chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#16 Bericht door PA1ZP »

Hi

Ik ben gewend met Hilti 2-componenten kit te werken.
In bakstenen is chemisch beter veel minder mechanische stress op de stenen.
Vergeet niet bij RVS draadstangen verzinkte moeren te gebruiken, als RVS gaat vreten verlies je de draad en breken ze gegarandeerd af, de oplossing verzinkte moeren en RVS draadeinden.

En natuurlijk heb je anti "vreet" pasta of poeder in het weer etc met vuil maar niet doen, gewoon stalen verzinkte moeren die je regelmatig na een paar jaar vervangt en je bent klaar.
En bij gebruik van Chemische ankers op de juiste temperatuur letten er zijn verschillende kitten die op verschillende temperatuur bereiken werken.

Ook het geboorde gat heel mooi zuiver maken en stofvrij zodat het chemisch anker goed grip heeft.
Dit is zeer belangrijk geboorde gat heel goed schoon en zuiver maken.
Ook de schroefdraad zuiver houden en schoon en onbeschadigd laten.

Succes
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#17 Bericht door ON5RKN »

een vraag van cruciaal belang.... je hebt baksteen, en baksteen, de ene steen is de andere niet
betreft het hier ouderwetse volle stenen of de moderne rode baksteen met gaten?...
In het geval van het laatste mag je zeker ook je netje niet vergeten aan te brengen

Om het uitzakken van de draadstangen tegen te gaan kun je ook een mal maken, een plankje
met passende gaten die je tijdelijk tijdens het uitharden aanbrengt al is dat niet echt nodig
als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, mak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
eens je chemisch anker uitgehard kun je gewoon met een moer op je stang deze zachtjes bijkloppen
of een stang gebruiken en lichtjes bijplooien.

PA7RG
Berichten: 289
Lid geworden op: 10 sep 2008, 21:08
Roepletters: PA7RG
Locatie: Piershil (ZH) - JO21dt

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#18 Bericht door PA7RG »

Dank voor alle reacties.
Ik heb volle bakstenen en blijf bij mijn keuze voor de chemische ankers. Zag laatst bij iemand het effect van een keilbout bij een zonnescherm: gescheurde baksteen. IK denk dat het de 10 mm wordt.

Begrijp alleen niet waarom je verzinkte moeren op rvs draadstangen zou gebruiken. Rvs vreet toch niet in op rvs. Is namelijk hetzelfde materiaal. Zink misschien wel op rvs?

Robert
PA7RG
Zendamateurs reflecteren graag

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#19 Bericht door PA9X »

In Electron heb ik hierover gepubliceerd. Wanneer je chemische ankers gebruikt zit je altijd veilig. M8 is ruim voldoende, daar kun je haast een auto aan ophangen. Wanneer je RVS draadstangen gebruikt zou ik altijd RVS moeren gebruiken. Wanneer je verzinkt gebruik en de zinklaag slijt weg bij het aandraaien, dan kun je chroomdiffusie in de draadstangen krijgen waardoor die alsnog gaan roesten.

Als je wil, kan ik je het artikel via PB sturen.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#20 Bericht door PA3DAT »

ON5RKN schreef:... als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, maak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
Bestaan er voorgemaakte draadeinden, rvs M10?

En mijn volle baksteen is 100mm breed, dan 12 x 80-diep boren? De plaat tegen de muur is 6mm dik,
dus dan moet het draadeind minimaal 100 lang zijn, beter nog 110 of 120?

Elk draadeind 'afwerken' met rvs plaatring en (zelfborgende) rvs-moer?

Qua chemisch anker overweeg ik nu Fischer FIS V. Voor 12 gaten uitgaan van 2 kokers 300ml? Enkele
mengtuiten extra erbij nemen?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#21 Bericht door PA9X »

PA3DAT schreef:
ON5RKN schreef:... als je voorgemaakte draadeinden gebruikt moet je die met een draaiende beweging in het
gereinigde gat inbrengen, maak je draadeinden zelf slijp dan aan het uiteinde een soort inkeping.
Bestaan er voorgemaakte draadeinden, rvs M10?

En mijn volle baksteen is 100mm breed, dan 12 x 80-diep boren? De plaat tegen de muur is 6mm dik,
dus dan moet het draadeind minimaal 100 lang zijn, beter nog 110 of 120?

Elk draadeind 'afwerken' met rvs plaatring en (zelfborgende) rvs-moer?

Qua chemisch anker overweeg ik nu Fischer FIS V. Voor 12 gaten uitgaan van 2 kokers 300ml? Enkele
mengtuiten extra erbij nemen?
Ja die bestaan, Fischer heeft ze in de maat M10 x 130 (RVS-A4), zie https://www.fischer.nl/nl-nl/producten/ ... stang-rg-m

Inderdaad een gat van 12 mm boren. Daarna met een pompje het stof uit het gat blazen en met een pijpenrager het gat extra schoonmaken. Er mag namelijk geen stof achterblijven, want dan hecht de mortel slecht aan de steen.

Je hebt ongeveer 10 ml per gat nodig (voor 2/3 vullen met mortel), dus heb je aan twee kleine kokers van 100 ml (bv de FIS V 100) ruim voldoende. Let wel op de droogtijd, die kan bij lage temperaturen een paar uur zijn. Als je alle 12 gaten niet direct achter elkaar kan vullen, dan zou ik een extra mengtuit nemen.

Hier de instructies van Fischer: https://content.ugfischer.com/cbfiles/f ... _%23v1.pdf

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#22 Bericht door PA3DAT »

Hartelijk dank Jean-Paul, ik had al begrepen dat jij redelijk deskundig was op dit vlak!
PA9X schreef:Je hebt ongeveer 10 ml per gat nodig (voor 2/3 vullen met mortel), dus heb je aan twee kleine kokers van 100 ml (bv de FIS V 100) ruim voldoende.
En dan met een links-rechts-draaiende beweging het draadeind zo diep mogelijk erin brengen?

Wacht, ik lees het al op de website van Fischer: "Hierbij wordt de draadstang met de hand
licht draaiend tot aan de bodem van het boorgat gedrukt."
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#23 Bericht door PA1ZP »

Hi

RVS op RVS gaat vreten 1 zandkorreltje kan voldoende zijn.
Anti-seeze werkt , verzinkte moer op RVS draadeind werkt veel goedkoper.
Heb je ook nog speciale verzinkte moeren die hebben echt een goede zinklaag in plaats van net genoeg om ze in de winkel niet te laten roesten.
Ook al is het hetzelfde materiaal op hetzelfde materiaal , RVS is echt rommel als het gaat vreten ben je klaar en breekt het draadeind af als je sterk genoeg bent om het voor elkaar te krijgen.
Los krijg je het nooit meer.

En er zijn kant en klare draad ankers voor chemische ankers mooi aangeschuind om de "mortel "met een beetje draaiende beweging goed om en in het draadeind te krijgen.

Schoon en zuiver werken is het devies anders wordt het helemaal niks nada.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#24 Bericht door nanko »

PA1ZP schreef:Hi

RVS op RVS gaat vreten 1 zandkorreltje kan voldoende zijn.
Anti-seeze werkt , verzinkte moer op RVS draadeind werkt veel goedkoper.
+1

Erg veel roestvrijstaal bouten gebruikt, erg vaak de boel los moeten zagen .

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#25 Bericht door ON5RKN »

RVS draadstangen en RVS moeren combineren is om problemen vragen,

Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen

https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#26 Bericht door ON5RKN »

RVS draadstangen en RVS moeren combineren is om problemen vragen,

Tips om koudlas ( aan vreten ) te voorkomen

https://www.wurth.nl/media/downloads/pd ... re2017.pdf

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#27 Bericht door PA3DAT »

Het uiteinde van het draadeind, na uitharden, insmeren met zuurvrije vaseline?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#28 Bericht door nanko »

Het gaat mis als de draad beschadigd is, of er een zandkorreltje oid tussenkomt.
Zodra er plaatselijk metallisch contact tussen moer en draad ontstaat kan de boel
muurvast komen te zitten, ook met vet

Gebruikersavatar
PA1RAM
Berichten: 314
Lid geworden op: 15 jul 2018, 12:24
Roepletters: PA1RAM
Locatie: Zeewolde

Re: chemisch anker: vraag aan ervaren gebruikers

#29 Bericht door PA1RAM »

Poosje geleden ben ik met dezelfde vraagstelling bezig geweest en heb toen uiteindelijk voor 8mm RVS ankers van Fischer gekozen (FHB-A L M8 x 60/30).

Voor de chemische verankering had ik capsules erbij aangeschaft, hier is er echter maar één van gebruikt omdat de 2e door de steen heen werd gedrukt. Ik heb het meeste van het werk uitbesteed aan een naburig bouwbedrijf omdat ik zelf geen ervaring had met chemische verankering en de man ging aldus snel over op zijn zelf meegenomen 2 componenten pasta en dat werkte als een speer.

Overigens worden de ankers compleet met Revet en Moer geleverd en die heb ik dus gebruikt. De term Koudlas is nieuw voor me en ben ik tijdens mijn onderzoek niet tegengekomen, ook op deze site heb ik dat niet gehoord helaas. Voorlopig zit de boel gemonteerd, nu dan maar vingers kruizen dat ik daar geen last van ga krijgen...

Voor de liefhebbers, ik heb nog 5 ankers over alsmede 8 capsules. En natuurlijk het hulpstuk voor de montage ;)

Andere topic over mijn antenne: http://www.zendamateur.com/viewtopic.ph ... 50#p214929
2018-10-13 16.10.28-small.jpg
73, Richard (voorheen PD1RAM)

Plaats reactie