antenne lengte inkorten ?? 40/80

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

antenne lengte inkorten ?? 40/80

#1 Bericht door PA3MM »

Hallo OM's

Mijn draad antenne ziet er als volgt uit.

2x20 meter vanaf 11 meter boven de grond (mast) naar 3 meter boven de grond /I\ zo ongeveer.

Het volgende probleem doet zich voor.

Nou werkt de antenne perfect op 80 meter 1:1 rond de 3,75 Mhz maar op 40 meter niet in afstemming te krijgen.

De antenneresonantie ligt dan rond 6,7 Mhz.

Als ik de antenne inkort dan vrees ik dat de 80m onbruikbaar word.

Wat zou de mooiste oplossing zijn om 40 en 80 beide bruikbaar te maken.

Mvg Jan PE1PXY.

ps. zie qrz.com voor foto.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Hoe voedt je de antenne? Met coax of met open lijn?
Als het met coax is, dan wil zo'n opzet niet lukken, want op 40 heb je dan een heel hoog-ohmig voedingspunt - dus een enorme misaanpassing met je coax.

Met open lijn moet dit altijd in aanpassing gebracht kunnen worden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

#3 Bericht door PA3MM »

De antenne wordt met een open lijn gevoedt met spreiders van 10 cm de lengte van de lijn is ongeveer 30 meter.
Binnen is de lijn aangesloten op een coaxlucht-balun.
Daarna naar de interne tuner van de ft-920.
Met een losse tuner de MFJ-993b ook niet in resonantie te krijgen.

Mvg Jan PE1PXY,

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#4 Bericht door Steef »

Welke coaxlucht-balun? Hoe heb je die gemaakt? Is het een 1op1 balun?

Heb je geprobeerd wat er gebeurd zonder balun?

(40 mtr draad is een hele golf antenne, en dus is het rendement minimaal!)
Wie praat luistert niet

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

#5 Bericht door PA3MM »

Ja het is een 1:1 balun (ontwerp PA0FRI)gemaakt op een 150mm pvc buis.
Zonder balun gaat niet, antenne is symetrisch, set is a-symetrisch.

De lengte van antenne plus voeding is 2x50 meter.

Mvg Jan PE1PXY.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Steef schreef: (40 mtr draad is een hele golf antenne, en dus is het rendement minimaal!)
Dat moet je me toch eens uitleggen, Steef...waarom is dat rendement minimaal???? Volgens mij verandert alleen het stralingspatroon.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#7 Bericht door Steef »

Wanneer een antenne een hele golf is heb je in de antenne een hele sinus.

Het positieve gedeelte is dus even groot aanwezig dan het negatieve gedeelte. Daardoor heffen deze elkaar op.

Dus, bij een halve golf, stroombuik in het midden.
bij een hele golf, twee stroombuiken tegengesteld.

Een symmetrische antenne die in resonantie is heeft alleen een mantelstroom balun nodig. Dit omdat de ene helft meer of minder koppelt met de aarde dan de andere zijde. Dit door de bodem, dakgoot of wat dan ook. daardoor is de stroom in beide helften niet meer gelijk en krijg je mantel stromen. Dus heb je echt alleen een mantelstroom filter nodig bij een symmetrische enkelband dipool.

Verder heb je een grote lengte kippenladder, deze kan ook de impedantie veranderen (kijk naar de g5rv). Dus probeer het eens zonder balun, en kijk even op de verschillende banden. Dan hoeven we niet te gokken.
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#8 Bericht door Steef »

Kijk anders eens op deze site. Dit vind ik een erg nuttige site.

http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/Balun.htm


Dit is de home site:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/N-index.html
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#9 Bericht door PF1JM »

Steef schreef:Wanneer een antenne een hele golf is heb je in de antenne een hele sinus.

Het positieve gedeelte is dus even groot aanwezig dan het negatieve gedeelte. Daardoor heffen deze elkaar op.

Dus, bij een halve golf, stroombuik in het midden.
bij een hele golf, twee stroombuiken tegengesteld.
Hallo Steef,

Helaas moet ik het roerend met je oneens zijn. Wanneer je antenne een halve golf lang is, heb je de stroombuik in het midden. Bij een center-fed dipole is dit dus het voedingspunt. Bij een antennelengte van een hele golf liggen de stroombuiken in het midden van de dipoolhelften, waardoor je een stroomknoop in het voedingspunt hebt en de antenne-impedantie hoogohmig is. De stroombuiken zijn echter niet, zoals jij suggereert, tegengesteld, maar hebben juist dezelfde polarisatie.

Je zou een dipool kunnen voorstellen als een gebalanceerde voedingslijn die aan het einde over een zekere lengte opengevouwen is. Zolang de stromen over de voedingslijn lopen, zijn ze tegengesteld gepolariseerd, waardoor ze elkaar in de vrije ruimte vrijwel volledig opheffen. Klap je de lijn open, dan blijven de stromen "tegengesteld", maar doordat je de positie van de feederhelften in de ruimte veranderd, komt het er op neer dat dan de stromen juist gelijk gepolariseerd zijn.

Kijk ook eens op http://www.cebik.com/wire/abd.html
Hier staat uitgebreid beschreven hoe de stralingsdiagrammen van een dipool van 40 meter lengte er uitzien op de diverse HF amateurbanden.

Jeroen PF1JM

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

#10 Bericht door Steef »

Edit
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

#11 Bericht door PF1JM »

Steef schreef:Euuuhhhhhh......


Kijk:
http://www.pi4nov.nl/Lezingen/OCF/OCF.htm

En kijk nog even goed naar je eigen link om te zien waarover dat gaat?
Precies daar waar jij het over hebt, namelijk het verschil tussen een halve golf en hele golf dipool. De door Cebik voorgestelde lengte is 135 voet, oftewel ongeveer 40 meter....... Dat Cebik doorredeneert naar hogere banden is in deze niet relevant.
Trouwens, jij haalt er plotseling een OCF bij ...

Het vervelende is dat, als je bijvoorbeeld Rothammel er op naslaat, of wat verder kijkt op de website van Cebik, je niet anders kan dan concluderen dat de grafieken die de stroomverdeling over de antennedraad laten zien in de door jou aangedragen link niet juist zijn.

Als je kijkt naar het 2e plaatje van jouw link en het 4e plaatje van mijn link, dan zie je dat ze in tegenspraak met elkaar zijn. Bij Cebik zie je geen fase-omkering in het voedingspunt, bij pi4nov wel. Zelf ben ik dan toch geneigd om de goeroe te geloven en niet een door een niet bij naam of call genoemde amateur.

Overigens: deze is ook leuk: http://www-antenna.ee.titech.ac.jp/~hir ... index.html
Stroomverdeling en stralingspatroon bij toename van het aantal golflengten op een draad in één oogopslag.

Jeroen PF1JM

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#12 Bericht door pa7wwo »

Hoi Allen

Ik zou Cebik geloven.

Verder kan ik ook nog vermelden dat ON9CVD in zijn aannames voor opstraalhoeken totaal andere aannames heeft als Cebik en stellingen die in het boek "Low band dx-ing " van ON4UN genoemd worden.
Uit testen met fase gestuurde arrays en grote vertikale antenes en horizontale draadantennes is mij gebleken dat ON4UN het waarschijnlijk bij het rechte eind heeft.

Verder over de 2 keer 20 mtr dipool, op de site van de NL-goeroe Frits PA0FRI staat bijvoorbeeld dat er voor zo een antenne met kippenladder een bepaalde optimale lengte is om te voorkomen dat er een erg vervelende impedantie ontstaat op de tuner.
Verder is een 1 op 1 balun en de automatische tuner van een HF set zeker geen openlijn tuner, ook daar verwijs ik naar PA0FRI.

De kortste weg naar 80 mtr is onder de antenne van een 2 keer 20 meter een 1 : 1 balun te hangen en dan met coax naar de set, om op 40 mtr uit te kunnen komen kun je dan parralel of haaks op deze dipool op de zelfde balun 2 keer 10 mtr draad aansluiten zodat die ook resonant is en laagohmig op 40 mtr (zogenaamde dubbeldipool)

Er zijn enorm veel antennes te verzinnen waarbij 40 en 80 mtr samen kunnen worden bestreken, zonder de juiste kennis is het nog veel simpeler om er voor te zorgen een antenne te maken die het op 1 of op beide banden totaal niet werkt.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: antenne lengte inkorten ?? 40/80

#13 Bericht door PA0FRI »

Op 40 m zijn het 2 × ½ golf die in fase gevoed worden en dat geeft ongeveer 2 dB versterking. Als inverted "V" zal de versterking veel minder tot nihil zijn.
Als je geen afstemming verkrijgt op 40 m ligt dat aan de tuner en niet aan de balun (coax balun 1 ÷ 4?). Waarschijnlijk lukt het wel als de genoemde lengte van 50 m verlengd wordt tot 52 m.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA3MM
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 mei 2006, 12:45
Locatie: Friesland

#14 Bericht door PA3MM »

Het is inderdaad de 1:4 balun zoals op foto van PA0FRI http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/Balun/balun.htm

Zaterdag maar even proberen om de antenne te velengen met 2x2 meter ik hoop dat ik het kwijt kan, lengte van de tuin houd ook een keer op.

Bedankt iedereen voor de reactie's ik hou jullie op de hoogte hoe het afloopt.

Mvg Jan PE1PXY.

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#15 Bericht door pa7wwo »

Hoi Jan

Veel succes zaterdag, en laat ons eens weten of de tuner het wel aan kan met die lengtes, ik heb namelijk ook een FT920 maar gebruik de ingebouwde tuner nooit.
Als ik al ooit de tuner gebruik dan pak ik altijd mijn oude Cubic tuner (een manuele T-tuner met 1: 4 balun er in gebouwd), deze is redelijk geschikt voor coax en open lijn en heeft een balun die 5 keer zo groot is als die van de goedkope MFJ versatuners.
ook heeft de spoel een bereik dat zowel op 10 mtr en op 160 mtr veel meer kan bereiken heeft ook de Q-factor van deze spoel is veel hoger.

2 keer 20 mtr moet met die hoogte behoorlijk goed gaan werken op 80 en op 40 mtr.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie