Vraag over Common Mode Curent Choke.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Vraag over Common Mode Curent Choke.

#1 Bericht door PA3EYC »

Komende velddagen willen we gaan experimenteren met een 80m vertikal op een 18m spiderpole en een 160m top-loaded vertikal om een 26m spiderpole.
Voor die antennes wil ik CMC chokes maken. Ik ben begonnen met een choke voor de 80m vertikal.
Ik heb hier FT240-77, -31 & 43 ringkernen tot mijn beschikking en RG142 coax kabel.

Ik heb diverse combinaties van bovengenoemde ringkernen geprobeerd. Uiteindelijk geeft 2x FT240-31 de beste demping op 80m.
Zie de bijlagen van 13 en 15 windingen op 2x FT240-31.
Mijn vraag is de volgende.

Door het wikkelen krijg ik een (hoge) impedantie voor de mantelstromen. Z=R+X.
Bij 13 windingen heb ik een demping van ca. 40dB op 3600kHz. De hoek (van Z) 4 graden wat betekent dat de choke resistief is. Oftewel R is >> X.
Bij 15 windingen heb ik een demping van ruim 41 dB op 3600kHz met een hoek van 41 graden. De choke is Capacitief en R is bijna gelijk aan Xc.

Wat is nou beter? 13 windingen met de resonantiefrequentie van de choke (X=0) in de 80m band of gewoon net zo lang door wikkelen tot het punt van de hoogste demping bereikt wordt? De choke wordt daarmee wel sterk capacitief.
Bijlagen
2x FT240-31 15wdn RG142 common-mode-attenuation.pdf
(164.04 KiB) 224 keer gedownload
2x FT240-31 13wdn RG142 common-mode-attenuation.pdf
(154.72 KiB) 192 keer gedownload
'73, Maarten -PA3EYC-

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#2 Bericht door EA5JEX »

Als het voor 1 frequentie is zou ik maximale demping kiezen.

Ken je deze artikelen?

http://www.w8ji.com/verticals_and_baluns.htm

http://www.qsl.net/in3otd/ham_radio/CM_ ... hokes.html

Kees

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#3 Bericht door PA3DJS »

Ik zou voor deze toepassing 13 windingen pakken (dus hoogste weerstandseel in een serievervangingschema).

Reden: Je totale impedantie (|Z|) bij 15 windingen is iets hoger, maar het weerstandsdeel (Re(Z) ) is waarschijnllijk lager. Het capacitieve deel kan samen met inductief gedrag van de coaxmantel elkaar tegen werken. Kun je jouw software zo instellen dat hij direct weerstandsdeel en reactief deel weergeeft? Dit scheelt weer in het rekenwerk.

De kans op zulk soort "onvoorspelbare" effecten door inductief/capacitief gedrag is groter bij kabels die in de lucht hangen. Als het om een common mode choke gaat die in een kabel komt die over behoorlijke lengte op de grond ligt (niet zijnde droog zand), dan ga je het verschil niet merken tussen de twee opties.

Heb je geëxperimenteerd met halverwege het wikkelen oversteken en meer of minder strak?

pe5t
Berichten: 1552
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#4 Bericht door pe5t »

Common mode chokes hebben alleen enig nut als je met een of enkele elevated (en ook resonante) radialen werkt.
Als het je bedoeling is deze verticale antennes van een radialennet (bij velddagen toch het simpelste) op de grond te voorzien dan kun je een common mode choke weglaten. Het overgrote deel van de retourstroom zal dan immers via de radialen terugvloeien en de retourstroom via de buienmantel van de coax is al snel verwaarloosbaar.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#5 Bericht door PA3EYC »

Eindelijk weer eens tijd gehad om met de choke aan de gang te gaan.

Wim,
Diverse site's weer bezocht die over CMC choke's gaan. Een hoge demping is uiteraard belangrijk maar de verhouding Rs en Xs is minstens net zo belangrijk.
Volgens de site van G3TXQ is >6kOhm goed maar >8kOhm is beter. Ook markeert hij in zijn tabel waar Rs > Xs.
Mijn VNA meet geen Rs en Xs maar alleen TL (demping in dB) en TP (fase in graden).
Ik heb even wat gegevens in Excel ingevoerd.
13wdn geeft 40,82dB en 4,13 graden op 3600kHz. Z = 12,08kOhm, Rs = 12,05kOhm en Xs = 0,87kOhm.
15wdn geeft 41,76dB en 30,64 graden op 3600kHz. Z = 15kOhm, Rs = 12,9kOhm en Xs = 7,64kOhm.
Beide voldoen aan de criteria: Rs > 8kOhm en Rs > Xs. Daarbij is het verschil in Rs bij 13 en 15 windingen niet bijster groot.
Op 160m zou de choke met 15wdn er zelfs ook aan voldoen.
15wdn geeft 41,65dB en 42,34 graden op 1900kHz. Z = 14,62kOhm, Rs = 10,81kOhm en Xs = 9,85kOhm. Rs > 8kOhm en Rs > Xs. Hoewel het verschil tussen Rs en Xs niet echt groot is. Dat was natuurlijk al te voorspellen omdat de hoek (42,34) bijna 45 graden is.

