Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro.......

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro.......

#1 Bericht door xxxx »

Heren,

Ik ben wat om mij heen aan het kijken voor een nieuwe Analyzer en zit te twijfelen tussen de Funk Amateur FA-VA MKII of de Rigexpert AA-230 Pro.
Sowieso wil ik van hf t/m 2 meter kunnen meten, alles daarboven is niet noodzakelijk. Een vna is geen optie daar ik geen laptop mee wil dragen het veld in. Het moet dus echt een meet instrument zijn direct bruikbaar zonder noodzaak van een computer. Met de Rigexpert ben ik bekend uitstekende meter en zeer duidelijk en handig in gebruik. Eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt een Rigexpert, echter lijkt de Amateur Funk analyzer ook zeer interessant. En voordat ik een keuze ga maken wil ik alle opties overwegen.

Wat maakt het verschil, want ik kan niet echt veel info van gebruikers over de Funk Amateur Analyzer vinden.....Wie heeft er al ervaring mee?

Groeten Jelle

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#2 Bericht door on8mt »

hi
ik heb de 230 pro
ben daar zeer content van
zeker om portabel te gaan
en als je dan thuis komt aan de comp gangen

zou hem niet kunnen missen
goede service in england

kurt on8mt

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#3 Bericht door fred101 »

Er komt in april een versie 3 van de funkamateur vna. ( voordeel van de FA analyser is dat hij zover ik weet echt vectoriaal meet.
Zelf gebruik ik de vnwa met een minilaptopje. Ok, twee dingen nodig maar het grote scherm, de displaysweeps, grote frequentie bereik en het ongeloofelijke aantal mogelijkheden telde voor mij zwaarder. Ik heb vorig jaar op vakantie mijn antenne met een mfj afgeregeld, ging best wel, maar met de vnwa was ik een stuk sneller klaar. Je ziet in een keer waar je zit en waar hij heen gaat. Ik ga het geheel in een alu koffertje bouwen. Dan kan ik in de onderste helft dingen als calkits, balun, adapters, meetsnoeren , fixtures ect stoppen.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#4 Bericht door pa0ejh »

Zelf gebruik ik de miniVNA met Laptop voor de uitlezing , groot scherm , je ziet meteen of je te laag of te hoog zit qua Freq. Heb ik al vele jaren en blijf er nog steeds tevreden over , bij een Multiband antenne zie je ook meteen welk van de banden je moet aanpassen , en wat die aanpassing weer op de andere banden teweeg brengt , ook dat is belangrijk !.

Het argument dat je met een Handheld meteen onder de antenne meet , en zo aanpassingen kunt maken , vind ik geen sterk punt , als je onder de antenne staat dan verstem je antenne . . .

Vaak moet je toch al de antenne naar beneden halen wil je er aan werken , dus weg is je voordeel.

Als je in de Shack meet , dan meet je wat je aan het eind van de coax kunt verwachten.

Ja , je zult wel vaak trapje op en trapje af moeten , maar dat geld in beide gevallen. . . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#5 Bericht door fred101 »

Dat heb ik op een velddag ook gedemonstreerd. We konden door amateurs rond de antenne te plaatsen en op de grond te gaan liggen de antenne tunen :lol:
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1024
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#6 Bericht door PD5DJ »

Ook een erg leuke Analyzer is de SARK110 http://sark110.ea4frb.eu/
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#7 Bericht door PD9CN »

Hallo Jelle,

Ik ben erg nieuwsgierig wat je beslissing gaat worden.
En wat je motivatie is voor jou gemaakt keuze.

Ik ben me zelf ook al een poosje aan het oriënteren wat de beste keuze zal zijn.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#8 Bericht door EA5JEX »

Ik heb de FA netwerktester, wel met PC, maar je kunt in principe in de shack meten omdat je de coaxkabel kunt compenseren.
(is ook de goedkoopste oplossing).

Ik gebruik hem nu meer voor filters en impedantietrafo's dan voor antennes.

Kees

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#9 Bericht door pe5t »

Een dure analyser is geen garantie voor een goede antenne.

Kees

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#10 Bericht door fred101 »

Sterker nog, een multimeter kan een kind bedienen, duw twee meetpennen op de pool van een batterij en iedereen kan je vertellen wat de spanning is.

Maar een vector netwerk analyzer bedienen is een heel ander verhaal. Hij zal altijd een mooe trace en meetwaarden geven maar alleen de geoefende gebruiker weet of dat deze ook zouden kunnen kloppen en weet hoe hij de juite controlles en calibraties doet. Maar ook over het werken met referentievlakken, port extenties, de-embedding, normalisatie, of als het juiste gebruik van directional coupers en directional bridges. Ook de invloed van grote signalen ect.
En dan natuurlijk weten wat je instrument wel en niet goed kan. Een vna is uiterst goed rond om 50 Ohm maar naar boven en naar onder wordt dat minder. Onder 0.1 Ohm en boven 1000 Ohm krijgen de meeste analysrs het moeilijk. Dan gebruik je shunt of serie fixtures, of RF-IV heads.
Verder dingen als correctie methodes ( geen of bv 12 term)

Er zijn twee standaardwerken, een van Hiebel uitgegeven door R&S en net uit : microwave measuremnts van Dunsmore ( deze man ontwerpt al 25 jaar HP/Agilent VNA's, de titel is wat misleidend, het gaat puur over netwerk anlyse en is meer praktischer als Hiebel, dat gaat dieper op de wiskunde in. Wel redelijk prijzige boeken ( 70-80 euro)
Nussbaum heeft voor de FA analyser ( wat feitelijk een wobbelaar is) een heel helder boekje geschreven en niet duur is. Nog een anrader is gratis bij Agilent, het impedance meaurement handbook.

Je hebt 4 smaken die allemaal network anlysers worden genoemd

- antenne analyser, varieert van een swr meter met digital schermpje wat bij benadering Z weergeeft. Breedbandige dtectie, niet vectoriaal, niet sweepend

- wobbulator/sweepgenerator : soms dure namen eindigend op analyser, kenmerk is dat ze altijd een breedbandige al dan niet log detector hebben. Dat lijkt niet belangrijk het moet tenslotte ooit gedetecteerd worden maar dat ding pikt alles op. Dus sls je de return loss van je antenne meet en deze is perfect resonant maar er staat een sterk MG signaal op dan ziet die detector dat als een reflectie van zijn eigen signaal en zal dus een slechtere return loss of swr geven dan werkelijk.

- sna, scalar network analyser: een spectrum analyser met tracking generator is bv een voorbeeld. Het is een sweepgenerator met meelopende ontvanger. Signalen buiten de tx frequentie worden dus uitgefilterd. Maar ze meten scalar, dus alleen de magnitude, niet de fase. Je weet dus |Z|, de impedantie. Niet Z= R + jX. Heel soms doen ze dit wel maar dan via een omweg. Een soort rekenkundige benadering door een IV meting. Maar het probleem is dat er geen directe controlle is. Je normaliseert je signaal meestal alleen voor open en short. Maar tijdens het meten is er geen referentie.
Zeg maar als de swr meter waar je eerst de meter op volle schaal zet als normalisatie en daarna pas de swr meet.

- VNA, vector network analyser, de koning onder de analysers, ze zijn er tot in de tientallen GHz.
Deze meet de magnitude en de fase. ( dat is niet de IV fase, ( +/- 90 graden) maar de tijdgerelateerde fase ( verschil tussen fase TX en fase RX) van 0-180 en -180 tot 0. Je krijgt dus polaire notatie van Z = (|Z|, fase) waarbij de fase de richting van de |Z| vector is. Dit kun je envoudig omzetten naar rectangulaire notatie ( R+ jX)
En met ie info weet je alles, van LCR, fase, return loss, vswr, groupdelay, R ( reele weerstand) reactantie ( imaginair) en nog veel meer.
Een vna gebruikt twee meelopende ontvangers. Eentje krijgt direct het signaal en dat is de referentie.
De tweede krijgt het zelfde signaal maar dan gereflecteerd van het DUT of na doorgang door het DUT.
Hij meet dan het amplitude verschil tussen beide ontvangers en ook het fase verschil.
Maar je moet hem eerst calibreren. Hij moet minimaal weten wat open/short en load is ( er zijn meer soorten calibratie) en daarmee kun je dus heel flexibel werken. Je kan bv calibreren na 20 meter kabel en dan weet hij hoe hij het fase verschil en de impedantie transformatie bij misaanpassing tussen beide ontvangers moet corrigeren. Dus dat je echt de impedantie ziet van de antenne en niet die bij de set. ( dat kan soms handig zijn) maar je hoeft zelfs niet eens daarvoor het dak op. Je kan met de TDR funtie die bijna iedere echte VNA heeft de kabel lengte meten en dan dmv port extentie het referentie vlak ( waar je gecalibreerd hebt) gewoon opschuiven naar waar je wilt.
Zo kan je bv in een schakeling of op een pcb meten. Vaak zijn er ook " aanpas hulpmiddelen" bv een 200 Ohm filter. Je doet een SP2 meting ( dus s11,s21,s12,s22) en dan zeg je tegen de vna dat hij moet normaliseren naar 200 ohm. Als de load 200 Ohm is dan is de vswr ook netjes weer gecorrigeerd voor 200 Ohm en dus 1.

