ZEPP antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP antenne

#1 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Allemaal,

Als experiment wil ik een ZEPP antenne bouwen. Natuurlijk heb ik de zoekfunctie van internet flink gebruikt maar kom er ondanks dit niet helemaal uit.
De straler maak ik ongeveer 10 meter lang en sluit dit aan 1 kant van 450 lintlijn aan, dit gaat vervolgens naar een symmetrische tuner. De lintlijn is ook ongeveer 10 meter.

Kan de lintlijn een willekeurige lengte hebben of is dit kritisch, ik kom verschillende antwoorden tegen.
Volgens de beschrijvingen die ik lees kan ik deze antenne vanaf 40 meter gaan gebruiken.

Wie kan me nog wat tips geven of verwijzen naar en site met heldere antwoorden.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#2 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Tjeerd,

Ik ben geen Zepp antenne expert, ik gebruik zelf alleen maar gebalancerde antennes, maar als ik het goed heb begrepen, is een Zepp antenne geschikt voor alle de banden hoger dan de lengte van de draad waarop de Zepp geschikt is.

Waarbij je voor 80 meter normaal 2x20 zou gebruiken moet je nu dan 40 meter draad uitspannen en kan je ook 40, 20 en 10 gebuiken. Voor de 20 meterband is normaal 2x5 meter nodig en dit zou nu dan 10 meter draad worden.

Met andere woorden die 10 meter draad van jou, zou dus een 20 + 10 meter antenne maken. Ik denk dat je met een tuner nog wel wat zou kunnen doen op 40 meter (al zal hij er wel hard waarschijnlijk aan moeten trekken), maar ik ben bang dat het rendement niet zo hoog is.

Ik ben heel benieuwd naar je ervaringen.

Groeten,

Edwin

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP antenne

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Edwin,

Bedankt voor je reactie. Ik had al gezien dat er een fout in mijn oproepje stond. 10 meter is een halve golf voor 20m en dit bedoelde ik dan ook, 40M is inderdaad niet goed. Betekend wel dat er een oplettende lezer is.

Mijn vorderingen zal ik hier ook publiceren.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#4 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ik heb geen ervaring met je zepp antenne, maar waarom bouw je geen GPA 27 1/2 voor 11m om tot 1/4 GP voor 20 mtr. enorm goedkoop en werkt reuze , de halve afdeling werkt er hier mee en als je zo een ding met 3 of 4 draad tegencapaciteiten op een 4 tal meter hoog zet werkt het prima op 20 mtr.
Het kost erg weinig en werkt perfect.

73

Groeten Jos pa7wwo
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#5 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Volgens mij heb je de antenne verder wel OK .

10 mtr. draad en een 450 ohm voedingslijn is inderdaad een zepp antenne.

De Zepp antenne is in het voedingspunt hoogohmig.
Verder is de lengte van de voedingslijn niet van invloed op de antenne impedantie of de werking , maar de impedantie aan de kant van de tuner verandert wel en is op een lijn van 1/4 golflengte laag en op een voedingslijn van een 1/2 golflengte weer hoog .
Dus de antenne verandert niet maar de impedantie aan het begin van de voedingslijn wel.

Ik heb hier verder veel geexperimenteerd met een enorme hoeveelheid aan antennes voor HF maar deze waren allen coax gevoed en ik heb er maar 1 draad antenne bij gehad omdat ik hier geen plek heb voor grote draad antennes. ook de zepps die ik heb (1/2 golf vertical voor 40m en een 1/2 golf voor 20m.) waren coax gevoed. Deze werken verder ook als GP voor 80 mtr en GP voor 40. maar zoals ik al zei deze zijn coax gevoed en de impedantie aanpassing gebeurt onder aan de antenne door middel van een schakelbare aanpassing.

Ik heb zowel de antennes als de aanpassingen zelf gebouwd en ze wijken erg af van het gebruikelijke wat amateurs zoal in elkaar prutsen.
Maar ja ik ben dan ook erg eigenwijs hihi

Als je er wat meer van wil weten stuur me maar een mailtje Tjeerd

Veel succes en groetjes
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP antenne

#6 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Jos,

Ik ga deze antenne gebruiken als tijdelijke opstelling en daarbij is een vertikaal geen optie.
Gisteravond met een paar zendamateurs er nog over gesproken en ik zit op de goede weg.
Misschien kan ik er na de Kerst wat meer over vertellen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#7 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ok abt de zepp ja zoals ik al zei moet zo verder wel OK zijn.
De vertical voor 40, 20 en 15 is hier gewoon portabel dus ook vaak voor velddag Jota of testje of zo.

Succes en alvast fijne feest (test) dagen
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#8 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ok abt de zepp ja zoals ik al zei moet zo verder wel OK zijn.
De vertical voor 40, 20 en 15 is hier gewoon portabel dus ook vaak voor velddag Jota of testje of zo.

Succes en alvast fijne feest (test) dagen
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo,

De afgelopen dagen heb ik een 6 qso's gemaakt met de eerder beschreven ZEPP antenne.
Gek genoeg kon ik de antenne op 20M niet in afstemming krijgen. Dit lukte op 40M en 30M prima en heb met 5 watts en CW aardige qso's gemaakt met: EA6, 9A, UT5, RX3 en SP6.

Komende week ga ik over de theorie denken en hoop erachter te komen waarom het op 20 meter niet werkte.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PF1JM
Berichten: 641
Lid geworden op: 19 sep 2005, 19:16
Locatie: Apeldoorn JO32af

Re: ZEPP

#10 Bericht door PF1JM »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: Gek genoeg kon ik de antenne op 20M niet in afstemming krijgen.
10 meter is 1/2 golf op 20 meter (daarbij vergeet ik voor het gemak de verkortingsfactor maar even. Die bedraagt bij 450 Ohm lintlijn 0,905). Er treedt geen impedantietransformatie op (zoals bij elk even veelvoud van 1/4 golf), oftewel de hoogohmige antenneimpedantie staat ook op het eind van je voedingslijn. Dit kan wel oplopen tot enkele duizenden Ohms. Het bereik van je tuner is waarschijnlijk niet groot genoeg. Als je 4,5 meter extra lintlijn toepast (elektrisch 5 meter), heb je een lengte van 3/4 golf. Hierbij treedt wel impedantietransformatie op (zoals bij elk oneven veelvoud van 1/4 golf), waardoor het einde van je voedingslijn laagohmig wordt. Zie ook een eerdere posting van Jos PA7WWO. Nu kun je antenne met voedingslijn waarschijnlijk met tuner wel aangepast krijgen. Alleen heb je nu op 30 weer een probleem.... Dit los je op door de extra lintlijn bijvoorbeeld met banaanstekers uit te rusten en naar wens toe te passen.
Zelf heb ik geen Zepp hangen, maar ik heb me enigszins in de materie verdiept omdat ik er de komende maanden 1 op wil gaan hangen met een lengte van ong. 40 meter. Een symm. dipool gaat waarschijnlijk niet lukken i.v.m. de plaats van de shack en het daardoor parallel aan de dipool lopen van de open lijn. Anders zou dat mijn voorkeur hebben...
Suc6 met de experimenten.
Jeroen PF1JM

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#11 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Het niet kunnen afstemmen zou aan de lengte van de lintlijn kunnen liggen en de daarbij behorende impedantie transformatie naar de tuner.
Het kan zijn dat je impedantie aande tunerkant buiten het bereik van de tuner ligt.

Hoe heb je da antenne opgehangen Tjeerd en waaraan hangt de antenne, dit vraag ik puur uit nieuwsgierigheid.
Ik ben ook vaak met antennes aan het spelen vandaar

succes Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Allemaal weer bedankt voor de reactie's.

De lengte van de lintlijn is dus wel van belang. Al lezende op internet was hier bij mij wat verwarring over onstaan.
De verhalen klinken logisch en kan ik ook beredeneren.

Ik heb nou eenmaal een stuk van 10 meter lintlijn en wilde er niet gelijk in knippen. Is een stuk eraf een optie? Op die lokatie kan ik wel een meter of 3 missen.

De antenne heb ik op een zolder opgesteld van een huis met houten kap, dus weinig tot geen metalen stukken. Aan een kant heb ik de lintlijn met antennedraad opgehangen en dit heb ik naar de andere kant gespannen, ook weer op een balk. Geen ideale situatie maar het is om te proberen niet slecht.
In de avond had ik veel storing op de banden.

Ik ben benieuwd naar de reactie's.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#13 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Over de storing, ik had hier op mijn FD4 die niet binnen hing maar net buiten over de kap ook enorm veel storing in ontvangst.
Later had ik een vertikale GP voor 20 mtr.met de tegencapaciteiten net over de kap ook veel storing.
Toen de halve golf vertical op het dak en veel minder storing.
Mijn korte conclusie was de storing komt hier uit het huis of dat van de buren want de antenne in de tuin ving ook minder storing.
Sindsdien geef ik al de bevriende amateurs het advies dat als de mogelijkheid er is zet je HF antennes zover mogelijk van de bebouwing,
of eventuele lichtnet bedrading , want hier is de ervaring dat er van alles aan signalen uit je huis komt waaien
Over de afstemming ik denk dat je daar wel uitkomt, met de adviezen die er zoal waren.

succes Jos
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5129
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

ZEPP

#14 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Ja Jos, die storing nam ik even voor lief.

In ieder geval leuk dat dit ging met zo'n beperkte antenne.

Heb je al contact met Arnold gehad?
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Jos pa7wwo
Berichten: 158
Lid geworden op: 19 sep 2005, 18:49
Locatie: Oss

#15 Bericht door Jos pa7wwo »

Hoi Tjeerd

Ja weer contact gehad met Arnold, misschien een leuke test voor je antenne PZ1AP of andere PZ-ers zijn altijd om 10.00 en 20.00 UTC op 14.160 +- QRM alle dagen.
om 15.00 UTC op 21.230 ook alle dagen.

Gisteren avond contact gehad om 20.00 uur op 14.160 en we hebben toen een sked gemaakt voor 00.00 UTC op 7002 kHz CW en dat ging ook prima (beide zijden blootsvoets aleen de set geen amp.) Hier werd gewerkt met de yaesu FT857 met CW filter (250 Hz) , dus het goedkoopste alles kunnende rijstkokertje (koosnaam voor Japanse setjes) van dit moment, de antenne is op 20 mtr. een omgebouwde GPA 27 1/2 dus dat kan een ieder de kop ook niet kosten. Maar je zult verbaasd staan hoe zo een omgebouwde kappaspriet het doet ten opzichte van veel duurdere exotische koopverticals.
Op 40 mtr. werd gewerkt met een zelfbouw zepp antenne het enigste verhaal is dat die ook vertikaal staat.

Arnold heeft heel goede oren voor CW dus wil je vlug gehoord worden sein je call dan een paar keer.

Arnold wordt hier heel vaak gewerkt en omdat de afstand aanzienlijk is leent deze sked zich uitstekend voor antenne testen en vergelijkingen.
Als je wat meer info wil kan je op de site van PI4OSS wat meer info vinden over Arnold en de andere PZ-ers.
Bijlagen
antennes-in-tuin.jpg
antennes pa7wwo
(45.94 KiB) 1358 keer gedownload
groeten Jos pa7wwo

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn.
Een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Plaats reactie