g5rv full

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

g5rv full

#1 Bericht door pd4kk »

Halo heb een vraag over de g5rv antenne .
nu las ik op een site dat de ladder line recht naar beneden moet hangen .
nu staat mijn mastje zo,n 8 meter van het huis en wou de ladder line horizontaal naar binnen voeren .
maak dit echt wat uit ?.
73 Kees pd4kk

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#2 Bericht door PA1SVM »

Het beinvloedt je stralingspatroon maar beperkt. Gewoon doen.

Welke afmetingen heeft de G5RV? Er is een makkelijk programma om de afmetingen goed te kunnen kiezen.

73, Sven

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#3 Bericht door pd4kk »

PA1SVM schreef:Het beinvloedt je stralingspatroon maar beperkt. Gewoon doen.

Welke afmetingen heeft de G5RV? Er is een makkelijk programma om de afmetingen goed te kunnen kiezen.

73, Sven
betreft een full size maar moet ik nog even in elkaar knutselen .
zie dat er nog wel veel verschillende maten gehanteerd worden .
Kees

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#4 Bericht door PA1SVM »

Er zijn idd veel verschillende maten te vinden op het internet. Verreweg de meesten zijn van elkaar overgenomen/gekopieerd niet gehinderd door enige vorm van kennis over de maten en dan vooral de maten van de openlijn of kippenladder.

Welke banden zou je mee willen uitkomen? Ik neem aan 40, 20 en 10?

De g5rv antenne staat bijna overal te boek al multibandantenne. Dat is niet het geval. Het is een 20m dipool met twee maal een 3/4 golf straler aan elke kant van het voedingspunt. Een 3/4 golf antenne is laagohmig en heeft als voordeel dat je een aantal dB versterking hebt. Een g5rv is dus een 20m band antenne met wat extra versterking.
Openlijn of kippenladder wordt gebruikt om de antenne 1:1 af te stellen. Je stelt de SWR dus af met de lengte van de voedingslijn. Als je de juiste lengte voedingslijn gebruikt is de antenne dus 50 ohm en kan je heel goed de weg vervolgen met 50 ohm coax. Maar.....doe hier een goed 1:1 stroombalun tussen. Als je deze antenne (met coax en balun) voor andere banden gaat gebruiken met een tuner, dan lopen de verliezen in de coax heel snel hoog op en dat is zonde van het rendement van de antenne.
Wil je een g5rv gebruiken voor meerdere banden? Doe het einde van de kippenladder of openlijn rechtstreeks de externe openlijntuner in. Dan heb je een multibandantenne. De verliezen in de openlijn met slechte swr zijn vele malen kleiner dan in een coax.

Wil je de antenne gebruiken met of zonder coax en met of zonder tuner?

Gr. Sven.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: g5rv full

#5 Bericht door PA0FRI »

PA1SVM schreef:Openlijn of kippenladder wordt gebruikt om de antenne 1:1 af te stellen.
Om op andere banden een gunstige SWR aan de zijde van de zender te bereiken, wordt tussen zender en kippenladder een 50 Ohm coaxkabel aanbevolen met een lengte van 22 à 27 meter. De door leverancier geclaimde SWR geldt dan ook alleen als met de genoemde lengtes gewerkt wordt. Dat geldt ook voor een ZS6BKW antenne.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#6 Bericht door PA1SVM »

Idd helemaal mee eens. Met het afstellen creeer je een gunstige swr aan de zender zijde. In de volksmond heet dat antenne afstellen maar dat klopt technisch niet. De antenne blijft de antenne.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: g5rv full

#7 Bericht door PA0RAB »

Kees
om een heleboel kretologie te voorkomen en voor jouw inzicht in deze het advies om in de rubriek antennes te zoeken naar de ZS5BKW en G5RV
Ik houd me even niet aan maten want die zijn terecht divers
De zeg horizontale dipool heeft een bepaalde impedantie meestal niet direct bruikbaar
Dus aanpassen volgens bepaalde regels
met een stuk lintlijn of kippenlader gekocht of zelf gemaakt
Volgende probleem Dipool en kippenlader zijn symmetrisch de antenne uitgang van de set asymmetrisch
Weer een aanpassing
Bij sommige ontwerpen steekt de maatvoering nauw juist door de impedantietransformatie.
Ook gaan juist veel problemen met dit type antenne hierover
De antenne schijnt ontworpen te zijn door een verbindingsdienst officier van het Britse leger Snel opzetten en blazen met het spul Hij heeft nogal wat rondgezworven en het gerucht gaat dat G5RV en ZS5BKW dezelfde persoon zijn
succes met je zoektocht naar de achtergronden van deze antenne
je snapt nu wel dat de "kippenladder" horizontaal of verticaal mag worden weggespannen . Wel het advies niet in de richting van een dipoolhelft inductieve en capacitieve invloed het gaat immers om impedantieaanpassing

