0,05 lambda radiaal voor hy end fed?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
DL5DEN
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 feb 2017, 21:58
Roepletters: PA3GWJ

0,05 lambda radiaal voor hy end fed?

#1 Bericht door DL5DEN »

Ik wil binnenkort een Hyendfed voor 20 meter verticaal opstellen aan een glasfiber mast, met het voedingspunt ca. 3 meter van de grond. Ik lees op diverse websites dat een radiaal bij het voedingspunt van 1,07 meter verbetering zou geven. Ik heb nog niet helemaal duidelijk wat die verbetering dan inhoudt.

Misschien is het voldoende een eind coax als tegencapaciteit laten fungeren en bijvoorbeeld het mantelstroomfilter een eind weg (bijvoorbeeld 1,07 meter?) van het voedingspunt installeren? Wie heeft daar ervaring mee?

Een eventueel radiaaltje dan gewoon laten bungelen naar beneden of apart wegspannen? Zou dat invloed kunnen hebben op de opstraalhoek?

Alvast bedankt voor de reactie,
groet, Dennis DL5DEN/PA3GWJ :idea:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 0,05 lambda radiaal voor hy end fed?

#2 Bericht door PA0RAB »

Dennis,
wat praktische ervaringen.
Ik heb in het verleden wat met dat1/20 draadje gerotzooid
De lengte is niet zo kritisch als maar rond die 1/20 Werking schijnt zo te zijn dat het stukje draad een scheiding vormt tussen antenne en kabelmantel. Werking komt zo ergens ook overeen met mantelstroomfilter.
Gewoon proberen Met draadje was bij mij de ontvangst ook wat rustiger
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: 0,05 lambda radiaal voor hy end fed?

#3 Bericht door Bert_1 »

Daar is in het verleden al het een en ander over geschreven hier, ik schat zo'n anderhalf jaar geleden. Via de zoek functie moet dat wel te vinden zijn en er staat veel info in, met name over dit draadje.

succes, Bert
Bert

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 0,05 lambda radiaal voor hy end fed?

#4 Bericht door PA4WK »

Heeft DL5DEN al antwoord op zijn vraag behalve dat er op dit forum al veel over geschreven is?
Omdat er al zo veel over geschreven is kan ik me namelijk voorstellen dat hij door de bomen het bos niet meer ziet.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Plaats reactie