Antenne vraag over radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Antenne vraag over radialen

#1 Bericht door joop220 »

Ik heb een antenne gemaakt voor rond de 160 MHz .
Marifoon kanalen
Is een gpa verticale rondstraler kwart golf .
Nu mijn vraag wat is beter de 4 zij radialen gewoon horizontaal.
Of 45 graden schuin naar beneden . :?:

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: Antenne vraag over radialen

#2 Bericht door PD1PYF »

Hangt natuurlijk van de impedantie af maar een horizontaal heb je ongeveer 30ohm, dit is te laag. Door de hoek van de radialen te wijzigen naar 45 graden kom je uit op 50 ohm. Ga je verder dan kan je naar de 70 ohm gaan als je ze compleet verticaal zet.

Het bestel kan je dan ook de antenne testen met een analyser op de center frequentie waar je de antenne voor hebt gemaakt.

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Antenne vraag over radialen

#3 Bericht door ON7RA »

Joop220,
Neem eens een kijkje op de site van OM Frits https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Antma ... eriaal.htm Bij Antenne potpourri, zal je als je naar beneden scrolt bijna helemaal beneden. Een beschrijving tegen komen over een verticale antenne en de hoek van de radialen, dan is je vraag meteen beantwoord!
73 Renaat :D ON7RA :D

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#4 Bericht door joop220 »

Oké alle 2 even bedankt voor de info.
Heb er 50 om coax aan ,dus dan is beter naar 45 graden om buigen .
Ontvangst valt me nu ook wat tegen, heb het gemaakt van las draad .
En ga is even op de link kijken. :D :D :D

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#5 Bericht door PA3DJS »

Wat voor lengte heb je gebruikt (voor straler en radialen)? Ik neem aan ongeveer 44 cm voor de straler en ongeveer 47 cm voor de radialen.

Waar staat je antenne (binnen, evt op zolder, lekker vrij buiten, etc)? Houd ook rekening met storing van allerhande schakelende elektronica. PV energie-opwekking kan aardig spelbreker zijn (vooral de optimizers).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#6 Bericht door PC1L »

joop220 schreef: Ontvangst valt me nu ook wat tegen, heb het gemaakt van las draad .
Dat ligt niet aan de lasdraad :) ..

Als je de antenne bouwt even de straler iets langer houden .. dan eventueel voorzichtig wat inkorten. En meten. Uiteraard is de omgeving ook belangrijk zeker bij dit type antenne deze is ultragevoelig voor objecten in de buurt.

Heb je interesse in een echt stabiele vertical antenne maak je een halve golfstraler, ben je gelijk die vervelende domme ( toegift : SWR ) radialen kwijt ! Of probeer een sleeve antenna pracht schijfvormig pattern. Die werkt nog als deze tegen een obstakel aan rust ( wel iets minder goed natuurlijk :lol: ) ..

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen aanvulling

#7 Bericht door PC1L »

.. korte aanvulling - notitie

.. mocht je deze antenne willen gebruiken voor satellieten, vliegtuigen e.d. die 'iets hoger zitten' dan is de functie van de radialen wel effectief te noemen hi .. ( SWR en radiation pattern kwart golf ) voor het geval er misverstanden over zouden bestaan !

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#8 Bericht door joop220 »

Weer bedankt voor de info .
Gaat mij om ontvangst
Antenne staat op balkon ,dus niet ideaal.
Maar moet er maar mee doen

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#9 Bericht door PC1L »

.. als je een keertje makkelijk kans ziet om van die lasdraad ook een halve golfstraler te maken, doe het en vgl die op de balkon met de kwart golf .. zeker voor ontvangst zul je soms aanzienlijk verschil meten :) bovendien heb je een goede SWR en tevens een veel grotere stabiliteit bereikt, als je het goed doet.

En het beste zou doen op een locatie als balkon : een spertop ! Ideale balkonantenne. Maar de 'gewone' halve golfstraler is bijna zo goed als hetzelfde, spertop is ook halve golf, maar zonder stralende stubs ( onstabiliteit ) e.d. bovendien heb je dan nog eens 2 dB winst erbij.

