Magnetische Loop

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Magnetische Loop

#1 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

Graag zou ik eens zo'n antenne bouwen, voor de "E" in onze hobby. Wie heeft hier ervaring mee en heeft handige tips / sites?

Ik denk aan 20m, of 30m. Wellicht is het ook vrij eenvoudig een combi voor meerdere banden te baken.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Gebruikersavatar
PH7W
Berichten: 401
Lid geworden op: 10 apr 2005, 20:33
Locatie: Seoul

#2 Bericht door PH7W »

Geen bouwbeschrijving, maar wel een bult informatie:

http://www.qsl.net/mnqrp/Loop/Mag_Loops.htm

Op deze website staat wel een bouwbeschrijving:

http://www.standpipe.com/w2bri/
Jorg | PH7W

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#3 Bericht door Jan PA0SIM »

Hoi Tjeerd,
ook geen bouwbeschrijving, maar rekenprogramma´s oa. voor
"magnetic" loops:
http://www.btinternet.com/~g4fgq.regp/
Daarmee krijg je een idee over hoe groot je de loop moet maken
en met welke diameter Cu-buis, de plaatsingshoogte, etc.

En iets over het "magnetic" zijn van loops:
http://www.w8ji.com/radiation_and_fields.htm

73 de Jan PA0SIM

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Magnetic Loop

#4 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Bedankt tot zover voor jullie reacties's

Sinds 2 weken heb ik een Magnetic loop met een diameter van 85 cm. Deze staat nog op de huiskamertafel in afwachting van een plekje op het balkon.

In combinatie met mijn ic703 met 10W maar ook wel eens 5W heb ik al leuke qsos gemaakt op 30,40 en 20 meter. 1 met SSB en de rest CW.

In tegenstelling tot de meeste beschrijvingen wordt er hier geen gebruik gemaakt van een koppellus. In dit ontwerp wordt capacitief gekoppeld.

73, Tjeerd
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#5 Bericht door Jan PA0SIM »

Hoi Tjeerd,
nog een opmerking tav. magnetic loops:
balancering is voor lokale qrm reductie cruxiaal en dat gaat het beste
met een koppellus.
Balancering is voor ontvangantennes net zo belangrijk (en misschien
nog wel belangrijker) dan voor zendantennes, tenzij je geen lokale storingen hebt (bv. van PC´s, TV´s, halogeenverlichting, dimmers,
voedingen van laptops, etc, etc.).

73 de Jan PA0SIM

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Loop

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jan,

Zou dit ik een reden kunnen zijn dat ik relatief veel storing hoor?
Ik heb tot nu to de gedachten dat dit komt omdat de antenne binnen staat en "tussen" de storingsbronnen verblijft. 's Nachts bijvoorbeeld is de ontvangst erg rustig.

73, Tjeerd
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jan PA0SIM
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 sep 2005, 08:02
Locatie: Venlo
Contacteer:

#7 Bericht door Jan PA0SIM »

Hoi, Tjeerd
ja, ver van stoorbronnen zetten is net zo cruxiaal.
Ook een magnetic loop moet zo ver mogelijk van stoorbronnen geplaatst
worden.
Balancering en plaatsing, daar gaat het bij ontvangantennes in eerste
instantie om (wanneer je in de stad woont).

73 Jan PA0SIM

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Magnetic loop

#8 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jan,

Zo langzamerhand kom ik steeds meer over deze antenne te weten. Het ligt nog steeds in mijn bedoeling om er ook een zelf te maken.

Tot nu toe ben ik er erg content mee omdat het een mogelijkheid voor mij is om qrv te zijn vanuit mijn appartement.

Overigens stem ik met de hand af. \dit is even een vaardigheid omdat ik de loop niet naast de set heb staan. Lijkt me ook niet zo lekker om tijdens het zenden je hoofd er dichtbij te houden, dus ik loop wat heen en weer.

73, Tjeerd
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

#9 Bericht door pa3dsc »

Op PI8ZAA staat o.a.
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~pa0ib/m ... index.html
een plaatjes site die je mogelijk inspireren.

Ik gebruikte eerst een koppel lus, maar nu koppel ik met een ringkern.
De construktie met ringkern is niet zo gevoelig voor de veranderende omgeving.

73 martin pa3dsc

Ruud Souren
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2005, 00:16
Locatie: Maastricht

Re: Magnetische Loop

#10 Bericht door Ruud Souren »

Beste Tjeerd,

Zelf ga ik over enkele dagen ook weer eens een M.Loop maken.
Het mooie van deze antenne's is lekker smalbandig dus weinig storing van andere amateurs omdat deze antenne zo piekt op een bepaald resonatie punt, de antenne kan lekker klein zijn en toch optimaal werken.
Er zijn twee amateurs hier in de regio die veel ervaring hiermee hebben opgedaan de laatste tijd.
Een amateur heeft hierover een artikel in de Electron geplaats de call van deze amateur is PE1LKT naam will uit kerkrade. artikel is nog van dit jaar en heeft met deze antenne ook op de dag van de amateur gestaan dit jaar.
En dan is ook nog een amateur hier uit maastricht die in de CQ-PA een goed artikel en schema heeft beschreven in de CQ-pa NR-11 van 2005.
Er zijn zeer veel ontwerpen en informatie te vinden op internet over deze antenne's.

Veel Succes,
Ruud - PE1LBK
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo,

Graag zou ik eens zo'n antenne bouwen, voor de "E" in onze hobby. Wie heeft hier ervaring mee en heeft handige tips / sites?

Ik denk aan 20m, of 30m. Wellicht is het ook vrij eenvoudig een combi voor meerdere banden te baken.

73, Tjeerd - PA3GNZ

Ruud Souren
Berichten: 4
Lid geworden op: 22 dec 2005, 00:16
Locatie: Maastricht

Re: Magnetische Loop

#11 Bericht door Ruud Souren »

Beste Tjeerd,

Zelf ga ik over enkele dagen ook weer eens een M.Loop maken.
Het mooie van deze antenne's is lekker smalbandig dus weinig storing van andere amateurs omdat deze antenne zo piekt op een bepaald resonatie punt, de antenne kan lekker klein zijn en toch optimaal werken.
Er zijn twee amateurs hier in de regio die veel ervaring hiermee hebben opgedaan de laatste tijd.
Een amateur heeft hierover een artikel in de Electron geplaats de call van deze amateur is PE1LKT naam will uit kerkrade. artikel is nog van dit jaar en heeft met deze antenne ook op de dag van de amateur gestaan dit jaar.
En dan is ook nog een amateur hier uit maastricht die in de CQ-PA een goed artikel en schema heeft beschreven in de CQ-pa NR-11 van 2005.
Er zijn zeer veel ontwerpen en informatie te vinden op internet over deze antenne's.

Veel Succes,
Ruud - PE1LBK
PA3GNZ, Tjeerd schreef:Hallo,

Graag zou ik eens zo'n antenne bouwen, voor de "E" in onze hobby. Wie heeft hier ervaring mee en heeft handige tips / sites?

Ik denk aan 20m, of 30m. Wellicht is het ook vrij eenvoudig een combi voor meerdere banden te baken.

73, Tjeerd - PA3GNZ

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

#12 Bericht door mr.crash »

Hi

heb deze topic nog even door gekeken.
Ik zie veel (mooie ) foto's maar geen goede tekening.
Dit kan aan mij liggen.
Maar misschien wil Tjeerd wat plaatsen.
En ik denk ook dat er toch meer dingen te vertellen zijn
van de M loop B.v wat de positieve of de negatieve ervaringen zijn.
Grt Han

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#13 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi allen

