De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#31 Bericht door PD7MAA »

In feite is de balun dermate eenvoudig dat de foto alles verklaart.
Dit is de eenvoudige oplossing die Egbert reeds vermelde
Bijlagen
undef imp.png
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#32 Bericht door PA8JDG »

PA1ZP schreef: Voor zenden heeft het bij ons geen enkel nut, gewoon nul.
Maar die 1-4 S-punten storing weg op ontvangst dat is toch wel erg prettig.
Hallo Jos,

Als de 1:1 stroombalun storing weghaalt in de ontvangst, dan zou ie toch ook evenveel moeten werken tijdens het zenden. Tenminste als zowel zenden en ontvangen op dezelfde frequentie binnen de bandbreedte van die balun plaatsvindt.

Groet,

Jan.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#33 Bericht door PE4BAS »

Leuke info om te lezen hier. Werk al jaren in de winter met een horizontale loop van zo een 84m. Mijn ervaringen ermee zijn goed. Echter op 160m kan ik hem met de Palstar AT1KM niet tunen. Wel als endfed maar niet als loop. Zal te maken hebben met de 1:4 balun binnenin. Ik ga ook eens experimenteren met een 1:1 balun uitwendig.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#34 Bericht door PA1ZP »

Dag Jan en Bas

Jan de balun doet echt niks voor zenden hier, ik heb geen storing in huis als ik zend helemaal niks.
Op ontvangst doet hij niks met de gewenste signalen dus signalen van de amateur stations die je wil ontvangen.
De balun maakt alleen de buitenkant van de coax dood zodat de storing die uit de buurt van geschakelde voedingen plasma -tv etc binnenkomt op de antenne en coax en via de buitenkant van de coax naar de set wordt getransporteerd wordt er vanaf wordt gefiltert.
Het doet eigenlijk niks met het zend signaal behalve dat de coax natuurlijk ook vanaf de set tot aan de balun ook niet meer straalt aan de buitenkant en wat storing kan voorkomenn in huis van je eigen zend signaal.
Ook dwingt een goed 1 op 1 stroombalun de stromen op de kippenladder gelijk en in tegenfase, zodat de kippenladder ook veel minder stroringen meer oppikt van electronische rommel in en om het huis


voor Bas en 160 meter op zijn loop.

Raar ik kan hier zelfs een 20 meter omtrek loop nog op 160 meter tunen zonder probleem.
Nu heb ik ook een iets andere tuner
Misschien iets langere kippenladder proberen.
En inderdaad een 1 op 1 balun (speciaal voor 160 meter) aan de kippenladder en dan naar de coaxaansluiting op de tuner.

anders als je nog steeds spoel of condensator te kort hebt op de tuner, gewoon een condensator aan de condensator die maximaal staat parallel schakelen, kijk eens op de website van PA0FRI daar staat heel duidelijk hoe je het bereik en rendement van een T-tuner kan vergroten door een simpele condensator bij te schakelen.

Een Ft240-31 op 160 met 17 windingen RG58 zal prima werken als 1 op 1 balun voor 160 meter.

Op 160 ben je al zo laag in R je wil niet omlaag transformeren want dan houd je nog een lagere R over.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

PA8JDG
Berichten: 204
Lid geworden op: 05 jan 2012, 14:05
Roepletters: PA8JDG
Locatie: Leeuwarden

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#35 Bericht door PA8JDG »

PA1ZP schreef:Dag Jan en Bas

Jan de balun doet echt niks voor zenden hier, ik heb geen storing in huis als ik zend helemaal niks.
Op ontvangst doet hij niks met de gewenste signalen dus signalen van de amateur stations die je wil ontvangen.
De balun maakt alleen de buitenkant van de coax dood zodat de storing die uit de buurt van geschakelde voedingen plasma -tv etc binnenkomt op de antenne en coax en via de buitenkant van de coax naar de set wordt getransporteerd wordt er vanaf wordt gefiltert.
Het doet eigenlijk niks met het zend signaal behalve dat de coax natuurlijk ook vanaf de set tot aan de balun ook niet meer straalt aan de buitenkant en wat storing kan voorkomenn in huis van je eigen zend signaal.
Ook dwingt een goed 1 op 1 stroombalun de stromen op de kippenladder gelijk en in tegenfase, zodat de kippenladder ook veel minder stroringen meer oppikt van electronische rommel in en om het huis
Hallo Jos,

Bedankt voor je uitleg. Klopt helemaal, maar wat ik bedoelde te zeggen is dat zodra de stroombalun op een bepaalde frequentie effectief storing onderdrukt, dit voor zowel voor het zenden als ontvangen op die frequentie geldt, en inderdaad worden alleen signalen langs de mantel onderdrukt. Ik gebruik soms meerdere chokes in serie.