Voor de liefhebbers: http://www.pa4tim.nl staan een reeks tutorials en pdfs over werken met vnas.
Directe link naar pagina http://www.pa4tim.nl/?p=1594
Ook al heb je een andere dan de vnwa, dan kan je er nog steeds veel uit halen. De basis blijft gelijk.

Het heeft geen zin een vna te kopen als je alleen een antenne wil afregelen en je niet in netwerk anlyse wil verdiepen. Sterker nog, waarschijnlijk wordt je er dan niet blij van. Dan is en impele antenne analyser de beste keus. Geen gedoe met calibratie ect. Gewoon een turbo swr meter met ingebouwd zendertje.

Een wobbulator is het meest gebruiksvriendelijk, kab redelijk veel en voor gewoon hobby gebruik erg veelzijdig en vaak voldoebde en zijn nadeel van breedband is ook zijn voordeel. Je kan heel makkelijk het frequentie bereik verhogen en je kan bv na mixers meten.

De sna is eigenlijk alleen als combi SA en TG zinvol. Als extratje voor je SA. Een pure SNA zou ik nooit kopen. Dat is eigenlijk een SA en TG waar je de SA functie niet los kan gebruiken maar wel net zo duur.

De VNA is het ultieme als je de leercurve aanwil/aankan. Je kan er naast het gewone werk de vreemdste dingen mee, bv het meten van de capaciteit van de potgrond in je plantebak, de propagatie van RF door water, TDR, de impedantie van oplaadbare batterijen en accus ( inductief is gezond, capacitief is versleten), de capaciteit van varicaps, zelfresonantie van componenten, en nog veel veel meer. Mijn VNWA heeft naast pure vna functies ook een SA functie met TG ( met offset mogelijkhid) , TDR, nauwkeurige meetzender met modulatie en instelbare power, heel precieze frequentie counter, en accurate ( micro) powermeter ( grofweg -100 tot 0 dBm)

Sorry, dat ik wat doordraaf, ik ben nu eenmaal nerdwork anlyser verslaafd ;-)
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#11 Bericht door PD9CN »

Wat ik eigenlijk zoek.

Is een Analyzer die bij het veranderen van de lengte en hoogte van de antenne (yagi).
Ook het stralingen patroon van de antenne kan zien wat daar in verandert.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#12 Bericht door pa0ejh »

Dan ken oe nog lang zoek'n , of eerst de loterij winnen. . . . . . .
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#13 Bericht door PE1PQX »

PD9CN schreef:Wat ik eigenlijk zoek.

Is een Analyzer die bij het veranderen van de lengte en hoogte van de antenne (yagi).
Ook het stralingen patroon van de antenne kan zien wat daar in verandert.
Met een antenne analyzer zul je nooit het stralingspatroon van een antenne kunnen bepalen.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#14 Bericht door fred101 »

Misschien eerst even wat meer inlezen over antenne metingen en analysers ;-)

Wat jij wil is een radarplot maken. Dat kan zover ik weet alleen ( betaalbaar) en alleen in 2D met de VNWA. Die kan een stuursignaal geven om een rotor aan te sturen en tegelijk radarplots maken maar dat kan alleen in RX natuurlijk. Dus je moet voor dit soort metingen ook een zender op een afstand hebben die groot genoeg is om in het verre veld te zitten en met een heel constant signaal.

Andere optie is een spectrum analyser en een omnidirectionele antenne op voldoende afstand van jou zender. Dan de aanpassingen doen en kijken hoeveel dB het scheelt. Dat geeft minder info en is duurder maar met die opstelling kan iedereen uit wat meten ( een radarplot opstelling met rotor interface bouwen is 1, de vnwa leren bedienen is 2) je ziet ook wat er daadwerkelijk uitgezonden wordt en ook het effect van hoogte bij zenden.
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: Antenne Analyzer Funk Amateur of Rigexpert AA-230 Pro...

#15 Bericht door PD9CN »

[quote="fred101"]Misschien eerst even wat meer inlezen over antenne metingen en analysers ;-)

Ooooooops we gaan eerst maar eens inlezen en bestuderen analyzers :shock:

I wil be back :mrgreen:
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

Plaats reactie