Voor de 80m choke ga ik voor die met 13wdn. Voor 160m ga ik nog proberen of ik er 17wdn op krijg.

Kees,
We gaan inderdaad experimenteren met verticals met 4 afgestemde elevated radials. Vandaar de behoefte aan goede choke's
'73, Maarten -PA3EYC-

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#6 Bericht door PA1ZP »

Hoi

Coax met 10 mtr lengte onder de grond laten lopen een 30 cm diep.
Klaar.
Mensen vergeten dat een stuk coax op 30 cm diep of dieper een uitstekende choke is.

Jaren een vertical gehad full size op 80 en met schakelbare aanpassing onder aan de antenne als halve golf op 40 mtr.

Getest op zeker 400 watt + 4 dB nooit een probleem.

Verder is die choke voor zenden veel minder belangrijk als voor ontvangen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#7 Bericht door ON5RKN »

PA1ZP schreef:Hoi

Coax met 10 mtr lengte onder de grond laten lopen een 30 cm diep.
Klaar.
Mensen vergeten dat een stuk coax op 30 cm diep of dieper een uitstekende choke is.

Jaren een vertical gehad full size op 80 en met schakelbare aanpassing onder aan de antenne als halve golf op 40 mtr.

Getest op zeker 400 watt + 4 dB nooit een probleem.

Verder is die choke voor zenden veel minder belangrijk als voor ontvangen.
Jaren een vertical gehad full size op 80

een fullsize op 80 meter? dan behoorde je tot de big guns wil ik wels eens een foto van zien :-)

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#8 Bericht door PA3EYC »

PA3EYC schreef:Komende velddagen willen we gaan experimenteren met een 80m vertikal op een 18m spiderpole en een 160m top-loaded vertikal om een 26m spiderpole.
PA1ZP schreef:Coax met 10 mtr lengte onder de grond laten lopen een 30 cm diep. Klaar.
Jos,
Je verhaal zal ongetwijfeld kloppen bij een (semi)permanente opstelling . Maar ik ga toch echt niet elke velddag twee geulen graven van 10m lang en 30cm diep :mrgreen: :mrgreen: . Dan is zo'n choke een stuk makkelijker.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Hans PE1KWH
Berichten: 281
Lid geworden op: 30 jul 2009, 19:32

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#9 Bericht door Hans PE1KWH »

Maarten,

Als je op hetzelfde plekje als afgelopen SSB velddag gaat zitten gooi je die coax in de sloot, desnoods opgebost.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#10 Bericht door PA3DJS »

PA3EYC schreef:Eindelijk weer eens tijd gehad om met de choke aan de gang te gaan.

Wim,
Diverse site's weer bezocht die over CMC choke's gaan. Een hoge demping is uiteraard belangrijk maar de verhouding Rs en Xs is minstens net zo belangrijk.
Volgens de site van G3TXQ is >6kOhm goed maar >8kOhm is beter. Ook markeert hij in zijn tabel waar Rs > Xs.
Mijn VNA meet geen Rs en Xs maar alleen TL (demping in dB) en TP (fase in graden).
Ik heb even wat gegevens in Excel ingevoerd.
13wdn geeft 40,82dB en 4,13 graden op 3600kHz. Z = 12,08kOhm, Rs = 12,05kOhm en Xs = 0,87kOhm.
15wdn geeft 41,76dB en 30,64 graden op 3600kHz. Z = 15kOhm, Rs = 12,9kOhm en Xs = 7,64kOhm.
Beide voldoen aan de criteria: Rs > 8kOhm en Rs > Xs. Daarbij is het verschil in Rs bij 13 en 15 windingen niet bijster groot.
Op 160m zou de choke met 15wdn er zelfs ook aan voldoen.
15wdn geeft 41,65dB en 42,34 graden op 1900kHz. Z = 14,62kOhm, Rs = 10,81kOhm en Xs = 9,85kOhm. Rs > 8kOhm en Rs > Xs. Hoewel het verschil tussen Rs en Xs niet echt groot is. Dat was natuurlijk al te voorspellen omdat de hoek (42,34) bijna 45 graden is.

Voor de 80m choke ga ik voor die met 13wdn. Voor 160m ga ik nog proberen of ik er 17wdn op krijg.

Kees,
We gaan inderdaad experimenteren met verticals met 4 afgestemde elevated radials. Vandaar de behoefte aan goede choke's
Welke minimale impedantie vereist is, verschilt per situatie. Er zijn situaties waarbij een choke met Re(Z)= 500 Ohm meer dan genoeg is, maar ook situaties waarbij Re(Z) = 10 kOhm niet genoeg is.

In jouw situatie (4 elevated resonant radials), is de spanning op de mantel bij het knooppunt der radialen dermate laag, dat een "slechte" choke ook voldoet.

Het volgende punt is: waar plaats je hem/ze, direct bij het voedingspunt, of verderop richting de Shack? Ik plaats er meestal een dicht bij het voedingspunt (zeker als bij verticale sprieten een deel van de voedingslijn ook verticaal loopt), en een een stuk verderop (1/4 of 3/4 lambda).

