Draad antenne voor 40 en 20 meter

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#16 Bericht door PD7P »

ben het helemaal eens met de vorige post,heb hier zelf ook een zs6bkw hangen,eigenbouw geen koopdraad.
werk op digi modes wereldje rond met ongeveer 10w.
is gewoon een simpele draad dipool,ophangen in inverted-V.450 ohms lintdraad eraan,overgaan op coax naar je set en gaan!!
kost geen drol en je hebt er veel plezier van.

goodgoan Paul

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#17 Bericht door PA1ZP »

Dag Michel

Proficiat met je amateur call.

Voor DX horizontale antenne (dipool of beam) 1/2 golf hoog.
Dat is op 40 meter dus 20 meter.
Dat is dus hoog en dus duur.
KAn je geen inverted-V voor 40 mtr kwijt op 20 meter voedingspunt is misschien een vertical een simpelere en veel goedkopere oplossing.

Er zijn hier genoeg onderwerpen op het forum te vinden hierover.

Ik heb zelf zowel meerdere halve golf verticals als een kwartgolf verticals voor 40 mtr gehad.
Deze verticals kan je op een meter hoog opstellen of zo en dan kan je op 40 geweldig DX werken.

Op 20 meter is een horizontale dipool of beam natuurlijk veel kleiner en hoeft deze ook maar minimaal 10 meter hoog te staan.
Op 20 meter zou en rotary dipool of beam op 10 meter hoogte beter werken als een vertical.
Ook dit heb ik in het verleden getest zowel een 2 elements beam voor 20 mtr als een dipool voor 20 meter en wel 10 verticals voor 20 meter zowel halve golfs als kwartgolfs groundplanes.

Succes in ieder geval met de antennes.

Het gebeuren voor antennes werkt net als op 11 meter alleen moet je alles in golflengtes tellen en niet in meters.
Op 40 meter moet een beam dus 4 keer zo hoog hangen als op 10 meter om nog goed te kunnen werken.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#18 Bericht door PA3DAT »

michel schreef:We zullen eens kijken naar een mooi schema voor een yagi voor 20/40meter.
Een yagi voor 20 én 40 meter? Je realiseert je toch wel dat een dipool voor de 40 meterband twee keer
10 meter, dus 20 meter breed is? Heb je zó'n grote tuin? :shock:

Ik heb een dipooltje als omgekeerde V opgehangen, hoogste punt 6,5 meter boven de tuin, de uiteinden op
slechts 1 a 2 meter boven de grond. Van onderuit een dal met vrij steile wanden en 5 Watt output werkte
ik de Verenigde Staten. Weliswaar in telegrafie, maar tóch!

Het verhaaltje met foto's: http://www.winterweblog.nl/radio/antenne.html
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0AM
Berichten: 102
Lid geworden op: 16 aug 2010, 15:26

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#19 Bericht door PA0AM »

Hallo Michel.

Het schema van een antenne? Klinkt wel vreemd niet? Denk dat je een tekening bedoeld.
Ik zou een dipool maken G5RV of zo iets, voor een Yagi voor 40 meter heb je al snel een draaicirkel van 20 meter nodig! Maar als ik jou was, koop een antenneboek dan hoef je niet zulke (domme) vragen te stellen!
Veel succes, 73 Cor.

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#20 Bericht door xxxx »

Domme vragen bestaan niet Cor.!

Als je niks te melden hebt....skip dan aub verder.

Groeten Jelle

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#21 Bericht door PD7P »

domme vragen bestaan niet,alleen domme antwoorden :mrgreen: :mrgreen:

vergeet niet,1 gek kan meer vragen dan 10 wijzen kunnen beantwoorden.........en dat zie je hier op het forum bijna dagelijks.
tenminste....ze dénken dat ze wijs zijn................ :wink:

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#22 Bericht door PD7P »

PA0AM schreef:Hallo Michel.

Het schema van een antenne? Klinkt wel vreemd niet? Denk dat je een tekening bedoeld.
Maar als ik jou was, koop een antenneboek dan hoef je niet zulke (domme) vragen te stellen!
Veel succes, 73 Cor.
wat een gezever,hij komt net kijken op de band en het forum en jij maakt m gelijk uit voor iemand die een domme vraag stelt.!!
vergeten dat je zelf ook ooit nieuw was op de band zeker................oh ja,laat maar ik zie het al :evil: :evil:
zal wel aan de prefix liggen......................de goeden hiermee niet bedoeld uiteraard :wink:

pa3zulu
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 nov 2008, 19:24
Locatie: Steenbergen

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#23 Bericht door pa3zulu »

Antwoord C: er zijn dus domme mensen die domme vragen stellen!! :?
Liever het kleinste QRO dan het grootste QRP

Beter hebben en niet nodig dan nodig en niet hebben

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#24 Bericht door PD2R »

Beste Cor, je tip aangaande het aanschaffen van een antenne boek is een hele goede. Wanneer je daar vervolgens aan toe te voegt dat de TS een domme vraag stelt dan siert een dergelijke opmerking je zeker niet.
Jammer hoor.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
PD0MS
Berichten: 338
Lid geworden op: 27 apr 2009, 20:00
Roepletters: pd0ms
Locatie: Twente

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#25 Bericht door PD0MS »

PA0AM schreef:Hallo Michel.

