Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#1 Bericht door PD4VCC »

Na jaren weer eens de hobby opgepakt, licentie geactiveerd en weer eens verdiept in wat leuke (nieuwe) technieken zoals DMR. Ook heb ik mijn RTL-SDR stick weer eens afgestoft om daar wat mee te experimenteren. Dit bleef bij afstoffen en ik heb inmiddels een SDR mini gekocht. Ik wil hier vooral ook eens wat naar 10 meter luisteren (goede herinneringen aan van vroeger) en kijken of ik daar iets in de toekomst mee wil doen.

Nu behoort het plaatsen van een vaste (grotere) antenne even niet tot de mogelijkheden en ben ik bezig een 'best of the rest' oplossing te kiezen. Nu gaat zelfbouw mij nog even te ver en zoek het even in de bestaande mogelijkheden. Ik heb gezocht naar een zo breedbandig mogelijke antenne die ik naast het luisteren wellicht straks ook kan gebruiken om te zenden. De CR 8900 van Diamond lijkt mij hiervoor op dit moment de beste keuze vanwege het brede bereik inclusief 10m. Toch lees ik in verschillende reviews dat voor 10m de ground wel erg belangrijk is.

Ik was van plan een goede magneetvoet te kopen die ik plak aan een groot (useless) metalen rooster dat een architect ooit bedacht heeft voor mijn huis :-). Het rooster is een meter of 1 bij 5m ongeveer. Zou dit voldoende zijn om voldoende tegencapactiteit te bieden?

Ik kwam ook nog DITfantastische stukje metaal nog tegen waarmee je er in theorie een groundplane antenne van maakt. Niet zomaar verkrijgbaar in europe zover ik kan zien.

Advies is welkom!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#2 Bericht door Thijzer »

Een goede groundplane is wel te adviseren ja, ook al adviseert Diamond die niet bij alle mobiele antennes. Ik kan me niet voorstellen dat het dan goed werkt, maar goed.

Ik zou de antenne vast op het rooster monteren, dus met een goede RF verbinding met dat rooster. De magneetvoet werkt naar mijn ervaring minder goed en dat zou zonde zijn.
Vermits het kan natuurlijk. Diamond en andere merken verkopen een soort kofferbakklemmen om een mobiele spriet op de rand van de klep te monteren. Misschien is dat wat voor je? Bij Wimo een voorbeeldje: http://wimo.de/mobile-antenna-accessories_e.html

Gebruikersavatar
Randy
Berichten: 880
Lid geworden op: 18 okt 2011, 23:30
Roepletters: PH4X
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#3 Bericht door Randy »

Er is een basis uitvoering van die antennes voor 10/6/2/70. Lengte circa 150cm? Maarten (PE7M) kan ze in Nederland leveren. Uit mijn hoofd 89 euro af Hilversum.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#4 Bericht door EA5JEX »

Ik zou een multiband groundplane op dat rooster zetten of een endfed antenne gebruiken als je die kunt wegspannen.
Kees

Gebruikersavatar
Michiel
Berichten: 441
Lid geworden op: 06 okt 2010, 14:09
Roepletters: PD7MD
Locatie: JO22IW

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#5 Bericht door Michiel »

Ik heb een nepper gekocht van de diamond cr8900.
https://nl.aliexpress.com/item/Harvest- ... 4206b88a29
Deze heb ik op een stuk hoeklijn gemonteerd waar ik 3 radialen onder een hoek van 45 graden heb gemonteerd van 125cm lang.
De ontvangst is goed en de antenne is zeer degelijk gemaakt.
Op de analyzer zie ik een dip op 10 meter, hoger kom ik helaas niet met de analyzer.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#6 Bericht door PD4VCC »

Dank voor jullie antwoorden..

@Randy ik heb even zitten zoeken welke antenne je bedoelt als basis antenne maar kan niet helemaal vinden welke je bedoelt?

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#7 Bericht door PD4VCC »

Michiel schreef:Ik heb een nepper gekocht van de diamond cr8900.
https://nl.aliexpress.com/item/Harvest- ... 4206b88a29
Deze heb ik op een stuk hoeklijn gemonteerd waar ik 3 radialen onder een hoek van 45 graden heb gemonteerd van 125cm lang.
De ontvangst is goed en de antenne is zeer degelijk gemaakt.
Op de analyzer zie ik een dip op 10 meter, hoger kom ik helaas niet met de analyzer.
Ja deze al veel tegengekomen op Alie..wordt in Nederland ook (door)verkocht voor bijna 100 euro. Door chinees nieuwjaar en geen geduld om te willen proberen op dit moment even geen optie om hem uit China te laten komen. Voor mij overigens lastig om radialen te plaatsen. Misschien toch maar eens kijken wat het doet met een 'kleefvoet' en/of vaste montage.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Diamond CR-8900 als basisantenne en aarding.

#8 Bericht door PD4VCC »

PD3I schreef:Dank voor jullie antwoorden..

@Randy ik heb even zitten zoeken welke antenne je bedoelt als basis antenne maar kan niet helemaal vinden welke je bedoelt?
EDIT: Gevonden

Plaats reactie