Ik heb in een andere draad hier al wat foto's staan en er is ook een progje wat erg klein is om de magloop te berekenen hoe groot de inkoppellus en condenstor moeten zijn.
Ook ik kon nergens op het internet echt begrijpelijke tekeningen vinden, wel rare verhalen over de vermeende werking enz. Na overleg met een bevriende amateur en na het krijgen van het loop programmatje ben ik gewoon aan het bouwen gegaan en stond het ding na 2 uurtjes prutsen in elkaar en te werken.
Ik heb hier een magloop van ongeveer 1 mtr. doorsnede en met een inkoppellus van 55 cm of zo. Het ding hangt hier op een ongeisoleerde zolder aan een gording. SWR 1 : 1.1 van 20 t/m 40 meter met een condensator van 50 tot 250 pF.
door de C splitstator aan te sluiten werkt de loop van 15 t/m 20 meter
Als ik de werking vergelijk op 20 meter met mijn monoband GP op het dak dan ontvangt het best lekker maar zenden is beduidend minder als met de GP.
Op 40 meter ook leuk om te ontvangen maar in vergelijk met de full size halve golf vertical in de tuin is het een dummyload.
Ik heb hier de antenne switch zo gewijzigd dat er ontvangen kan worden op de magloop maar bij TX wordt er eventueel automatisch naar 1 van de verticals geschakeld, tenzij iemand wil horen wat het verschil tussen die 2 antennes is dan zend ik ook op de magloop, waar ik tot 75 watt aan power in kan stoppen voor de condensator begint te vonken. Als ik de condensator split stator aan sluit kan ik er wel makkelijk de 100 watt van de set op zetten vanwege de verdubbeling van de plaatafstand die er dan ontstaat.
Als ik de antennes vergelijk dan is een magloop van 1 meter doorsnede nog te gebruiken op 14 MHz en hoger maar op 20 mtr. al niet optimaal, en op lagere banden vind ik het een waardeloze zendantenne. en zul je toch naar een grotere diameter toe moeten gaan

succes met de zelfbouw en 73
Bijlagen
magloop1klein.JPG
Foto van de magloop aan de gording op zolder.
(54.04 KiB) 732 keer gedownload
magloop-condensator-klein.JPG
Foto van de condensator die aan de magloop hangt en op afstand bestuurd word.
(61.81 KiB) 675 keer gedownload
magloop-inkoppellus-klein.JPG
foto van de inkoppellus
(46.65 KiB) 697 keer gedownload
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

mr.crash
Berichten: 62
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:01
Locatie: zwolle

#14 Bericht door mr.crash »

Hi Jos

Bedankt voor je input en de foto's
Ik moet eerst op zoek naar een paar grote condensatoren.
Maar ik vind het wel leuk om er een keer met een Loop te werken.

Grt Han

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#15 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ik heb het programma weer gevonden wat ik gebruikt heb voor calculatie van de inkoppellus en de waarde van de condensator. Het heet loopabxe.exe en had het hier graag geplaatst maar dat laat zendamateur.com niet toe, het is echter op deze link zo te downloaden http://home.datacomm.ch/hb9abx/loop1-e.htm
Ik had ook nog een ander progje maar dat gaf zulke afwijkende waarden ten opzichte van de waardes die ik in de loop die ik gebouwd heb kan meten dat ik dat weggegooid heb.
Bij dit programmatje klopt de lengte van de inkoppellus perfect en de waarde van de condensator vrij aardig al denk ik dat de condensatorwaarde toch een 25% groter moet zijn .
Met behulp van dit progje en de zelfbouwcondensator met afstandbesturing dat een overblijfsel is van een zelfbouw antenne tuner was ik in no time klaar met de magloop
Ik had op zolder nog een stuk koperen waterleiding buis liggen van 3 meter lengte en toevallig was dat gegloeid koper van de rol en was de buis al rond gevormd.
Een stukje afvalhout van een pallet een BNC chassisdeeltje wat tyraps en schroefjes en een stuk instalatiedraad voor de inkoppellus en ik was klaar.
Zoals ik al eerder zei op 20 mtr en hoger nog leuk maar op 40 mtr een goede dummyload, wil je daar met magloops werken moet je de loop echt veel groter gaan maken.

MFJ heeft ook een loopje van 1 meter met sturing voor de somma van 400 plus euro,s voor dat geld heb ik nog over van de full size kwartgolf voor 80 mtr. inkluis beton etc.
Die MFJ een leuk antennetje maar voor de prestaties wordt het een erg duur stukje speelgoed, een kwartgolf vertical GP voor 20 meter gebouwd van een oude GPA 27 1/2 gevoed met openlijn en geplaatst op een meter of 4 hoog zal het ding wegblazen van 10 t/m 40 meter en kost 40 euro max. de kosten van de loop hier waren 0,0 euro voor de loop en ongeveer 25 euro voor de zelfbouw condensator, maar het zelfbouwen van die C koste me meer als 2 dagen werk, en een hoop transpiratie.
Maar van dat zelfbouwen leer je wel een hoop.

PS het programma loopabxe.exe werkt hier prima onder DOS, windows 3.11 en 95 en 98 maar niet onder XP

Groetjes en succes Tjeerd.
Ik zal graag eens een testje tussen de antennes van u en van mij doen.
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie