Radiaal lengte 40M GP

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Radiaal lengte 40M GP

#1 Bericht door pa7al »

Hallo Antenne bouwers

Wil hier een 40M GP antenne maken met een 18M Spider Pole
Dus van boven naar beneden 10m draad dan voedingpunt op 8m hoogte
dan 4 radialen onder een hoek van 45 graden naar beneden.

Afbeelding

Nu de vraag wat is de lengte van de radialen in de boeken zegt men de 1e keer
1/4 golflengte lang en de andre keer 1/4 golflengte + 5%

wie o wie heeft het verlosende antwoord

Gebruikersavatar
Laurens PD9X
Berichten: 1168
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:51
Roepletters: PD9X
Locatie: Langezwaag
Contacteer:

Re: Radiaal lengte 40M GP

#2 Bericht door Laurens PD9X »

Alfred,

Ik lees hier graag even mee! Heb dit plan ook. Ik ben benieuwd wat het stralingspatroon zal zijn tov een normale 1/4golf op de grond.

Iemand in het bezit van Eznec of iets dergelijks om dit te berekenen?

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Radiaal lengte 40M GP

#3 Bericht door EA5JEX »

komt niet zo precies, hoe meer hoe beter.

Over het algemeen elevated radials +5%

Kees

xxxx
Berichten: 1623
Lid geworden op: 22 mar 2009, 11:53

Re: Radiaal lengte 40M GP

#4 Bericht door xxxx »

Kan mij ook niet voorstellen dat die 5% het verschil gaat maken. Denk dat je eerder een positief verschil gaat merken door het aantal radialen te verhogen naar een stuk of 16....

Maar ben wel benieuwt hoe dit zal werken ten opzichte van een GP gewoon op de grond........Wat is de reden voor dit ontwerp Alfred?
Heb je hier eventueel ook meer documentatie over dit ontwerp?

Groeten Jelle

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Radiaal lengte 40M GP

#5 Bericht door PA3HHO »

Als je de radialen onder een hoek van 45 graden wilt spannen vanaf 6m hoogte zullen radialen van ong. 8.5m lengte (Wortel uit 72) de grond al raken. Je zult de hoek dus nog wat groter moeten maken. Bij elevated radialen wordt aanbevolen om ong. 1m boven de grond te blijven (wel link, want de spanning aan het eind is hoog!!).

Berekende lengte van een 1/4 golf voor 7.1 MHz is 10.56m. Wanneer je van 6m hoogte naar 1m hoogte gaat op 9.3m afstand van de mast, zijn de radialen precies even lang als de straler. De hoek die de radiaal dan maakt is tan^-1(9,3:5) = 61,7 graden. MMANA berekent voor deze antenne een resonantiefrequentie van 6.922 MHz bij een impedantie van ong. 40 Ohm. Wanneer je de antenne boven "real ground" modelleert, is de berekende resonantiefrequentie 6.928 MHz bij een impedantie van 65 Ohm. Wanneer je de radialen langer maakt, zakt de resonantiefrequentie.

Ik meen zelf dat bij een GP de straler 95% van 1/4 moet zijn. De radialen dus gewoon 1/4 golf. Als ik dat toepas op de hierboven beschreven antenne (radialen blijven even lang maar straler 5% korter = 10.04m), dan berekent MMANA een resonantiefrequentie van 7.2 MHz. M.a.w. de waarheid zal wel ergens in het midden liggen. De straler ietsepietsie korter dan 1/4 golf en de radialen gewoon een 1/4 golf komt in ieder geval een eind in de richting denk ik.

P.S. Wanneer je twee radialen weglaat, berekent MMANA nagenoeg hetzelfde stralingspatroon. Een heeeeeeeeel klein beetje demping in de richting waar geen radialen zijn zijn, echt heeeel weinig. Is ook bekend wanneer je elevated radials gebruikt, dat hoeven er echt niet "zoveel mogelijk" te zijn; 2 werkt al prima (zelf al eens gedaan met 13m mastje).
Laatst gewijzigd door PA3HHO op 26 jan 2013, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Radiaal lengte 40M GP

#6 Bericht door pa8w »

Maakt weinig uit. Mijn voorkeur gaat naar 1/4, want de elevated radialen maken deel uit van een resonant systeem. Anders moet je straler extra kort.
Wat wel heel belangrijk is, is dat de radialen allemaal exact gelijk zijn.
Kleine lengteverschillen laten in b.v. MMANA zien dat er zeer verschillende stromen gaan lopen, en dus de cancelling van horizontaal gepolariseerde straling niet meer opgaat.
Dus als je goede onderdrukking wil van nabije stations om de DX signalen hoorbaar te krijgen moeten de elevated radials mooi gelijk zijn, en liefst ook in redelijk vergelijkbare omstandigheden hangen.
Dus niet een radiaal vlak boven een zinken dak laten lopen, en de rest niet.

De mieren-knuffelaars :mrgreen: onder de DX-ers meten de radiaalstromen zelfs na, en corrigeren ze op onderlinge gelijkheid.
Bovenstaand verhaal geldt alleen voor elevated radials. Begraven radialen gedragen zich niet resonant, en zijn nogal onkritisch qua lengte.

Groetjes,
Wil.

HHO: Je was me net voor...Kijk in MMANA maar eens wat er gebeurt als je van de twee-radiaal GP een radiaal wat inkort...
Groet,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Radiaal lengte 40M GP

#7 Bericht door PA1ZP »

Dag Allemaal

Ik zou ze 5% langer houden want je kan er wel afknippen maar niet aanknippen.

Omgevingsinvloeden zouden lengte kunnen beinvloeden.
Waar jullie even niet op letten is bijvoorbeeld verkortingsfactor van de draad die je zowel voor de straler als voor de radials gebruiken.

PE1KQP PE1SAY en ik hebben eens wat testjes gedaan.
Verkortingsfactor van geisoleerde draad varieerde van 0.86 t/m 0.96.

Dit is afhankelijk van de draaddikte en nog veel meer van de soort isolatie.

Verder is het me tot nu toe nooit nodig gebleken om meer als 4 elevated radials te hebben.

Dat kan zeker als je de radials op een meter of 6 hoog laat bij de straler kant en ook zeker 2 meter hoog aan het uiteinde boven de grond.
Met name die 2 meter boven de grond aan het uiteinde is ook erg belangrijk.
Ook zou ik deze 2 1/2 mm kwadraad dikte gebruiken zeker voor de straler.
Het is in het verleden bij testen wel gebleken dat GP's met een draad als straler smalbandiger zijn al GP's met een aluminium straler en draadtegencapaciteiten.

Omdat we de laatste jaren erg lui zijn zijn we overgestapt op halve golfstralers zonder radials.
Maar hierbij is de aanpassing aan de antenne bij draadantennes weer veel lastiger als bij een aluminium straler.

Verder als je zo een vertical GP hebt moet je je eigen ook heel goed realiseren dat deze antenne pas echt goed werkt op zeer grote afstanden.

Tot op 2000 KM en soms wel op 5000 KM kan je net vaak beter werken met een dipool op een meter of 15 hoog.
Vergeet dit niet.
Echter verbindingen op een vertical GP met Australie, Japan, VS en Canada gaan als een fluitje van een cent.
Binnen de Benelux heb je eigenlijk vaak alleen maar last van je vertical, omdat de Bulgaren Russen en dergelijke zo hard zijn, en alle lokalen wegblazen.

Met Suriname sprak ik vaak gewoon af, vanavond even om 0100 uur PA tijd op 7001 gaan we even bij kletsen.
Ik heb niet mee gemaakt dat dat niet ging in cw.
Soms was het een zwak signaal maar meestal zaten we gewoon een uur te buurten.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: Radiaal lengte 40M GP

#8 Bericht door pa7al »

Ik wil deze antenne gaan gebruiken tijdens de PACC
Dit is voor mij altijd weer een mooie mogelijkheid om weer eens een andere antenne te proberen.

Hebben in het verleden ook gewerkt met 1/4 verticals op de grond,maar de signalen van deze verticals komen in onze situatie niet goed uit de verf (we PI4FRG zitten op een industrie terrein met een boel bebouwing)hoop dat deze GP er wat meer overheen straalt
De aard verliezen zijn ook wel een probleem en met de GP op hoogte minder.

Even voor HHO (de tekening was even een voorbeeld hoe het er uit komt te zien alleen dan met 4 radialen)
het voedingspunt zit op 8m hoogte
Dan is er dus voldoende lente voor de radialen onder 45 graden 8mx1.4=11,2m
De reden dat ik 4 radialen gebruik is dat ze dan meteen dienst doen als tuidraad.

Wat betreft de 1/2 vertical ben ik bang dat die voor onze situatie weer een te vlakke afstraling heeft (bebouwing)
voor europa verkeer gebruiken we een dipool op 10m hoogte+de vertical via een stack match

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Radiaal lengte 40M GP

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Alfred

Volgens mij heb je alle honken prima bezet, en eigenlijk overal goed over nagedacht.
Alleen zal je misschien toch nog wel ruzie krijgen met de eventuele onbekende en afwijkende verkoringsactor.
Maar zo een draadje wat te lang is even terug vouwen met een ty-rapje is zo vlug gebeurd.
Je hebt zo een GP zo afgeregeld.

4 radials als tui gebruiken ook prima idee.

Schakelen tussen vertical en horizontal zou me beter lijken.
Halve golf straalt niet zo heel veel lager op , dat heeft ook veel met de grondgeleiding te maken.
En daar speelt de grond op een veel grotere afstand als je radials ook nog flink mee.

Misschien seperate RX antenne maken om van de QRM af te komen van de industrie.

