antenne lengte inkorten ?? 40/80

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#16 Bericht door fred101 »

Een balun zet alleen om van gebalaneerd naar ongebalanceerd. Dat sommige ook nog impedantie transformeren is leuk alleen niet altijd de goede kant op. Als jou dipool op 80m 1:1 is met een 1:4 balun wil dus zeggen dat hij op 80m in ieder geval geen 50 ohm is. Op 40m kan hij nu heel hoogohmig of laagohmig zijn. Daarbij is er een ohms en een complex deel. Zonder goede tuner kom je niet van dat complexe deel af. De meeste interne tuners hebben een veel te klein bereik. Ook moet een antenne in balans zijn en die moet niet afgedwongen worden door een middegeaarde spanningsbalun.

Mijn dipool 2x25,5m gaat erg goed op 160m, maar ik krijg hem niet helemaal 1:1 op 80m (1:1.2 als beste bij gelijke antenne stroom in de feeders), Verder doet hij het tot 6m op een band na ( ik dacht 10m maar daar zit ik nooit). Ik gebruik nu zo'n 10m kippenladder met 8cm spreiders en hij hangt op ongeveer 8 a 9m hoogte, wel in het vrije veld.
Maar als ik hem twee meter hoger zou hangen zou het hele verhaal al anders worden. Dankzij de openlijn en goede symetrische tuner lukt het bijna altijd maar mijn vorige dipool van 2x 15,5m ging alleen op 80m door een 100pF condensator over de rolspoel parallel te zetten, dat koste wel 4dB maar altijd beter dan niets.

Ik heb nu een symetrische tuner met stroombalun aan de transceiverkant en 2xC en 1xL, daarvoor had ik een tuner van de site van frits gemaakt, deze werkte ook erg mooi moet ik zeggen. Kreeg met de tweede tuner hem moeilijker getuned maar wel betere rapporten, kom nu op 80m heel europa door en eerst nederland niet uit maar dat kan met condities te maken hebben.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#17 Bericht door Steef »

Als een hele sinus op de draad past, is zoals gebruikelijk op het einde de spanning hoog en stroom laag. stroom loopt vanuit het voedingspunt naar het eind van de draad. Op het moment dat de ene zijde positief is, is de andere zijde negatief. (hele sinus) daardoor loopt in princiepe de stroom in bijde zijde de zelfde kant op. Het veld zal elkaar dus versterken, en een hele golf dipool heeft dus inderdaad enige gain ten opzichte van een halve golf dipool. In het vrije veld!

I Stand Corrected.
Wie praat luistert niet

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

Update antenne experimenten.

#18 Bericht door PA3MM »

De afgelopen dagen heb ik het volgende geprobeert, aan beide zijden de antenne met 180 cm verlengt, zie bericht PA0FRI.

Ik heb de 1:4 luchtcoax-balun ertussen uitgehaald.

Het is nu mogelijk om met de auto-tuner de 40 en 80 meter te tunen.
Als ik de ext-tuner uitzet kan ik met de int-tuner 160 ook nog tunen.
Weet niet wat het rendement is en hoeveel vermogen er uiteindelijk de tuner verlaat ! (te weinig kennis en meetapp).

Ik zou graag nog eens een symetrische tuner willen proberen.

Maar voor de PACC kan ik nu op alle banden uitkomen.

Mvg Jan PE1PXY

Plaats reactie