Het schema van een antenne? Klinkt wel vreemd niet? Denk dat je een tekening bedoeld.
Ik zou een dipool maken G5RV of zo iets, voor een Yagi voor 40 meter heb je al snel een draaicirkel van 20 meter nodig! Maar als ik jou was, koop een antenneboek dan hoef je niet zulke (domme) vragen te stellen!
Veel succes, 73 Cor.
Hallo
Cor of MOET ik zeggen PA0AM
Een forum is toch om vragen te stellen of niet
Denk natuurlijk ik ben PA EN DAAR KOMT WEER EEN DOMME opmerking/vraag van een PD
Maar zal geen vragen MEER stellen als dat zo moet dan ben ik er gauw klaar mee.
Een goede antenne en audio hebben meer effect dan een hoog vermogen

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#26 Bericht door xxxx »

Niks van aantrekken Michel.....Gewoon negeren.
Er zijn hier nogal wat types die dol zijn op azijn en drinken dat met grote hoeveelheden waardoor ze nogal zuur reageren :wink:

Groeten Jelle

pa7ww
Berichten: 86
Lid geworden op: 28 okt 2012, 22:07
Roepletters: PA7WW
Locatie: Hof van Twente

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#27 Bericht door pa7ww »

Hoi Michel, blijf alsjeblieft "domme" vragen stellen!! Hiervan kun je veel leren. Ik heb mijn zendvergunning nu al 38 jaar en stel nog steeds "domme" vragen, en leer nog steeds iedere dag meer over onze hobby! :D
Mijn advies is: begin met een eenvoudige antenne en doe ervaring op. Een dipool is simpel en werkt best goed, ook al hangt hij vrij laag.
Groeten Henk.

PA9RD
Berichten: 162
Lid geworden op: 12 feb 2010, 09:14
Roepletters: PA9RD
Locatie: Hoeksche Waard
Contacteer:

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#28 Bericht door PA9RD »

Ach, wat zal ik zeggen....ik zeg maar zo ik zeg maar niks. Maar als je dan zó maar wat wil(de) zeggen, hou je m..l dan en zeg dan maar niks.

Michel, niet op reageren, zoals al gezegd: azijnpissers hou je altijd. Wij hebben het allemaal moeten leren, ook al gezegd, maar mijn vader (SK) was ook een man met zo'n prefix, ja een echte PA0! Die zou dit nooit gezegd hebben. Ook hij heeft het moeten leren vroeger, en ik ook. Door schade en schande wordt je wijs en domme vragen bestaan idd niet....misschien alleen domme antwoorden en dit was er dus IMO een van iemand waar je het dan niet van zou mogen verwachten. Wij zijn blij ;) met dit soort vragen, dan hebben we wat om over te OH'en. En helpen zullen we je.....al is het dan misschien naar de kl..en :) haha

Voor de rest....Cor PA0AM....lees mijn onderschrift!!! :)
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PA1LH
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 nov 2012, 13:44
Locatie: JO11TM

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#29 Bericht door PA1LH »

Als ik even tussendoor zo vrij mag zijn: het is me al vaker opgevallen dat wanneer een nieuweling (waaronder ik, zei de gek) hier op het forum een vraag stelt, dat er soms antwoorden op komen dat ik denk reageer dan gewoon NIET.
Blijkbaar kan een enkeling het niet opbrengen om wat begrip te hebben voor personen die nog maar net met de hobby zijn begonnen.
In plaats van iemand af te zeiken zou je ook de moeite kunnen nemen om iemand te helpen, of gewoon niet reageren als je de vraag dom vind, beetje jammer allemaal dat het soms zo moet gaan, en soms ronduit kinderachtig.
Leon - PA1LH.

Gebruikersavatar
PD7P
Berichten: 999
Lid geworden op: 03 nov 2009, 19:50
Locatie: Breda

Re: Draad antenne voor 40 en 20 meter

#30 Bericht door PD7P »

Michel,

zoals je in de gaten heb is dit een forum waarop iedereen kan reageren,of het wijs is dat ze dat op deze manier doen laat ik maar in het midden.
laat jezelf niet wegjagen door iemand die denkt dat ie de wijsheid in pacht heeft.
de meerderheid hier heeft het ook helemaal gehad met zulke ******* die de zendamateur reputatie geen goed doet ten opzichte van
nieuwe aanwas op de banden en ook hier op het forum.
lees er overheen en stel vooral vragen,je kunt er zoveel van leren!!

goodgoan, Paul

Plaats reactie