Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#1 Bericht door elsinga »

Mede-amateurs,

ik heb een zeer bescheiden antennemast staan (6 meter steigerbuis met daarop een X50N, dient ook als center-houder voor de ZS6BKW), maar de vogels zitten kennelijk veel op de antenne(s)... Nadeel: ze zoeken niet even een bosje op om hun behoefte te doen en moeders wil wel van de vogelpoep op de dakpannen, tegels en tuinmeubels af.

Nu heb ik ergens al eens iets gelezen over een nep(roof)vogel in de mast, die de anderen op afstand houdt. Maar ik heb maar een zeer bescheiden buisje... Is er daar ook iets voor te verzinnen? Uiteraard ben ik cent-amateur en moeders de Welstandscommissie, dus liefst goedkoop, doeltreffend, maar onopvallend. Ik gok dat dat laatste niet kan... ;)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#2 Bericht door PH4CK »

pasfoto van je schoonmoeder vergroten, plastificeren en in de mast hangen, werkt hier al jaren :D

kunst roofvogel sc..ten ze ook op
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

Gebruikersavatar
on4ma
Berichten: 549
Lid geworden op: 01 nov 2008, 11:52
Roepletters: ON4MA
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#3 Bericht door on4ma »

http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=3347


zal in nederland ook te vinden zijn...beste is deze af en toe op een ander plaats te zetten..anders worden de vogels deze gewoon... Stond jaren op mijn 40m beam op de boom
zodoende stond die niet steeds op dezelfde plaats. Werkte zeer goed. Af en toe ook fotografen voor de deur gehad zelfs japanners die dachten dat ginder op 30m hoogte een echte uil zat.
Het mooiste was op een zondagmiddag de scouts een uitstap naar mijn antennepark hadden geregeld om toch eens die uil van dichtbij te zien :-)

pe1br
Berichten: 614
Lid geworden op: 06 mar 2007, 00:23
Locatie: Enschede

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#4 Bericht door pe1br »

En anders heb je altijd nog een mooie technische oplossing van Gerrit PA0GJV:
http://www.verontwente.nl/index.php/zelfbouw/vogel

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#5 Bericht door PE1DTQ »

De Action heeft regelmatig van die kunststof uilen te koop.
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

PE1LGW
Berichten: 973
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:29
Roepletters: pe1lgw
Locatie: eindhoven

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#6 Bericht door PE1LGW »

Mijn vader SK PA0PWZ was het ook zat de vogels op de antenne.
Een luchtbuks was de oplossing, dacht hij.
Na een goed gemikt schot , raak, was er weer een minder.
De vogel viel alleen niet uit de antenne, maar bleef met een verkramt poot aan de antenne hangen.
In die tijd dat de vogel er onderstboven aan de antenne hing zat er geen enkele ander vogel meer op de antenne.
was toch een week of 8 voordat deze echt naar beneden kwam.

Ik heb krom gelegen van het lachen, werd mij niet in dank afgenomen

Moraal van dit verhaal

Een kunststof uil mag ook onderste boven aan de antenne hangen.

ps

Dit zwaar misdrijf is inmiddels verjaard :roll:
Condor 3000, Icom7000 IC2 E, IC25, FT270, FT11, RS9044, Teleport 9, Kenwood TR2400, TMG 707, Diamond x30, realistic 2005 scanner, home made J antenne. tevens rust huis voor T813 sets, Boafeng UV-5R, TYT UV3R, DVB sticky SDR, Nokia Mobira, Philips FM1000, Yeasu vx3, ft817.
"Nescius omnium curiosus sum" (Ik weet niets maar ben nieuwsgierig naar alles).

