8 Banden endfed

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: 8 Banden endfed

#16 Bericht door ON5RKN »

PA9CW schreef:Ik gebruik deze HyEndFed al bijna een jaar. Mijn versie is nog de oude en heeft geen alu plaat aan de achterzijde. Ik heb hem afgespannen vanaf de nok van mijn huis naar de voorzijde.

@PA3DAT : De swr is op alle 8 banden ruim onder de 1:2 en op sommige banden zelfs 1:1. Op 160 meter moet ik een tuner gebruiken. Maar die valt niet onder de specificaties.

Ik ben er erg tevreden over.
En geraak je daar het dorp mee uit? Meestal heb je aan zo'n dingen een goeie dummy...

Gebruikersavatar
PF9ZX
Berichten: 1685
Lid geworden op: 28 jul 2011, 15:47
Roepletters: PF9ZX
Locatie: Zandvoort (JO22GI)

Re: 8 Banden endfed

#17 Bericht door PF9ZX »

ON5RKN schreef:
PA9CW schreef:Ik gebruik deze HyEndFed al bijna een jaar. Mijn versie is nog de oude en heeft geen alu plaat aan de achterzijde. Ik heb hem afgespannen vanaf de nok van mijn huis naar de voorzijde.

@PA3DAT : De swr is op alle 8 banden ruim onder de 1:2 en op sommige banden zelfs 1:1. Op 160 meter moet ik een tuner gebruiken. Maar die valt niet onder de specificaties.

Ik ben er erg tevreden over.
En geraak je daar het dorp mee uit? Meestal heb je aan zo'n dingen een goeie dummy...
Wat een gelul weer zeg. Ik ken een amateur die de halve wereld werkt ermee dus dat gezeik altijd weer van de ongelovigen die blijkbaar geen idee hebben waar ze op reageren. Ja, meelullen met wat men eens heeft gehoord en/of gelezen.
Vrijwel iedere bezitter van een HyEndFed is er juist heel enthousiast over. Logisch ook want het werkt niet. Hou toch op man.
73' Marcel
PF9ZX

NL=modern dictatoriaal land waarin steeds minder mag en steeds meer moet

----------
https://www.pf9zx.nl |Twitter: http://twitter.com/PF9ZX | Facebook: http://facebook.com/pf9zx


"All we ever hear from you is blah blah blah. All we ever do is go ja ja ja."
NL: vrijheid is steeds minder mogen en meer moeten

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#18 Bericht door PA0RAB »

ON5 KRN.
Op de eigenbouw dummy 9x470 Ohm Tussen 2 plaatjes epoxieprint zelfs 4 dorpen met 1,5 watt am op 144,6 MHz
M'n oom in Harbel Liberia de groeten gedaan via een collega op 28 Mhz 1,5 watts porto aan 1/2 golf draad antenne
Tijdens reparatie met hetzelfde ding contact met Nieuw Zeeland
Dus een 1/2 golf kan zeer goed werken en een stralende dummy ook
Pogingen verder te komen mislukt
Ben het met je eens dat je echt de 1/2 golf antenne goed dient af te regelen.
anders was dit niet gelukt toevalligerwijs met condities
Beetje plagen moet kunnen toch
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1789
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 8 Banden endfed

#19 Bericht door PA9CW »

ON5RKN schreef:
PA9CW schreef:Ik gebruik deze HyEndFed al bijna een jaar. Mijn versie is nog de oude en heeft geen alu plaat aan de achterzijde. Ik heb hem afgespannen vanaf de nok van mijn huis naar de voorzijde.

@PA3DAT : De swr is op alle 8 banden ruim onder de 1:2 en op sommige banden zelfs 1:1. Op 160 meter moet ik een tuner gebruiken. Maar die valt niet onder de specificaties.

Ik ben er erg tevreden over.
En geraak je daar het dorp mee uit? Meestal heb je aan zo'n dingen een goeie dummy...
Ja hoor. Ik kom het dorp aardig uit. Kijk maar naar al mijn QRP contest-uitslagen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: 8 Banden endfed

#20 Bericht door ON9KVE »

PF9ZX schreef:
ON5RKN schreef:
PA9CW schreef:Ik gebruik deze HyEndFed al bijna een jaar. Mijn versie is nog de oude en heeft geen alu plaat aan de achterzijde. Ik heb hem afgespannen vanaf de nok van mijn huis naar de voorzijde.

@PA3DAT : De swr is op alle 8 banden ruim onder de 1:2 en op sommige banden zelfs 1:1. Op 160 meter moet ik een tuner gebruiken. Maar die valt niet onder de specificaties.

Ik ben er erg tevreden over.
En geraak je daar het dorp mee uit? Meestal heb je aan zo'n dingen een goeie dummy...
Wat een gelul weer zeg. Ik ken een amateur die de halve wereld werkt ermee dus dat gezeik altijd weer van de ongelovigen die blijkbaar geen idee hebben waar ze op reageren. Ja, meelullen met wat men eens heeft gehoord en/of gelezen.
Vrijwel iedere bezitter van een HyEndFed is er juist heel enthousiast over. Logisch ook want het werkt niet. Hou toch op man.
Fijne woordkeuze Marcel!
zoals elke amateur zal beamen werkt elk stuk draad. Dat je daarmee de halve wereld mee werkt zegt helemaal niets.
Het bljjft natuurlijk een zwaar compromis om op 1 draad meerdere banden te kunnen werken. Tevens is het een antenne die veel storing kan veroorzaken (als ie voldoende afstraalt, hi) en ook de nodige storing ontvangen kan. De assymetrie.

Ik heb er zelf een gebouwd (hyendfed jongens voegen echt geen magie toe).
Mijn ervaringen zijn dat een endfed op mijn lokatie niet eens in de buurt komt van een dipool.
Ikzelf gebruik een zelfbouwversie die lijkt op een Diamond W8010 en 2 aparte WARC dipole.
Superieur aan de endfed die ik getest heb. O ja. Ook een geleende Hyendfed getest naast mijn eigenbouw: geen verschil, maar die van mij was leuker omdat ik hem zelf gemaakt heb.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#21 Bericht door PA0FRI »

pa3kve schreef:Mijn ervaringen zijn dat een endfed op mijn lokatie niet eens in de buurt komt van een dipool.
Tevreden met deze antenne? Mooi zo want er is niets mis met dit type…alleen is het wel eens vergeleken met bij voorbeeld een symmetrisch gevoede dipool? Bij een van de fabrikanten staat dat het een antenne is als er voor een ander type geen plaats is. Het enthousiasme is wel te begrijpen want men krijgt S9 rapporten van een ontvanger S-meter waarbij één S-punt = 3dB is.
Uit eigen ervaring blijkt dat zo’n (home made) end-fed onveer 6 dB (één S-punt) minder presteert dan eerder genoemde dipool . Maar goed S8 is nog altijd een behoorlijk signaal en velen zullen geholpen zijn met zo’n end-fed.

Er staat een behoorlijke (stralende) spanning op de buitenmantel van de kabel bij het voedingspunt. Goed te controleren met wat vermogen en een TL lamp bij het uiteinde van de kabel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#22 Bericht door PA0FRI »

Nog een punt vergeten: wat goed werkt is een 1-band end-fed waarbij de aanpassing wordt gedaan door een afgestemde kring (= Fuchs antenne).
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#23 Bericht door PA0RAB »

Frits .en meelezers
Helemaal met je eens wat betreft afstembare end fed.
Heeft nog het voordeel van een extra selectieve kring op ingang en uitgang ook
Er zijn ook leuke QRP bouwdoosjes voor EA5CGY en 5Aatb
De Polyvaricon kan iets van 15 watt aan
Een Ex omroep c zo'n 600
En die sloop C uit .... met 5mm plaatafstand doet de nekharen van de At ers roken
De ringkern doorsnee moet ook het vermogen aankunnen
Maar het maakt niet uit of het een ruimte besparende ringkern of lekker vette luchtspoel is
Er moet zelfs een ontwerp zijn dat het impedantie verloop compenseert wat veroorzaakt wordt door de hoogte tov de werkfrequentie

De weerstandtruc van 5Aatb is leuk maar verwarrend Want wat is de antenne impedantie op jouw stekkie 2K7, 2K8, 2k35 of2k2
De wikkelverhouding speelt dus ook een rol.
En Frits het is een leuk en goedkoop knutselproject

55 met de knutsel
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#24 Bericht door PA3DAT »

pa3kve schreef:Zoals elke amateur zal beamen werkt elk stuk draad. Dat je daarmee de halve wereld mee werkt zegt helemaal niets.
Dat zat ik ook te denken. Je moet het (zo goed mogelijk!) vergelijken met andere antennes. Frits heeft veel ervaring en geeft al aan dat
zo'n endfed al gauw 6dB minder doet dan een dipool.

Ik heb zelf ook een uitzonderlijke dx-antenne... :mrgreen:
Het is een 27Mc-mobielsprietje van amper 1m lang, gekocht voor € 5 in Rosmalen. Een bijzonder ding omdat er onderin een draaibare metalen
huls om een spoel zit, waarmee je de antenne afstemt van 26-30MHz. Met deze antenne op de auto heb ik pakweg 20, 30 verbindingen gemaakt
op verschillende datums en tijdstippen. Niet één Europeaan, alleen maar DX: Aziatatische stations, Japanners, zuid-Afrika, zuid-Amerika.
Verbazingwekkend... :D

Mijn endfed-ervaringen zijn slecht. Ik had een monobander voor 40m, voor een paar tientjes overgenomen. Paar keer geprobeerd, inverted-V
weggespannen aan een 12m hoge hengel achteraan de camper. Allemaal problemen met de FT-857, vooral terugwerking. Ik heb maar snel
mijn 1/4-golf verticals weer aangesloten (schemerlampjesdraad). Daarmee werk ik de hele wereld! En ze kosten bijna niets...

