kelemen dipole DP-8040

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3WB
Berichten: 62
Lid geworden op: 13 nov 2011, 09:58

kelemen dipole DP-8040

#1 Bericht door PA3WB »

hallo , vraagje ,
ik heb hier tijdelijk een kelemen dipole DP-8040op gehangen in inverted V
de swr op 7.000 = 1 op 6.0
de swr op 7050 = 1 op 4.0
de swr op 7100 = 1 op 1.6
de swr op 7.125 = 1 op 1.5
de swr op 7.150 = 1 op 2.5
de swr op 7.200 = 1 op 6.0
heeft iemand enige ervaring met deze dipole ?
ik wil graag weten waarom de dip op deze band zo smalbandig is , b.v.d.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: kelemen dipole DP-8040

#2 Bericht door EA5JEX »

Aangezien hij nergens 1 op 1 is, zal de omgeving van invloed zijn (hangt niet vrij).

Als hij wel 1 op 1 is, zal de bandbreedte groter zijn.

Kees

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: kelemen dipole DP-8040

#3 Bericht door PA0RAB »

PA3WB en meelezers
Om wat meer te weten te komewn over deze 2 band antenne maar eens gegoogled op Kelemen DP8040 Rollen er meteen 4 uitvoeringen over het scherm ,27m 30m en 32 m lang
Dipooltje is zo'n gemakkelijk snelle antenne. Maar heb er wel hard veel over geleerd door de vele miskleunen
Ook de site zelf geeft aanwijzingen waar het mis kan gaan
Zelf geef je aan dat de swr beweegt tussen 1 :1,5 en 6 maw tussen 8,3 en 300 Ohm
Kees geeft al een oorzaak aan Omgevingsinvloeden maw de capacitieve invloeden op de L C waarden van de antenne
De site geeft weer een hint door te stellen dat door de inductieve werking der spoelen er minder lengte nodig is.
Maar minder lengte =minder bandbreedte Oplossing tuner gebruiken
Dan de V ophanging De V vorm vermindert de impedantie van 75 ohm tot zo.n 35 en alles daartussen
Zelf heb ik gerommeld met waarden tussen de 180 gestrekte dipool en 90 graden 1/4 golf boven radiaalnet Kelemen waarschuwt de hoek niet kleiner dan75 grade te maken en de uiteinden der dipool flink boven de grond te houden
De mooiste hint van de site vind ik de opmerking dat iedere antenne wat langerwordt geleverd omdat iedere antenne wat anders regageert op zijn directe omgeving.

Wat moet je nu met deze opmerkingen
Aller eerst beseffen dat de swr een verhoudingsgetal is tussen de gewenste standaard van 50 ohm en de werkelijke
De hint langer bij aflevering voor aanpassing doet vermoeden dat je meting op 7,000 - 7,200 wel eens vals kan zijn.
Immers op resonantie heeft een antenne de laagste impedantie (die niet 50 ohm hoeft te zijn ... tuner gebruik)
Onderzoek dus de werkfrequentie met een griddipper of analyser.
De hoogte boven de grond heeft invloed op de C waarde van de impedantie en de dipool lengte op de L waarde
Op afstand is het lastig een goed advies te geven want mijn omgeving en omstandigheden zijn heel anders dan de jouwe
Kan slechts een denkrichting geven
55 en 75 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: kelemen dipole DP-8040

#4 Bericht door PA4WK »

Het middelste deel van deze antenne, het 7MHz. deel zal nauwelijks beïnvloed worden door de beide LC kringen (traps)
Het midden stuk van 2X10 meter zou in resonantie moeten zijn op de 40 meterband, de beide traps zijn eigenlijk bedoeld om bij 40 meter gebruik alles achter de trap af te schakelen en bij 80 meter gebruik door te laten en de draad achter de trap te verlengen.
Mij lijkt dat er wat anders aan de hand is, in het midden een SWR van 1:1.5 oplopend naar 1:6 naar de banduiteinden dat is wel een hele smalle steile doorlaat. Maar wat er precies aan de hand is daar kom je vrees ik alleen achter als je iets zichtbaar kunt maken met een bijv. een RigExpert antenne analyzer. daarmee kun je de bandbreedte en de resonantie frequentie zichtbaar maken, en kun je ook zien waar de impedantie rare sprongen maakt.
Het mooie weer komt er aan dus zou ik hem eens ergens op een veldje waar je hem vrij uit kan hangen uitproberen.
Ook zou ik de hele boel eens goed bekijken,
zit alles wel in elkaar zo als het moet?
Zitten er geen kortsluitingen waar ze niet horen?
Of zit er ergens een breuk?
Met een simpele Ohm meter kun je in ieder geval al een aantal dingen uitsluiten.
Als je hem niet on orde krijgt zou ik hem onder garantie terug sturen.
suc6 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: kelemen dipole DP-8040

#5 Bericht door pa0ejh »

Het blijft allemaal gissen zolang TS niet vermeld hoe de Antenne is opgehangen...

De hoek tussen beide Dipoolhelften, en de hoogte van de uiteinden boven de grond...enzv....
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: kelemen dipole DP-8040

#6 Bericht door PA0RAB »

Wim,
Oeijeoei een ohm meter bij je antennes
Herinner me vele discussies over het simpele feit dat de vrager kortsluiting mat terwijl op dat punt de weerstand 50 Ohm moest zijn Schijnbare weerstand = impedantie meet je niet met de ohm meter.
Wees gerust ik weet dat je het anders bedoelt Wim Maar een LC kring zal een hoog Ohmige wisselstroomweerstand hebben en een kortsluiting op gelijkstroom waar een Ohmmeter mee meet.
Dus Wim geen aanval op je tip de antenne te meten met analyser of griddipper of Antan de ruisgerator met meting van C en R componenten

Egbert
Lijkt me weer echt een zaak van niet weten hoe koopspul werkt en wat allemaal een antenne kan beinvloeden.Zelf vind ik het al heel fraai van Kelemen dat zij zelf al waarschuwen voor bepaalde effecten waar we door schade en schande wijzer door zijn geworden Willen we dus steekhoudend kunnen antwoorden moeten we dus meer weten over de factoren die de werking van een antenne kunnen beinvloeden

PA3WB
Vertel ons eens hoe je de antenne hebt wegespannen hoogten en afstanden Grondsoort mogelijke storende elementen als dak goot Afrastering in /van tuin e.d.

73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie