Endfed voor WARC ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Endfed voor WARC ?

#31 Bericht door PA0RAB »

Maurits ,en ander meelezers
Dank voor je vlotte tip voor 1 : 9 trafo's voor het onbestemde draad systeem,
Ook is het handig om de tabellen rond draadlengte en swr te hebben
Praktijk ervaringen hebben geleerd dat de draadlengte mede de impedantie beinvloedt
Ook blijkt dat de antenne impedantie van dit systeem ook van andere zaken afhangt zoals
.Hoe hoog hangt ie
Hoe weg gespannen
Voorwerpen in de directe omgeving
Zo kom je dan snel tot de stelling dat het 1:9 systeem een typisch praktijk voorbeeld is van de compromis antenne en de stelling dat een antenne bij mij prima kan werken en bij een ander niet want .....factor sterk veranderd of over het hoofd gezien De eenvoud is het sterkste punt van dit systeem
Waar enkele deelnemers van de huidige discussie naar toe willen is het dmv een spoel kunstmatig verlengen van de gebruikte draadlengte naar de naast gelegen volgende band.
Experimenteel via trial and error simpel te doen Van een ringkern is snel variabele inductie te maken knoop dat aan een draadje en meet.nMaar hoe is die inductie te berekenen en dan niet die op de ringkern of op de spoelvorm.
simplistisch voor gesteld

_______________________\\\\\\\\\______
> l1 voor f1 <> L <> l2 < L en l2 voor f2 f1>f2
l1= 2x 1/2 golf l2 =0,125 golf
bereken L

De veelal voorkomende lengte van 12,05 m voor l1 kan ik niet plaatsen 300/24,94 =12,02 daar moet dan de verkortingsfactor nog van af o,96 of 0,92
300/24,9x0,92=11,8m 0,92 voor geisoleerd draad
Waar komt die 13,5 uH vandaan klakkeloos navolgen?
Experimenteel ben ik gekomen op
L1=11,77m spoel is draad 1,2 mm 65 windingen op glasepoxie buis 22 mm l2 =70cm werkt naar tevredenheid nog geen metingen verricht kan dus geoptimaliseerd worden
k Ben geen cwer kan dus alleen merken dat de tx niet in begrenzing gaat en Atu slechts enkele klikjes geeft sneller dan 1:9 systeem
RX doet z'n werk geen waarneembaar verschil wel lager 11m tov 18m
73 de Ruud PA0RAB
Maurits wil je ter leringhe ende vermaeck die swr tabel versus lengten hier inbrengen?

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Endfed voor WARC ?

#32 Bericht door kenwoodts50 »

Ik zit nu niet in de shack waar het bakken is ,en daar op 1 v/d laptops staan de SWR en draadlengtes op ,zodra het iets afgekoeld is stuur ik het door .Hou ook rekening met de lengte van de coax speelt ook een rol t.o SWR
73,
ON3MK
Maurits

kenwoodts50
Berichten: 234
Lid geworden op: 31 mar 2014, 10:45

Re: Endfed voor WARC ?

#33 Bericht door kenwoodts50 »

Hier kan je de SWR en draadlengtes downloaden klik op de link
https://app.box.com/s/honxbvvdsikbfxr1lsxqkc7zp4o73qfe
73,
ON3MK
Maurits

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Endfed voor WARC ?

#34 Bericht door PA0RAB »

Maurits . en meelezers
Weer bedankt voor het snelle antwoord ondanks de barre omstandigheden Ik woon zo'n 7-8 km van de kust en er was een lekker aanlandig verkoelend windje,
Met een koele Honsbroucke is het dan wel uit te houden
Maar de meeuwen kwamen met wolken tegelijk over gevlogen en meestal is dat zwaar weer op komst Ook betrok het .Dus de eerste lezing niet beantwoord
Eerst het tuinmeubelair en planten veilig gesteld.
Je tabel
Voor jou leuk dat het overeenkomt met m'n praktisch gevonden waarden.
Het achtertuintje meet diagonaals 17 m Vanuit dakraam 18,5m Als je dan ook nog geen antennes mag plaatsen is het zoeken naar een creatieve oplossing Dus staat er een tuinkabouter in een tobbe te vissen met een knoert van vishengel die een wedstrijdvisser niet misstaat top 9,50 m
De aanpassing hangt aan het raamkozijn en een silicon rubber geisoleerd draad gaat naar de hengeltop
hengeltop is schuin getrokken om spanning op de antenne draad te krijgen,
De aanpassing is uiteraard een 1 :9 maar gemaakt van 3 stukken gebroken ferriet staafantenne samen getaped en op gelijke lengte geslepen 3 x lengte 0,8mm getwist en 10 wikkelingen simpele 1 op 9 autotrafo Op 1 band moet er echt nagetuned worden want daar is de swr meer dan 1 :2 en regelt de tx terug
Volgens je tabel kan ik dus iets inkorten om het een en ander te optimaliseren.
Of die tienden verbetering zinnig is ?
73 de Ruud PA0RAB
je tabel kan aanzet geven voor een eenvoudige camping antenne te prutsen dus meelezers !!

Maurits en meeelezers
schiet me nog iets te binnen
Ik heb ooit eens nav artikel Frits PAoFRI gerommeld met een vertical glasvezelhengel verkort tot 7,60 meter met daaromheen een stuk uit elkaar getrokken tweelingsnoer uit de bouwmarkt ook 7,60m Ook met een 1:9 aanpassing bij de antenne voet en aan de aansluitplug 4 radialen van 1,50 met oogje een touwtje als tuiing ding gaf ongeveer de waarden van de 7,50 meter uit de tabel.
glasvezel hengels alleen nog op rommelmarkten denk dan aan 2m stukken alubuis die in elkaar schuift .inzagen en slangenklem
Laatst gewijzigd door PA0RAB op 02 jul 2015, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Endfed voor WARC ?

#35 Bericht door PA3DAT »

kenwoodts50 schreef:Hou ook rekening met de lengte van de coax speelt ook een rol t.o SWR.
Ik heb altijd geleerd dat als de lengte van de coax van invloed is op de gemeten swr bij de zender,
dat dan de afstemming van de antenne niet deugt.

Immers, bij een goed gebouwde en ontworpen antenne moet het toch niets uitmaken of je er nou 10,
15 of 20m coax aanknoopt? Je gaat de SWR toch niet verbeteren door stukjes van de coaxkabel af te
knippen? :roll:
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Endfed voor WARC ?

#36 Bericht door PA0RAB »

Aloys,
Er zijn lieden die het wel doen.
Er zijn lieden die zweren bij het mantelstroomfilter
Geef mij maar een goed afgeregelde antenne en pas die goed aan.
Ben je een heleboel gezeur de baas,
Maar ja antennetechniek en het dure koop ding. Het verklaart wel waarom de antenne bij mij wel werkt en bij Karel niet
73 de Ruud PA0RAB

ZL2GVA
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 feb 2012, 20:09
Roepletters: ZL2GVA

Re: Endfed voor WARC ?

#37 Bericht door ZL2GVA »

Hallo,
Even terug naar de vraag over een berekening van de spoel, ook ik heb me dat afgevraagd en wat gezocht.
Ik kwam de volgende site tegen waar dit uitgelegd wordt:
http://homepage3.nifty.com/jh5esm/exper ... esign.html
In de thread ‘Vakantie end-fed voor 40/20/10 van slechts 7m lang’ heb ik een paar jaar geleden dit uitgewerkt voor de genoemde end-fed. Naar ik me herrinner klopte het wel redelijk, maar er waren toch ook nog wat vragen en onduidelijkheid (voor mij dan..).
Wellicht dat dit helpt?
Gerard, ZL2GVA

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Endfed voor WARC ?

#38 Bericht door pa0ejh »

De Warc EndFed is voor 12m en 17m een heleGolf en voor 30m een halveGolf lang.

De spoel heeft voor 12m een hoge impedantie, zodat die niet meer 'aanwezig' is....

De spoel en de draad erachter doen wel weer mee voor 17 en 30m.

Ik heb deze antenne gemaakt en vanmorgen opgehangen als sloper, voeding op 6m hoogte
het eind op 3mtr hoogte.

Eerste meting zegt de de antenne iets te lang is voor 12 en 17m en iets te kort voor 30m.

Ik moet de draad tussen trafo en spoel dus iets inkorten, en dan zien hoe 30m eruit ziet....

Overigens kruist de antenne met ca. 40 graden mijn 80-40-20 EndFed....

Wordt vervolgt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Endfed voor WARC ?

#39 Bericht door PA0RAB »

Gerard,
Hartelijk dank voor je reactie.
Ik denk dat de vraagstellers er aardig mee uit de voeten kunnen.
Voor mij zelf is het zo wel eens van gehoord maar hoe werk je met die Smithcard?
m'n wiskunde ging niet verder dan de projectie van de radius en het omzetten van allerlei onnutte formules naar andere onnuttige
Als ik je inbreng goed eerst oppervlakkig heb gelezen staat er ergens een verwijzing naar. Dat komt wel bij een rustiger 2e lezing.
De oplossing om ook een draadje voor de spoel te gebruiken als compensatie van de door de spoel verloren capaciteit is bekend onder de rattestaartantenne.
De beschrijving daarbij was meer een kookrecept dan een uitleg hoe het werkt
73 de Ruud PAoRAB

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Endfed voor WARC ?

#40 Bericht door pa0ejh »

@Aloys,

De lengte maakt idd. niets uit zolang de Antenne Ohms is, resonant dus....

Zelf heb ik 27,5m coax , is een 1/2 golf voor de laagste Freq. omdat die zich als een Impedantie-spiegel gedraagt.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Endfed voor WARC ?

#41 Bericht door pa0ejh »

De eerste afregel poging, draad tussen Trafo en spoel 4cm ingekort, en de draad achter de spoel 5cm ingekort, ik laat het voorlopig zo totdat ik een definitieve opstelling heb, die dan op 6m horiziontaal hangt.

Als ik nu de 12m ga inkorten issie straks te kort als alles horizontaal hangt...
EF-Warc.PNG
Cursor 1 en 2 staan waar ik ze +/- wou hebben
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Endfed voor WARC ?

#42 Bericht door pa0ejh »

Voedingspunt nog iets verplaatst, hoek met 80-40-20 EndFed is nu 50 graden, hangt nog steeds gestrekt als sloper met voedingspunt op 6mtr , het eind hangt op 3mtr.

3 plot's samengevoegd, werkbaar maar voor verbetering vatbaar, 12m nog steeds te lang....
30m-17m-12m.PNG
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: Endfed voor WARC ?

#43 Bericht door pa0ejh »

De spoel is altijd lastig, in zo verre dat de Imp. van de spoel hoog genoeg moet zijn om niet meer 'aanwezig' te zijn
achter het eerste stuk draad, en verder moet de draadlengte van de spoel het ontbrekend stuk draad compenseren
samen met de draad achter de spoel, je mag de spoel dus niet te groot maken.

Mijn spoel is 13,44uH en heeft een Xl van ca.2200Ohm bij 24Mhz en 2,55m draad incl. de aansluitdraden, en de draad achter de spoel is nu ~55cm.

Ik laat de antenne voorlopig zo hangen, en heb hiermee vanmiddag nog OD5ZZ gewerkt op 17m.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Endfed voor WARC ?

#44 Bericht door PA0RAB »

Egbert,

Een lastig probleem
Kort door de bocht gezegd moet die spoel in het ene geval isoleren om even later een bijdrage te leveren bij verlenging dus geleiden
Door een stevige Burn-out Jaren niet actief Pak het nu een beetje op.
In het verleden veel gerommeld met allerlei typen antennes
Het antenne verlengspoeltje Hoe te bereken?
Gerard heeft een fijne bijdrage geleverd
Ik lost het simpel zo op
Het verschil in lengte rolde je op in spoelvorm
Maar dat is niet goed want als je de windingen van een spoel indrukt verlaagt de frequentie, Dus teveel inductie
En een draadje boven aarde heeft ook een bepaalde capaciteit Waar blijft die dan voor de resonantie
Dus achter de spoel toch weer een eind of einden draad Denk aan de spaken van een top hat Ik weet ze niet te berekenen maar....at De ruisgenerator met impedantiebrug !! Hoe heten die dure antenne analysers tegenwoordig?
Kijken waar de meeste ruis was of de impedantie dip
en dan er wat windingen van de spoel halen. Je bent wel even bezig .t Is toch hobby.
Hert leuke is nu dat al die oude dingen weer terugkomen. Wat je toen deed komt nu weer terug theoretisch en rekenkundig onderbouwt of helaas gewoon achter de meute aanhollend.
Ik zie het zo weer voor mij waar je mee bezig bent
succes Egbert en geniet
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pa7al
Berichten: 191
Lid geworden op: 08 feb 2011, 11:44
Roepletters: pa7al
Locatie: stiens
Contacteer:

Re: Endfed voor WARC ?

#45 Bericht door pa7al »

Dit is de formule
heb hem met bekende waardes uitgerekend en het lijkt te kloppen

Hoe groot moet dan die spoel zijn? XL= 2*pi*F*L. L= XL/ 2*pi*F Vullen we dit in dan wordt
L = 3000/(2*3,14*7,1) = 3000/ 44,58 = 67uH.

Komt van de volgende side
http://www.pa0fnb.nl/Antennes/High%20en ... %20fed.pdf

Plaats reactie