55 en73 de Ruud PA0RAB

In diverse responsen wordt naar downloadartikelen verwezen sla op zit heel veel interessante info tussen

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#8 Bericht door pd4kk »

PA1SVM schreef:Er zijn idd veel verschillende maten te vinden op het internet. Verreweg de meesten zijn van elkaar overgenomen/gekopieerd niet gehinderd door enige vorm van kennis over de maten en dan vooral de maten van de openlijn of kippenladder.

Welke banden zou je mee willen uitkomen? Ik neem aan 40, 20 en 10?

De g5rv antenne staat bijna overal te boek al multibandantenne. Dat is niet het geval. Het is een 20m dipool met twee maal een 3/4 golf straler aan elke kant van het voedingspunt. Een 3/4 golf antenne is laagohmig en heeft als voordeel dat je een aantal dB versterking hebt. Een g5rv is dus een 20m band antenne met wat extra versterking.
Openlijn of kippenladder wordt gebruikt om de antenne 1:1 af te stellen. Je stelt de SWR dus af met de lengte van de voedingslijn. Als je de juiste lengte voedingslijn gebruikt is de antenne dus 50 ohm en kan je heel goed de weg vervolgen met 50 ohm coax. Maar.....doe hier een goed 1:1 stroombalun tussen. Als je deze antenne (met coax en balun) voor andere banden gaat gebruiken met een tuner, dan lopen de verliezen in de coax heel snel hoog op en dat is zonde van het rendement van de antenne.
Wil je een g5rv gebruiken voor meerdere banden? Doe het einde van de kippenladder of openlijn rechtstreeks de externe openlijntuner in. Dan heb je een multibandantenne. De verliezen in de openlijn met slechte swr zijn vele malen kleiner dan in een coax.

Wil je de antenne gebruiken met of zonder coax en met of zonder tuner?

Gr. Sven.
Swen alvast bedankt voor alle info.
wil de antenne gebruiken voor 10-20-40 en voor ontvangst van de 80 mtr band .en zal als inverted V opgesteld worden
en zal ook binnen huis overgaan in coax de reden voor ful size is dat ik dan met de openlijn het gehele stuk van de mast naar binnen kan en er geen koppelstuk in de lucht hangt te bengelen .in huis is de lengte van de aircel 7 20 meter .
Kees

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#9 Bericht door pd4kk »

PA0RAB schreef:Kees
om een heleboel kretologie te voorkomen en voor jouw inzicht in deze het advies om in de rubriek antennes te zoeken naar de ZS5BKW en G5RV
Ik houd me even niet aan maten want die zijn terecht divers
De zeg horizontale dipool heeft een bepaalde impedantie meestal niet direct bruikbaar
Dus aanpassen volgens bepaalde regels
met een stuk lintlijn of kippenlader gekocht of zelf gemaakt
Volgende probleem Dipool en kippenlader zijn symmetrisch de antenne uitgang van de set asymmetrisch
Weer een aanpassing
Bij sommige ontwerpen steekt de maatvoering nauw juist door de impedantietransformatie.
Ook gaan juist veel problemen met dit type antenne hierover
De antenne schijnt ontworpen te zijn door een verbindingsdienst officier van het Britse leger Snel opzetten en blazen met het spul Hij heeft nogal wat rondgezworven en het gerucht gaat dat G5RV en ZS5BKW dezelfde persoon zijn
succes met je zoektocht naar de achtergronden van deze antenne
je snapt nu wel dat de "kippenladder" horizontaal of verticaal mag worden weggespannen . Wel het advies niet in de richting van een dipoolhelft inductieve en capacitieve invloed het gaat immers om impedantieaanpassing

55 en73 de Ruud PA0RAB

In diverse responsen wordt naar downloadartikelen verwezen sla op zit heel veel interessante info tussen
Halo Ruud zal gebruik maken van Wireman Open lijn 450 ohm daar heb ik namelijk al ruim 20 mtr van liggen .nu alleen even de juiste maten voor de lengte van de g5rv of z6bkw op snorren .73
kees

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#10 Bericht door pd4kk »

pd4kk schreef:
PA1SVM schreef:Er zijn idd veel verschillende maten te vinden op het internet. Verreweg de meesten zijn van elkaar overgenomen/gekopieerd niet gehinderd door enige vorm van kennis over de maten en dan vooral de maten van de openlijn of kippenladder.

Welke banden zou je mee willen uitkomen? Ik neem aan 40, 20 en 10?

De g5rv antenne staat bijna overal te boek al multibandantenne. Dat is niet het geval. Het is een 20m dipool met twee maal een 3/4 golf straler aan elke kant van het voedingspunt. Een 3/4 golf antenne is laagohmig en heeft als voordeel dat je een aantal dB versterking hebt. Een g5rv is dus een 20m band antenne met wat extra versterking.
Openlijn of kippenladder wordt gebruikt om de antenne 1:1 af te stellen. Je stelt de SWR dus af met de lengte van de voedingslijn. Als je de juiste lengte voedingslijn gebruikt is de antenne dus 50 ohm en kan je heel goed de weg vervolgen met 50 ohm coax. Maar.....doe hier een goed 1:1 stroombalun tussen. Als je deze antenne (met coax en balun) voor andere banden gaat gebruiken met een tuner, dan lopen de verliezen in de coax heel snel hoog op en dat is zonde van het rendement van de antenne.
Wil je een g5rv gebruiken voor meerdere banden? Doe het einde van de kippenladder of openlijn rechtstreeks de externe openlijntuner in. Dan heb je een multibandantenne. De verliezen in de openlijn met slechte swr zijn vele malen kleiner dan in een coax.

Wil je de antenne gebruiken met of zonder coax en met of zonder tuner?

Gr. Sven.
Swen alvast bedankt voor alle info.
wil de antenne gebruiken voor 10-20-40 en voor ontvangst van de 80 mtr band .en zal als inverted V opgesteld worden
en zal ook binnen huis overgaan in coax de reden voor ful size is dat ik dan met de openlijn het gehele stuk van de mast naar binnen kan en er geen koppelstuk in de lucht hangt te bengelen .in huis is de lengte van de aircel 7 20 meter .en de interne tuner van de ts480sat.
Kees

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: g5rv full

#11 Bericht door PA1ZP »

Dag Kees pd4kk

Welke G5RV wil je gaan bouwen de grote 31 meter lange originele of de kleine half size Junior?

als je de grote wil gaan maken, voor 10, 20 en 40 meter zou ik de ZS6BKW adviseren in plaats van de G5RV.
De G5RV is inderdaad eigenlijk ontworpen voor 20 meter 2 x 3/4 golflengte.

De ZS6BKW heeft beduidend betere prestaties op 10 meter terwijl de prestaties op 20 en 40 niet onder doen, ook is deze wat korter.

De kippenladder of lintlijn heeft veel verschillende lengten, omdat er helaas veel verschillende open lijnen zijn met andere isolatie materialen en draaddiktes en dus een andere V-factor (velocity factor) en dan kom je natuurlijk allerlei lengtes tegen op het internet.
om de zaken nog erger te maken heeft de draad die je gebruiken kan voor de dipool zelf ook nog een V-factor die zo naar gelang de draad en isolatie een 8% kan verschillen en 8% is op 31 meter totaal een heel stuk.

En om dan de zaak nog rampzaliger te maken wordt iedere antenne ook nog eens beïnvloed in impedantie door zijn omgeving, wat ook weer allerlei rare resultaten oplevert.

Als je toch besluit een G5RV achtig concept te gebruiken kan je er ook voor kiezen om de hele coax weg te laten en de zaak te tunen met een gebalanceerde tuner, dan ben je in ieder geval bij de G5RV de grote coaxverliezen op 10 meter kwijt.