Groet,

Jan PA8JDG

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#36 Bericht door PA1ZP »

Hi Jan

Dat ik wat straal richting plasma-tv en adapters en schakelende voedingen en PLC is niet zo erg als wat PLC adapters en plasma-tv's naar mijn ontvanger stralen hihi.

Ik moet zeggen dat ok met de end-fed met of zonder balun ook geen merkbare SWR veranderingen krijg, en die krijg je vaak snel.
Met de gebalanceerde antenne krijg ik wel wat SWR verschillen als ik tussen de set en de tuner nog een extra dikke mantelstroom trafo (lees line-isolator of 1 op 1 stroom balun) zet.
Al is dat ook niet veel hoor.
Het gekke is dat op de end-fed de ontvangst wel beter wordt met extra stroombalun en de SWR helemaal niks wijzigt, en dat op de gebalanceerde V-dipool van 2 x 7 meter wel de SWR een klein beetje wijzigt, maar er helemaal geen storing minder wordt.

Nu moet ik wel zeggen dat de tuner die ik gebruik op de V-dipool niet puur voor balans is gebouwd maar voor rendement en voor heel hoge vermogens en stromen en een heel groot afstembereik in frequentie en impedantie.
Ook weet ik zelf dat de V-dipool weer zo geplaatst is dat deze veel minder storingen oppikt uit de omliggende huizen als de end-fed.
Als ik de V-dipool 90 graden draai en deze in lijn staat met de end-fed pikt hij veel meer storingen uit de buurt op, maar dat is weer het voordeel van een rotary-dipole ik denk dat er niet veel mensen zijn die op 80 meter kunnen werken met een rotary dipole haha, al gebruik ik de rotary op 80 tegenwoordig sinds ik de end-fed heb alleen voor ontvangst op 80 meter, en steeds minder.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#37 Bericht door PE4BAS »

anders als je nog steeds spoel of condensator te kort hebt op de tuner, gewoon een condensator aan de condensator die maximaal staat parallel schakelen, kijk eens op de website van PA0FRI daar staat heel duidelijk hoe je het bereik en rendement van een T-tuner kan vergroten door een simpele condensator bij te schakelen.
Ik heb het stukje op de site van PA0FRI even gelezen. En ja als je zo een MFJ tuner of dergelijk gebruikt is een C bijschakelen een prima oplossing. Echter de Palstar AT1KM is een zg. differentieel T-tuner met capaciteit van 440pF per condensator. Een waarde die al dicht bij de "betere" waarde van 470pF komt die PA0FRI opgeeft voor een betere werking van de tuner.
Ik vraag me dan ook af of bijschakelen van nog een condensator een hoger rendement zou opleveren. In iedergeval ga ik een 1:1 balun proberen voor 160-80m.

Of het hele ding ombouwen naar een S-match systeem natuurlijk. Maar daar begin ik toch maar niet aan.

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#38 Bericht door pa0ejh »

Hallo, spraakverwarring ?? , een Mantelstroom filter of CommonMode Choke en een 1 op 1 Balun zijn niet hetzelfde, al worden ze wel in 1 adem genoemd...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#39 Bericht door PA3DAT »

Update!

Ik had dus die ringkern FT240-31 besteld, zoals Jos PA1ZP me had aangeraden. Die heeft hier eerst een
paar weken op mijn bureau gelegen, maar met de ARRL 160m contest dit weekend in het vooruitzicht ben
ik vanmiddag maar eens aan het wikkelen geslagen.

Ik heb nu nog maar een metertje openvoedingslijn in de shack. Daarna middels een kunststof plaatje met
2 bouten en moeren erin de open lijn gekoppeld aan de met coax gewikkelde ringkern. De andere kant van
de coax voorzien van een zogenaamde "UHF-connector"( :wink: ), een PL-259, waarmee die is aangesloten
op de AT-230 tuner.

Het wikkelen heb ik gedaan zoals op onderstaand plaatje, alleen dan met 8 wikkelingen aan beide kanten:

Afbeelding

Omdat mijn xyl in haar praktijkruimte hiernaast nog met hersenmetingen (QEEG) druk is, ga ik nu maar even
niet zenden... :mrgreen:

De ontvangst, dat kan ik nu al wél zeggen, is een stuk verbeterd! Had ik eerst op de loop net zoveel ruis
als op de 40 meter lange FD-4 Windom-antenne, namelijk s9+, nu is dat een stuk minder. Meerdere s-punten
zelfs. En een cw-signaal komt nu goed boven de ruis uit en doet de s-meter bewegen, waar ik 'm eerst in de
ruis hoorde. Het was wel goed op te nemen, maar in de ruis. En de signaal/ruisverhouding is nu een stuk
beter!

Dat ziet er dus goed uit voor het weekend, ik zie al uit naar de 160m cw-contest! Dat begint vanavond reeds
om 22.00 uur UTC, dus 23.00 uur lokaal. Misschien dat ik dan vast een uurtje meedoe, en dan morgenochtend
vroeg uit de veren! :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#40 Bericht door PD7MAA »

Een ding begrijp ik niet. Hoe zit het met de aanpassing van de overgang kippenladder naar 50 Ohm coax :shock:
Hier treden grote impedantieverschillen op. Dat deze choke werkt is zeker, maar hij is in eerste instantie bedacht voor in een 50 Ohm voedingslijn .
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#41 Bericht door PA3DAT »

Ja, ik werk maar wat tips uit, ik heb nooit echt studie gemaakt van baluns. Ik heb slechts één
keer een 1:1 breedband balun gemaakt met een trifilaire winding van dik geëmailleerd koperdraad.
En een mantelstroomfilter voor onder een 80m dipool.

Ik zit nu ook al met wat anders. Ik krijg 'm niet onder de 1:2,5 met de AT-230, en bij vol vermogen
treedt er lichte vonkoverslag op... :(
Misschien toch maar weer terug naar de rechtstreekse aansluiting voor het moment.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#42 Bericht door PA3DAT »

Ik heb de "kale" lintlijn er weer tussen en aangesloten op de massa en de draadantenne-ingang
(ant. 3) van de AT-230. Het ruisniveau is met ca. 3 s-punten toegenomen, maar ik kan 'm weer
moeiteloos 1:1 tunen. Zo kan ik tenminste meedoen aan de contest...

@John PD7MAA: misschien die ringkern gewoon met draad bewikkelen, om de zaak symmetrisch
te houden? En dan weer aan de draadantenne-ingang en massa, bij gebrek aan een symmetrische
tuner? Dat kan ik ook nog wel eens proberen.

@Jos PA1ZP: had ik misschien niet die twee keer 8 windingen met 'cross-over' moeten doen maar
gewoon die 17 windingen achter elkaar? Zou dat wat uitgemaakt hebben?
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#43 Bericht door pe5jw »

Pak eens een stuk pvc buis met wat diameter en wikkel daar wat slagen lint lijn naast elkaar omheen.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#44 Bericht door PA3DAT »

Een mantelstroomfilter van open voedingslijn?

Ging trouwens wel aardig, op 160m. Na 3 uurtjes (het begint nu écht licht te worden) heb ik 66 qso's
met 21 dxcc's. Van Zweden in het noorden, Italië in het zuiden, Roemenië in het (zuid-)oosten tot Ierland
in het westen. Geen DX gehoord, maar ik hoorde slechts een enkeling (Ierland) met Amerikanen werken,
en dan moest ie ook nog heel vaak zijn call herhalen.

@Joeri: dan kan ik die ringkern toch ook met een dubbele geïsoleerde draad wikkelen symmetrisch dus.
Alhoewel, daar vind ik weer weinig over. Dan is het geen balun, geen unun maar een balbal... :mrgreen:
PA1ZP schreef:Je kan de 1 op 1 balun ook tussen de tuner en de set neerzetten.
Dat is misschien ook nog een idee! Kijken of dat wat oplevert, dat heeft in ieder geval geen effect op het
tunen van mijn loop en voedingslijn.
Laatst gewijzigd door PA3DAT op 24 jan 2015, 09:17, 1 keer totaal gewijzigd.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: De grote "zo-maar-wat" loop-antenne

#45 Bericht door PA1ZP »

Dag Aloys

Probeer de choke is tussen de tuner en de zender, zo dicht mogelijk bij de tuner.
Misschien vind de tuner dat wel goed en kan je de SWR nog wel onder conrole houden.
Voor wat betreft RX storingen zijn mijn bevindingen zeker ook positief met deze coax baluns op FT240 kernen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Plaats reactie