Endfed onder een hoek

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Endfed onder een hoek

#1 Bericht door PA1 »

Simpele vraag: als je een endfed onder een hoek ophangt, heeft dat gevolgen voor de werking?
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Endfed onder een hoek

#2 Bericht door PA0FRI »

PA1 schreef:Simpele vraag: als je een endfed onder een hoek ophangt, heeft dat gevolgen voor de werking?
Alles wat je in een antenne stopt komt er ook uit minus de ohmse verliezen van de antenne. Door de hoek kan de resonantie van banden veranderen en dat geldt ook voor de opstralingshoek van de antenne. Daardoor zal het ene tegenstation zeggen dat de antenne slechter is terwijl een ander een verbetering rapporteert.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Endfed onder een hoek

#3 Bericht door PA3DAT »

Gisteravond hier in Frankrijk eens geprobeerd om mijn kwartgolf-vertical voor 40m als inverted-L
op te stellen, met de kortere hengel aan de camper. Resultaat: hij resoneert niet meer op 7100 KHz
maar op 8100 KHz, ruim een MHz hoger... :shock:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Endfed onder een hoek

#4 Bericht door PH2LB »

PA3DAT schreef:Gisteravond hier in Frankrijk eens geprobeerd om mijn kwartgolf-vertical voor 40m als inverted-L
op te stellen, met de kortere hengel aan de camper. Resultaat: hij resoneert niet meer op 7100 KHz
maar op 8100 KHz, ruim een MHz hoger... :shock:
Als je hem als een L gebruikt is het niet zo dat de golflengte nog steeds kwart golf blijft.
Zou zo kunnen dat je ipv A + B = C je uit komt op A² + B² = C²
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6248
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Endfed onder een hoek

#5 Bericht door PA3DAT »

In elk geval zou ik 'moeten verlengen om weer op 7100 uit komen...

Wat de consequenties zijn voor een endfed kan de topicstarter het beste gewoon uitproberen, lijkt mij.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Endfed onder een hoek

#6 Bericht door Bert_1 »

PA1 schreef:Simpele vraag: als je een endfed onder een hoek ophangt, heeft dat gevolgen voor de werking?
Ik heb ook een endfed in een hoek opgehangen (40/20/10 endfed eerst 9 meter door een vlaggemast laten lopen en dan horizontaal naar mijn huis) en de swr blijft tussen de 1:1 en 1:1,5 afhankelijk van de band. Ik denk dat het wel meevalt dus, succes.
Bert

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1080
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

Re: Endfed onder een hoek

#7 Bericht door PA1 »

Dank voor de antwoorden, ik ga het proberen :D
Yaesu FT-991A FT-847 FT-480R FTM-100D FT-70D VX2 Hytera MD785 PD782G Icom IC-2820 IC-R8500 Midland 7001 Lincoln Jumbospot DVMega MyDV

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 632
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: Endfed onder een hoek

#8 Bericht door pd0ejn »

Goedendag,
Hier heb ik een end fed hangen van 19,90 mtr. voor de 40 mtr. band. Deze hangt 19,3 mtr. horizontaal en aan einde bij de polyester surf mast bungelt het uiteinde van 60 cm naar beneden.
Geen problemen hier.
De antenne werkt op 40 en 20 en groot deel 10 mrt.
Groet van René.
Luctor-Et-Emergo

PD4M
Berichten: 807
Lid geworden op: 06 mar 2009, 11:13

Re: Endfed onder een hoek

#9 Bericht door PD4M »

Onder "onder een hoek" versta ik als het goed is dat hij schuin afloopt (of oploopt). Veel reacties gaan over het alternatief 'wegspannen' van draad. Waarschijnlijk vanwege ruimtegebrek.

In mijn geval heb ik het voedingspunt boven (ca. 8 meter hoog) in de woning, waar ook de shack is. De Endfed is schuin naar beneden de tuin in gespannen. Het laatste stuk is koord dat aan de schutting in de achtertuin vastzit op ongeveer twee meter hoogte. Dus zonder verder bochten- en vouwwerk. Ik heb nauwelijks hoeven bijknippen bij het afstemmen. Ik heb de Par Endfed 40/20/10 25 watt (nu LNR Precision) antenne. Beviel prima en ook nog eens bijna onzichtbaar. Maar laatst toch de Hyendfed 40/20/10 gekocht voor 200 watt. Ziet er iets robuuster uit. Maak je geen zorgen...25 watt bevalt prima ;-).

Het schuin wegspannen heeft bij mij altijd veroorzaakt dat de eerste hop van de antenne altijd (ver) buiten Nederland ligt. Doet het goed richting Oost-Europa, Finland, Balearen en soms Ierland. Engeland bijna nooit. En .... Friesland. Vraag mij niet waarom. Bij de PACC hoor ik bijna altijd en alleen Friesland. Antenne valt dus eigenlijk weg tussen de huizen in het redelijk compact gebouwde Zoetermeer. Het schuin wegspannen veroorzaakt bij mij kennelijk een behoorlijk richtingseffect. Dit waren de ervaringen met de Par Endfed. De Hyendfed moet ik nog installeren. Best benieuwd of eenzelfde afgespannen en type antenne van een ander merk anders gaat reageren.
Maarten
PD4M

PA1FJ
Berichten: 228
Lid geworden op: 03 jun 2015, 20:48

Re: Endfed onder een hoek

#10 Bericht door PA1FJ »

Maarten,

Wat door de de vorige schrijvers onder een hoek wordt verstaan is dat na een aantal meters de antenne een andere richting of horizontaal of verticaal wordt weg gespannen. Wat jij bedoeld noemen wij een sloper, dat is een antenne die schuin horizontaal van boven naar beneden of van beneden naar boven word weg gespannen. Het klopt dat zo'n antenne behalve het normale stralings diagram haaks op de antennedraad ook in de richting zal stralen waarin de antenne van boven naar beneden is weg gespannen. Dit kan in sommige gevallen gunstig zijn om dat de antenne dan in die richting een bepaalde opstralingshoek kan hebben die gunstig kan zijn voor DX. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van de hellingshoek van de antenne.

73 Fred PA1FJ

Plaats reactie