Afstellen 3 elements multiband HF yagi

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#16 Bericht door PD7H »

Inmiddels de antenne naar beneden gehaald en gedemonteerd. Alle traps bekeken en doorgemeten, maar geen enkel probleem gevonden. Alles ziet er ook van binnen als nieuw uit. Vervolgens toch nog een keer de SO239 doorgemeten en tussen de centrale connector en de kant van de dipool waar hij aan vast zit meet ik een weerstand van 8 ohm.

Niet goed dus. Connectie binnen het zwarte blokje is niet helemaal goed. Er blijkt een tapeindje op de centrale aansluiting van de SO239 gesoldeerd te zijn die bijna los is. Ik heb het er overnieuw aan vast gesoldeerd, weer in elkaar gezet en probleem opgelost :)

Nu de antenne toch beneden was, heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om hem maar even netjes schoon te maken en alle afmetingen conform de installatie instructie ingesteld. Vervolgens alles weer het dak op om te kijken wat het resultaat is. Op 10M en 15M is de SWR <1.5, alleen op 20M 4.5. Blijkt resonant te zijn op 14.700 Mhz, dus zal de uiteinden iets langer moeten maken.

Al met al toch een succesvolle actie geweest :)
Bijlagen
SO239.png
SO239.png (21.6 KiB) 3380 keer bekeken
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#17 Bericht door PA4WK »

Mooi resultaat idd de uiteinden iets verlengen.
Succes met je antenne.
Hier gaat als het een beetje mee zit deze zomer een FB13 is een 3 banden dipool van Fritzel omhoog.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#18 Bericht door PD7H »

Inderdaad, klusje voor zaterdag. Is deze antenne weer helemaal oke. Daarna de EndFed nog maar even onder handen nemen, die staat ook niet helemaal goed. Toen ik hem bouwde had ik geen meet apparatuur, dus weinig inzicht. Met de antenne analyzer en een grid-dipper moet ik toch een heel eind komen :)
Gebruik hem eigenlijk alleen voor 40M, maar ook leuk als hij op 20M en 10M ook goed werkt.
73, Hans
PD7H

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#19 Bericht door PA1ZP »

Hi Hans

Over de endfed kan je op facebook/YouTube veel vinden bij Steve Ellington.
Misschien heb je er iets aan.

OK over de beam en het losse SO239 contact in de dipool van de beam.
Ook begrepen van de analiser dat het stralende element wat langer moet aan het einde voor de 20 meter impedantie.

Helaas moet ik wel de opmerking maken dat ik in het verleden de ervaringen opgedaan heb dat een aantal 3 element 3-band trap yagi's erg gevoelig zijn voor plaatsing en sommigen gewoon ronduit een belabberde voor/achter verhouding hebben.
Sommige van die ontwerpen zijn niet zo effectief gebouwd als de fabrikant ons wil doen geloven.
En dan ben ik nog erg netjes en beleefd gebleven met mijn uitspraken.

Natuurlijk is ook de lengte van de director en de reflector van belang, en natuurlijk wordt die ook beïnvloed door de hoogte van de plaatsing.
Echter zonder zeer gedetailleerde kennis van de traps en hun resonantie frequenties etc. kan je zomaar geen enkele aanbeveling doen over de lengteveranderingen die nodig zijn.

Let wel op bij alle metingen die je doet aan de beam dat deze op de hoogte en plaats staat waar deze defintief komt te staan.
Draai de antenne ook een keer rond met de analiser er aan mo veranderingen tijdens het draaien over bijvoorbeeld gebouwen of andere antennes de SWR kan beinvloedden op bepaalde richtingen.

73 Jos
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#20 Bericht door PD7H »

Hi Jos,

Dank voor je uitgebreide reactie.

De Endfed komt wel goed, is een kwestie van wat aanpassingen aan de lengte. De impedantie is goed dus de trafo werkt als verwacht. De trap moet ik nog wel even checken, maar daar kom ik wel uit.

De beam had ik volledig gedemonteerd, schoongemaakt en bij het in elkaar zetten de orginele maatgevingen aangehouden. Dit bleek voor 10M en 15M prima te zijn, alleen niet voor 20M. Gelukkig heb ik wel de mogelijkheid om direct aan de antenne te meten op de definitieve plaats. Alleen om de uiteinden van de elementen te verstellen moeten ze wel even van de boom gehaald worden. Antenne staat op een special geconstrueerd plato op de dakkapel en steekt net boven de nok van het dak uit.

Had al wel gemerkt dat het verschil in SWR behoorlijk is toen ik hem even op het garage dak had staan t.o.v. de plaats op het dak.

Inmiddels heb ik alle elementen met 10 cm verlengd en ook op 20M is de SWR nu prima.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#21 Bericht door PA4WK »

Nou dan kun je straks los gaan met 100W. op de hele 20m. band.
Zie de uitslag van de N-hereiking
Succes Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#22 Bericht door PD7H »

Ja inderdaad, al vind ik het ook wel de sport om met slechts 25W zo goed mogelijke resultaten te halen. Al weet ik niet of ik er op ga wachten, had ook nog in de planning staan om het laatste kwartaal van dit jaar F te gaan doen.
73, Hans
PD7H

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#23 Bericht door PA4WK »

Zou ik zeker doen heb het een paar jaar geleden ook gedaan en het voelt lekker eindelijk gelukt denk je dan (ik heb een wiskunde deuk)
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PD7H
Berichten: 369
Lid geworden op: 23 jan 2013, 19:46
Roepletters: PD7H
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Afstellen 3 elements multiband HF yagi

#24 Bericht door PD7H »

Inderdaad, wilde eigenlijk in 2013 gelijk doorpakken, maar drukte op mijn werk liet dat niet toe. Voor mij zal het doorrekenen van schakelingen de meeste moeite gaan kosten, daar ik geen electronische achtergrond heb. Zal een kwestie van even doorbijten worden :D
73, Hans
PD7H

Plaats reactie