Welke antenne kan ik gebruiken?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
jeanken
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 jan 2017, 23:11

Welke antenne kan ik gebruiken?

#1 Bericht door jeanken »

Ik zou terug graag beginnen met cb maar het probleem is dat ik op een appartement woon en dan ook geen basis antenne kan plaatsen.
Iemand die weet wat ik zou kunnen gebruiken?
Ik heb wel een terras waar ik eventueel een antenne kan plaatsen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7115
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Welke antenne kan ik gebruiken?

#2 Bericht door PE2AAB »

Welkom hier,

Ik denk dat ze je op het 27mc forum beter kunnen helpen maar ik vertel wat ik weet.
Er zijn amtennes voor klein behuisden. Let wel; dit zijn vaak compromis antennes. Verwacht er niet teveel van.

Kijk eens op de website van Classic en dan bij 27mc. Zij hebben ook antennes voor kleinbehuisden maar dan op zendamateur banden. Vast ook wel voor CB.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

verwijderd

Re: Welke antenne kan ik gebruiken?

#3 Bericht door verwijderd »

Hallo Jeanken

Zoals mijn voorganger al aangeeft zou je inderdaad even op de website van Classic international kunnen kijken.
https://www.classicinternational.eu/zen ... nes/basis/

En denk dan bijvoorbeeld aan een Boomerang antenne die uitermate geschikt zijn om aan een balkon o.i.d. te hangen

Succes ...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Welke antenne kan ik gebruiken?

#4 Bericht door PA3DJS »

Je zou de vraag ook op het CBforum kunnen plaatsen, maar de kans dat je hier zinvolle antwoorden krijgt is best groot.

Wellicht is het handig om een foto of schets van je balcon en terras te posten. Mijn gevoel zegt dat een halve golf (zo'n 5.5m lang) op het terras prima moet gaan. Vind je dat te groot, dan is een kwartgolf (zo'n 2.7m) over het nodige metaal als tegencapaciteit ook een aardige oplossing.

Zoals reeds gezegd, hoe kleiner hoe minder bereik. Een heel ander punt is dat PLC (internet via de wandcontactdoos) de boel volledig kan bederven. Je S-meter kan dan wel eens S9 of meer aangeven met als gevolg dat je alleen stations hoort die echt dichtbij zitten (enkele km of zelfs minder). Zie het niet als reclame voor geregistreerd zendamateurisme: de meeste PLC kastjes storen niet op de amateurbanden en dat komt de hobby echt ten goede.

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Welke antenne kan ik gebruiken?

#5 Bericht door pa1bvm »

een antenne hoeft er niet uit te zien als antenne ...

een niet opgeruimd snoer met kerstlampjes ???
of een vlaggen mast ..natuurlijk met de gemeentevlag erin ..
een hek ..een dakgoot

en waarom staat die trap al zo lang tegen het huis aan .. hij is wel precies een 1/2 golf lang ..

en zo zij er wel meer "oplossingen"
google maar eens op " stealth antenne"

Plaats reactie