Ja altijd lastig antenne keuzes, eigenlijk Kees zou je er wel heel veel tijd en moeite in moeten stoppen omdat het zo een belangrijk onderdeel van je amateurstation is.
Ook kan je soms beter kiezen voor een kleiner antenne ontwerp wat je beter kan plaatsen, plaatsing van de antenne is zo belangrijk, je zult ontzettend veel mensen tegen komen met een G5RV achtige antenne die allemaal een ontzettend verschillend signaal neer zetten, dit wordt vaak veroorzaakt door het verschil in plaatsing.

Als het mijn antenne was zou ik er zeker een 1 op 1 stroombalun in plaatsen op de plaats waar de G5RV overgaat van openlijn naar coax, het origineel ontwerp van G5RV heeft dit niet maar vergeet niet dat de antenne ontworpen is in een tijd waar QRM door allerlei chinese electronica in huizen en PLC zooi nog niet van toepassing was, een goede 1 op 1 stroombalun helpt in de balans van de dipool zodat en de coaxkabel minder gaat stralen en ook ontvangen en ook de openlijn minder gaat stralen en ontvangen, zodat de kans aanwezig is dat je minder van die storingen op je ontvanger krijgt.
Voor verschillende types van 1 op 1 stroombaluns kan je hier kijken, eigenlijk is het niet meer als een ringkern met een aantal wikkelingen coax in een plastic kastje, waar je aan de ene kant de coax aansluit en aan de andere kant de lintlijn of kippenladder.
Op onderstaande link zie je verschillende kernen met verschillende wikkelingen coax en de mate van werking op verschillende frequenties:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Ik zelf gebruik voor 80 en 40 meter nu een zelfbouw end-fed dipool van 31 meter net zo lang als een G5RV, en ben er erg blij mee.
Het ontwerp is als dat van de 5 bands Hyendfed maar speciaal op mijn plaats en band wensen namelijk alleen 80 en in mindere mate 40 meter verandert naar een ontwerp van 31 meter.
Ik heb ook een dipool gehad van de G5RV maat en heb deze vervangen door een end-fed.
En ik heb de mogelijkheid om zelf heel goede en mooie open lijnen te maken en ook zeer mooie dipolen met echt goed draad, en ik heb niet 1 maar 3 openlijn tuners, en toch gebruik ik nu die zelfbouw end-fed gevoed met coax, je zou zeggen waarom?

Ik weet dat een dipool van 2 x 15.5 meter gevoed met openlijn er beter uit zal komen op 80 en 40 meter omdat ik dan voedingslijn verliezen en balun verliezen heb, toch houd ik het (nog) bij die end-fed omdat door de a-symetrie van mijn ruimte voor de antenne het erg lastig is om die dipool met openlijn goed te kunnen plaatsen, dus vergeet vooral ook niet de manier van plaatsen en ruimte mee te nemen in de keuze voor je antenne ontwerp.
Gelukkig voor 10 t/m 40 meter ook nog een rotary dipole met kippenladder gevoed ter beschikking die de end-fed op 10 t/m 30 en alles ertussen de end-fed helemaal wegblaast door zijn veel betere plaatsing.

Hopelijk heeft mijn antwoord je niet te veel in verwarring gebracht, het is belangrijk vooral na te denken over welke antenne en waarom er zijn namelijk zo veel verschillende mogelijkheden, ik heb er zelf hier al een 200 antennes gebouwd (gelukkig niet allemaal verschillende) en iedere keer vind ik wel een ontwerp wat toch weer de moeite is van het bouwen en het proberen ervan, het heeft me er toe gebracht veel te leren en ook veel geleerd wat je allemaal beter kan doen en ook geleerd hoe enorm fout je het kan doen.

Veel plezier en succes met het spelen met antennes.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

pd4kk
Berichten: 115
Lid geworden op: 07 aug 2010, 12:00
Roepletters: pd4kk
Locatie: rotterdam

Re: g5rv full

#12 Bericht door pd4kk »

PA1ZP schreef:Dag Kees pd4kk

Welke G5RV wil je gaan bouwen de grote 31 meter lange originele of de kleine half size Junior?

als je de grote wil gaan maken, voor 10, 20 en 40 meter zou ik de ZS6BKW adviseren in plaats van de G5RV.
De G5RV is inderdaad eigenlijk ontworpen voor 20 meter 2 x 3/4 golflengte.

