station ground

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

station ground

#1 Bericht door Bert_1 »

Ik ben bezig om een ground systeem aan te leggen in mijn shack maar kom er nog niet helemaal uit en nu vraag ik me af hoe jullie dat doen. Een flinke koperen of stalen plaat aan de muur waar alles binnenkomt met een dikke aarddraad naar een aardpen van een paar meter de grond in? Aan deze plaat komt dan alle apparatuur en coax? De aarddraad mag dan niet te lang zijn dus dat is lastig als je op de eerste of tweede verdieping zit. Ook wordt er gesproken over een inductiearme kabel maar wat is dat voor kabel, de mantel van een coax, of gewoon een dikke draad? Of gewoon (zoals ik het nu heb) met een draad naar een radiator van de centrale verwarming en dat is alles. Het gaat hier om RF ground, de veiligheidsaarde wordt ook gewoon gebruikt.
Ik kan met max 100W werken en eigenlijk altijd op de HF banden. Kan ik de aarde ook testen door simpelweg de spanning te meten tussen de aardpen en het aardvlak in de shack, geen spanning is goede aarde lijkt me. Ik ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: station ground

#2 Bericht door PD7CW »

Bert,

Ik weet niet in welke context geschreven wordt over ''inductie-arme kabel'' maar weet wel dat in krachtsystemen kabels gebruikt worden, in de ordegrootte van 95 tot 240 mm2, denk aan 200 tot 600 A, waarbij de aders een bepaalde positie hebben in de doorsnede, één centrale ader voor de aardverbinding en de overige 4 gepositioneerd rond de centrale ader voor de 3 fasen en de nul.
Deze kabels worden 'inductievrije' kabels genoemd en hebben aanmerkelijk minder last van EMF (af)straling. Wellicht worden deze twee termen door elkaar gehaald.
Of een enkele aardkabel, dus enkele ader, inductie-arm kan zijn weet ik niet en zou ook niet weten hoe dit vormgegeven is.

Cees

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: station ground

#3 Bericht door PA5COR »

Ideaal is de stations aardedraad korter als een 1/4 golf op de hoogste frequentie waar je op werkt, voor 10 meter dus korter als 2.5 meter.
Niet zo moeilijk voor mij dar ik onder in de woonkamer zit met de boel en de aardpennen onder het raam zitten waarachter meteen de apparatuur zit.
Lengte draad is 1.5 meter.
Geen daisy chain techniek toepassen, een rail maken waar alle apparatuur apart aarde van krijgt.
Ik heb de aparte aarde ook doorgekoppeld naar de rand aarde van het huis, en heb het voordeel op jonge zeeklei te wonen dus al een lage weerstand.
De controlerende monteur voor de huis installatie was er echt blij mee ;) nooit zo'n lage weerstand gemeten...
Zit je op de 1e of 2e verdieping dan wordt het al moeilijk.
Ik nam toen een oude RG 213 coax met dubbele afscherming, verbond onder de kern en mantel met elkaar en die op het aardpunt gezet.
Boven alleen de kern gebruikt, zodat de kern van onder tot boven goed door de mantel was afgeschermd.
Verder zit mijn gehele aardnet eraan, voor de 160 en hoger inverted L met 1000 meter koper in de grond met nog diverse aarpennen daarin.

Om je goede raad te geven zal er eerst wat meer info moeten komen...hoe ver zit je van de grond/aardpen(en) af? etc.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: station ground

#4 Bericht door Bert_1 »

PD7CW schreef:Bert,

Of een enkele aardkabel, dus enkele ader, inductie-arm kan zijn weet ik niet en zou ook niet weten hoe dit vormgegeven is.
Gevoelsmatig zou ik zeggen dat dit van het skin effect afhangt dus veel dunne draadjes zoals afscherming van coax? Misschien gaat dit niet helemaal op maar het zou me niet verbazen dat het zoiets zou kunnen zijn.
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: station ground

#5 Bericht door Bert_1 »

PA5COR schreef:Ideaal is de stations aardedraad korter als een 1/4 golf op de hoogste frequentie waar je op werkt, voor 10 meter dus korter als 2.5 meter.
Niet zo moeilijk voor mij dar ik onder in de woonkamer zit met de boel en de aardpennen onder het raam zitten waarachter meteen de apparatuur zit.

Hoe ver zitten die aardpennen de grond in en hoeveel zijn dat er?

Lengte draad is 1.5 meter.
Geen daisy chain techniek toepassen, een rail maken waar alle apparatuur apart aarde van krijgt.

Zoals een dikke strip met veel getapte gaten welke groot genoeg is om als sterpunt te gaan werken ondanks dat het een rechthoekige strip is. Iets van 10mm dik, 5cm hoog en net zo lang als nodig maar zeg maar even een meter ofzo?

Ik heb de aparte aarde ook doorgekoppeld naar de rand aarde van het huis, en heb het voordeel op jonge zeeklei te wonen dus al een lage weerstand.
De controlerende monteur voor de huis installatie was er echt blij mee ;) nooit zo'n lage weerstand gemeten...
Zit je op de 1e of 2e verdieping dan wordt het al moeilijk.
Ik nam toen een oude RG 213 coax met dubbele afscherming, verbond onder de kern en mantel met elkaar en die op het aardpunt gezet.
Boven alleen de kern gebruikt, zodat de kern van onder tot boven goed door de mantel was afgeschermd.
Verder zit mijn gehele aardnet eraan, voor de 160 en hoger inverted L met 1000 meter koper in de grond met nog diverse aarpennen daarin.

Ik heb dit bij kc.flexradio.com gevonden en is een praktisch goed uitvoerbare oplossing. Lijkt wel op wat jij hebt gedaan maar hier zit nog een capaciteit aan het eind. De waarde wordt proefondervindelijk vastgesteld op de laagste band en de reactantie bepaalt dan de weerstand naar aarde. Als het goed is gegaan hieronder een knipsel daarvan:

Alternative 2 -The RF Suppressor Ground System
This is the modern version of an ingenious device developed and introduced by several hams in recent years, notably by William Chesney/N8SA (See http://www.hamuniverse.com/grounding.html) who published the article in 2003. This grounding system addresses both the electrical ground and RF grounding requirements in Ham radio. The device is intended for long grounding wires. The grounding device utilizes a coaxial line where the ground wire is enclosed by a shield, such as RG-8 transmission line, to prevent the buildup of high voltage standing wave near the station equipment. This ground line is not length sensitive and can be used at any length without concern. It will keep out RF away from the shack. The wiring setup of this practical grounding system is shown in Fig. 7 below:

Figure 7.



Om je goede raad te geven zal er eerst wat meer info moeten komen...hoe ver zit je van de grond/aardpen(en) af? etc.

Ik moet alles nog aanleggen dus nu is het vooral een kwestie van veel zoeken en speuren en daarna kiezen wat het best past in mijn situatie. Ik zit op de eerste verdieping maar redelijk gunstig, ik schat dat een 3,5m kabel lang genoeg is om bij een aardpen te komen. Dit is dus vlak naast de buitenmuur met daarnaast een betegelde oppervlakte dus daar zijn ook eenvoudig een aardpennen in te maken. Meerdere pennen en een soort netwerk ertussen waardoor je veel contact hebt in het ondiepe oppervlak is ook hier van belang, contact met bijvoorbeeld het grondwater is niet nodig toch?
Bijlagen
Ground12.jpg
Ground12.jpg (33.57 KiB) 7980 keer bekeken
Bert

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: station ground

#6 Bericht door PA5COR »

Aardpennen zitten ruim 3 meter diep in de jonge zeeklei, 3 stuks in ster bij aardpunt uit huis, in total 17 in het hele aard netwerk o.a. bij de Inverted L aan de andere kant voor het huis voor statische ontlading via 170 KOhm geperste kool weerstand en 3 in ster buiten bij de aarding van het huis, aarding alles doorverbonden, en aan het einde van sommige radialen ook een pen van 3 meter in de grond.
( had nog een hele zooi koperpijp over met lengtes van 3 tot 5 meter) alles maar opgebruikt.

15 mm koperpijp, restant wat over was, lengte 90 cm met tapgaten en koperen schroeven voor het vastmaken van de diverse aarddraden naar apparatuur.
Koperen boutjes en schroeven bij de bliksem afleider handelaar te krijgen.

Grondwater hier ligt meestal ( Sneek Friesland) op 50 cm onder de tegels, dus al mijn aardpennen verzuipen in het water :)
Als je niet weet hoe diep de aardpennen moeten voor een degelijke aarde, vraag eens een lokaal electro installatie bedrijf, of een locale bliksem afleider aanleg bedrijf. die weten wel hoe je grond inelkaar zit.

Droge grond geleid niet echt goed, ik -persoonlijk wil de aardpennen minstens 1 meter in het groundwater hebben, in de droogste situatie gerekend.
Dat kan op zandgrond betekenen een aardpen van vele tientallen meters....

Met je 3.5 meter aardedraad zou ik de coax kabel method kiezen als zekerheid en met dat C'tje experimenteren.
Weet je zeker dat je aarde perfect is als je de aardpennen diep genoeg slaat.
Bij de aardpennen heb ik ruim bentoniet gestrooid, ( kattengrit, wel opletten dat het bentoniet is) omdat dat de geleiding verbeterd.
Eerst kuil graven emmer groote en dan pijp in de grond boren met grote slaghamer ( boormachine) en kuil opvullen met bentoniet.
Gebruik klemmen voor de bevestiging van koper, of je moet zilversolderen gewoon soldeer vergaat en levert slechte contacten op na korte tijd.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: station ground

#7 Bericht door Adrian_ »

PE1KVL schreef:Of gewoon (zoals ik het nu heb) met een draad naar een radiator van de centrale verwarming en dat is alles. Het gaat hier om RF ground, de veiligheidsaarde wordt ook gewoon gebruikt.
Ik denk dat je zo een aardlus creeert.
PA5COR schreef:Ik heb dit bij kc.flexradio.com gevonden en is een praktisch goed uitvoerbare oplossing.
...
Alternative 2 -The RF Suppressor Ground System
In dit artikel hebben ze het vreemd genoeg niet over veiligheidsaarding.

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: station ground

#8 Bericht door Adrian_ »

Bij figure 5 in genoemd artikel (hier te vinden: http://kc.flex-radio.com/ExportPDF50426.aspx) hebben ze het wel over veiligheidsaarde:
Now, look for the longest wire (maybe the 1⁄4 l 40 meter band counterpoise) that can
reach the ground rod and designate this as your electrical ground. The idea is to use
this wire to connect to your ground rod through a knife switch. When you are operating
the station, the knife switch must be in open position. But when you stop operating and
for safety reasons, you must provide an electrical ground. Run downstairs and close the
switch. Remember however, to always open this switch whenever you sign ON the
station.
Tja...

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2566
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: station ground

#9 Bericht door PA5COR »

In de USA is het bindend voorschrift om de veiligheids aarde door te verbinden met je R.F, aarde.
Dat voorkomt 2 potentialen in je installatie met alle gevolgen van dien.
Reden dat ik dat ook heb en wel stevig ook...
AdrianSDR schreef:
PE1KVL schreef:Of gewoon (zoals ik het nu heb) met een draad naar een radiator van de centrale verwarming en dat is alles. Het gaat hier om RF ground, de veiligheidsaarde wordt ook gewoon gebruikt.
Ik denk dat je zo een aardlus creeert.
PA5COR schreef:Ik heb dit bij kc.flexradio.com gevonden en is een praktisch goed uitvoerbare oplossing.
...
Alternative 2 -The RF Suppressor Ground System
In dit artikel hebben ze het vreemd genoeg niet over veiligheidsaarding.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#10 Bericht door Bert_1 »

AdrianSDR schreef:Bij figure 5 in genoemd artikel (hier te vinden: http://kc.flex-radio.com/ExportPDF50426.aspx) hebben ze het wel over veiligheidsaarde:
Now, look for the longest wire (maybe the 1⁄4 l 40 meter band counterpoise) that can
reach the ground rod and designate this as your electrical ground. The idea is to use
this wire to connect to your ground rod through a knife switch. When you are operating
the station, the knife switch must be in open position. But when you stop operating and
for safety reasons, you must provide an electrical ground. Run downstairs and close the
switch. Remember however, to always open this switch whenever you sign ON the
station.
Tja...
Ik ben er nog niet uit hoe ik het ga doen maar vind steeds mee info, ook hier, waar ik wel wat mee kan. Het vermijden van aardlussen ben ik nog niet uit en lijkt me lastig aangezien je twee aardingen gaat gebruiken. Ondertussen ga ik materiaal verzamelen en als het zover is heb ik wel een idee hoe het moet worden. En anders wacht ik nog even ;)
Bert

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: FT2000 of FT1000 ?

#11 Bericht door Bert_1 »

PA5COR schreef:In de USA is het bindend voorschrift om de veiligheids aarde door te verbinden met je R.F, aarde.
Dat voorkomt 2 potentialen in je installatie met alle gevolgen van dien.
Reden dat ik dat ook heb en wel stevig ook...
Is het potentiaal ook voor rf gelijk?

Ideaal, maar niet toegestaan, zou zijn om de randaarde in de shack los te halen van het net en deze aan een eigen, rf bestendig aardnet, te leggen zodat je geen rfsignaal op de randaarde zet.

Eerst maar eens een nachtje over slapen,

73

Bert
Bert

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: station ground

#12 Bericht door Adrian_ »

Het beste is er voor te zorgen dat er, in je shack op de 1e of 2e verdieping, geen RF-ground nodig is.

Zie de sectie 'RF Return-path Ground' ergens halverwege deze pagina:

http://www.w8ji.com/ground_systems.htm

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: station ground

#13 Bericht door Bert_1 »

AdrianSDR schreef:Het beste is er voor te zorgen dat er, in je shack op de 1e of 2e verdieping, geen RF-ground nodig is.
Ja dat is het mooiste inderdaad maar dat lijkt me in mijn geval meer iets voor vhf en hoger. Op hf zit ik straks met een vertical maar nu met een endfed. Die doet het prima trouwens maar ik meende iets te merken iets van rf op mijn apparatuur. Dat is nu weg, ik heb op allerlei banden geprobeerd met 100W wat max is voor mij. Maar ik wil niet dat de buren last gaan krijgen en ik wil het graag goed aanpakken, in ieder geval proberen :).
Bert

Adrian_
Berichten: 153
Lid geworden op: 19 sep 2015, 13:03

Re: station ground

#14 Bericht door Adrian_ »

Misschien is zoiets dan de oplossing:

http://www.mfjenterprises.com/Product.p ... id=MFJ-931

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: station ground

#15 Bericht door pd0ejn »

Waarom niet een rol verzilverde aarddraad kopen, is er in verschillende diktes en dat zo van de aard pen naar je radio brengen ?
Via buiten over een platdak dan door de muur en dan de shack in.

Dan komt er bliksem inslag en de draad smelt, je dak bedekking geroosterd en je radio kapot ?

Ik vind het altijd een moeilijk gedoe dit onderwerp.

Mijn antenne masten liggen aan aarde via de eerder genoemde draad en mijn radio shack ligt aan de huis aarde draad vanuit de meterkast.
In de garage loopt een koperen waterleiding buis voor tuin sproeierij etc en als ik de plug van een antenneschakelaar losdraai en de koperen waterleiding vast pak dan voel ik duidelijk spanning en wil ik graag loslaten hihi.
Het is en blijft een gedoe met extra aangelegde aarde.

Bij en voor het onweer, bliksem etc. gaat alles los en de spanning koppel ik ook los.
Stel dan slaat toch de bliksem in en alle kabels die losliggen gaan vonken, de vloer bedekking vliegt in brand en daarna de complete radio shack. Daarna brand het hele huis nog even af want meneer is niet thuis.
Zo, dit doem denken en kort door de bocht gaan is natuurlijk overdreven.
Of toch niet ?
mvgr Rene
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie