HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#1 Bericht door pd0ejn »

Goedendag radio professionals,

Welke HF antennes zijn er om op een bescheiden balkon op de bovenste etage van een appartementen gebouw te gebruiken / te monteren ?
Onopvallend en toch werkend ?
Wat is uw ervaring ?
Graag alle hulp en ideeen spuien....

mvgr Rene pd0ejn
Luctor-Et-Emergo

PD9CN
Berichten: 461
Lid geworden op: 18 dec 2005, 13:04
Roepletters: PD9CN
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#2 Bericht door PD9CN »

Mooie baby loop van Ciromazzoni.

http://www.ciromazzoni.com/#!loop-baby/c1fl3

Of mooie HyEndFed vertikaal neer zetten met een HyEndFed mastje.


Zomaar wat ideetjes Rene wat in mij opkwam.
Staan ook foto's op mij site van de Ciromazzoni loops.
Cor-PD9CN
http://www.pd9cn.nl

Het ligt op het puntje van mijn tong. Misschien ff slikken dan schiet het me wel te binnen...

73's

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#3 Bericht door PA0RAB »

Rene,
k Herken je probleem van zo'n 45-40 jaren terug. Er mochten geen antennes e.d op het balkonnetje van het 2 pers. flatje
Het balkonhekje was te klein om als tegenpool te kunnen dienen.
Maar er was wel een zinken hemelwaterafvoerpijp en in de verhuisdoos was een rolspoel en een afstemcondensator met flinke plaatafstand.
Je snapt hem denk ik.
Werkte wel maar slecht rendement want punt met hoogste spanning was wel heel dicht bij de echte aarde.
Daarop naar de hengelsportzaak en tuincentrum. 2 hengels gehaald 7,5m en messingdraad.
messingdraad om de hengel gewikkeld. Het hele bosje kon er net niet op. Denk dat er een meter of 20 opzat Breedbandig aangepast 1 : 9 als of Fuchsantenne?. HWA als tegenpool. SWR matig.- te lang of te veel L te lang geleden om precies te herinneren ook 1 : 49 of 1:64 is mogelijk
Met ruisbrug nu bekend als ANTAN te lang dus inkorten Bingo.
Voor 2m en 70 cm werd de peil HB9CV op de andere visstok gezet. handbediend rotorsysteem. Op de bovenste verdieping stak je zo over de dakrand en 15m met nog een paar meter was een verre horizon zeker altijd een bereik rond de 200km.
Alleen opruimen na activiteit om gezeur te voorkomen en wat extra mike gain om zachter te spreken.
En een goede swr om mogelijke inspraak te voorkomen.
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#4 Bericht door PA0RAB »

Rene,
Tijdens posting andere reactie gelezen rond loop antennes.
Zijn over het algemeen leuke compacte en goedwerkende dingen.
Het bezwaar is dat over de condensatoren van afstemming en aanpassing flinke spanningen kunnen optreden,
meeste ontwerpen derhalve voor QRP< 5 watt.
Denk bijv voor de C's aan ex omroep c's zijn rond de 5 euro in de surplus kunnen wat meer hebben dan de plastic folie gevallen van 4 euro
55 en 73 de Ruud PA0RAB

ps rommel eens met alu pijpje 6mm doorsnee 1m lang rondbuigen iets van 33 cm cirkel omvang.
er 2 of 3 geisoleerden draden erdoor als 3 windingen C voor afstemming en als aanpas Alu pijpje aarden

RST
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 feb 2013, 22:24
Roepletters: PA3EGU
Locatie: Zaandijk
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#5 Bericht door RST »

Hallo Rene,

Bouw een magneticloop het is echt de moeite waard!

http://pa3egu.jouwweb.nl/antennebouw/magneticloop1

73's Roger

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#6 Bericht door PA0RAB »

Rene en Roger.
Rene ,zoals je op de site van Roger kunt zien is de loopbouw niet zo heel lastig.
Echter...Het rondbuigen van een stuk koperen pijp wel,maar er is pijp op de rol verkrijgbaar in de DHZ zaken Daar is best wat mee te doen.
Je kunt een buigmal maken 2 vaste nylon zeg takel wieltjes en een losse op een stevige plank of balk.
Het losse wiel wel vastzetten hi hi want dat drukt nu juist de bocht in de pijp. Beetje voor beetje de pijp door deze mal halen losse wiel verzetten en weer een keer. Zorg er voor dat tijdens het rondbuigen de pijp in hetzelfde vlak blijft om vreemde slingers in de cirkel te voorkomen.
Bij Roger zag ik de zeg maar 1/10 aanpasmethode de aanpaslus heeft 1/10 lengte van de loop. De looplengte is wat minder dan 1/4 golf op de hoogste freq De afstem c vangt het een en ander op.
De prachtige vacuum C's zijn kwijl dingen en erg prijzig. De butterfly C's doorgaans ook Hoewel ik de prijs van het bouwpakket niet ken.
Motorafstem C's zijn ook duurder dan een kratje pils. Maar Larry SM0VPO lost het op met een multivibr schakeling op 1KHZ denkt ik, gaat om pulslengte en herhaalfreq. Soort Zweedse PAoFRI met leuke site
De truc om met knietjes te werken is een goede tip Echter iedere knie is een soldeerplaats en geeft iets extra weerstand. en de afstemcondensator doet met het groter worden van de cap het rendement ook al aardig afnemen. Als je in een loop knietjes soldeert denk dan aan hardsolderen ipv met tin.
Google wat op magnetic loop antenna voor diverse andere typen aanpassingen en constructies.
Er is vast ook die leuke Tsjech te vinden. In het QRP forum werd de tip gegeven de knoppen niet op de aanpasdoos te zetten maar zijwaarts schijnt handeffect te voorkomen. Maar helaas zitten er aan de verkoop gevallen minder leuke prijskaartjes.
de winst van zelfbouw is zo echt lonend. Door de magnetische werking ben je tevens een storingsbron kwijt. en je kunt bij Roger zien dat de compactheid ook een winstpunt is en de richtingsgevoeligheid.
Succes er mee
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#7 Bericht door PA3DAT »

Onopvallend... :?

Voor 10, 20 en 40 meter zou ik een afgestemde vertical maken, een kwartgolf, met 2 (coax)traps erin. Eentje voor 10m en
eentje voor 20m. Dan heb je een laagafstralende antenne, goed voor DX, er moeten alleen nog een paar draadjes aan als
tegencapaciteit (of misschien de balustrade, het hekwerk?)

Eventueel eentje voor alleen 10m en 20m, met één trap erin. Die is slechts zo'n 4 tot 4,5m lang, in tegenstelling tot die mét
40m, die wel een lengte heeft van 8 tot 8,5m. (Door de trap, een sperkring, wordt de antenne wat korter dan gebruikelijk bij
een monoband-uitvoering).

Met de PACC-contest heb ik dankbaar gebruik gemaakt van mijn "vakantie-antenne": een vertical voor 20m en 40m, circa
9 meter lang, langs een 12,5 meter lange hengel. Die gebruikt mijn kampeerbus als tegencapaciteit en heeft een uitstekende
aanpassing (binnen de 1,5:1) op zowel 20m als 40m. Halverwege zit een 20m-coaxtrap. Ik kreeg op 40m meerdere aanroepen
uit de VS, Canada en zelfs Colombia.

Afbeelding
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#8 Bericht door PA0FRI »

pd0ejn schreef:Welke HF antennes zijn er om op een bescheiden balkon op de bovenste etage van een appartementen gebouw te gebruiken/te monteren?
Als je een metalen balkon hek/rand/stang hebt.
Bijlagen
Balcon antenne.gif
Balcon antenne.gif (4.72 KiB) 6113 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#9 Bericht door PA0RAB »

Rene,
zie bij herlezing dat er iets is weg gevallen . Het motortje bij de SM0VPO oplossing is een servo motor voor modelbesturing bijv van Conrad of Quartel
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#10 Bericht door PD7MAA »

Wanneer je niets op je balkon wil . Je ziet alleen de koperen 15/22mm. buis op 50 cm afstand van de afrastering.
Niet perfect maar beter dan niets....
Bijlagen
balconloop (Small).GIF
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#11 Bericht door PA0RAB »

John,
k Herken dat ding van iets experimenteels uit de beginjaren der Wadloopsport 1966-1970
Probleemstelling
Hoe sleep je op je rugzak een HF antenne mee voor de HF marifoon / Seefunkkanalen mee?
Een van de techneuten der Radiokamer RCD kwam met het idee om het rugzakdraagstel (ladderframe ) mee te gebruiken .Dus een extra hekwerk op je frame en de afstem C( dat ding kon niet tegen vocht/damp)
Uiteraard was de glazen vacuum c een optie maar toen ook al veel te duur.
Het systeem werkte ,maar hoe hield je het vocht weg ? Vocht kwam toch in het plastieken kastje door gaten voor c en schroeven pluggen en kabels.
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#12 Bericht door PD7MAA »

Hallo Ruud.

Vocht kruipt bijna overal in . Wat er in komt moet er weer uit kunnen is mijn devies. Een goed voorbeeld is de z.g. waterdichte buitenverlichting van Philips. Daarvan rot het binnenwerk gewoon weg.
Door op de geschikte plaatsen, boven en beneden,veel 1mm gaatjes te boren ontstaat er een kleine ventilatie en het probleem is opgelost.
Bijgevoegd een pdf met een voorbeeld van een mooie halve magnetic loop voor envis.
Bijlagen
9400_brochure.pdf
(515.36 KiB) 294 keer gedownload
73' John

Mutual respect is the key to global peace
http://pa-11019.blogspot.nl/

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#13 Bericht door pe5t »

Volgens de bouwregels mag je met je antenne 5 meter boven de rand van het dak uitsteken. Als die rand 3 meter boven de vloer van het balkon zit, dan ik zou dus een hengelstok (zo'n ding van Spiderbeam met de bovenste secties verwijderd)van 8 meter nemen met een draad er langs. Mastje stevig vastmaken aan de balustrade, een paar radialen op de vloer van het balkon en een tuner, al of niet automatisch en je kunt de wereld werken op 40, 20 en 10m. Voor 100 Euro met een home made tuner en 300 Euro met een automatische tuner.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#14 Bericht door PA0RAB »

John bedankt voor respons en stealtfoto's
Dat lijkt al meer op het rugzakantenne ding. Ook met een gaasmat tussen de spijlen van het harnas. resp rand van de dakdrager.
Kan me moeilijk indenken hoe hier wordt aangepast lijkt iets van gammamatch wat is dan die grotere box met gele vlakken? afstemming?
Dan toch nog een opmerking Hi Zeewater is zout en als het water verdampt houd je zout over en dat zout maakt koperchloride Ben je in eens je draadjes kwijt weg draadloze communicatie
Maar de luchtstroom ventilatie ken ik
John ,voor het QRP werk
knutsel eens met 1m alu pijpje 8 a 10mm en 1,25m telefoonkabel oid
Pijp rond maken draad er door en draadjes als 3 inwendige windingen aan elkaar die drie w op afstemc en nog een aanpas c ,evt 4e draad als inkoppellus
Verwonder je over de simpelheid en resultaat
Ding schijnt als antenne ook op Amerikaanse foxhuntset te zitten
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
pd0ejn
Berichten: 635
Lid geworden op: 03 sep 2006, 09:51
Roepletters: pd0ejn
Locatie: Middelburg-Zeeland JO11TL

Re: HF antenne, klein, kort, compact, voor penthouse

#15 Bericht door pd0ejn »

Goedemorgen radio professionals,
Hartelijk dank voor alle tips en triks....het meedenken etc.
Bij een zeer luxe penthouse hoort een groot terras en dat is niet het geval bij dit kleine appartement op de bovenste etage.
Een klein bescheiden penthousje dus....
De hoogte vind ik aantrekkelijk en de prijs scheelt meer dan een ton in vergelijk met een groter appartement twee deuren verder.....En niet geheel onbelangrijk de bijdrage vev is bij die buren dubbel zoveel...
Dus liever hoog en een kleiner terras en minder lasten...vandaar mijn gepuzzel omtrent een HF antenne te creeren voor 10 en 20 en 40 mtr.
Nu heeft het wel een zonnig maar klein intern balkon terras en de afmeting hiervan is 175 cm diep en 300 cm breed.
Dus aan de openluchtzijde, dakzijde dus, zou er misschien met enig fantasie een draad rondom van 2x 175 plus 2x 300 rondom gespannen kunnen worden op afstand houdertjes....
Totaal een kleine 9,5 mtr. draad ....
Waar de antenne draad dan begint komt dan ook het einde in de buurt, zou het einde v/d draad dan iets schuin naar beneden gehangen kunnen worden.
Omtrek tekort voor een fabrieks end fed maar misschien weer goed te doen met een cc 300 antenne tuner of zoiets dergelijks.... ??
De afstand gewapend beton en de draad is dan rondom hooguit 5 a 10 cm.
Gaat dit werken ? optie`s, tips en trik`s die ik niet zie ?
Laatst zag ik hier op het forum een antenne gespannen en bevestigd op een groot houten kozijn .. en het werkte niet slecht volgens zijn relaas.
Op de geplaatste foto ziet u een balkon met rondom houten platen die tot aan de dakzijde lopen met daarop rondom strippen aluminium daktrim... ook dat nog.....lastig allemaal of zou de daktrim mits die niet aan aarde ligt als draad kunnen functioneren..??
De VEV is daar niet echt makkelijk en de helft van de leden heeft de hele dag niets anders te doen dan op elkaar letten met alle gevolgen van dien hihi.... :lol:
Denkt u weer mee ?
mvgr. Rene.
Bijlagen
balkon.jpg
Luctor-Et-Emergo

Plaats reactie