Verder veel plezier in ieder geval met de PACC

73
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

andreph5c
Berichten: 337
Lid geworden op: 16 aug 2009, 19:42

Re: Radiaal lengte 40M GP

#10 Bericht door andreph5c »

Je heb een spiderpole, kijk eens naar een deltaloop , heb ik beter resultaten mee dan een gp, ondanks nog yb7ar gewerkt met 75 watt ! En een voordeel eendeltaloop heeft geen radialen nodig.
Ph5c vol gas vanaf het Groningse gras!

Gebruikersavatar
PA3BYK
Berichten: 27
Lid geworden op: 23 mei 2011, 20:48
Roepletters: PA3BYK
Locatie: Pijnacker

Re: Radiaal lengte 40M GP

#11 Bericht door PA3BYK »

Het 5% item is soms wat verwarrend, maar het is maar net vanaf welke kant je het bekijkt.
1/4 golflengte = 300/ F in Khz / 4 * 0,95, verkortings factor, voor de straler.
Radialen + 5%.
Volgens Rothammel.

73'Bas
Zet 3 zendamateurs in een kamertje, geef ze 1 probleem en na een kwartier heb je 5 meningen.

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Radiaal lengte 40M GP

#12 Bericht door PA3HHO »

pa8w schreef:HHO: Je was me net voor...Kijk in MMANA maar eens wat er gebeurt als je van de twee-radiaal GP een radiaal wat inkort... Groet, Wil.
Hmmm... ik zie niet zoveel gebeuren in bijgaand model. Probeer jij eens wat je bedoelt en zet het model dan weer hier aub en leg uit wat je ziet, het lukt mij ff niet. Lastig dat je hier geen .MAA bestand mag plaatsen (daarom even gezipt).

Ik heb zo'n antenne overigens wel eens met een 12m mastje gemaakt en dan radialen van 2m hoogte naar ong. 1m hoogte gespannen (10m draad en 10m touw per radiaal). Ging VERBLUFFEND goed.
40m wire gp 2 radials.zip
(380 Bytes) 167 keer gedownload
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa8w
Berichten: 948
Lid geworden op: 22 dec 2011, 21:30
Roepletters: PA8W
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: Radiaal lengte 40M GP

#13 Bericht door pa8w »

Neem maar eens een verticale straler van 10m25, en twee horizontaal weggespannen radialen van 10m op 2m hoogte.
Dat geeft het volgende plotje:
BeideRadialen10m.JPG
Nu verlengen we een radiaal met 50cm. (of we tunen hem naar beneden door b.v. de foute omgeving zoals het zinken dak.)
Dan krijgen we dit:
1radial50cmTeLang.JPG
Het is ineens een verminkte dipool, met gain in het horizontaal gepolariseerde deel van de straling, nog steeds bruikbaar, maar niet echt een pure DX antenne...

Groetjes,
Wil.
Let op: website verhuisd naar: http://www.paluidsprekers.nl/pa8w/index.html

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: Radiaal lengte 40M GP

#14 Bericht door pa7al »

Een delta loop hebben we ook al een keer gebouwd,deze werkte naar tevredenheid maar het was passen en meten in onze situatie.
We proberen elk jaar weer een andere verticaal stralende antenne te bouwen.
Ik denk dat ik dit jaar toch maar eens een 1/2 Endfed verticaal ga proberen
Deze kan ik mooi bij het voetpunt afregelen,en geen gedoe met radialen.

Proberen we de GP een keer tijdens de velddagen.

Iedereen bedankt voor de hints en tips

PA3HHO
Berichten: 917
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Radiaal lengte 40M GP

#15 Bericht door PA3HHO »

40m verticals.zip
(1.38 KiB) 139 keer gedownload
Ik ben zelf ook al een tijdje aan het piekeren over een 40m (vakantie) vertical en evt. een halve 20m versie voor op de schoorsteen. Ik heb een mastje van 12m dat ik achter de caravan tegen fietsenrek vastzet, mooi in het midden. Ik wilde vanaf ong. 2m hoogte een draad in de hengel laten lopen (staat mooier) van ong. 10m lang. Vanaf dat zelfde punt op 2m hoogte laat ik twee radialen van iets meer dan 2m lang schuin naar de grond lopen tot 1m van de hengel vandaan en ong. 10cm boven de grond. De radialen hebben beiden in het midden een flinke spoel van 50 uH.

Tot mijn stomme verbazing berekent MMANA dat de gain van deze antenne slechts 0.55 dB minder zou zijn dan van een antenne met full-size radialen, zou dat echt waar zijn?!?! Je offert wel flink wat bandbreedte maargoed, 80 kHz voor SWR beter dan 1:1.5 en 150 kHz voor SWR beter dan 1:2 c.q. over de hele band betere SWR dan 1:2.5 dat is nog niet zo verkeerd voor op vakantie.

Wat me dan ook weer verbaast is dat de eerdere antenne met voedingspunt op 6m hoogte het eigenlijk niet beter doet dan soortgelijke antenne met voedingspunt op 2m hoogte. De impedantie van de lagere antenne is zelfs nog wat dichter bij 50 Ohm als ik me niet vergis.

Zie bijgaande MMANA modelletjes.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie