Hexbeam halfweg op de mast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
dxhunter
Berichten: 409
Lid geworden op: 15 jan 2010, 18:32

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#16 Bericht door dxhunter »

Ben benieuwd of er veel verschil is in SWR van de hexbeam tussen een droog en een nat dak.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#17 Bericht door ----- »

Regen, dat is inderdaad een dingetje, heb gisteren getest toen het dak kletsnat was.
En dat had toch wel een flinke negatieve invloed op de SWR. Met name op de hogere banden (12 en 10)

Dit moet ik even laten bezinken. Mischien ga ik toch wel de 6/4 meter beam onder de hexbeam hangen.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#18 Bericht door PA1ZP »

Dag Marcel

Die redenering van de hexbeam hoger was puur geredeneerd vanuit de hoogte boven het dak.
Verder kan die SWR verstemming ook voortkomen uit het nat zijn van de draden, als dat zo is zou de SWR verstemming omlaag moeten zijn.

Als er druppels aan de draden hangen is in principe de draad dikker en wordt deze electrisch langer.
Ook hangt uw hex-beam 1/10 golflengte boven het dak, uw 2 meter beam al wel 1 1/2 golflengte.
Dus is de invloed van dat dak minimaal op deze 2 meter beam.

Ook ondersteun ik dat de hoogte van uw 2 meter beam belangrijk is, dat is echter voor de hex-beam helemaal niks anders, ook daar is de hoogte enorm van belang.

Leuk dat je dat op 2 , 4 en 6 meter allemaal gewerkt hebt.
Dat is echt heel knap.
Ik heb ook van alles al gewerkt op afstand op 6 en 2 meter, op een gegeven moment heb je dat wel gezien, vandaar de andere interesses.

Let wel op dat je antenne mastje de windlast aan kan, ik werk al jaren (23) met een mastje door het dak met een meedraaiend afdek kapje.
Ik hoor de rotor ook nauwelijks de rem klikt wat maar dan houdt het op.
Inderdaad een dempings rubbertje hier en daar doet wonderen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#19 Bericht door ----- »

Liefst had ik drie vrij staande masten van 18 meter, maarja we moeten schipperen met de beschikbare mogelijkheden. En misschien zit er wel een antenne teveel op de mast. Maar ik wil er geen inleveren.

Ik heb nu toch de 4/6mtr en Hex omgedraaid. Hopelijk is de invloed van het dak nu wat minder. Hoewel het natuurlijk nog steeds niet veel afstand is in golflengten.

Voor wat betreft windlast gaan we het meemaken. De reden dat ik nu het antenne park aan het upgraden ben, is ook een kromme mast. Dat was een 43mm stalen steigerpijp, nu is het een 60mm stalen steigerpijp.

ps. Wat mij betreft zeggen wij amateurs gewoon je en jou onder elkaar
Bijlagen
Plaatje van de nieuwe situatie
Plaatje van de nieuwe situatie

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#20 Bericht door PA1ZP »

Hi Marcel

43 mm stalen steigerpijp, heb ik ook, ik heb vezinkt stalen steigerpijp van 42.7 of zo x 2.5 mm.
Oftewel 1 1/4 duim constructiebuis.
Ik denk dat jij nu 60.8 x 2.5 mm buis hebt oftewel een 2 duim constructie buis, daar kan je nogal wat aanknopen, voor dat de buis het probleem gaat zijn Marcel.
Natuurlijk gaat nu ook nog de bevestiging van de rotor en steunlager een grote rol spelen in de stevigheid van de totale constructie.

Ik heb er in het verleden een 5el voor 10 en 15 meter in gehad, met 5 el van 4.8 meter vooraan tot 7.9 meter voor de langste .
ook hing er een 10 el voor 2 meter in van 4.5 meter boomlengte.
Windlast heeft toen geen problemen opgeleverd met 6 meter boomlengte van 50 mm buis.
Maar misschien was mijn deel boven het steunlager net onder de dakpannen kleiner als dat van jou.
Het u heeft te maken dat ik normaal bezig ben met Vlaamse zendamateurs en in Vlaanderen is de U vorm gewoon standaard, ook trouwens tussen alle mensen onderling is daar u heel gewoon.

Ik heb de antenne mast 2.7 meter boven het steunlager uitsteken wat resulteerd in 2.2 meter antenne mast boven de nokpan.
ik heb het geluk dat buiten een gewapend betonnen wand (met natuurlijk een berg betonijzer wat echt geaard is) de rest van de dakconstructie uit hout en dakpannen bestaat wat absoluut niet geleid zolang het droog is, er is geen aluminiumfolie aanwezig in isolatie materiaal.

Momenteel staat er in mijn mast alleen een roteerbare gebalanceerd gevoede 2 x 7 meter V-dipool.
Deze gebruik ik van 10 t/m 40 meter.
En dat bevalt me erg goed al een kleine 9 jaar of zo.
Ik denk dat het omdraaien van de 4/6 meter beam zeker de werking van je Hexbeam ten goede gaat komen.
Ik zou het zeker leuk vinden wat vervolg te horen van de bevindingen van de werking van je hex-beam.
Zeker ook omdat ik niet bekend ben met de werking van deze antenne, daar ik in het verleden altijd met RVS of aluminium antennes heb gewerkt (RVS voor de VHF yagis, aluminium voor de HF yagis).
Ik ben zeker benieuwd naar bijvoorbeeld V/A verhouding en gain.

Veel plezier ermee en hopelijk veel succesvolle qso's.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#21 Bericht door ----- »

In een eerdere post had ik niet zulk een beste SWR met de Hexbeam, De uiteindelijke reden was dat het dak isolatiemateriaal bevat met aluminiumfolie daarin verwerkt, waarmee de antenne dus effectief slechts een paar meter boven een metaalvlak stond.
Inmiddels heb ik een kokermast en is de antenne dus weg bij het dak, de SWR is nu kort bij 1:1 op alle banden.
Hoewel de 2 meter beam weg is vanwege de naar mijn menig te geringe activiteit staat er nu een rondstraler op de top en heb ik de offcenter montage van de hexbeam gehouden.
Bijlagen
IMG_20200528_114631-2.jpg

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#22 Bericht door ON5RKN »

PE5TT schreef:In een eerdere post had ik niet zulk een beste SWR met de Hexbeam, De uiteindelijke reden was dat het dak isolatiemateriaal bevat met aluminiumfolie daarin verwerkt, waarmee de antenne dus effectief slechts een paar meter boven een metaalvlak stond.
Inmiddels heb ik een kokermast en is de antenne dus weg bij het dak, de SWR is nu kort bij 1:1 op alle banden.
Hoewel de 2 meter beam weg is vanwege de naar mijn menig te geringe activiteit staat er nu een rondstraler op de top en heb ik de offcenter montage van de hexbeam gehouden.
Ziet er goed uit, alu kokermast?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#23 Bericht door ----- »

ON5RKN schreef:Ziet er goed uit, alu kokermast?
Ja, aluminium kokermast via https://kokermasten.nl , prima geholpen en werk geleverd door Arjan.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#24 Bericht door pa1bvm »

gekke vraag ..

zou je een hexbeam ook andersom kunnen gebruiken
dan hangt hij als een soort paraplu ..

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#25 Bericht door ----- »

Kwa kracht in de glasfiber poten zou het denk ik wel kunnen, maar dan moeten ze tegen de zwaartekracht vechten, nu worden ze door een touw in vorm gehouden.

In een gekke bui heb ik nog wel eens bedacht er 2 boven elkaar te monteren, dus zegt maar stacken
Door dan de onderste op de kop te hangen als paraplu is de stack afstand ook voor de lagere frequenties groter dan voor de hogere, dus voor alle banden een soort van ideale stack afstand.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#26 Bericht door ON5RKN »

PE5TT schreef:
ON5RKN schreef:Ziet er goed uit, alu kokermast?
Ja, aluminium kokermast via https://kokermasten.nl , prima geholpen en werk geleverd door Arjan.
Welke wanddikte hebben die buizen?

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#27 Bericht door ----- »

150x150mm 6mm
120x120mm 4.5mm
100x100mm 4.5mm

Is een behoorlijke stevige jongen, een maatje minder had ook wel gekund achteraf gezien 120x100x80

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Hexbeam halfweg op de mast

#28 Bericht door ON5RKN »

PE5TT schreef:150x150mm 6mm
120x120mm 4.5mm
100x100mm 4.5mm

Is een behoorlijke stevige jongen, een maatje minder had ook wel gekund achteraf gezien 120x100x80
Inderdaad stevige mast, die van mij is een 120X100X80 en zal misschien aangepast worden met een extra de 150 :-)

Plaats reactie