inpikken op dit, al wat ouder, onderwerp.

Ik zoek aanstaande weekend een "random" longwire op te hangen. Ik heb bij DX Wire een spoel van 170m FL-draad besteld. De afstand van mijn schoorsteen (waar de draad naar binnen zal gaan) tot de boom waar hij komt in te hangen is zo'n 105m. Van de schoorsteen zal hij helemaal naar de kruipkelder gaan om vervolgens in de living uit te komen. De totale lengte zal dus +/- zo'n 130m bedragen. De bedoeling was om de draad rechtstreeks aan te sluiten aan mijn Kenwood R5000. Ik woon echt "op de boerenbuiten" en dus weinig storing van buitenaf (denk ik). Toch twijfel ik nu om een 9:1 balun aan te schaffen. Doen of niet? Kan de balun vrij in de lucht hangen, of toch beter tegen de muur schroeven?

Bijkomende vraag; ik wou aan de "boom-kant" gebruik maken van een katrol met een gewicht aan. De draad zou vertrekken aan de schoorsteen (zo'n 10m hoog, en in de boom zou ik ook op 10m hoog willen aankomen. Enig idee hoeveel zo'n draadje gaat doorhangen (gewicht is 11gr/m, dus ongeveer 1kg op 100m)?

Alvast dank voor jullie input!

Groeten,

Kristof

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#22 Bericht door PA3DJS »

Als je een spankracht hebt van 5 kg, zal de draad over 130 m zo'n 4.2 m doorhangen. Verdubbeling spankracht is halvering doorhangen.

Over de 1:9 transformator.
Ja, ik zou hem gebruiken, al is het maar vanwege de kortsluiting voor DC.

Mocht je geen transformator gebruiken, dan zou ik wel voor een smoorspoel zorgen tussen antenne en mantel. Dit reduceert de energie in transienten ten gevolge van verre/nabije ontladingen tijdens onweer.

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#23 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Dankje voor jou antwoord PA3DJS, Wim. Dus als ik er een gewicht van 5kg aanhang, zal de draad ongeveer 4m doorhangen? Dan opteer ik best voor extra gewicht zodat de draad horizontaler komt te hangen?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#24 Bericht door PA3DJS »

Wacht even, de overspanning is 105 m (ik heb met 130 m gerekend en 1.3 kg draadgewicht).

Voor een 105 m overspanning, draadgewicht 0.011kg/m en 5 kg spankracht, hangt je draad 3 m door. Dat scheelt toch weer behoorlijk ten opzichte van 4.2 m.

Of meer gewicht nodig en acceptabel is, kan ik niet inschatten.

Ik zou de 1:9 autotransformator buiten plaatsen, en dan met coax naar binnen gaan. Dan heb je minder kans op storing t.g.v. je eigen apparatuur. Veiligheid is wel en ding. Als de bliksem in die draad slaat heb je wel een probleem. Je haalt dan een deel van de bliksem rechtstreeks naar binnen.

Als ik die opties had die jij beschrijft, had ik de draad niet tot aan de schoorsteen laten lopen. Vanaf de schoorsteen eerst enkele meters kunststof lijn, en dan naar de draad, zodat de draad niet dicht bij huis komt. 10m draad dan naar beneden laten lopen en onderaan de transformator eraan. De coax kan vervolgens over/of in de grond naar de shack. Als veiligheid zou ik de coax wel aan een redelijke aarde leggen.

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#25 Bericht door Kristof - ON3RMB »

PA3DJS schreef:Voor een 105 m overspanning, draadgewicht 0.011kg/m en 5 kg spankracht, hangt je draad 3 m door. Dat scheelt toch weer behoorlijk ten opzichte van 4.2 m.

Super, dankjewel!
PA3DJS schreef:Als ik die opties had die jij beschrijft, had ik de draad niet tot aan de schoorsteen laten lopen. Vanaf de schoorsteen eerst enkele meters kunststof lijn, en dan naar de draad, zodat de draad niet dicht bij huis komt. 10m draad dan naar beneden laten lopen en onderaan de transformator eraan. De coax kan vervolgens over/of in de grond naar de shack. Als veiligheid zou ik de coax wel aan een redelijke aarde leggen.
Goed idee, dat is zeker te doen. Maar dan moet ik nog wel even bekijken hoe ik met de coax door de muur kan. Er bestaan ongetwijfeld van die wanddoosjes waar de coax door kan?


Trouwens nog een vraag, er komen ook nog zonnepanelen op het dak. Wat met een draadantenne die 1m boven zonnepanelen zou lopen?

