Beste 3 mtr antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Re: Beste 3 mtr antenne

#31 Bericht door DeJokers »

DeJokers schreef:Bedankt voor de nuttige reacties en de discussie, altijd leuk om te lezen hoe iedereen er over denkt!


Ik heb een beetje materiaal opgehaald voor n j Stick. 25x25x2 mm Alu Koker en 10 mm buis.
Als coax wil ik mijn RG213 pakken H1000 was toch wat aan de korte kant voor in de mast.


Nu kan je J sticks maken voor verschillende banden, mijne wil ik gaan gebruiken voor het ontvangst in de 3 meter band. Aangezien er verschillende lengtes zijn voor verschillende banden, welke lengtes zijn het gunstigst voor een J stick? Er schijnt een formule voor te zijn maar vind maar eens de goede tussen 20 formules.


Ik dacht om de langste een dikke 2 meter te maken en de kleine driekwart daar van, aan die maten ben ik gekomen door een formule van het net te pakken en in te voeren met 980 mhz.

Aangezien ik de 2 buizen monteer in het kokertje, ben ik bang dat de aardig beginnen te swiepen en niet mooi stabiel in het kokertje blijven staan. Bij Ross dipolen los je dit op door de gamma match en de straler te verbinden met een aluminium blokje, ik weet dat die natuurlijk ook voor de SWR is, maar de buisjes blijven nu ook mooi op hun plek. Hoe kan je dit het beste oplossen?


Verder zie je bij een Dipool dat de kern niet in verbinding staat met de massa, die word van elkaar gescheiden door de teflon mantel eraan te laten zitten en een teflon dop tussen de gamma match en de balk te plaatsen. Bij een J pole zie ik dat ze wel bij elkaar in verbinding staat, hoe zit dat precies?

Of is een andere maat gunstiger?


Bedankt alvast!

Tuner is trouwens een sony ST-SE300 miste een S haha

pe2cvf
Berichten: 95
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:43

Re: Beste 3 mtr antenne

#32 Bericht door pe2cvf »

Goed om te zien dat er lekker geknutseld gaat worden, maar let wel even op de impedantie van je tuner.
Die is nl 75 ohm, dus als er dan toch achter de komma geperfectioneerd gaat worden zal ook hier rekening mee gehouden moeten worden.
Rg85, rg213, H1000 etc is 50 ohm. Even zoeken dus naar andere kabel.

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#33 Bericht door PE0AGO »

Jawel, Bamboe 3, demping 0,4 dB voor 20 meter lengte, vaak gratis af te halen !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#34 Bericht door PA3DAT »

73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#35 Bericht door PA3DJS »

pe2cvf schreef:Goed om te zien dat er lekker geknutseld gaat worden, maar let wel even op de impedantie van je tuner.
Die is nl 75 ohm, dus als er dan toch achter de komma geperfectioneerd gaat worden zal ook hier rekening mee gehouden moeten worden.
Rg85, rg213, H1000 etc is 50 ohm. Even zoeken dus naar andere kabel.
Theoretisch heb je gelijk, maar even uitgaande van een 50 Ohm antenne, ga je dit merken in een aardse RX situatie (VSWR = 1.5 t.g.v. de 50 Ohm naar 75 Ohm misaanpassing)? Ik denk het niet.

Mocht Jokers ooit eens een N of F registratie bemachtigen, dan is die 50 Ohm kabel toch handiger (want dan gaat hij wellicht zenden).

Indien het toch een rottig gevoel blijft geven, kun je een 50 Ohm / 75 Ohm transformator plaatsen tussen kabel en tuner. Ze zijn te koop, maar ook zelf te bouwen (L-netwerk of twelfth wave).

bubbe
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 jul 2014, 14:38
Locatie: den ham (ov)

Re: Beste 3 mtr antenne

#36 Bericht door bubbe »

Weer wat een discussie over rg58 gebruik het al jaren ook voor 2 en 70 . maar als ik kijk naar aircell 7 of rg58 nee zit bijna geen verschil in . heb bijde kabels er achter gehad . Maar op 50 km afstand 1 s punt verschil nee daarvoor ga ik geen kabel kopen wat 4 keer zo duur is .
anytone at-5555 tyt th-9800 baofeng uv-5r 2x baofeng bf-888s uniden ubc125xlt president grand handic 0080 Gpa 27 1/2 daimond X30 daimond X200 7 elements 70cm yagi 3 meter dipole

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Beste 3 mtr antenne

#37 Bericht door pa1bvm »

tja 50 Km ...

voor VHF/UHF DX werk zou ik toch echt niemand rg-58 aanraden.
ik vind het leuker om QSO's via de maan te maken ..en daar is elke halve dB pure winst
en kan het verschil zijn tussen wel of niet een gelukt QSO ..

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#38 Bericht door PE0AGO »

Als je een beetje handig bent krijg je de beste kabels voor niets !

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Beste 3 mtr antenne

#39 Bericht door PA3DAT »

Leer mij dat trucje ook eens! :D
pa1bvm schreef:tja 50 Km ...
voor VHF/UHF DX werk zou ik toch echt niemand rg-58 aanraden.
ik vind het leuker om QSO's via de maan te maken ..en daar is elke halve dB pure winst
en kan het verschil zijn tussen wel of niet een gelukt QSO ..
Dat is toch geen vergelijk! Iemand die met een beetje versterking (J-antenne!) FM-radio wil
ontvangen, of een radioamateur die aan EME doet. En die twee gaan we adviseren om dezelfde
spullen aan te schaffen?
Dan ook maar meteen een Low Noise GaAs-FET Preampje onder die J-pole! :mrgreen:

Ik probeer jullie een beetje met beide benen op de grond te houden, maar "that's a hell of a job!" :wink:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: Beste 3 mtr antenne

#40 Bericht door PD7CW »

A young guy from North Dakota moves to Florida and goes to a big "everything under one roof" department store looking for a job.

The manager says, "Do you have any sales experience?"

The kid says, "Yeah. I was a vacuum salesman back in North Dakota."

The manager was unsure, but he liked the kid and figured he'd give him a shot, so he gave him the job. "You start tomorrow. I'll come down after we close and see how you did."

His first day on the job was rough, but he got through it. After the store was locked up, the manager came down to the sales floor to check on how the kid did on his first day. "How many customers bought something from you today?"

The kid frowns and looks at the floor and mutters, "One".

The manager replies, "Just one?!!? Our employees average sales to 20 to 30 customers a day. That will have to change and soon if you'd like to continue your employment here. We have very strict standards for our sales force here in Florida. One sale a day might have been acceptable in North Dakota, but you're not on the farm anymore, son."

The kid took his beating, but continued to look at his shoes. The manager felt kind of bad for chewing him out on his first day. He asked (semi-sarcastically), "So, how much was your one sale for?"

The kid looks up at his manager and says "$101,237.65".

The manager, astonished, says, "$101,237.65?!? What the heck did you sell?"

The kid says, "Well, first, I sold him some new fish hooks. Then, I sold him a new fishing rod to go with his new hooks. Then, I asked him where he was going fishing and he said down the coast, so I told him he was going to need a boat. We went down to the boat department, and I sold him a twin engine Chris Craft. Then he said he didn't think his Honda Civic would pull it, so I took him down to the automotive department and sold him that 4x4 Expedition."

The manager said "A guy came in here to buy a fish hook, and you sold him a boat and a TRUCK!?"

The kid said, "No, the guy came in here to buy tampons for his wife, and I said, 'Dude, your weekend's shot, you should go fishing.'"

DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Re: Beste 3 mtr antenne

#41 Bericht door DeJokers »

Het is inderdaad maar om een simpel tuner een stuk betere ontvangst te geven, zat eerst een stukkie tv coax aan van 2 meter dus dit is al een 300% verbetering.



Als coax pak ik rg213..


Alleen zou wel graag n connectortje aan de antenne willen, weet iemand een creatieve oplossing om er n chassis deel op een radiaal te monteren oid?

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#42 Bericht door PE0AGO »

PA3DAT schreef:Leer mij dat trucje ook eens! :D
In welke sectoren uitstekende kabel bij de kilometer gebruikt word lijkt mij nogal duidelijk, er blijft wel eens wat over of er word gerenoveerd, zowel in de 50- als 75 Ohm sector.

foto: met 60 meter gratis Bamboe 3 en eigenbouw koperen 50/75 Ohm trafo's.
Bijlagen
PI4NYV 24 meter mast op de 'ruisbult'.JPG

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: Beste 3 mtr antenne

#43 Bericht door Goos »

@pe1br
Je slaat de spijker op z'n kop de band is veel te druk om nog wat dx te ontvangen.

Als je toch iets meer wilt zou ik toch een beam nemen , niet zozeer om de gain maar om de directivity.
Mooier 2 beams is om die toren die dichtbij staan te kunnen nullen.
Verder maakt het kabel niet meer uit. 10dB verlies is 30 dB minder ellende. en je hoort op eens veel meer, klinkt raar maar het is echt waar , reken maar na.
Als je ooit op een spectrum display van (10 MHz breed 75 db dynamisch bereik) hebt gekeken weet je presies wat ik bedoel.

Of je moet een super de luxe tuner hebben met minimaal voudige meelopende preselectie, en niet te vergeten een vrijwel ideaal IF filter. die niet in de winkel te koop is.

FM omroep is wat planning betreft heel wat anders dan 2m, dit is echt niet te vergelijken.

gr
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PE0AGO
Berichten: 621
Lid geworden op: 30 jan 2014, 12:49
Roepletters: PE0A
Locatie: JO32FI56

Re: Beste 3 mtr antenne

#44 Bericht door PE0AGO »


DeJokers
Berichten: 27
Lid geworden op: 01 aug 2013, 12:48

Re: Beste 3 mtr antenne

#45 Bericht door DeJokers »

Maar om mijn vraag nog eens te stellen :mrgreen:


Wat is een mooie manier om een chassis deel aan n j stick te maken?


Ik heb trouwens 16 mm buis en 10 mm, maakt ook nog verschil?

Plaats reactie