Choke of Line Isolator

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Pieter de PD4P
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 okt 2019, 11:26
Roepletters: PD4P
Locatie: Noordwijkerhout
Contacteer:

Choke of Line Isolator

#1 Bericht door Pieter de PD4P »

Goedendag iedereen. Ik heb, als ik naar de SW luister, vreselijk veel last van een machinefabriek welke bij mij aan de overkant van de straat gehuisvest is. Nu is mijn vraag: wat zou beter helpen tegen het onderdrukken van vervelende signalen welke mijn HyEndFed of Mini-whip oppikt, een choke of een line isolator. En ik weet zeker dat het bij deze fabriek vandaan komt, ik ben met een transistor radio op onderzoek uitgeweest. Ik heb een Common Choke gebouwd maar helaas blijft de ontvangst op de middengolf benden alle peil (referentiepunt is de online SDR uit Leiden welke 20km hier vandaan is). Ik heb al verschillende tests gedaan met de choke (en beide antenne's) zoals de beste plaats voor de choke, direct onder de antenne of naast de ontvanger)

En waar vind ik een beschrijving voor het bouwen van een line isolator (ik hoef er niet mee te zenden)

Groet, Pieter de PD4P

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Choke of Line Isolator

#2 Bericht door EA5JEX »

Ik denk niet dat het zal helpen.

Kees

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 996
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: Choke of Line Isolator

#3 Bericht door PA0BAK »

Je zou iets kunnen proberen met een symmetrische antenne, maar het blijft altijd een gok.
Gewoon alles uitproberen.......
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Choke of Line Isolator

#4 Bericht door PA3DJS »

De kans dat een CM choke of line isloator (beiden proberen hetzelfde te bereiken) gaan helpen, is heel klein. zulks soort dingen gebruik je doorgaans als je storing hebt die bij jezelf vandaan komt (dus die via de kabel bij de antenne kan komen).

Als dé dominante stoorbron vanuit een bekende richting komt, zou ik eerder denken aan een goede loop antenne (omdat je het over MG hebt). Waarom de loop? Omdat deze twee richtingen heeft van waaruit hij slecht ontvangt. Als je een slecht ontvangende richting van de loop, richting de stoorbron draait, heb je echt minder last. Soms gebruiken mensen een CM choke om te voorkomen dat de kabel koppelt met de loop (ik ook).

Een loop voor MG onvangt het slechts haaks op de loop (dus als je er doorheen kijkt).

Gebruikersavatar
PE0SAT
Berichten: 734
Lid geworden op: 18 dec 2005, 18:19

Re: Choke of Line Isolator

#5 Bericht door PE0SAT »

Misschien dat deze informatie helpt:


youtu.be/b0Jx-oN3YlA
Call: PE0SAT
Location: JO21
Website: PE0SAT

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Choke of Line Isolator

#6 Bericht door PA0FRI »

Zoals @DJS al schreef kan een loop antenne het storende signaal "wegdraaien"
Het ontwerp van PA3GZK: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/Activ ... ntenna.htm
heeft hij onder andere gemaakt vanwege om een storing van een verderop gelegen boerderij. Deze is op de foto in de verte te zien.
Bijlagen
Loop ant.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: Choke of Line Isolator

#7 Bericht door PA1SVM »

Hai Pieter,

Zoek/google eens op "delta-loop" antenne. Deze antennes luisteren vaak een stuk rustiger vergeleken met een end-fed.
Soms wil het ook wel eens hebben om een eigen aardpen te maken en deze op de massa van de antenne aan te sluiten.
Een eigen aardpen kan je makkelijk maken door 2 meter koperen pijp op tuinslang aan te sluiten en zo verticaal de grond in te laten zakken.

suc6, Sven

Plaats reactie