Cubical Quad ombouwen

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD1AFI
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 nov 2014, 23:59
Roepletters: PD1AFI
Locatie: Enschede ( Eibergen)
Contacteer:

Cubical Quad ombouwen

#1 Bericht door PD1AFI »

Dag heren ( en dames ?),

Ik ben inmiddels al weer een paar maandjes actief in het radio gebeuren. Voorzichtig begonnen met een G5RV die ik niet resonant kreeg, inmiddels is dat enigszins gelukt door telkens de antenne te "verhangen" echter op 40 meter waar ik het liefst op vertoef vond ik de resultaten niet "je van het". Op advies van een van de heren hier op het forum een CB GPA omgebouwd en daarmee heb ik erg bevredigende resultaten mee behaald.. maar... ik wil meer en verder.. mij houdend aan het oude gezegde dat een goede antenne de beste versterker is had ik mij al eens verdiept in het bouwen van een 2 of 3 elements yagi voor 20 meter. Vandaag echter werd mij een Cubical Quad voor 10 meter aangeboden en nu komt de vraag.. heeft iemand ervaring om met deze antenne uit te komen op 20 meter, welke aanpassingen zijn nodig en is het überhaupt mogelijk? Ik heb internet al afgezocht maar kan daar niet iets concreets over vinden. Als ik 50% kans heb om deze antenne werkend te krijgen op 20 meter dan wil ik dat graag proberen. Vanwege de beschikbare ruimte die ik heb zou ik de dimensies van de antenne niet al te veel willen veranderen maar eerder deze te gebruiken als een "mini Cubical Quad" op de 20 meter.
Ik hoop dat iemand mij iets wijzer kan maken hierin want met een richtantenne en 25 watt zou ik toch zeer bevredigende resultaten moeten kunnen behalen, ik weert dat ik met een A licentie meer vermogen mag maken echter is meer vermogen niet mijn insteek, QRP en toch DX is mijn streven...
We're hamming ;)

73's Rob de PD1AFI

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Cubical Quad ombouwen

#2 Bericht door EA5JEX »

Ik denk dat je daar geen energie in moet stoppen, je zou hem eventueel naar 10m kunnen ombouwen.
Voor 20m moet de afstand tussen de elementen veel groter worden, daarnaast zijn de elementen veel te kort.

Je zou er spoelen in kunnen zetten, maar dan wordt de bandbreedte heel klein en het afregelen heel kritisch.
Het afregelen is zonder goede apparatuur (maar ook met goede apparatuur) heel moeilijk.

Kees

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: Cubical Quad ombouwen

#3 Bericht door pf5x »

Middels linear loading zou je een mini 20m quad kunnen maken. Maar zoals Kees al opmerkt is de spacing van de elementen wel erg klein. Waarschijnlijk wordt de stralings weerstand erg klein en zal er ook van de gain en F/B weinig overblijven. Voorts lever je fors in op bandbreedte.
Wat je nog kunt proberen is om de elementen open te knippen. Het is dan geen Quad meer maar een soort 2 elements yagi met teruggevouwen elementen. Je hebt dat 2 opties: driver/reflector of driver/straler. Hoe eea. uitpakt mbt Zr, G en F/B hangt af van de beschikbare boomlengte en eerder genoemde keuze. Je zult behoorlijk met 4nec2 aan de slag moeten om te kijken of het een haalbaar verhaal wordt met enig rendement en zinvolle F/B (dwz G>0 dB en F/B > 10dB).

Suc6,

Enno, PF5X
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Cubical Quad ombouwen

#4 Bericht door Roy pd8rw »

ik zou daar geen energie instoppen .
zoals de vorige antwoorden , het compromis word te groot , kan naruurlijk ook niet anders , antenne is voor 10m en dus voor 20m dik 50% te klein in antenne lengte en boomlengte .

wil je multieband gericht werken en heb je weinig ruimte zou ik eens uitkijken naar een 2of 3 elements beam voor 10/20 met terug gevouwen elementen.
er zijn een aantal fabrikanten die dat leveren, en volgens de reviews met aardige resultaten ( het lijkt mij toch wel invloed te moeten hebben)
je hebt dan alsnog een antenne met beperkingen maar naar mijn idee lever je veel minder in (bbehalve je portomonee 8) )

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Cubical Quad ombouwen

#5 Bericht door pa1bvm »

gaat het om 20 m ??

misschien een delta loop ??
of een 2 ele full size ...eventueel ombouwen naar hb9cv

of wat altijd goed gaat een moxon bouwen

ga op jacht naar surfmastjes .. die zijn ideaal als "boom" en dan van die hele goedkope vishengels
die monter je er haaks op .. en dan een stuk VNVK draad in die hengels ...

heb zo een full size 3 ele gemaakt voor 20 M .. werkte prima tijdens JOTA ..
niet om permanent op je dak te hebben .. maar voor het experiment ..

succes ..

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Cubical Quad ombouwen

#6 Bericht door EA5JEX »

Ik heb zelf een 3 ele 20m beam gehad, is wel groot.

Ik zou naar een Moxon of spiderbeam kijken.

Kees

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: Cubical Quad ombouwen

#7 Bericht door pf5x »

Een 20m moxon is ca. 7.70m tip-to-tip op een boom van ca. 2.85m. Niet echt heel klein, MAAR dan heb je wel een beam met een bijzonder goede F/B (>25dB als je hem goed dimensioneert) en een gain die vergelijkbaar is met een full-size 2 el yagi. Ik gebruik een 10m MOXON. Compact, licht en op 13m kom ik redelijk makkelijk door pile-ups heen, ook met 100W.

Die spider beam is nogal fors en een hoop draderij. Ik geloof niet zo in dat antenne type ...
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
PD1AFI
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 nov 2014, 23:59
Roepletters: PD1AFI
Locatie: Enschede ( Eibergen)
Contacteer:

Re: Cubical Quad ombouwen

#8 Bericht door PD1AFI »

Heren bedankt, naar aanleiding van bovenstaande ga ik toch maar zelf een 3 elements yagi bouwen, deze heb ik ook gezien in gereduceerde afmetingen echter zal ik e.e.a nog eens nameten of het mogelijk is om een full size te plaatsen hier alhoewel ik vrees dat het niet zal lukken i.v.m schoorsteen en om het daaroverheen te laten draaien zal iets te veel van het goede worden.. Maar meten is weten toch :D

En ik zal idd nog eens die moxon bekijken Enno.. klinkt interessant :)
We're hamming ;)

73's Rob de PD1AFI

Plaats reactie