DX-antenne : inverted-V dipool versus horizontale dipool

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

DX-antenne : inverted-V dipool versus horizontale dipool

#1 Bericht door ON3PCO »

Vragen :

a) welke antenne werkt nu eigenlijk beter als DX-antenne, een inverted-V dipool óf een horizontale dipool ?
b) wat zijn de voordelen van een Inverted-V dipool ?
c) wat zijn de voordelen van een ('normale') horizontaal gepolariseerde dipool ?

d) kan ik een windom-antenne ook zonder problemen als een inverted-V dipool ophangen.

Aanvullende info : ikzelf gebruik een FD4 (windom)-antenne van Fritzel (totale lengte +/- 42m) die als een horizontale dipool opgehangen is. DX-verkeer gaat prima, maar lokaal kan ik (helaas) weinig tot niets werken waardoor ik niet kan deelnemen aan de vele lokale(re) rondes.

Ik lees de laatste tijd veel over de DeltaLoop-antenne, die - afhankelijk van het voedingspunt - prima te gebruiken is als lokaal of DX-antenne.

e) wie heeft goede ervaringen met een DeltaLoop-antenne ?


Ik hoor het graag,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
... ik ben niet, maar ik word ...

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#2 Bericht door Thom PA9T »

A) Als het voedingspunt van de Inv. V. op dezelfde hoogte hoogte zou komen te hangen als ze horinzontale dipool, is de Inverted V de beste DX-antenne.
B) De afstralingshoek is lager: beter voor DX
C) Enig richteffect door de lobben haaks op de dipool. Hierdoor kun je de antenne enigzins uitrichten naar een werelddeel. De Inverted V heeft een veel ronder (cirkelvormiger) stralingspatroon in het horizontale vlak.
D) Dat denk ik wel. let er wel op dat de uiteinden van de Inv. V eeen paar meter van de grond afhangen. Als de uiteinden te dicht bij de grond komen, wordt de afstraling van de antenne ernstig belemert. Voor de rest: gewoon proberen. Als het niet werkt, hang je hem weer terug.

De reden dat je weinig tot geen lokale ronden kan bereiken kan ik niet zozeer verklaren. S'avonds en s'nachts zou het op de lagere banden (bv 80 meter) prima moeten lukken. Overdag zou je op 80 meter ook zo'n 30 tot 40 kilometer rond je antenne moeten kunnen werken. Kun je iets meer vertellen over de hoogte van je antenne?

Ik ben hier overigens met een klein stukje draad aan het spelen op de diverse kortgolf banden. De afstraling is beroerd, de draad loopt schots en scheef door de shack langs de (plastic) regenpijp naar buiten, waar de draad op het dak nog een paar capriolen uithaalt. Toch kan ik op 80 meter overdag redelijk in de lokale ronde werken.

Wellicht dat je inmiddels zelf een oplossing hebt bedacht. Ik hoor graag van je! Hele fijne feestdagen toegenwenst!

73 Thom
PA9T

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

#3 Bericht door ON3PCO »

Beste Thom,

ik heb de wijze van 'ophanging' inmiddels veranderd : de FD4 hangt nu grotendeels als een Inverted-V waardoor nú al de ontvangstsignalen 2 á 3 s-punten sterker zijn dan voorheen, d.w.z. op 40 en 80m is dat in ieder geval zo (afgelopen avond getest) en ik verwacht dan ook dat ik een beter signaal neerzet bij mijn 'counterparts'.
Wat de eventuele verbeteringen zijn op 20m zal ik aanstaande vrijdag testen want dan heb ik de gehele dag verlof en kan aldus eens heerlijk uitgebreid gaan experimenteren en testen.

By the way : ik ga voor 80m e.e.a. capacitair aanpassen -> tussen de lange poot van de FD4 en de balun komt een stuk (1m) RG-58 coax - goed voor +/- 100 pf - die ervoor moet zorgen dat mijn SWR ook daar goed is. Volgens de diverse artikelen op Internet zou deze aanpassing geen negatieve gevolgen hebben voor de andere banden. Voor de 15m-band is ook een kleine aanpassing aanstaande, nl. twee stukken draad van +/- 4.5m en 2.25m die (parallel) aan de korte resp. lange poot van de FD4 gekoppeld worden.

Bedankt voor de tips Thom en ik zal dan ook spoedigst de resultaten van mijn aanpassingen op dit forum deponeren.