Mijn Fritzel FD4 is ook zo'n compromis-antenne. Toch zondag nog Hongkong gewerkt op 40m, leuk!
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#25 Bericht door PD7MAA »

Als een multiband endfed 6 dB dempt zijn veel gebruikers QRP'ers 8)
Ik vermoed dat veel aan de locatie ligt.

Met mijn verticale monoband endfed voor 20m, gevoed via een simpele L-C aanpassing, werk ik nagenoeg ieder station dat ik hoor.
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#26 Bericht door PA0RAB »

OM's en meelezers
Kees PA3KVE verwijst naar de Diamond w8010 Dus vriend Google laten zoeken.
Leuke bouwbeschrijving gevonden van PD0FMK en een verwijzing naar Electron jan 2006
Uitnodigende Gammaversie van de Diamond en wat handige grafieken zie ook DKARS 201608
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
ON9KVE
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 jul 2009, 19:25
Roepletters: ON9KVE

Re: 8 Banden endfed

#27 Bericht door ON9KVE »

PA0RAB schreef:OM's en meelezers
Kees PA3KVE verwijst naar de Diamond w8010 Dus vriend Google laten zoeken.
Leuke bouwbeschrijving gevonden van PD0FMK en een verwijzing naar Electron jan 2006
Uitnodigende Gammaversie van de Diamond en wat handige grafieken zie ook DKARS 201608
73 de Ruud PA0RAB
Ik heb een versie gemaakt waarbij de 10 m dipole (en dus spoel) is weggelaten.
eerst met wat "Gamma" spulletjes. Toen dit best goed bleek te werken, een meer "duurzame" gemaakt:
litzedraad, goede sealings, etc etc.
Vaak alternatieven geprobeerd, sommigen goed, sommigen niet.
Ik kom echter altijd weer bij deze oplossing uit.
Vergt niet echt veel ruimte en voldoet goed.
Compleet met de twee WARC dipolen heb ik een aardig goede antennes voor
15-17-20-30-40 en een redelijke voor 80. Rustige ontvangst; geen last van (ver)storingen.
10 en 12 boeien me niet zo. Als er condities zijn kan ik met een tuner aardige verbingen op die banden maken.
73
Kees
ON9KVE


______________________________________________________________

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 8 Banden endfed

#28 Bericht door pe1rdp »

Een paar maanden geleden heb ik deze 2 antennes vergeleken:

1. Een 1/2 golf klassieke dipool. Dus in het midden gevoed met 1:1 balun.
2. De Hyendfed 10/20/40 model, 200 watt

Beide antenne op dezelfde hoogte en dezelfde richting gemonteerd. Tevens vrijwel dezelfde lengte en type voedingslijn.
Aan beide antennes een wspr zender gekoppeld met hetzelfde vermogen en dan de resultaten gaan bekijken op wsprnet.org
Na elk uur de zenders gewisseld in het geval er misschien toch verschillen zouden zijn tussen de zenders. Je weet maar nooit.

Omdat de zenders gelijktijdig qrv waren, kon ik na een dag de waardes op wsprnet.org 1:1 met mekaar vergelijken en het resultaat was:
Op de 1/2 golf dipool werd het wspr signaal door een paar stations meer gehoord. Maar verschil was slechts een paar procent.
Op de hyendfed werd mijn wspr signaal door de verre stations gelogd. Dus: Japan, Australie en VS. Geen logs op de dipool.

Gebruikte frequentie was 14 MHz.

Ik ben inderdaad tevreden over het resultaat van de hyendfed.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: 8 Banden endfed

#29 Bericht door Bert_1 »

pe1rdp, bedankt voor de duidelijke en vooral gecontroleerde informatie :) Ben je nog van plan om 40m te testen?
Bert

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: 8 Banden endfed

#30 Bericht door PA0RAB »

Arno,en meelezers

Aan dit soort experimenten op het zelfde stekkie met verschillende antennes hebben we wat
Daarbij herhaalbaar en controleerbaar.
Dat is wat anders dan een mogelijke miskoop erkennen of erkennen dat je verwachtingen te hoog waren

Aloys, ook ik heb wat gevogeld met 2 identieke 27 truckantennes
Van prespaplaat of boarding plaat het midden/koppelstuk gemaakt voor een soort hoekdipool.120 graden
Leuk ding horizontaal redelijk Europees met uitschieters en natuurlijk wat richtinggevoelig
Verticaal verre oosten e.d
Komt m.i. redelijk overeen met jouw ervaringen Hoogte heeft invloed en de ringkern met dunne coax ook Waarvoor zou dat nu dienen ?
73 de Ruud PA0RAB

Plaats reactie