storing

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pa3gws
Berichten: 38
Lid geworden op: 18 mar 2006, 21:04
Locatie: delft

storing

#1 Bericht door pa3gws »

hallo
is er iemmand die ervaring heeft met het veroorzaken van storing
ik heb een fd3 draad antenne op ongeveer 1,5 meter boven het dak hangen ( betonnen dak )
de mastjes zitten aan de bliksem afleider gekoppeld en de coax kabels via surge protectors ook
nu is er in de flat 1 persoon die tegen het plaatsen van de antenne was en nog steeds is
en uiteraard woont die op de bovenste verdieping precies onder de balun
communiceren met die persoon verloopt heel moeizaam
hoe groot is de kans dat bijvoorbeeld zijn radiowekker van het nachtkastje springt als ik op hf de zaak opengooi?
ik heb geen zin om een oorlog te ontketenen
waardoor misschien de woningbouw vereniging de toestemming intrekt
ben benieuwd
albert pa3gws
Het radio virus is ongeneesbaar het steekt steeds weer de kop op.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2565
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Voor storingen is de weg naar agentschap telecom, daar heeft de verhuurder verder niets meer mee nodig, die heeft toestemming verleend voor het plaatsen van antennes, over het gebruik en eventueele storing kan de klager de reguliere weg volgen.

De antenne hangt erg dicht op het dak, 1.5 meter is erg laag, beter is de balun pp 6 meter en de uiteinden ook, of in een inverted V naar 3 meter hoog.

Voor storingen op een radiowekker komt het A.T niet, alleen de hoofd installaties zoals T.V en Radio, geen andere zaken als wekker radio's etc.

Uiteraard kun je aanbieden bij storing de klachten proberen op te lossen als de apparatuur nog aan de eisen van de tijd voldoet.
En indien het de hoofdinstallaties betreft.

Probeer in eerste instantie met verhuurder deze duidelijk te maken dat de antenne's vanwege de banden waar deze op werkt deze toch vrijer en hoger moet hangen (technische eisen)

Het betonnen dak zal met een ijzeren mat inwendig zijn voorzien, betonwapening, welke meestal is doorverbonden met de aanwezige bliksem afleider installatie.

Dit vormt een kooi van Faraday, en schermt de buurmam wel wat af, nadeel is dat dit nu een grote capacitieve belasting vormt voor je zeer lage antenne, deze verstemd, en de werking-lees afstraling- erg verandert.

73,
Cor

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5132
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: storing

#3 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pa3gws schreef:nu is er in de flat 1 persoon die tegen het plaatsen van de antenne was en nog steeds is
en uiteraard woont die op de bovenste verdieping precies onder de balun
communiceren met die persoon verloopt heel moeizaam
Ik begrijp uit je woorden dat de huurders ook inspraak hebben gehad? Storing blijft vervelend maar volgens mij is de verhuurder de enige partij, die heeft je toestemming gegeven.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA3GVQ
Berichten: 105
Lid geworden op: 24 apr 2005, 19:53

#4 Bericht door PA3GVQ »

Hallo Albert,

als je storingen op voorhand wilt voorkomen wil ik je adviseren om de antenne die je gebruikt zo veel mogelijk in balans te houden zowel qua lengte van de draden als de voedingslijn.

Gebruik bij voorkeur een open voedingslijn of 250/450 ohm lintlijn oid als voeding en geen coax. Daarmee is de kans op inspraak veel lager dan met asymetische dipolen zoals een FD3 of 4 met een coaxkabel als voeding.

Succes,

Edwin

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#5 Bericht door pa7wwo »

Hoi Albert en Edwin

Over het advies over open voedingslijn zou ik je kunnen steunen , indien de antenne verder weg hing van de apparatuur die storing ondervindt, maar aangezien de antenne zelf erg kortbij hangt zou de storing kunnen worden veroorzaakt door de straling van de antene zelf en niet door het stralen van de voedingslijn.

Dan is het zeer waarschijnlijk dat open lijn ook geen enkel verschil zal opleveren in dit geval.

Dit soort storingen ontstaan vaak door een te hoge aanwezige veldsterkte ter plaatse en of dat nu van de antenne zelf is of van de voedingslijn maakt geen verschil voor het ontstaan van de storing.

Verder zou open lijn wel minder kunnen stralen maar dan moet de open lijn en dipool wel absoluut in balans zijn want uit balans straalt een open lijn nog harder als een coax heren.

groetjes Jos
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

Plaats reactie