Alvast een voorspoedig en gezond 2006 gewenst vanuit een wit (QRL-erig) Maastricht HI,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium


PA9T schreef:A) Als het voedingspunt van de Inv. V. op dezelfde hoogte hoogte zou komen te hangen als ze horinzontale dipool, is de Inverted V de beste DX-antenne.
B) De afstralingshoek is lager: beter voor DX
C) Enig richteffect door de lobben haaks op de dipool. Hierdoor kun je de antenne enigzins uitrichten naar een werelddeel. De Inverted V heeft een veel ronder (cirkelvormiger) stralingspatroon in het horizontale vlak.
D) Dat denk ik wel. let er wel op dat de uiteinden van de Inv. V eeen paar meter van de grond afhangen. Als de uiteinden te dicht bij de grond komen, wordt de afstraling van de antenne ernstig belemert. Voor de rest: gewoon proberen. Als het niet werkt, hang je hem weer terug.

De reden dat je weinig tot geen lokale ronden kan bereiken kan ik niet zozeer verklaren. S'avonds en s'nachts zou het op de lagere banden (bv 80 meter) prima moeten lukken. Overdag zou je op 80 meter ook zo'n 30 tot 40 kilometer rond je antenne moeten kunnen werken. Kun je iets meer vertellen over de hoogte van je antenne?

Ik ben hier overigens met een klein stukje draad aan het spelen op de diverse kortgolf banden. De afstraling is beroerd, de draad loopt schots en scheef door de shack langs de (plastic) regenpijp naar buiten, waar de draad op het dak nog een paar capriolen uithaalt. Toch kan ik op 80 meter overdag redelijk in de lokale ronde werken.

Wellicht dat je inmiddels zelf een oplossing hebt bedacht. Ik hoor graag van je! Hele fijne feestdagen toegewenst!

73 Thom
PA9T
Laatst gewijzigd door ON3PCO op 05 jan 2006, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
... ik ben niet, maar ik word ...

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Goede resulaten ...

#4 Bericht door ON3PCO »

afgelopen maandag - 2 januari 2006 - rond 21:10 uur tijdens een kort QSO met PI4AA op 3.603 MHz blijkt dat de FD4-(windom)antenne zijn werk nu óók lokaal goed doet. Ik ontvang vanuit Leusden 59+10 en kan PI4AA ook een 59+40 geven, geweldig dus !
De dagen daarna blijken ook de 'echte' DX-resultaten verbeterd te zijn : mijn eerste verbinding met Canada (VE9AR, Archie uit Upper Kingsclear, New Brunswick) is een feit. De FD4, een aanrader dus, zelfs onder ongunstige omstandigheden functioneert deze antenna perfect.

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium.
... ik ben niet, maar ik word ...

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#5 Bericht door Thom PA9T »

Gefeliciteerd Paul!

Vertel eens wat meer, op welke hoogte heb je antenne nu hangen? Hij hangt nu als inverted V toch?

Tip: http://oh2aq.kolumbus.com/dxs/ Dit is een zogenaamd DX-cluster. Er staat 'live' welke stations op de banden zijn gespot. Bijzondere stations worden vrijwel altijd in dit cluster gemeld. Kijken in het cluster is een goede manier om 'DX' op te zoeken.

Tip: http://www.tech-pro.net/g4ilo/index.html Hier kun je HFprop downloaden. Het is een tool waarmee je propagatie veel beter leert begrijpen . Ik gebruik het ook iedere dag en ik heb er veel van geleerd.

Tip: http://www.hfradio.org/propagation.html Propagatie en condities
Tip: http://www.spacew.com/plots.php# Condities

Misschien horen we elkaar een keer!

73 Thom
PA9T

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

#6 Bericht door ON3PCO »

PA9T schreef:Gefeliciteerd Paul!

Vertel eens wat meer, op welke hoogte heb je antenne nu hangen? Hij hangt nu als inverted V toch?

Hi Thom,

de antenna hangt op ongeveer 8 meter hoogte (d.w.z. de balun). De hoek die de dipoolhelften maken bedraagt ongeveer (even een vinger de lucht in HI) zo'n 110 graden. Omdat de ruimte beperkt is, hangt een deel horizontaal. Gezien de positieve resultaten laat ik hem voorlopig zo hangen. Zodra mijn antenne-analyzer gereed is, kan ik de boel ook eens gaan meten ... ben benieuwd wat dat oplevert, want alléén een goede SWR zegt niets, toch ?


