had ik niet verwacht

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

had ik niet verwacht

#1 Bericht door PD0RTT »

Al enige tijd gebruik ik een verticale antenne welke beneden bij de grond begint, in de schuur.
Maar omdat ik zoveel last heb van stoorsignalen op de (middengolf) ontvanger en mijn vermoeden is dat deze storing opgepikt word door de mantel van de 30 meter coax die daar naar toe loopt, besloot ik de voeding van de antenne eens op een andere manier te gaan doen.
Wat ik eigenlijk wilde is helemaal geen aarde en dus ook geen kwetsbaar radialen net gebruiken welke deels ook door andere tuintjes heenloopt. Bovendien zou ik dan van een hoop brom en andere stoorsignalen af zijn.
Waarom dus geen dipool antenne proberen en de verticale antenne in twee stukken verdelen.
Het loopt hier eigenlijk niet helemaal verticaal; een deel vanaf de grond loopt schuin omhoog dit gedeelte is uitgevoerd als een draadantenne.
Het eigenlijke verticale gedeelte is een spriet welke behoorlijk hoog staat, aftands zo lijkt dat de hoogte zal iets van 15mtr zijn tot de top.
In de afbeelding kun je zien hoe ik de nieuwe manier van voeden heb gemaakt:
antenne jpg.JPG
Nu is de manier van voeden verplaatst naar het midden dat s niet helemaal het midden maar zo is het praktisch.
De coax heb ik nu niet meer nodig en aanpassen kan ik nu lekker binnenhuis doen.
De antenne is ook helemaal niet aangepast dus zal er spoelen tussen moeten komen, om ervoor te zorgen dat een halve golf antenne ook in resonantie kan komen heb ik een test gedaan met de ontvanger en een punt opgezocht waar de antenne verlengspoel het meeste geluid gaf. Voor ieder stuk gebruikte ik de randaarde uit de meterkast als tegencapaciteit, als ieder deel resonant is op een kwartgolf dan zou dit bij elkaar een halvegolf antenne moeten zijn.

Wat mij echter verbaasde dat het bovenste stuk als antenne; die hoge spriet dus helemaal geen goede ontvangst opleverde tegen de randaarde als tegencapaciteit, bovendien hoorde ik meer stoorgeluiden van huishoudelijke apparatuur als dat je van een fatsoenlijke ontvangst zou kunnen spreken. De zenders welke je zou verwachten waren dus niet zo hard de stoorgeluiden overheersten.
De draad welke naar benden loopt zou je verwachten dat juist daar veel storing op zou ontvangen en dit was juist minder.
Zenders waren juist daarop veel beter te ontvangen en de storing was minder.
Vreemd eigenlijk want ik zou verwachten dat juist die hoge spriet, welke boven het dak uitsteekt beter ontvangt als een draadje waarvan het uiteinde zo dicht bij de grond bevind?

Een evenzo vreemde effect vond ik om de beide delen enigsinds symmetrisch te maken, het onderste deel is makkelijk af te stemmen en daar staat meer hf spanning op. terwijl ik het bovenste gedeelte hetzij indirect aan de mantel van de coax heb.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: had ik niet verwacht

#2 Bericht door pc1mb »

Randaarde is meestal geen goede HF aarde. Pikt inderdaad veel stoorbronnen in huis op.

Plaats reactie