Mast perikelen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

Mast perikelen

#1 Bericht door PA7DNY »

De enige manier dat ik een draad antenne kwijt kan worden is hem in een mast te hangen en gebruiken als inverted V.
De mast hoeft niet getuid te worden, maar als ik een draad antenne ergens anders aan vast maak gaat hij wel als tui werken (de mast beweegt altijd) en daar zal hij wel niet tegen kunnen.
Kun je er een tuidraad langs laten lopen?

Ander vraagje: kan ik een verticale VHF/UHF antenne naast een HF vertikaal in de top hangen?
PA7DNY

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Als de mast op zichzelf niet getuid hoeft te worden zou ik geen tuidraden parallel aan de antenne draden laten lopen (zelfs geen nylon draden - ze worden snel vuil met roet en zout en gaan dan toch enigzins HF geleiden). Wat je wel kunt doen is de inverted V "flexibel" afspannen: met niet al te stijve veren, elastiek of een gewicht over een katrol aan een of beide einden..
Op die manier (met een katrol en gewicht) span ik mijn dipolen af die aan een kant in zwiepende bomen zijn opgehangen.

Alle antennes die vlak bij elkaar staan beinvloeden elkaar. Een HF vertical en een VHF vertical vlak bij elkaar op een mast zou ik niet doen.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA7DNY
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 apr 2007, 11:07
Locatie: Ten Boer

#3 Bericht door PA7DNY »

Dank je voor de tip, die katrollen was ik nog niet op gekomen.
PA7DNY

Plaats reactie