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#7 Bericht door elsinga »

Dank voor alle reacties tot nu toe. :)

Ik lees elders dat zo'n uil ook verplaatst moet worden, omdat anders de vogels er aan zouden wennen... Klopt dat? Want ik heb dus een statische mast en dat verplaatsen wordt dus lastig.
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#8 Bericht door PE7EB »

Hoog tijd om die dan dynamisch te maken Robert, de "welstandscommissie" zal in moeten zien dat de enige oplossing tegen die vogelpoep, een rotor een minimaal een 3 el. HF beam of 9 el. VHF beam is ;-)
Die moet je dan wel met een slimme schakeling op onregelmatig tijden even laten "schudden" :-)
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
PE1DTQ
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 sep 2010, 12:29
Locatie: JO33DF

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#9 Bericht door PE1DTQ »

Kortom het nieuwe wapen tegen welstand is de uil van de Action :lol:
Perseus SDR/TS-480/TS-B2000/TS-590

andre
Berichten: 2468
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#10 Bericht door andre »

PH4CK schreef:pasfoto van je schoonmoeder vergroten, plastificeren en in de mast hangen, werkt hier al jaren
Daar wordt je niet wijzer van. Moet Elzinga elke keer zijn mast in klimmen om te sch$%@ten.... :mrgreen:
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#11 Bericht door PA0FRI »

elsinga schreef: Nu heb ik ergens al eens iets gelezen over een nep(roof)vogel in de mast, die de anderen op afstand houdt.
Een uil werkt alleen voor voor vogels die niet hun domein in de tuin of directe omgeving hebben. Het gaat dus om overvliegende "vreemde" vogels. Mijn uil zit al jaren in de schuur, maar kraaien die langs komen en hun vaste plek elders in de gemeente hebben, waarschuwen elkaar nog steeds als zij over mijn huis vliegen.
Ik vraag mij af of een bewegende uil op den duur ook niet meer werkt als afschrikking is voor blijvende vogels.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
elsinga
Moderator
Berichten: 3123
Lid geworden op: 17 mar 2008, 15:05
Roepletters: PC5E
Locatie: Heerenveen (JO22xx)
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#12 Bericht door elsinga »

Wij hebben geen vogels met vaste stek in onze tuin, dus dat scheelt. :)
www.PC5E.nl, Robert Elsinga, communicatie enthousiasteling, zendamateur (PC5E/WC5E/SP20EJ), scannerluisteraar, lokaal/regionaal/nationaal/internationaal scout, IT Security Expert
Icom IC7300, Icom IC-7000, X50N (14m asl), Diamond WD330S (sloper, 6-12m asl), Kenwood TH-F7E, 2x Anytone AT-D578UV (base, mobile), 3x Anytone AT-D878UV, MMVDM duplex hotspot, 20x Baofeng BF888S.
Op mijn site o.a. Examenuitwerking N/F, Scannerfrequenties NL e.o, Beginnen met DMR, DMR codeplug maken

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#13 Bericht door PA3FS »

Jack uit Ede heeft onlangs zijn antennes in gesmeerd met een goedje uit de USA en dat schijnt te werken .
Weet ff zijn call niet meer ,die zal ik op zoeken of anders ff een PB naar mij.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#14 Bericht door PE2AAB »

Bij Classic hebben ze een assorti OeHoe's waarvan je zelfs de vleugels kunt laten bewegen ;-)
http://www.classicinternational.eu/vogelverschrikkers/

Wij gebruiken in onze GSM masten systemen van bijvoorbeeld de firma http://www.vogelstop.be/vogelstop/nl/
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#15 Bericht door PA0FRI »

PA3FS schreef:Jack uit Ede heeft onlangs zijn antennes in gesmeerd met een goedje uit de USA en dat schijnt te werken.
Als het om zogenaamde "vogellijm" gaat, kleeft er een nadeel aan. Op den duur zit de hele antenne vol met aangeplakte veren van in paniek geraakte vogels. Dat is geen gezicht en trek veel vuil, stof en ijzel aan. Een amateur uit Breda heeft uiteindelijk met veel moeite het lijm en veren verwijderd en gebruikt het spul niet meer.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie