Antennetuner is MFJ een goede keus?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

Antennetuner is MFJ een goede keus?

#1 Bericht door PA5RS »

Ik heb op eHam de reviews bekeken tussen MFJ en Daiwa.

Over het algemeen komt de MFJ er toch slechter van af als ik bij de reviews bij Daiwa kijk.

Kijk ik bij de MFJ reviews, dan komen er toch niet echt slechte reacties!

Wie kan mij hierin een beetje adviseren?
Het gaat om een antennetuner die in eerste instantie bedoeld is om er alleen mee te gaan luisteren.

René

Robd
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 dec 2005, 21:32

Re: Antennetuner is MFJ een goede keus?

#2 Bericht door Robd »

Rene schreef:Ik heb op eHam de reviews bekeken tussen MFJ en Daiwa.

Over het algemeen komt de MFJ er toch slechter van af als ik bij de reviews bij Daiwa kijk.

Kijk ik bij de MFJ reviews, dan komen er toch niet echt slechte reacties!

Wie kan mij hierin een beetje adviseren?
Het gaat om een antennetuner die in eerste instantie bedoeld is om er alleen mee te gaan luisteren.

René
Ha die Rene,
Ik zou het niet weten maar ik heb zelf veel plezier met de eenvoudigste tuner van MFJ; de MFJ-16010. Er zit geen SWR meter op. Ik heb ook een MFJ-904, de Tiny Travel Tuner waar wel een SW meter is ingebouwd. Ook met de laatste tuner ben ik tevreden.

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#3 Bericht door PA3GVQ »

Rene,

Het is helemaal wat je wilt natuurlijk en vooral wat je butget is.

MFJ maakt goedkope tuners die gewoon hun werk doen, maar bij intensief amateur gebruik zo af en toe wel eens wat klein onderhoud vragen.

Als je de bouwtechnische kwaliteit vergelijkt met b.v. Palstar tuners http://www.palstar.com dan is het verschil heel groot, maar ja het verschil in prijskaartje is dat ook.

Succes,

Edwin

Willem - PE2WG
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 dec 2005, 11:45

#4 Bericht door Willem - PE2WG »

Rene,

Ik verbaas me ook wel eens over de slechte recensies van MFJ-producten. Ik gebruik zelf een MFJ-969 en een travel-tuner. Die voldoen gewoon goed. Het is inderdaad niet het meest degelijke spul wat er te koop is, maar bij normaal (amateur-) gebruik heb je volgens mij niet te klagen.

Groet,

Willem - PE2WG

PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

#5 Bericht door PA5RS »

PA3GVQ schreef:Rene,

Het is helemaal wat je wilt natuurlijk en vooral wat je butget is.

MFJ maakt goedkope tuners die gewoon hun werk doen, maar bij intensief amateur gebruik zo af en toe wel eens wat klein onderhoud vragen.

Als je de bouwtechnische kwaliteit vergelijkt met b.v. Palstar tuners http://www.palstar.com dan is het verschil heel groot, maar ja het verschil in prijskaartje is dat ook.

Succes,

Edwin
Palstar zegt mij zo niets.... nooit van gehoord.

Op zich hoef ik er natuurlijk niet mee te zenden, maar ik wil wel een
goede antennetuner kopen. Je kan beter een keer iets goeds kopen dan 2x rommel, want dan ben je je geld ook kwijt.

Als de tuners hun werk doen waarvoor ze zijn gebouwd, dan is het toch goed.

René

PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

#6 Bericht door PA5RS »

Willem - PE2WG schreef:Rene,

Ik verbaas me ook wel eens over de slechte recensies van MFJ-producten. Ik gebruik zelf een MFJ-969 en een travel-tuner. Die voldoen gewoon goed. Het is inderdaad niet het meest degelijke spul wat er te koop is, maar bij normaal (amateur-) gebruik heb je volgens mij niet te klagen.

Groet,

Willem - PE2WG
Ja dat snap ik dan ook niet, er zal toch wel een kern van waarheid in zitten. Je ziet op eHam dat de tuners van MFJ moeilijk te tunen zijn soms en niet de opgeven frequentiebereik halen.
Zolang je zelf maar zuinig bent voor je apparatuur, dat verhoogd de levensduur natuurlijk aanzienlijk.

René

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

MFJ-941E

#7 Bericht door PE2AAB »

Ik heb een MFJ-941E Versa Tuner II en ben er zeer tevreden mee. Neem hem mee op vakantie en gebruik hem ook thuis.

Voor niet teveel geld een prima tuner.

P.s. Jons, PA9JB gebruikt de nieuwe automatische tuner van MFJ en is daar ook over te spreken!

Rick
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

Re: MFJ-941E

#8 Bericht door PA5RS »

PE2AAB schreef:Ik heb een MFJ-941E Versa Tuner II en ben er zeer tevreden mee. Neem hem mee op vakantie en gebruik hem ook thuis.

Voor niet teveel geld een prima tuner.

P.s. Jons, PA9JB gebruikt de nieuwe automatische tuner van MFJ en is daar ook over te spreken!

Rick
Oke ook eens positieve reacties over de MFJ!
Ik wil eigenlijk een antennetuner die ik voor een dipool en een eind gevoede antenne kan gebruiken.
Ik denk erover om een inverted-v te plaatsen.
Maar of ik een balun ga gebruiken of een kippeladder......weet ik nog niet.

Dan kan ik daar ook de MFJ-941E voor gebruiken toch?

René

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5131
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

MFJ 16010

#9 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Robd,

Je schrijft dat je een 16010 van MFJ gebruikt. Deze heb ik ook alleen is deze door mij alleen voor ontvangst gebruikt.
Heb jij deze ook met zenden gebruikt en hoeveel watts? Gezien de plaatafstand kan er volgens mij niet zo heel veel door heen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Rien
Berichten: 13
Lid geworden op: 27 aug 2005, 17:13

Re: Antennetuner is MFJ een goede keus?

#10 Bericht door Rien »

Rene schreef:Ik heb op eHam de reviews bekeken tussen MFJ en Daiwa.

Over het algemeen komt de MFJ er toch slechter van af als ik bij de reviews bij Daiwa kijk.

Kijk ik bij de MFJ reviews, dan komen er toch niet echt slechte reacties!

Wie kan mij hierin een beetje adviseren?
Het gaat om een antennetuner die in eerste instantie bedoeld is om er alleen mee te gaan luisteren.

René
:) Hoi Rene ik heb hier ook een Mfj 969 gehad en die werkte ook naar beohoren hoor geen probleem mee nu heb ik een SGC MAC-200 en dat is een auto matiche tuner dat werkt wel een stuk fijner maar die is niet beter dan de MFJ.
ik heb jaren lang met veel plezier met een MFJ gewerkt.
dus denk ik dat je met een gerust hart een MFJ kunt kopen
voordeel dat er een dealer met heel goed service in nederlland zit en dat is niet altijd het geval
hoop dat je er iets aan hebt en suc6 met de aanschaf
groeten
Rien, PA7RA

PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

Re: Antennetuner is MFJ een goede keus?

#11 Bericht door PA5RS »

voordeel dat er een dealer met heel goed service in nederlland zit en dat is niet altijd het geval


Welke dealer is dat?
Heb wel even met Google gezocht, maar daar kwam niet echt wat uit!

73, René

PA5RS
Berichten: 16
Lid geworden op: 07 dec 2005, 11:08

#12 Bericht door PA5RS »

Wat voor een tuner kan ik beter nemen, een met of zonder balun?
Zijn deze baluns ook uit te schakelen op de tuner?

René

PD0MD
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 dec 2005, 21:28

#13 Bericht door PD0MD »


PA1FJ

#14 Bericht door PA1FJ »

Voor relatief weinig geld kan je zelf een goede antenne tuner bouwen, o.a. de FRI match, een afgeleide van de Z match. Ik heb er zelf 2 gemaakt 1 met een luchtspoel en 1 met een ringkern en werken geweldig!
Kijk maar eens op de website van PA0FRI.

Fred PA1FJ :D

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#15 Bericht door PA5COR »

Heb de FC-20 weggedaan, niet omdat ie niet goed was, integendeel, maar wel te beperkt.

Nu de MFJ 993-B autotuber erbij, nieuw.

Zowel voor eindgevoede draad, open lijn en coax gevoede antenne's.

Tuned vreselijk snel, 4 banken van 5000 geheugens, interne antenne switch 300 watt etc.

Mooiste is digitale aanduiding, ook van de L of C of combinatie die de tuner gebruikt op dat moment.

Een tuner die meer doet dan MFJ verspreekt in de folder, da's pas echt nieuw :D

73,

Cor

Plaats reactie