FB33 SWR niet ok op 14Mhz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#1 Bericht door Laurens PD9X »

Hallo,

Op 14Mhz is deze beam niet ok als de mast omhoog staat, 1:2.0

Er is wel mee te werken, maar een betere SWR heb ik natuurlijk liever. Zodra de mast is gekanteld, is de SWR wel goed.

Op 10 & 15 zijn er geen problemen.

Moet ik dit probleem in de antenne, of zijn er andere omstandigheden die de zaak beïnvloeden?

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#2 Bericht door Laurens PD9X »

http://pd9x.nl/gallery/antennas/tower/

Foto's van de mast met nog de FFB23

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#3 Bericht door PE2AAB »

Hoi Laurens,

Wellicht dat onderstaande info je kan helpen?

Zit de FB33 goed in elkaar? Ik vond de manual persoonlijk een beetje onduidelijk over het feit waar nu precies het lange en het korte element moet komen. (dit klinkt natuurlijk als een domme vraag maar ook ik heb me vergist. Dit resulteerde niet in een heel slechte SWR maar toch wel in een vreemde F/B ratio)
Tevens zou je de connecties van balun naar elementen eens na moeten zien. Oxidatie, breuk van de metalen lippen (zijn vrij dus rondom het schroefgat) etc.

Klopt dat allemaal dan zou er nog ellende in de traps kunnen zitten.

Erik, PA7ES is een guru op reparatie hiervan. Zie zijn site met veel info: http://www.pa7es.nl/fritzeltrap.html
Ook Frits, PA0FRI is een guru en heeft ook veel info over de traps. Zie zijn site: http://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Fritze ... ap&bal.htm

Ikzelf ben 'slechts' een gebruiker en zet de antenne elk jaar weer in elkaar tijdens de jaarlijkse JOTA. ;-)
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#4 Bericht door pa0ejh »

Laurens, is dat over de gehele 20m Band, of aan het begin of Einde van de band?

Als de Antenne gekanteld is dan hangt het element dichter bij de grond en wordt de Dipool
"langer" het kan dus zijn dat de uiteinden van de Dipool wat uitgeschoven moeten worden.

Als dat zo is dan zal je nu hoog in de Band de beste SWR meten.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#5 Bericht door EA5JEX »

Het kan zijn dat de trap gecorrodeerd zijn of er zitten insecten of vocht in.
Kees

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#6 Bericht door pd0rkc »

Pas op dat je de traps niet verkeerd hebt geplaatst op het element.
De kant met de meeste windingen komt aan het uiteinde van de element (zie foto).
Wat Kees aangaf was bij mij ook het geval, oxide en insecten zaten ook in mijn traps!
In het verleden had ik mijn Fritzel traps schoon gemaakt met een plastic shuur sponsje met
daarop dreft en jif!
Gebruik nooit staalwol schuursponjes om traps schoon te maken de metalen haartjes gaan tussen
de windingen zitten het resultaat is kortsluiting in de windingen.
Bij mij is de SWR perfect op alle 3 banden.
Ook is het voorgekomen dat hofi (nu de fabrikant van Fritzel) verkeerde spoelen leverde.
Bij de oudere beams die door Fritzel geleverd zijn is dit niet voorgekomen zo ver ik heb gehoord.

73s Cor PD0RKC
director.JPG

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#7 Bericht door pa3kc »

Laurens PD9X schreef:http://pd9x.nl/gallery/antennas/tower/

Foto's van de mast met nog de FFB23
Mooi antenne parkje heb je Laurens! :D

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#8 Bericht door PA3EYC »

Als 10 en 15m goed zijn mag je aannemen dat de traps goed gemonteerd zijn.
Voor 20m wordt de gehele dipool inclusief de traps gebruikt.
Dus als alleen 20m niet goed is dan moet je het in de laatste delen van de dipool zoeken. Dus na de traps.
Wat van invloed kan zijn op 20m is de verbinding van het laatste deel met de trap. Die moet uiteraard goed zijn. Dus dat eerst controleren.
Gebruik daarvoor geen hoogohmige multimeter maar een milliohmmeter, als je die hebt.
Daarnaast is de lengte van het laatste deel (aan beide zijden) van invloed op de SWR op 20m.
Het makkelijkst is om met een analyser eerste te zoeken waar de SWR dip zit. Kan met de zender en SWR meter ook, maar als de dip buiten de band zit wordt dat wat moeilijk. Als je een dip vindt dan kan je het met het aanpassen van de lengte van het laatste deel van de dipool ervoor zorgen dat de dip zich in dat deel van de band bevindt die je wilt.
'73, Maarten -PA3EYC-

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#9 Bericht door Laurens PD9X »

Allen bedankt voor de tips!

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#10 Bericht door pa4o »

Hier nog niet zo lang geleden een trap gerepareerd waar ik een gat in had gebrand. Zat een spinnetje in die verkoold was.

Peter
Bijlagen
tn_DSCN2855.JPG
tn_DSCN2856.JPG
tn_DSCN2857.JPG
tn_DSCN2859.JPG
tn_DSCN2858.JPG

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#11 Bericht door PA3DAT »

Mooi al die tips over het renoveren van traps, maar als de antenne laag opgesteld 1:1 is en boven in de mast 1:2
dan zou ik dat niet meteen in 'rotte' traps gaan zoeken.

Als ik Laurens was zou ik mijn analyzer er even aanhangen, (volgens mij heeft Laurens er eentje) en dan kijken hoe
het plaatje eruit ziet wanneer de antenne bovenin de mast zit. Ik denk dat er nog iets met de elementen moet
worden (uit)geschoven...

@Laurens: is dit niet jouw analyzer?

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#12 Bericht door PA0FRI »

pa4o schreef:Hier nog niet zo lang geleden een trap gerepareerd waar ik een gat in had gebrand. Zat een spinnetje in die verkoold was.
Verbrande traps bij oudere Fritzel Yagi's komt meestal door teveel zendvermogen. Destijds had men het over bij voorbeeld 500 W en dat was het input vermogen van de (buizen) eindtrap. Rekent men met 50% rendement, dan was de antenne slechts geschikt voor 250 W zendvermogen en dan ook nog alleen met SSB of CW.
Als er dan meer ingestuurd wordt (en soms ook nog met een speech processor) en de trap is in de loop der jaren niet gereinigd, dan gaat het mis!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#13 Bericht door pa4o »

Dit is wel een trap van met een doorsnede van 50mm en voor een 4jaar geleden helemaal schoon gemaakt Frits.
Maar hij werkt weer goed.

Peter

PA0CMU
Berichten: 628
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: FB33 SWR niet ok op 14Mhz

#14 Bericht door PA0CMU »

Ik heb geen kantelmast en weet alleen dat de swr op 14 Mhz 1:1,8 / 1:2,0 is en op 21 en 28 Mhz 1:1,2. In 2008 zijn alle traps schoongemaakt en (bijna) alle stukken aluminium buis los geweest, ook schoongemaakt en weer in elkaar gezet.
Resultaat: mooi opgepoetste beam, leek als nieuw maar NUL verbetering van de swr verhouding op 14 MHz.

Er zijn in de loop der jaren wijzigingen aangebracht in het ontwerp. Ik heb meerdere detailtekeningen onder ogen gehad met afwijkende maatvoering maar van mijn versie heb ik niet de meegeleverde documentatie (2e hands aangeschaft) en weet dus niet welke maten ik moet aanhouden. Vooralsnog maak ik er gewoon mijn verbindingen mee sinds 1983.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Plaats reactie