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#10 Bericht door joop220 »

Oké bedankt voor de tip .
Een halve golf straler wordt dan voor rond 160 MHz.
Een meter lang dan :?:
Spertop antenne is dat zelfde fietspomp antenne :!:

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#11 Bericht door PA3DJS »

@joop220:
Voordat je met andere (lastiger te bouwen) antennes aan de gang gaat: Als je met een goed gebouwde GPA met 45 graden radialen geen goede ontvangst hebt, ga je dat met een andere rondomgevoelige antenne op dezelfde plek ook niet redden.

Ga eerst na of je GPA goed is. De beste proef is het meten van SWR, alleen daar heb je wellicht de spullen niet voor. Een zendamateur in de buurt zou dan handig zijn.

Als de antenne wel goed is, is de volgende stap nagaan waarom de ontvangst slecht is. Zit je gewoon te ver weg, zitten er gebouwen tussen, heb je storing, staat je antenne te dicht bij iets anders of te laag, wordt je ontvanger door iets in de buurt dichtgedrukt, etc. Soms kun je storing hebben die vanuit huis via de kabel bij de antenne komt. Bij de GPA (die jij hebt gebouwd) doet (helaas) de kabelmantel ook nog een beetje mee. Dat voorkomt men meestal met een mantelstroomfilter.

Je bent dacht ik aardig bekend met elektronica. De makkelijkste manier voor zo'n CM filter is een ferrietkern (mat 43 of soortgelijk) waar je twee of drie keer de coax doorheen haalt direct onder de antenne. Je kunt natuurlijk ook meerdere strak passende kernen om de kabel doen, maar die moet je wel hebben liggen. Je kunt ook een "ugly" lucht choke maken, maar dat is wat kritischer. Ik heb zelf geen ervaring met ugly baluns voor 150...170 MHz.

Ik gok dat je wel een ontvanger hebt met een S-meter erop zodat je na kunt gaan of storing het probleem is. Andere indicatie voor storing is dat als je na aansluiten van de antenne de squelch een stuk verder dicht moet draaien. Hopelijk krijg je de ontvangst beter.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#12 Bericht door PC1L »

Een spertop is een fietspomp antenne, hetzelfde. Men noemt het vaak een fietspomp antenne omdat deze letterlijk uit de onderdelen van een fietspomp gemaakt kan worden en er ook op lijkt. Hij is in dat geval zeer stevig en robuust, als je er gaat zenden kun je vele watts toevoeren. Tot 1 kW no problems at all hi. Dus die paar watt die wij gebruiken kan deze antenne wel aan hi :lol:. Als ontvangantenne is hij miraculeus. Bepaalde storingen vallen gewoon weg .. de antenne is DC kortgesloten met het chassis. Over de eigenschappen vind je ( flink naar onder scrollen naar TOEGEPASTE 'APRS' ANTENNES ) hier al wat info https://www.qsl.net/pa3gje/aprs/aprs11.htm hier vind je de frappante voordelen van deze antenne.

Ik kan me voorstellen dat je er meer van af wil weten. Indertijd heb ik op mijn site iets erover geschreven. En maakte ik een script dat de maten voor je uitrekent ! Alhoewel die site al wat langer bestaat ( pa3gje is een vorige callsign voordat het pc1l werd ) zijn alle maten uiteraard nog steeds actueel.

Tip bij de bouw : maak de straler altijd iets langer als de berekeningen en kort ze later zonodig in.

Eerst hier de linken opdat je kan orienteren op de spertop.

1- meer info https://www.qsl.net/pa3gje/aprs/spertopconstruction.htm

2- het script dat de berekeningen uitvoert ( maten ) https://www.qsl.net/pa3gje/aprs/spertop11.htm

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Antenne vraag over radialen

#13 Bericht door 19DT2120 »

Wat is het voordeel van een sperrtopf tegen over de gewone J antenne ,bij allebei is de basis DC kort gesloten?
Soms weet ik het ook niet meer.........

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#14 Bericht door joop220 »

Hallo PA3DJS en PC1L

wel ik zit hier boven in een flat .12 hoog .
Dus ontvangst is al goed .
Maar mag geen antenne op dak .
Nu ben ik gewoon aan uit zoeken wat voor mij de beste antenne is voor op balkon ..
En soms steek ik hem net even boven dak uit .
Heb nu kwartgolf gpa voor 160 mhz net boven dak uit .
Maar deze is ook weer kwetsbaar wat wind aan gaat .
Van daar mijn vraag ook welke is best en minste kwetsbaar.
J pole ,fietspomp enz
Ook even bedankt voor de links :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#15 Bericht door PC1L »

19DT2120 schreef:Wat is het voordeel van een sperrtopf tegen over de gewone J antenne ,bij allebei is de basis DC kort gesloten?
.. in de eerste link vind je het antwoord, o.m. dit :


Veel mensen denken zeer ten onrechte dat deze antenne een equivalent is van de J antenne. Niets is echter minder waar. De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren. Dat was tijdens de opkomst van de kabel en zelfs al ervoor. Met een ijzerzaagje of iets dergelijks kon nu uit deze dipool zeer gemakkelijk een 2 meter antenne gemaakt worden. Na de bewerkingen heeft de nieuwe antenne een J vorm, vandaar de naam. Even een coaxlijntje eraan en klaar. Een werkje van enkele minuten. Qua materiaal is iets dergelijks ook van toepassing voor een 2 meter spertopantenne : een afgedankte fietspomp met stalen cylinder is uitstekend basismateriaal. Het verschil met de J antenne is echter dat het nu een zeer goede antenne oplevert met perfecte, bijna ideale karakteristieken. Goed, de J antenne is met veel fantasie een equivalent te noemen. Maar het is allerminst een rondstraalantenne, de stub ( hoe kan het ook anders ) straalt zelf ook mee met desastreus gevolg. De aanpassing is veel en veel slechter dan bij de spertop. Men kan zich dus zorgen maken als radiozendamateurs ( dit zijn mensen met een licentie ! ) nieuw materiaal halen om een J antenne te gaan bouwen. Dat is niet de bedoeling bij dit ontwerp. Maar slechts de modificatie, ombouw van UKW dipool naar J antenne.

De straler is vanwege de constructie erg degelijk doorverbonden met de coaxiale buis, er is een zeer goede elektrische verbinding. Er trad geen potentiaal verschil op tussen de centrale pin en massa van het antenne chassisdeel. Waarschuwing : bij kwart golf antennes, en vele andere typen ontbreekt de bovenbedoelde 'DC' kortsluiting ! Dan kunnen er hoge spanningen ( statics ) optreden. Zeker op 12 hoog !

Tot slot, via het neutrale straler draadeinde aan de onderzijde kan je een dikke draad naar aarde voeren indien gewenst. Echter, advies ( ! ) bij onweer 'alles' eruit ! Ook nog vermeldenswaardig : de effecten van bepaalde elektromagnetische velden ( zoals bij onweer ) worden door spertopsystemen sterk gedempt. Aan de uitgang van de antenne is het opvallend 'rustig'. Er staan ook geen hoge spanningen ten gevolge van static over de antenne aansluiting. En dat merk je tijdens de ontvangst ! Die is meer storingvrij dan met een ander type antenne.
joop220 schreef:wel ik zit hier boven in een flat .12 hoog .
Dus ontvangst is al goed .
Maar mag geen antenne op dak .
Nu ben ik gewoon aan uit zoeken wat voor mij de beste antenne is voor op balkon ..
En soms steek ik hem net even boven dak uit .
Heb nu kwartgolf gpa voor 160 mhz net boven dak uit .
Maar deze is ook weer kwetsbaar wat wind aan gaat .
Van daar mijn vraag ook welke is best en minste kwetsbaar.
J pole ,fietspomp
Spertop ! Zie ook bovenstaand verhaal. Last but not least .. indien je interesse hebt en het script zou gebruiken .. je hebt maar drie waarden nodig ( straler lengte - cylinder lengte - chassisdeel afstand tot de bodem van de cylinder ), even frequentie en nog een paar params invullen en dan deze drie waarden overnemen .. klaar. Geen dank voor de linkjes, graag gedaan. Je kan de info gewoon opslaan, wie weet, heb je er iets aan. :) Zelfs als je deze antenne nooit bouwen zal :lol:

Plaats reactie