Supr korte mobiel antenne review

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1395
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Supr korte mobiel antenne review

#1 Bericht door Thijzer »

Onlangs kocht ik (een beetje tegen beter weten in) twee van zulke antennes bij een Nederlandse firma:

Afbeelding

Het zijn dualband antennes die erg kort zijn. Ik heb op mijn auto twee magneetsprieten staan; eentje voor DMR en eentje voor de TM-D700 (dualband). Nadeel is dat de auto al wat hoger is en in een parkeergarage lijkt het alsof ik de harp bespeel: de antennes tikken tegen leidingen en alles wat onder het plafond hangt, tot omvallen van de antenne aan toe. Dus deze antennes leken me wel geschikt.

Ze zien er goed uit, kleven goed aan het dak en de kabel is lang met een aangegoten PL-connector. So far so good.

Op UHF werkt hij prima, in vergelijking met de dubbele 1/4 golf die eerst op het dak stond presteert hij weliswaar iets minder, maar dat is logisch, maar het verschil is niet groot.
Op VHF is het een drama. Ontvangst is prut en de SWR is way off. De repeater staat hier vlakbij maar komt matig binnen. Ik durf er ook verder niet meer mee te zenden. Op UHF krijg ik wel repeaters prima open, wederom werkt hij daar goed.

Dus wie deze antenne overweegt: voor UHF een aanrader (€ 20,- per stuk) maar voor VHF niet meer dan een dummyload. Een slechte dummyload.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Supr korte mobiel antenne review

#2 Bericht door pa0ejh »

Zag op de Lincho website dat er een SO230 kleefvoet onder zit, als je de DummyAntenne er af schroeft, hou je in ieder geval nog iets bruikbaars over...

Specs:

Frequency Range 136-174/400-470MHz
Gain 3dB
V.S.W.R <2.5
Input Impedance 50Ω
Radiation Omni
Maximum Power
Input-watts 50W
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Supr korte mobiel antenne review

#3 Bericht door on4ma »

55cm magneet ...krijg je nooit meer los van je auto :lol:

Plaats reactie