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Draad antenne

#26 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Hier ook zn soort opstelling met delta hor 84m loop langste overspanning 34m
De zeeg denk wel een meter maar is maar een 1.1mm rvs draadje
Gewicht bij voedingspunt dij de mast via katrolletjes anderhalve baksteen ( katrol 2 draadje gewicht /2 )
Zoveel gewicht aanbrengen als je denkt dat je draad mooi hangt
Heeft zn nut al bewezen andere ophangings punten zijn eikjes die met de wind meewaaien

Ook nog een zepp precies dezelfde situatie als bij jou enkel 40m lang 1mm rvs
Alleen heb het draadje goed geisoleerd onder een dakpan door geschoven via een scherpe rvs spaak
dwars door iso dak gestoken en daar op zolder met open feeder opgepakt

Dat puntje van bliksem OEPS ja, vertrouw al bijna 40 jaar op mijn neon lampjes hopende op de verdere goede afloop

Suc6 73 gj
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#27 Bericht door PA3DJS »

Het wordt mij nu wat onduidelijk met de nieuwe info over de zonnepanelen. Kun je een schets/tekening van de situatie plaatsen?

De draad 1 m boven een PV zonne-energiessysteem laten lopen, lijkt mij de goden in negatieve zin beinvloeden. Zit je reeds in een omgeving met veel QRM, dan kan het wellicht, maar ga je van een heel stille omgeving in een keer naar forse QRM van de inverter, dan wordt je echt niet vrolijk.

Wanddoosjes? Bij mij lopen de coaxen (ik geloof nu 5 stuks) gewoon door de muur.

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#28 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Hoi OM's,

Dank voor jullie antwoorden.

Ik ga het anders oplossen, en niet over de toekomstige zonnepanelen gaan, dus dat is geen punt meer.

Wel wil ik nog even weten of een 9:1 balun het ideale is voor een draad van (nu nog) zo'n 90m? Hoe kan ik weten hoeveel Ohm zo'n draad bedraagt? Ben ik misschien beter af met een 6:1 of 4:1?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2497
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#29 Bericht door PA3DJS »

Kristof - ON3RMB schreef:Hoi OM's,

Dank voor jullie antwoorden.

Ik ga het anders oplossen, en niet over de toekomstige zonnepanelen gaan, dus dat is geen punt meer.

Wel wil ik nog even weten of een 9:1 balun het ideale is voor een draad van (nu nog) zo'n 90m? Hoe kan ik weten hoeveel Ohm zo'n draad bedraagt? Ben ik misschien beter af met een 6:1 of 4:1?
De impedantie van zo'n stuk draad varieert sterk, zo tussen 50 Ohm en 3000 Ohm bij varieren van de frequentie, plus alle combinaties van weerstandsdeel en capacitief of inductief deel. Een gulden middenweg is wortel(50*3000) = 390 Ohm, en dan zit je in de buurt van de 450 Ohm (dus 1:3 wikkelverhouding)).

Omdat je de antenne voor ontvangst gaat gebruiken, is grote misaanpassing vaak acceptabel op HF. Dit is omdat zelfs bij misaanpassing de antenneruis dominant blijft, of je moet echt in de wildernis zitten. Wellicht dat je voor het hoge stuk HF (zeg maar 20..30 MHz) te kort komt met zo'n opstelling.

Als je 1:6 of 1:4 impedantieverhouding hebt liggen, werkt het zeer waarschijnlijk ook.

Om eerlijk te zeggen, zie ik het nut van zo'n lange draad niet in voor HF, tenzij je er een Beverage van zou maken (die aan het eind een afsluitng heeft naar aarde).

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#30 Bericht door Kristof - ON3RMB »

PA3DJS schreef:Om eerlijk te zeggen, zie ik het nut van zo'n lange draad niet in voor HF, tenzij je er een Beverage van zou maken (die aan het eind een afsluitng heeft naar aarde).
Wel, ik wou 'm voornamelijk gebruiken voor 160m (en lager indien dit zou kunnen), ik kan 'm hier toch kwijt. Ik dacht, misschien/wellicht verkeerdelijk, hoe langer hoe beter.
Nu, als ik ga werken met eerst 10m nylonkoord (aan beide zijden) zal het uiteindelijk een draad zijn van zo'n 80m.

Hoeft dus niet persé 1:9 te zijn, maar 1:6 zal ook wel lukken.

Dank.

Plaats reactie