zelfinductie spoel

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3dag
Berichten: 158
Lid geworden op: 30 nov 2014, 16:49
Roepletters: on3dag

zelfinductie spoel

#1 Bericht door on3dag »

Ik ben aan het experimenteren gegaan met een verticale antenne die ik moet voorzien van een verlengspoel. In de beschrijving spreekt men van een spoel met een waarde van 59 µH. Nu had ik graag een programma of een nomogram gehad die mij duidelijk kon maken hoe ik aan die 59 µH kan komen. T.t.z, de diameter van de spoel, lengte van de spoel, en draaddikte. Tot op heden heb ik nog niets bruikbaars gevonden op internet. Heeft er iemand onder de lezers een programma, of een nomogram gevonden die voor mij geschikt zou zijn?
Dank aan allen voor uw antwoorden,
Mvg,
Dirk

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: zelfinductie spoel

#2 Bericht door PA5COR »

http://www.66pacific.com/calculators/coil_calc.aspx

Zoek in google met coil calculator ;)
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: zelfinductie spoel

#3 Bericht door pa0ejh »

Zelf gebruik ik miniRingkern Calculator, je kunt er ook ringkern spoelen mee berekenen.

In jou geval kun je de gewenste zelfinductie en spoel diameter opgeven, het berekend dan het aantal windingen, en draaddikte.

http://www.df7sx.de/?page_id=212
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: zelfinductie spoel

#4 Bericht door PA1ZP »

Dag

In MMANA zit een uitstekende spoel calculator.
Geef de kerndikte van de draad in de tussenruimte tussen de windingen en de diameter van de spoelvorm + 1 gehele draaddikte (isolatie) en het aantal uH wat je wil en er komt keurig het aantal windingen uitrollen.
ik gebruik dit om zowel traps als spoelen te bouwen, en ondanks dat ik een heel goede digitale LC meter heb een antenne analiser waarmee ik zo de resonantie van een trap zeer mooi en snel kan meten gebruik ik eerst de MMANA berekening om een richting te hebben.

Traps voor 7 MHz. zaten binnen 100 KHz met de berekening, dat was geheel niet slecht.
Spoelen van 10 t/m 110 uH zaten echt binnen een uH of zo na het bouwen.

Ook kan je meteen in MMANA de antenne simuleren, want ook traps en hun resonantie frequentie kan je MMANA berekenen en ook mee simuleren evenals spoelen.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: zelfinductie spoel

#5 Bericht door PD7CW »

PA1ZP, je schrijft onder aan elk bericht,


Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Als ik het MMANA berekeningsprogramma opzoek dan kom ik tot deze bevinding.
MMANA.png
Als dit het programma is?
Ikzelf zit niet te springen om een berekeningsprogramma van een spoel voor een, wat ik noem, CLC antenne met zo'n prijskaartje eraan.

Wat wél heel belangrijk is zijn de eisen die we moeten stellen aan een dergelijke spoel om een zo'n hoog mogelijke kwaliteitsfactor te bereiken. Een belangrijke factor die bepalend is voor de uiteindelijke werking.
Een tip bijvoorbeeld is, indien dit mogelijk is voor wat betreft de afmetingen, de windingen NIET aaneengesloten te wikkelen maar met een spatie van één draaddikte. Dit kunnen we bereiken door de spoel met twee draden parallel te wikkelen en vervolgens één van de wikkelingen weer te verwijderen. Een andere mogelijkheid is de spoel als luchtspoel uit te voeren met relatief dik draad, eventueel vrijdragend met enig verband tussen de wikkelingen, een drager.

Zie ook dit draadje

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=5&t=13654
Cees

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: zelfinductie spoel

#6 Bericht door PA1ZP »

Hi Cees

MMANA-GAl is freeware alleen MMANA - PRO moet je betalen.
Dus het kost niks, en een goede antenne hoeft niet duur te zijn.

4NEC2 is ook freeware maar vind ik veel lastiger tekenen en programmeren , maar de berekeningen van 4NEC2 antenne simulaties zijn wel beter en betrouwbaarder voor wat betreft impedantie en stralings diagrammen.

Ik heb trouwens ook nog Yagimax en Yagi Analiser oude DOS programma's die voor yagi's zoveel makkelijker zijn als MMANA en 4NEC2.

Vergeet niet een goede antenne instalatie maakt het werkelijk mogelijk om iedere heel dure set zoals zelfs een Hilberling in te pakken op ontvangst en zenden met een simpele FT857D of zelfs een FT101.

Ik heb overigens meer als 200 antennes gebouwd en maar 4 HF sets gehad van de 4 heb ik er nog 2, ik houd me keurig aan de regels 90% antennes 10% sets haha.

Ik heb nog geen 40 meter vertical met een verlengspoel gebouwd wel full size verticals voor 40 of nog erger full size halve golf verticals voor 40.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: zelfinductie spoel

#7 Bericht door PD7CW »

Ha Jos,
Reactie op de prijs was het gevolg van wat surfen.
Ik zal tóçh nog wel eens kijken naar het programma.
Ik heb ervaring opgedaan door na berekening de hele antenne, mét spoel, op resonantiefrequentie te meten, dat lijkt óók een optie. De waarde van de spoel wordt dan proefondervindelijk 'getuned' na de eerste berekening. Hiervoor gebruik ik mijn dipper.

Dat alles valt of staat met de antenne ben ik volledig met je eens, ik ben bezig met het bouwen van een 40 meter CW zend ontvaner, laag vermogen, qrp. Als deze klaar is komen alle uitvoeringen in praktijk aan bod. Ik heb redelijk hoge verwachtingen van de CLC antenne, we zullen zien.

Je schrijft:
Ik heb nog geen 40 meter vertical met een verlengspoel gebouwd wel full size verticals voor 40 of nog erger full size halve golf verticals voor 40.

Hoe lang waren de full size verticals voor 40 meter, 1/4 golf, 10 meter? half golf, 20 meter?


Succes, Cees

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: zelfinductie spoel

#8 Bericht door PA1ZP »

Dag Cees

Ik heb ook al wat ervaring met QRP CW op 40 en dat gaat zelfs met 300 mW al moet je wel heel veel geduld hebben, verste verbinding UA0 met een pixie 2 met wel 500 mW, gebruikt voor zowel zenden als ontvangst.

Deze zijn te koop in China voor wel 4 euro compleet met print connectors en onderdelen en X-tal.

http://www.banggood.com/DIY-QRP-Pixie-K ... 91566.html

De verticals waren 10 meter en een beetje voor de kwartgolfs en 21 meter voor de halve golf verticals.
Op mijn QRZ zie je een plaatje van 4 stuks halve golf op 20 mtr als 4-square deze verticals zijn 10.60 meter lang, ieder met zijn eigen mastje van 3 meter lang.

Een filmpje van 1 van de portable 21 meter lange verticals.
https://www.youtube.com/watch?v=twJtHQA4qQk

Deze past gewoon in het gele kevertje samen met mijn zoon in het passagiers compartiment, alle delen zijn zo lang dat ze net in de VW kever passen.

Een plaatje van de halve golf vertical voor 40 in mijn voortuin.

Ook een plaatje van 1 van mijn eerste GP's voor 40 gemaakt van een oude Avanti sigma IV.

Ik gebruik voor de GP's voor 40 meter meestal een mastje van een meter of 3 of 4.5 mtr met 3 elevated draad radials die op een meter hoog eindigen

Trouwens de Pixie 2 is een zend ontvanger er zit een heel ruwe simpele ontvanger in.

En al mijn antennes worden gesimuleerd met software al 22 jaar lang, iedere keer als ik dat niet doe blijkt dat ik met simulatie sneller had kunnen zijn met minder fouten en werk.
Bijlagen
40 mtr portable GP
40 mtr portable GP
80 mtr GP  40 mtr halve golf
80 mtr GP 40 mtr halve golf
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PD7CW
Berichten: 713
Lid geworden op: 29 mei 2014, 08:03
Roepletters: PD7CW

Re: zelfinductie spoel

#9 Bericht door PD7CW »

Jos.

Ja, ik ken ook de Pixie en alle aanverwante QRP zendontvangers en ermee omgaan lijkt me inderdaad een mooie uitdaging.
Het aantal componenten beperken zoals bij de kleine zendontvangers is voor mij niet de uitdaging, mijn voorkeur gaat uit naar een separaat zendgedeelte en ontvanger, wél beide gebruik makend van dezelfde VFO met verschuiving zend/ontvangst. De gehele proefopstelling was al functioneel.

Deze 7 MHz VFO met bufferversterker heb ik klaar, eigen ontwerp, temperatuur stabiel en regelbaar over het bereik waarin morse toegepast wordt.
7 MHz VFO.jpg
De single lever sein sleutel werkt naar behoren en ben me daarmee morse eigen aan het maken. Onlangs heb ik een 'moderne :wink: ' IRF501 aangeschaft om een eindtrap te ontwerpen.
Omdat ik fan ben van de CLC entenne is die voorgetrokken, 6 m met een, over een klein bereik, afstembare verlengspoel halverwege.

Jij toont me in ieder geval dat het zinvol is een vertical te gebruiken, we lezen daarover in Nederland niet zo veel lijkt het, bedankt voor je reactie. Ik twijfelde enigszins over de polarisatie.

Mooie video van je antenne, mooi ontwerp.

Voor mijn zend-ontvanger moet nog een antenne tuner worden samengesteld die ik zowel voor de vertical als voor de draadantennes kan toepassen, en alles inbouwen in een kleine aluminium koffer met óók bergruimte voor overige antenne materialen, alles interessant om te ontwerpen en te bouwen.
Meerjarenplan om uiteindelijk uit te kunnen komen op de 7 MHz, ik heb geen haast met de bouw, morse leren is voor mij het ‘kritische pad’ maar is goed begaanbaar. De fase van simulatie overslaan hoort bij mijn manier van de hobby bedrijven, Old School, maar dat is persoonlijk.

Cees

Gebruikersavatar
PA3JMS
Berichten: 542
Lid geworden op: 15 mar 2010, 19:48
Roepletters: PA3JMS
Locatie: Ridderkerk

Re: zelfinductie spoel

#10 Bericht door PA3JMS »

Hier:

http://www.frm.a63.org/cqfrwden/jrg16/sep-01/spoel.htm

Is een goede uitleg te vinden hoe je een verlengspoel kan berekenen voor een vertical antenne inclusief een spread sheet progje.
73 Jan

Plaats reactie