Welke antenne geniet de voorkeur??

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#16 Bericht door Yannick PE2YSB »

Je zoekt natuurlijk eigenlijk het antwoord op de vraag: wat is de beste antenne?

Daar is eigenlijk ook een simpel antwoord op:
De beste antenne is een antenne die:
-Resonant is op de frequentie die je wilt gebruiken,
-Een impedantie heeft gelijk aan die van je transceiver,
-op een plaats staat waar hij geen last heeft van andere zaken die hem beinvloeden (zoals een mast, een gebouw, de dakgoot,de aarde etc.).
-zijn vermogen afgeeft in de richting waar jij het op wilt hebben.

Nu is het een kwestie van invullen om tot een goede antenne te komen.

-Welke frequentie wil je gaan gebruiken en hoe veel ruimte heb je? (ga je voor 1 antenne die alle frequenties moet kunnen, of heb je de mogelijkheid om voor iedere band een eigen antenne te plaatsen)

-Heb je opstelpunten die je kunt gebruiken: een schoorsteen, een vlaggenmast, een boom achter in de tuin etc.
-Welke richting moet je signaal uit, wil je echt kunnen richten zoals met een beam of juist omnidirectioneel, wil je vooral lokaal (<1000 km) of juist DX (>1000 km) gaan werken. Zijn er obstakels (je beam op een flatgebouw richten heeft weinig nut) etc.
-Kun je de impedantie aanpassen? (balun, transformator, ATU)

De beste antenne voor je transceiver is trouwens vaak juist de slechtste antenne voor je huwelijk (mits je niet met een mede amateur getrouwd bent)
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#17 Bericht door henkw64 »

Hoi ON7RA en anderen,

Nee hoor kwam niet hard over, ik kom uit de buurt van Rotterdam dat kan ik dus hebben...

Mijn interesse gaat uit naar lokale DX Europa en indien mogelijk Amerika.
In het Novice Veron boek is er een hoofdstuk over antennes, maar niet echt heel erg uitgebreid.
De antenne sprieten staan nu aan de zijgevel van ons huis op een stalen buis van 3 meter lengte.
Een richtantenne beam is geen optie hier, mijn vrouw is geen amateur :lol:
Antennes zijn zeker geen gemakkelijk onderwerp daar ben ik mij van bewust.

Ik heb zeker ruimte om vanaf de stalen buis van de zijgevel een draad antenne te spannen naar een grote schuur of kastanje boom.
De antenne hoeft niet een speciale richting te staan.
Mijn voorkeur gaat uit naar een enkele draad antenne voor meerdere banden, 10, 11, 15, 20 en 40 m.
Daarom had ik de keuze gemaakt voor de verticale Sigma antenne.

Vooral veel gaan lezen over antennes, dat ga ik zeker doen.

Weer enorm bedankt voor de reacties

Gr

Henk
PD5DSL

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#18 Bericht door Yannick PE2YSB »

Kijk eens naar de ZS6BKW of de G5RV en dan ook de verkorte (Junior) versies van die antennes.
Die kun je ook gewoon op een zaterdag middag voor een paar tientjes aan onderdelen in elkaar zetten, van het pijpje op het dak naar de kastanjeboom spannen en kijken wat er gebeurt.

Dat is het leuke aan draadantennes. Koop gewoon eens:
-100m simpele luidsprekerkabel
-30m kippenladder (https://www.handelsondernemingveenstra. ... results=20)
-wat isolatoren (ook zelf te maken van stuk pvc pijp)
-een handje vol PL chassis delen
-een ringkern FT140-43
-wikkeldraad

Kost een paar tientjes, maar vervolgens kun je er een heleboel verschillende draadantennes mee in maken en testen hoe ze werken.
Daar heb je wel een paar zaterdagen lol aan.
Leuk om bijvoorbeeld met WSPR te testen hoe goed ze het echt doen, dan kun je echt verschil zien (in tegenstelling tot gewoon 59 rapporten krijgen).

Als je dan iets gevonden hebt dat voor jou goed werkt, kun je het daarna netjes, weerbestendig en permanent maken.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#19 Bericht door henkw64 »

Dit zijn de antennes welke ik nu gebruik. De Sigma HF SE 360 staat links en de Diamond SE 300 aan de rechterzijde. Als ik ga zenden op HF heb ik de antenneplug van VHF UHF antenne losgekoppeld van de Yaesu FT897D. Kennelijk staan de antennes te dichtbij elkaar? Hierdoor kun je kennelijk de ontvangertrap opblazen heb ik mij laten vertellen door andere zendamateurs.
E4B09A4B-D9EB-4203-AD51-CEF8A9F7C8B2.jpeg
E4B09A4B-D9EB-4203-AD51-CEF8A9F7C8B2.jpeg (18.71 KiB) 11721 keer bekeken

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#20 Bericht door PE0DNY »

Als ik het goed begrepen heb is de Sigma HF SE 360 geconstrueerd als endfed, normaal gesproken zou je radialen voor een verticaal nodig hebben.
Een beam is bij mij ook geen optie en een horizontale draad voluit gespannen ook niet, dus ik had de keus uit een verticaal, endfed of andere soorten draad antenne, maar ter wille van de ruimte heb ik me beperkt tot de Inverted V.
Ik heb alle typen wel geprobeerd, verticaal beviel mij het slechts, waarschijnlijk om dat ik niet voldoende radialen kwijt kan.
Endfed was ook niet zo'n daverend succes, geen idee waarom eigenlijk, maar naast een inverted V legde hij het duidelijk af.
Het kan aan lokale omstandigheden liggen.
Aldus is de inverted V bij mij de favoriet geworden.
Met een gekochte balun en wat draad kom je een heel eind en qua kosten kun je er geen buil aan vallen.
Ik heb verschillen draden aan een balun geknoopt voor de diverse banden.
73 Ynte

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#21 Bericht door Yannick PE2YSB »

pe0dny schreef:Als ik het goed begrepen heb is de Sigma HF SE 360 geconstrueerd als endfed, normaal gesproken zou je radialen voor een verticaal nodig hebben.
Een beam is bij mij ook geen optie en een horizontale draad voluit gespannen ook niet, dus ik had de keus uit een verticaal, endfed of andere soorten draad antenne, maar ter wille van de ruimte heb ik me beperkt tot de Inverted V.
Ik heb alle typen wel geprobeerd, verticaal beviel mij het slechts, waarschijnlijk om dat ik niet voldoende radialen kwijt kan.
Endfed was ook niet zo'n daverend succes, geen idee waarom eigenlijk, maar naast een inverted V legde hij het duidelijk af.
Het kan aan lokale omstandigheden liggen.
Aldus is de inverted V bij mij de favoriet geworden.
Met een gekochte balun en wat draad kom je een heel eind en qua kosten kun je er geen buil aan vallen.
Ik heb verschillen draden aan een balun geknoopt voor de diverse banden.
Hoe had je de radialen weg gespannen?
Ik heb een vertical voor 20m met 4 radialen en eentje voor 12m met slechts 2 radialen. Die span ik onder een hoek af, zoals bij een ground plane antenne en dat werkt prima. Als ik ze play op de grond leg heb ik ook een slechte swr.

Iedere keer als ik de antenne plaats is het een beetje spelen met de hoek totdat ik de swr goed heb.
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#22 Bericht door PE0DNY »

Yannick PE2YSB schreef: Hoe had je de radialen weg gespannen?
Ik heb een vertical voor 20m met 4 radialen en eentje voor 12m met slechts 2 radialen. Die span ik onder een hoek af, zoals bij een ground plane antenne en dat werkt prima. Als ik ze play op de grond leg heb ik ook een slechte swr.

Iedere keer als ik de antenne plaats is het een beetje spelen met de hoek totdat ik de swr goed heb.
Op de grond met een 16 radialen, swr was geen probleem, die was wel goed.
Maar op de grond heb je blijkbaar toch wat meer nodig, ik zit ook op droge zandgrond wat ook niet bevorderlijk is voor de afstraling.

Ik kon tegen stations niet bereiken en dat is uiteindelijk toch wel het doel. :)
73 Ynte

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#23 Bericht door henkw64 »

Dank weer voor de reacties

Klopt de Sigma SE Hf 360 is als End Fed geconstrueerd door de spoel te verwijderen en de 1:9 balun toe te passen. Ik ben geprikkeld om te gaan experimenteren met draad antennes

Tot zover dank

Gr
Henk

PD5DSL

Yannick PE2YSB
Berichten: 793
Lid geworden op: 23 feb 2006, 20:08
Roepletters: PE2YSB

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#24 Bericht door Yannick PE2YSB »

henkw64 schreef:Dank weer voor de reacties

Klopt de Sigma SE Hf 360 is als End Fed geconstrueerd door de spoel te verwijderen en de 1:9 balun toe te passen. Ik ben geprikkeld om te gaan experimenteren met draad antennes

Tot zover dank

Gr
Henk

PD5DSL
Er zit maar 1 ding op Henk, gewoon beginnen met experimenteren :)
Dat vind ik persoonlijk ook erg leuk om te doen. Mijn vrouw vraagt af en toe ook "moet je nu alweer naar de gamma? Ga je weer een antenne maken? Was de vorige niet goed?"
PE2YSB - IC7300, TS120V, FT-817ND, FT-60 wat zelfgebouwde zendertjes.

henkw64
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 dec 2019, 13:56

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#25 Bericht door henkw64 »

Hahahaha, heel herkenbaar vrouwen........

:lol: :lol:

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#26 Bericht door sottezero »

Jaren gewerkt met een inverted V antenne in de nok van de zolder gespannen.
Zware beperkingen op het ene gebied, voordelen op het andere gebied.

Een van de voordelen voor mij was:
# el cheepo (totale kosten voor inv V antenne was 7 euro inc PL plug en draad.
# niet zichtbaar van buiten, dus geen plicht om te melden bij Agentschap Telecom, geen 11m mensen die denken dat je aan het 'knijpen' bent, redelijk richtingsgevoelig en toevallig die kant op die ik wilde horen.

nadelen
#(richtingsgevoeligheid onhandig op spraak met meer dan 2 mensen in qso)

Later overgestapt op een Diamond draadantenne voor de gehele HF.

FB64 PD9RD
Berichten: 84
Lid geworden op: 20 mar 2020, 16:38
Roepletters: PD9RD

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#27 Bericht door FB64 PD9RD »

In mijn zoektocht naar een geschikte antenne voor de beperkte ruimte die ik heb, en dat ik 40, 20 en 10 meter wil gebruiken kwam ik uit bij de DX Commander. De combinatie van hoogwaardig (betaalbare) goede spullen en zelf inrichten, zoals de lengte van de elementen, de lengte en hoeveelheid radialen, de swr goed krijgen daar waar je het wil, is een mooi leerzaam experiment.

https://www.m0mcx.co.uk/store/products/ ... al-system/

De bedenker van de DX Commander Callum McCormick (M0MCX) heeft een Youtube kanaal waarin hij ingaat op antenne's en ander HAM radio zaken, zeer de moeite waard om een kijkje te nemen.

Je hoeft natuurlijk niet zo één aan te schaffen, ik heb geen aandelen of andere belangen in de DX Commander :lol: Maar als je een multiband antenne zoekt met een groot "zelfbouw" deel dan zou dit een mogelijkheid kunnen zijn.
Kenwood TS 990 / Yaesu FT950 / DX Commander / HyEnd EFHW 40/20/10 / Zelfbouw 20m EF Vertical / Fritzel FB13

PE0DNY
Berichten: 95
Lid geworden op: 12 sep 2019, 22:22
Roepletters: PE0DNY
Locatie: Drogeham

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#28 Bericht door PE0DNY »

sottezero schreef:Jaren gewerkt met een inverted V antenne in de nok van de zolder gespannen.
Zware beperkingen op het ene gebied, voordelen op het andere gebied.

Een van de voordelen voor mij was:
# el cheepo (totale kosten voor inv V antenne was 7 euro inc PL plug en draad.
# niet zichtbaar van buiten, dus geen plicht om te melden bij Agentschap Telecom, geen 11m mensen die denken dat je aan het 'knijpen' bent, redelijk richtingsgevoelig en toevallig die kant op die ik wilde horen.

nadelen
#(richtingsgevoeligheid onhandig op spraak met meer dan 2 mensen in qso)

Later overgestapt op een Diamond draadantenne voor de gehele HF.
Ik vraag me af of er dan geen andere factoren zijn geweest voor de richtingsgevoeligheid van de inverted V.
In principe zijn die rondom stralend.
Ik heb bij die van mij dan ook nooit iets van richtingsgevoeligheid gemerkt.
73 Ynte

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#29 Bericht door sottezero »

Ik snap het ook niet echt, het zou een circulair veld moeten zijn maar hij gedroeg zich meer als een dipool dan inv V.

deg1er
Berichten: 83
Lid geworden op: 20 sep 2018, 15:45
Roepletters: pa2mk
Locatie: rhoon

Re: Welke antenne geniet de voorkeur??

#30 Bericht door deg1er »

geen 11m mensen die denken dat je aan het 'knijpen' bent,

lijkt mij een nergens op slaande opmerking die weinig toevoegt :?

Plaats reactie