chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#1 Bericht door PA7RG »

Misschien een sullige vraag :roll: , maar ervaren gebruikers van chemische ankers zullen het wel voor zich zien.
Ik heb antennebeugels (van die standaard: de een met 2 gaten en de ander een driepootje met 3 gaten) met gaten van precies 10 mm. Ik wil chemische ankers in de muur aanbrengen, maar twijfel tussen 10 of 8mm.
10 mm lijkt mij ideaal voor de strekte, maar vereist zeer nauwkeurig boren en zeer nauwkeurig het anker plaatsen (10 mm draadstang in 12 mm gat). Een kleine afwijking bij het uitharden en je zit naast het gat in de beugel.
8 mm draadstang geeft wat meer ruimte om te manoeuvreren, maar is mogelijk minder solide (?)
:wink:
Ik denk aan het gebruik van Fischer FIS V met rvs-draadstangen in baksteen. Dus goed mijn aanslangje gebruiken om niet door de steen heen te boren. Raggen met een borstel en uitblazen met zo'n pompje.

Wat is de mening van ervaren gebruikers van de chemische ankers? 8 of 10 mm? Tips?


Dank!
Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#2 Bericht door Roy pd8rw »

M8 kan al behoorlijk wat kracht verrwerken .

In dit geval is het belangrijkste dat de montage van de draadstangen goed gebeurt niet scheef geboort is belangrijker dan er m10 in maken .

Je kunt natuurlijk ook de beugels opboren naar 12mm en dan m10 stangen monteren. Maar dan ben je wel het zinklaagje kwijt in het gat vd beugels.

Als het niet zo spannend is qwa mast die je er aan hangt zou m8 al voldoende moeten zijn.
Het anker houd de draadstangen in de muur. En de beugels belasten de stangen weer op een soort van afschuiving. ( denk aan sigarenknipper of plaatschaar voor staal .)

Ik gebruik overgens de 2componenten injectiemortel om dit soort dingen te bevestigen.
Als dat niet vast zit ligt het aan de verwerking en voorbereiding van de gaten .

De ankers met losse capsules hebben we ook op het qrl al jaren geleden verbannen bij de montage.
Magazijn voorraad werd zelfs onder personeel uitgedeeld voor de gene die thuis aan het klussen waren.

Echter ik gebruik ze niet .

Gebruikersavatar
PG4I
Berichten: 67
Lid geworden op: 17 jul 2008, 11:02
Roepletters: PG4I
Locatie: Culemborg

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#3 Bericht door PG4I »

Als je 10 mm wilt gebruiken zou ik de draadeinden aan de muurbeugel bevestigen tijdens het uitharden. Probeer met een constructie, bijvoorbeeld met een houten paal, de beugel tijdens het uitharden te fixeren.
73 de Joop PG4I

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#4 Bericht door PE2AAB »

M10 gaat best. Boor de gaten netjes recht dat scheelt al een hoop. Het uitzakken van de draadeinden valt mee. Als je je draadeind al draaiend de mortel insteekt wordt deze netjes rondom verdeeld.

Stel dat een van de draadeinden nu toch iets uitgezakt zou zijn; twee moeren erop en met een klein vuistje kun je hem een beetje 'tunen' :-)

Of je schuift er een pijpje overheen en kunt met de hand de draadeind iets verbuigen.

Ik gok echter dat dat niet nodig zal zijn.

En de tip; gat heel goed schoonmaken! Zoals hierboven genoemd; goed met de borstel en de blaasbalg of compressor erdoor. Doe je dit niet dan heb je straks een prop mortel die uit het gat los kan raken.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PG0DX
Berichten: 618
Lid geworden op: 18 feb 2007, 14:57
Roepletters: pg0dx
Locatie: Opende
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#5 Bericht door PG0DX »

Had jean paul hier niet een leuk stuk over ?
Ehm.. PA9X ? (Ff uit mn hoofd).

Grt H.

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#6 Bericht door PA3ECZ »

PA7RG schreef:Misschien een sullige vraag :roll: , maar ervaren gebruikers van chemische ankers zullen het wel voor zich zien.
Ik heb antennebeugels (van die standaard: de een met 2 gaten en de ander een driepootje met 3 gaten) met gaten van precies 10 mm. Ik wil chemische ankers in de muur aanbrengen, maar twijfel tussen 10 of 8mm.
10 mm lijkt mij ideaal voor de strekte, maar vereist zeer nauwkeurig boren en zeer nauwkeurig het anker plaatsen (10 mm draadstang in 12 mm gat). Een kleine afwijking bij het uitharden en je zit naast het gat in de beugel.
8 mm draadstang geeft wat meer ruimte om te manoeuvreren, maar is mogelijk minder solide (?)
:wink:
Ik denk aan het gebruik van Fischer FIS V met rvs-draadstangen in baksteen. Dus goed mijn aanslangje gebruiken om niet door de steen heen te boren. Raggen met een borstel en uitblazen met zo'n pompje.

Wat is de mening van ervaren gebruikers van de chemische ankers? 8 of 10 mm? Tips?


Dank!
Robert
Robert,

Kan ook met speciale Hilti pluggen vastgezet worden, heb je ook geen geklieder met chemische Ankers, en je kunt het nadien ook altijd weer demonteren.
Ik heb ik heel goeie ervaring mee, QRL matig wordt het ook bij ons gebruikt.
Eventueel kun je er van mij er wel een 5 stuks pro deo krijgen.
Foto hiervan kan ik je nog wel toevoegen, dat doe ik later nog wel even, moet nu weg.

Ruud - PA3ECZ

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#7 Bericht door PF9ZX »

Hier zit alles vast met die Fisher anders. M10 boren en M8 draad erin.

Veel beter en betrouwbaarder dan keilbouten.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#8 Bericht door PA4WK »

Die injectie mortel van Fisher werkt erg goed, gebruik het op het werk ook.
Let wel op in verband met de houdbaarheid, vooral bij kleine winkels met oude voorraad.
Heb de doc. bijgevoegd.
73's Wim PA4WK
Bijlagen
Injectiemortel_FIS_V07142015_015916.pdf
(1.52 MiB) 306 keer gedownload
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#9 Bericht door PA3ECZ »

PA3ECZ schreef:
PA7RG schreef:Misschien een sullige vraag :roll: , maar ervaren gebruikers van chemische ankers zullen het wel voor zich zien.
Ik heb antennebeugels (van die standaard: de een met 2 gaten en de ander een driepootje met 3 gaten) met gaten van precies 10 mm. Ik wil chemische ankers in de muur aanbrengen, maar twijfel tussen 10 of 8mm.
10 mm lijkt mij ideaal voor de strekte, maar vereist zeer nauwkeurig boren en zeer nauwkeurig het anker plaatsen (10 mm draadstang in 12 mm gat). Een kleine afwijking bij het uitharden en je zit naast het gat in de beugel.
8 mm draadstang geeft wat meer ruimte om te manoeuvreren, maar is mogelijk minder solide (?)
:wink:
Ik denk aan het gebruik van Fischer FIS V met rvs-draadstangen in baksteen. Dus goed mijn aanslangje gebruiken om niet door de steen heen te boren. Raggen met een borstel en uitblazen met zo'n pompje.

Wat is de mening van ervaren gebruikers van de chemische ankers? 8 of 10 mm? Tips?


Dank!
Robert
Robert,

Kan ook met speciale Hilti pluggen vastgezet worden, heb je ook geen geklieder met chemische Ankers, en je kunt het nadien ook altijd weer demonteren.
Ik heb ik heel goeie ervaring mee, QRL matig wordt het ook bij ons gebruikt.
Eventueel kun je er van mij er wel een 5 stuks pro deo krijgen.
Foto hiervan kan ik je nog wel toevoegen, dat doe ik later nog wel even, moet nu weg.