De ZS6BKW heeft beduidend betere prestaties op 10 meter terwijl de prestaties op 20 en 40 niet onder doen, ook is deze wat korter.

De kippenladder of lintlijn heeft veel verschillende lengten, omdat er helaas veel verschillende open lijnen zijn met andere isolatie materialen en draaddiktes en dus een andere V-factor (velocity factor) en dan kom je natuurlijk allerlei lengtes tegen op het internet.
om de zaken nog erger te maken heeft de draad die je gebruiken kan voor de dipool zelf ook nog een V-factor die zo naar gelang de draad en isolatie een 8% kan verschillen en 8% is op 31 meter totaal een heel stuk.

En om dan de zaak nog rampzaliger te maken wordt iedere antenne ook nog eens beïnvloed in impedantie door zijn omgeving, wat ook weer allerlei rare resultaten oplevert.

Als je toch besluit een G5RV achtig concept te gebruiken kan je er ook voor kiezen om de hele coax weg te laten en de zaak te tunen met een gebalanceerde tuner, dan ben je in ieder geval bij de G5RV de grote coaxverliezen op 10 meter kwijt.

Ja altijd lastig antenne keuzes, eigenlijk Kees zou je er wel heel veel tijd en moeite in moeten stoppen omdat het zo een belangrijk onderdeel van je amateurstation is.
Ook kan je soms beter kiezen voor een kleiner antenne ontwerp wat je beter kan plaatsen, plaatsing van de antenne is zo belangrijk, je zult ontzettend veel mensen tegen komen met een G5RV achtige antenne die allemaal een ontzettend verschillend signaal neer zetten, dit wordt vaak veroorzaakt door het verschil in plaatsing.

Als het mijn antenne was zou ik er zeker een 1 op 1 stroombalun in plaatsen op de plaats waar de G5RV overgaat van openlijn naar coax, het origineel ontwerp van G5RV heeft dit niet maar vergeet niet dat de antenne ontworpen is in een tijd waar QRM door allerlei chinese electronica in huizen en PLC zooi nog niet van toepassing was, een goede 1 op 1 stroombalun helpt in de balans van de dipool zodat en de coaxkabel minder gaat stralen en ook ontvangen en ook de openlijn minder gaat stralen en ontvangen, zodat de kans aanwezig is dat je minder van die storingen op je ontvanger krijgt.
Voor verschillende types van 1 op 1 stroombaluns kan je hier kijken, eigenlijk is het niet meer als een ringkern met een aantal wikkelingen coax in een plastic kastje, waar je aan de ene kant de coax aansluit en aan de andere kant de lintlijn of kippenladder.
Op onderstaande link zie je verschillende kernen met verschillende wikkelingen coax en de mate van werking op verschillende frequenties:
http://www.karinya.net/g3txq/chokes/

Ik zelf gebruik voor 80 en 40 meter nu een zelfbouw end-fed dipool van 31 meter net zo lang als een G5RV, en ben er erg blij mee.
Het ontwerp is als dat van de 5 bands Hyendfed maar speciaal op mijn plaats en band wensen namelijk alleen 80 en in mindere mate 40 meter verandert naar een ontwerp van 31 meter.
Ik heb ook een dipool gehad van de G5RV maat en heb deze vervangen door een end-fed.
En ik heb de mogelijkheid om zelf heel goede en mooie open lijnen te maken en ook zeer mooie dipolen met echt goed draad, en ik heb niet 1 maar 3 openlijn tuners, en toch gebruik ik nu die zelfbouw end-fed gevoed met coax, je zou zeggen waarom?

Ik weet dat een dipool van 2 x 15.5 meter gevoed met openlijn er beter uit zal komen op 80 en 40 meter omdat ik dan voedingslijn verliezen en balun verliezen heb, toch houd ik het (nog) bij die end-fed omdat door de a-symetrie van mijn ruimte voor de antenne het erg lastig is om die dipool met openlijn goed te kunnen plaatsen, dus vergeet vooral ook niet de manier van plaatsen en ruimte mee te nemen in de keuze voor je antenne ontwerp.
Gelukkig voor 10 t/m 40 meter ook nog een rotary dipole met kippenladder gevoed ter beschikking die de end-fed op 10 t/m 30 en alles ertussen de end-fed helemaal wegblaast door zijn veel betere plaatsing.

Hopelijk heeft mijn antwoord je niet te veel in verwarring gebracht, het is belangrijk vooral na te denken over welke antenne en waarom er zijn namelijk zo veel verschillende mogelijkheden, ik heb er zelf hier al een 200 antennes gebouwd (gelukkig niet allemaal verschillende) en iedere keer vind ik wel een ontwerp wat toch weer de moeite is van het bouwen en het proberen ervan, het heeft me er toe gebracht veel te leren en ook veel geleerd wat je allemaal beter kan doen en ook geleerd hoe enorm fout je het kan doen.

Veel plezier en succes met het spelen met antennes.
Halo Jos het word de Z6BKW die zoals je al aan geeft wat beter is op 10 meter en dat vind ik een leuk bandje waar ik veel gebruik van maakt .
endfed heb ik er nu 2 van hangen de 3 bander van Hyendfed MK2 en een eigen bouw 5 bander en moet zeggen dat ze beiden prima werken . maar vind het gewoon leuk om een beetje te knutselen en vergelijken van antennes moet toch wat doen :D ben 2 weken vrij .bedankt voor alle info.
Kees

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#13 Bericht door PA1SVM »

Hallo Kees,

Kleine tip: druk op de knop "nieuw antwoord" ipv "citeer". Dan blijft het wat overzichtelijker. :D

Ik zal je vanavond een ontwerp van een zs6bkw laten zien met de maten waarmee ik goede ervaringen heb. Ook zal ik de uitleg geven hoe je aan die maten komt op een manier die niet moeilijk is. Helaas moet ik nu wat andere verplichtingen gaan doen.

Gr. Sven.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: g5rv full

#14 Bericht door PA0RAB »

Kees.
Kijk in rubriek antennes Zoek onderwerp ZS6BKW 25 aug 15 PD7MAA heeft artikel van en over ZS6BKW gepost
ZS6BKW facts pdf
naar ik meen postte hij ook het handbook van het Amerikaanse verbindingskorps heel veel wetenwaardigheden over antennes o.a. berekeningen
Het type G5RV ZS6BKW en hun varianten gaan uit van 2 x 3/4 golf dipool. gevoed door een 1/2 golf stuk voedingskabel
van het 1/2 golf stuk is bekend dat de impedantie in gelijk is aan imp uit mits ook elektrisch 1/2 golf
Juist die eenvoud doet de antenne geroemd en verguisd worden.
Want waar kan het fout gaan
Is de 2x 3/4 dipool wel 50 Ohm? 70 ipv 50 geeft al begin SWR 1:1,4. Prima werkbaar ,maar de purist
De inverted V antenne is nu net zo'n aanpas variant ook wel hoekdipool genoemd . Hiervan is bekend dat de hoek der dipoolhelften mede de imp bepaald.
Je zult dus vermoedelijk ook de Vf of verkortingsfactor van je Wireman lintlijn moeten kennen of moeten bepalen Wireman is een merk en er wordt te vaak andere lintlijn als wireman verkocht zelfs
eigenbouw draagt soms die naam
De overgang van symmetrisch naar asymmetrisch is al genoemd
Ook is van dit type antenne bekend dat omgeving kan meespelen vooral bij afspannen onder 15 - 10 meter
Ik waardeer de hulp van Sven ,maar ik hoop ook dat de "vreemde factoren"' hun aandacht krijgen zoals blank of geïsoleerd antennedraad welke isolatie?
Want Kees' situatie is niet gelijk aan Svens
55 met de antenne Hij kan echt leuk werken indien niet is het puzzelen en zoeken welke fator(en )
73 de Ruud

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: g5rv full

#15 Bericht door PA1SVM »

@ Ruud, komt goed :wink:

Voor Kees,

Een heleboel informatie over de ZS6BKW en kippenladder/openlijn is hier terug te vinden:

http://www.w5dxp.com/goodbad/goodbad.htm

en

http://www.w5dxp.com/

Zoals terecht aangehaald door Ruud zijn er veel variabelen bij de bouw van een ZS6BKW. Type draad, type kippenladder, hoogte dipool of inverted V maar ook de grondsoort speelt mee. Kortom best lastig maar het is te doen.
De meeste ontwerpen gaan uit van blank koperdraad voor de dipool. Dit is niet aan te raden ivm oxidatie van de draad. Je kan prima geisoleerd draad gebruiken maar hou dan rekening met ongeveer 5 tot 8% dat de draad korter moet zijn. Er zijn ontwerpen voor een ZS6BKW met een dipool van 2x 14.15m. Als je 5% eraf zou halen kom je uit op 2x 13.50, deze lengte kom je ook veel tegen. Ik heb persoonlijk goede ervaringen met deze lengte als je de antenne wilt gaan gebruiken voor 40, 20 en 10m op verschillende locaties. Ik gebruik m als vakantie-antenne.