@PA1ZP, PE1KWH:
Ik snap dat de grond (eventueel sloot) bij in de grond liggende kabels prima CM absorbeert en eventueel bodemorganismen helpt, maar voor tijdelijke opstellingen vind ik die CM chokes best handig.

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#11 Bericht door PA3EYC »

PA3DJS schreef:Het volgende punt is: waar plaats je hem/ze, direct bij het voedingspunt, of verderop richting de Shack? Ik plaats er meestal een dicht bij het voedingspunt (zeker als bij verticale sprieten een deel van de voedingslijn ook verticaal loopt), en een een stuk verderop (1/4 of 3/4 lambda).
De choke komt direct in het voedingspunt.
'73, Maarten -PA3EYC-

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#12 Bericht door jan58 »

PA3EYC schreef:
PA3DJS schreef:Het volgende punt is: waar plaats je hem/ze, direct bij het voedingspunt, of verderop richting de Shack? Ik plaats er meestal een dicht bij het voedingspunt (zeker als bij verticale sprieten een deel van de voedingslijn ook verticaal loopt), en een een stuk verderop (1/4 of 3/4 lambda).

De choke komt direct in het voedingspunt.

Heb ook al eens van een za gehoord dat de choke gelijk achter de set komt??
Wat is nu waar????
Wie moeten we geloven???
Dat zijn nu de mensen die meer "geleerd" hebben!
Denk dat er 3 verschillende boeken/cursussen zijn gegeven????
Wie weet wat nu waar is?
Wil de echte zendamateur nu opstaan. :lol:

Gr Jan

on6zg
Berichten: 93
Lid geworden op: 05 feb 2008, 20:16
Locatie: Bree
Contacteer:

Re: Vraag over Common Mode Curent Choke.

#13 Bericht door on6zg »

Ik zou dit eens lezen :
http://www.yccc.org/Articles/W1HIS/Comm ... 6Apr06.pdf

Heb even het meest zinvolle gekopieerd :

So here’s where to put common-mode chokes:
First,
• on a coaxial feedline near the feedpoint of any antenna; or, if you run balanced line
from the feedpoint of a balanced antenna to a balanced tuner and balun (or balun and
unbalanced tuner) at, say, the point of entry to your house, on the coax at this point;3
• on a coaxial feedline on both sides of any point where the coax shield is connected to
a rod or pipe driven into the ground, or to a counterpoise;4
• on a coaxial feedline in your shack, where the coax first reaches your tuner, amp, or
transceiver;
• on a long coaxial feedline, at intervals of one-quarter wavelength;5
• on any other cable that goes near your antennas, e.g., to a rotator, to a remote tuner or
relay/switchbox, to SteppIR motors, to tower lights or utility outlets, …;
• on the power cable at an outdoor compact fluorescent lamp if this cable runs
anywhere near your antennas, and also where this cable enters your house;
• on both the high- and the low-voltage sides of any solid-state transformer that feeds
low-voltage lighting near your antennas;
• at the ground-fault circuit interrupter (GFCI) of any AC power circuit that goes near
your antenna.6
Second,
• on every 60-Hz AC power cable that feeds your shack;7
• on every other cable (antenna-rotator, telephone, TV, computer network, etc.) that
comes into your shack;
• on every cable of every computer, peripheral, keyer, TNC, switching power supply
(including wall warts and battery chargers, especially laptop-computer power adaptors)
and other device connected to your radio that oscillates, switches, or digitates;

Ik heb deze ervaring :
Toen ik een vertical in de tuin zette zonder common mode chokes had ik constant S7 noise .... Nu S1.5 (en ja ik heb nog steeds hetzelfde niveau van verschillende bakens en een test zendertje).
Ik heb een enorme lading ferriet materiaal 31 besteld bij mouser en ik ben blij dat ik deze investering heb gedaan. Alles in de shack is geaard en heeft een ferriertje.
Voor mijn yagi's : een choke aan de antenne ( daarna gaat de kabel onder de grond door, dus geen choke nodig daar anders zat er daar wel eentje) en wanneer hij de shack binnenkomt.

ook een aanrader om te lezen is :
audiosystemsgroup.com/RFI-Ham.pdf

How Many Ferrite Parts Should You Buy? Use the table below to estimate how many ferrite parts
you can use over a period of several years.
Number of HF antennas (include receive antennas)
If you run 100 watts or less, multiply by 10
If you use a 400-600 watt amp, multiply by 20
If you use a 700-1,500 watt amp, multiply by 30
If you chase DX or work contests, multiply again by 2
If you operate 6 meters with 100 watts add 10
If you operate 6 meters with 500 watts add 20
If your antennas are close to your living space or your neighbors (like on a city or
suburban lot), multiply again by 1.5
Multiply the largest number above by 2/3 and buy this quantity of #31 2.4”
toroids (Fair-Rite #2631803802)
Buy one #31 “biggest clamp-on” (Fair-Rite #0431177081) for every three toroids
Buy one #31 large clamp-on (Fair-Rite #0431173551) for every two toroids

gr Jan.
Beer : now there's a temporary solution !

Plaats reactie