Tip: http://oh2aq.kolumbus.com/dxs/ Dit is een zogenaamd DX-cluster. Er staat 'live' welke stations op de banden zijn gespot. Bijzondere stations worden vrijwel altijd in dit cluster gemeld. Kijken in het cluster is een goede manier om 'DX' op te zoeken.

Ik zal daar vanavond eens gaan kijken want dan zit ik toch in de shack te 'spelen'.

Tip: http://www.tech-pro.net/g4ilo/index.html Hier kun je HFprop downloaden. Het is een tool waarmee je propagatie veel beter leert begrijpen . Ik gebruik het ook iedere dag en ik heb er veel van geleerd.

Ja, HFProp is een fantastisch programma; heb ik langer in gebruik.

Tip: http://www.hfradio.org/propagation.html Propagatie en condities
Tip: http://www.spacew.com/plots.php# Condities

Ook hier zal ik vanavond eens gaan spieken, tnx.

Misschien horen we elkaar een keer!

Gisterenavond heb ik rond 00:00 uur (local time) naar een lokale (lees : Nederlandse) ronde geluisterd op 3.722 MHz (diverse OM's uit o.a. Den-Haag en omgeving); normaliter lig ik rond dit tijdstip al horizontaal, maar de signalen waren zo sterk dat ik het even niet kon nalaten te luisteren. Wanneer ik vanavond rond dat tijdstip nog op ben, zal ik mij even inmelden en een signaalrapport vragen. Condities zijn op 80m de laatste dagen na 21:00 uur redelijk tot goed.

We kunnen natuurlijk ook een tijdstip en frequentie op 80m afspreken om eens een test te doen; ben benieuwd of het in jouw richting ook goed gaat. Ik hoor het graag van je.
73's, Paul - ON3PCO


73 Thom
PA9T
... ik ben niet, maar ik word ...

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#7 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Thom

Ik heb zelf hier ook een FD4 gehad en het zijn helemaal geen slechte antennes.
Maar je kunt de condities niet dwingen, verder zou hij het nog beter doen als je hem wat hoger zou kunnen hangen.
Vergeet ook niet dat op 80 mtr de personen die je vaak goed kunt ontvangen een beest van een antenne hebben en ook vaak een enorme lineair.
Daar kun je jezelf natuurlijk niet mee vergelijken.
Over de SWR van de FD 4 kan ik vertellen dat vehangen vaak invloed er op heeft en dat hij zomaar eens op een band beter wordt en op een andere band slechter.
Oorzaak zit dan vaak in de dingen uit de omgeving zoals de grond onder de antenne en de leidingen daarin of een hekwerkje van metaalgaas of zo, je huis waar je vlak bij hangt met de antenne enz. Dat beinvloed allemaal de impedantie van de antenne en op iedere band is die invloed anders.

op 20 mtr. werk ik hier zelf met een zelfbouw vertkale antenne (groundplane) en dat werkt hier veel beter als de FD4 daar de opstraalhoek hier nu veel lager en gunstiger voor 20 mtr is.

Een tijd terug heb ik de FD4 vervangen door een full size vertical voor 80 mtr (1/4 golf ) , die ik als halve golf antenne aanstuur op 40m. en als 1 1/4 golf op 17 mtr.
Op 80 en 40 mtr werkt dit erg mooi op DX maar lokaal is een FD 4 beter (Dit ligt ook weer aan de verschillen in opstraalhoek van beide antennes).

Succes met de FD4 en veel plezier op HF ermee

Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Thom PA9T
Berichten: 415
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

#8 Bericht door Thom PA9T »

Hey Jos,

Jij bedoelde bij je post vast "Beste Paul" ipv "Beste Thom".

Ik heb namelijk geen FD4. Ik rommel op HF met een eindgevoede draad van een paar meter :-).

73 Thom

Gebruikersavatar
ON3PCO
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 dec 2005, 12:40
Locatie: Riemst - BELGIE
Contacteer:

Aanvullende info betreffende de FD4

#9 Bericht door ON3PCO »

Hallo beste mensen,

onderstaand een link met nog aanvullende info over de FD4-antenne inclusief de eerder aangegeven modificaties/aanvullingen :

http://www.xs4all.nl/~pa0fri/Ant/FD4/fd4.htm

Have fun met deze ook zelf makkelijk te fabriceren antenne,
73's,

Paul - ON3PCO
a Dutchman in Belgium
... ik ben niet, maar ik word ...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#10 Bericht door PA5COR »

Hallo ;)

Gebruik zelf de FD-4 voor de H.F. waarvan het lange eind recht hangt op 12 meter hoogte, en het korte eind van 12 meter schuin naar beneden tot op 7 meter hoogte.

Resultaten zijn goed, en zelfs met de SB-1000 van Heathkit geen enkele storing in de buurt, de FD-4 hier is de originele uitvoering met de AMA 83 balun, met ingebouwde 1:1 mantelstroom balun.

Op vakantie gebruik ik de eigenpruts FD-4 met als balun 2 maal de 4C65 ringernen, en een 10 cm ferrietstaaf uit een oude AM radio met daaromheen ongeveer 20 windingen coax als mantelstroom balun.

Resultaten vanuit Valee du Lot in Zuid Frankrijk afgelopen jaar waren prima, waarbij ons vakantiehuis halverwege een berghelling lag op 400 meter hoogte, de FD-4 op 5 meter van de grond hing met het voedingspunt, en de draden (staal 5mm) afliepen naar 3 meter hoogte.

Heel Eurpa gewerkt, ook op 80 in het nachtuilen net, en enkele PA stations uit mijn huisregio.


Een en ander met 100 watt uit de FT 847 met Collins filters.
Heb nu een FT 100 erbij, met AM filter erin sinds een week.
Deze gaat mee op de vakanties in het vervolg, de FT-100 is door mij voorzien van de fabrieks modificaties, alsmede betere blowers met meer luchtverplaatsing, en continue lopend, ontvangst op 1/3, zenden 100% snelheid.

Als tuner gebruik ik de FC-20 Autotuner die bij de FT 847 hoort, maar ook voor de FT-100 prima werkt.

Ik denk er nog aan om een andere tuner aan te schaffen, een MFJ 993.

Een FD-3/4 is een prima antenne die niet onderdoet voor een halve golf dipool, alleen moet je erom denken als je hem voedt met coaxiale kabel, een mantelstroom filter direct bij het voedingspunt van de antenne te gebruiken.

Zowel de originele Fritzel FD-4, als de eigenbouw uitvoering werken hier van 160 tot en met 6 meter!.

Hoewel ik thuis een 3 elements antenne gebriuk voor de 6 meter :)

Zelfbouw loont, de eigenbouw uitvoering was ongeveer 30 euro waarvan 10 euro voor de 2 4C65 ringkernen op de radiomarkt.
Het gebruikte draad is staaldraad (meerdraads) uit de lokale bouwmarkt.

Op de al genoemde prachtige site van PA0FRI kun je mijn uitvoering zeker terugvinden.

Hou de draden voor een vakantie antenne wat langer als normaal, hiermee kun je de antenne gemakkelijk aan de omstandigheden aanpassen (langer/korter) d.m.v. het gebruiken van een paar u vormige draadklemmen de draad terugvoeren die over is.

Experimenteren is fun :D

73,

Cor

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#11 Bericht door Jos pa7wwo »

Hallo medeamateurs

Ik heb sinds enige tijd een full size halve golf vertical voor 40 mtr. en ook een full size 1/2 golf voor 20 mtr. ik vind ze erg goed werken , maar voor dichtbij verkeer op 40 mtr is een dipool beter.
Zijn er hier nog meer toevallig aanwezig die met zulk een antennes aan het spelen zijn of ben ik de enige.
Verder heb ik ook nog een 10 en 15 mtr. beam beide beams zijn achter elkaar gemonteerd op 1 boom en heben 3 elementen ieder.


Gaarne meer info en reacties 73 Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Theo Postma
Berichten: 596
Lid geworden op: 26 aug 2005, 16:15
Locatie: Gasselternijveen
Contacteer:

#12 Bericht door Theo Postma »

Of jer met een windom antenne ook dx kunt werken?
Tja hangt er van af wat je wilt werken.
Zelf gebruik ik een PKW windom antenne, 80 meter lang.
De balun is vervangen door een Fritzel 1 : 6 uit de 83 ama serie.
Van af 160 tot 10, werkt goed.
Ben niet zo een dx man maar heb toch wel op 160 over de grote plas kunnen werken, met redelijke signalen.
De antenne hangt op een hoogte van 18 meter, aflopend naar 12 meter.
Het zal wel niet de ultieme antenne zijn, maar wat ik hoor is ook te werken met 100 watt.
De antenne wordt meestal gebruikt om te luisteren op de middengolf.
Ben er tevreden mee.

Groeten,
Theo
Heb niets meer te vertellen, hoor en wederhoor.
Da die da

Plaats reactie