Dan de lengte van de kippenladder bepalen. Zoals gezegd bepaal je door de lengte van de kippenladder waar het voedingspunt 50 ohm wordt zodat je je weg kan vervolgen met coax. Voor een monoband antenne is dit goed te doen. De truc is eigenlijk om verschillende banden, in dit geval 40 20 en 10m, laagohmig te krijgen zodat je een multiband antenne krijgt. De G5RV is dus eigenlijk alleen maar een 20m band antenne. De ZS6BKW heeft aangepaste lengtes van de dipool en de kippenladder zodat de antenne op meerdere banden laagohmig is. Je kan hieraan gaan rekenen maar er zijn hier handige programma's voor wat ik je ook zal laten zien. Ruud had het terecht over de verkortingsfactor van de wireman 450 ohm kippenladder. Deze moet je eerst weten zodat je met deze waarde kunt gaan rekenen. Radiosignalen gaan sneller door een kabel heen dan door de lucht. Omdat ze sneller erdoor heen gaan moet je daar rekening mee houden en dat noemen we de verkortingsfactor. De verkortingsfactor kan je meten met een vrij simpele opstelling. Via google kan je hier genoeg over vinden. Ik heb verschillende merken 450 ohm kippenladder gemeten en deze komen allemaal rond de 0,84 uit als verkortingsfactor. De onderlinge verschillen zijn klein per merk.

Nu we de lengte van de dipool en de verkortingsfactor weten kunnen we deze invoeren in een excel sheet die er meteen mee aan het rekenen gaat. De maten zijn in voet (feet) maar dat is makkelijk terug te rekenen naar meters. 1voet = 0,3048m. Hieronder een screenshot van het excel bestand met de ingevoerde maten:

Afbeelding

De dipoollengte is de lengte van beide benen van de dipool. 2x 13,5m is 27m en dat is 88,58 feet. (27 delen door 0,3048).
De verkortingsfactor is zoals uitgelegd 0,84.
De lengte van de kippenladder kan je vervolgens zien aan de onderzijde van de "grafiek" met de lengte in feet.
De bolletjes geven aan op welke lengte de kippenladder laagohmig is om over te gaan op coax of ander gezegd waar het voedingpunt 1op1 is.
We zoeken een lengte van de kippenladder waar de 40, 20 en 10m band 1op1 is.
Bij de lengte van 40 feet is dat het geval. Bij deze lengte zijn de genoemde banden dus zo goed als 1op1.
40 feet x 0,3048 = 12,19m. Deze lengte kom je ook veel tegen op bouwtekeningen.
In de grafiek zie je dat een lengte van 98 feet kippenladder ook weer een mooi punt is voor de 40 20 en 10m band.

Het is verstandig om de lengte van de kippenladder wat langer te pakken en dan vervolgens een SWR meting te doen en door steeds een stukje kippenladder eraf te knippen zodat je de SWR dip voor jou situatie kunt bepalen. Dit kun je meten als je een 1:1 STROOM-balun tussen de kippenladder en de coax doet en dan een SWR-meter net na de set aan het begin van de coax doet zoals gebruikelijk.
Gebruik geen spannings-balun. Over het verschil tussen deze twee is genoeg te vinden op het internet.
De link van Jos over de baluns/chokes van G3TXQ zijn zeer goede ontwerpen. Een commerciele 1:1 stroombalun kan ook natuurlijk.
Als laatste: zorg ervoor dat de kippenladder minimaal 3x de breedte van de kippenladder als afstand heeft van geleidende delen zoals metaal, aluminium of loodstrip op het dak.

Veel plezier met het bouwen en ik hoop dat ik wat duidelijkheid heb kunnen brengen in de wirwar van verhalen op het internet.

73, Sven

Plaats reactie