Ruud - PA3ECZ
Hier even nog wat foto's, in deze plug kun je een bout draaien die via een conische pen aan de achterzijde v/d plug het geheel gaat klemmen, als je het goed doet dan zit het muurvast.

Ruud - PA3ECZ
Bijlagen
Hilti.002.JPG
Hilti.001.JPG
Hilti.000.JPG

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1244
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#10 Bericht door PA4WK »

Ik ken deze pluggen Ruud maar die zijn volgens mij eigenlijk bedoeld voor in beton.
Ben er niet gerust op dat de steen niet zal splijten of de plug los gaat jutteren in de ( zachte) steen.
Voor wat betreft de draadstangen ik zou geen RVS nemen.
RVS is harder dan staal en breekt daardoor sneller.
8mm is voor de meeste antenne opstellingen sterk genoeg.
Zet onder de moeren wel een paar sluitringen en bij de montage is vast vast
Het word er niet sterker van als je aan je sleutel gaat hangen.
Veel suc6 Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#11 Bericht door PA3ECZ »

PA4WK schreef:Ik ken deze pluggen Ruud maar die zijn volgens mij eigenlijk bedoeld voor in beton.
Ben er niet gerust op dat de steen niet zal splijten of de plug los gaat jutteren in de ( zachte) steen.
Voor wat betreft de draadstangen ik zou geen RVS nemen.
RVS is harder dan staal en breekt daardoor sneller.
8mm is voor de meeste antenne opstellingen sterk genoeg.
Zet onder de moeren wel een paar sluitringen en bij de montage is vast vast
Het word er niet sterker van als je aan je sleutel gaat hangen.
Veel suc6 Wim PA4WK
Ja, klopt wel, maar als je dat met beleid doet dan lukt het wel.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#12 Bericht door PE2AAB »

Hiltiankers en keilbouten in een stenen muur is vragen om problemen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#13 Bericht door PA3ECZ »

PE2AAB schreef:Hiltiankers en keilbouten in een stenen muur is vragen om problemen.
t' Is maar hoe je er mee omgaat, ik heb er goede ervaring mee.
Maar ieder mag het zijne er van denken.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#14 Bericht door PE2AAB »

PA3ECZ schreef:
PE2AAB schreef:Hiltiankers en keilbouten in een stenen muur is vragen om problemen.
t' Is maar hoe je er mee omgaat, ik heb er goede ervaring mee.
Maar ieder mag het zijne er van denken.
Klopt. Ik heb jaren in de proffesionele antennebouw gezeten dus ik denk er het mijne van :-)

Maar ieder zijn ding natuurlijk. Ooit een kleibout uit de muur zien losraken na vorstschade en veel laterale belasting? Ik wel.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#15 Bericht door Thijzer »

Probleem met keilbouten en aanverwante uitzettende ankers is dat de gebruikers enkele fouten maken waardoor een en ander niet vast blijft zitten:

- te groot gat waardoor het anker nooit vast gaat zitten
- vuil of stof achterlaten in het gat
- keihard willen aantrekken van de moer/bout waardoor het anker of de steen breekt
- vernaggelen van de schroefdraad door keihard op het uiteinde te hamer om 'm in het gat te krijgen

Daarom: boor de juiste diameter, maak het gat goed schoon en drijf het anker erin. Draai daarna voorzichtig het anker aan tot hij vast genoeg zit om niet meer rond te draaien (= uitgezet). Draai daarna het anker met een sleutel aan tot een sterkte die je ooit nog los krijgt. Te hard aanknallen levert een zwak anker op.

Onthoud dat ankers meestal een belasting krijgen haaks op as, afschuifbelasting. In die richting zijn ze ook sterk, treksterkte is meestal niet zo hoog.

Door en door door de muur is vaak een goede optie.

Plaats reactie