Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2567
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

#46 Bericht door PA5COR »

Ik gebruik rvs stoompijp type 316 rvs, 3 mm wandddikte en 50.2 mm buiten diameter.
Alle klemmen en hoeklijn om de schoorsteen is rvs inclusief draadeinden en moeren om de hoeklijn 50x50 om de schoorsteen te klemmen.
Staat al 20 jaar, met richtantennes en recht ook.

Mijn inverted L van 23 meter hoog is van titanex alu delen opgebouwd, wanddikte 2.5 mm en gaat van 80 mm naar 35 mm buitendiameter.
Komt voor een amateur prijsje bij PA7AVS weg, hier in friesland je kunt hem altijd ff bellen.

En de L heft de laatste 5 jaar gestaan in de huidige vorm, dus je weet wat van stormen we hebben gehad in die periode...
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

#47 Bericht door PA2OLD »

Door het dak en gemonteerd op een binnenmuur het ik een Alu pijp 42,4 mm met 3 mm dikte.
Die staat sinds 1986 op (door) het dak en heeft geen krimp gegeven.
Dus Alu gaat best.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

jan58
Berichten: 449
Lid geworden op: 28 jan 2010, 21:23

Re: Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

#48 Bericht door jan58 »

PA2OLD schreef:Door het dak en gemonteerd op een binnenmuur het ik een Alu pijp 42,4 mm met 3 mm dikte.
Die staat sinds 1986 op (door) het dak en heeft geen krimp gegeven.
Dus Alu gaat best.
Er zijn natuurlijk wel enkele faktoren die bepalend zijn of een buis "geschikt" is of niet.
Als je alleen een X50 aan je alu buisje van 42,4 mm hebt is het natuurlijk geen probleem.
Maar ga je daar ook een 5 elements beam voor 10 meter met een zware rotor inhangen
En nog eens een tig elements voor de 2 mtr en de je buisje staat 6 meter boven je dak uit
dan word het feest denk ik.
Dus tis maar net wat men met het buisje wil.
Dit is geen aanval op jou hoor PA2OLD, want ik weet niet wat je in je buis hebt hangen :P

Gr Jan

Gebruikersavatar
PA2OLD
Berichten: 1478
Lid geworden op: 29 apr 2011, 07:56
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

#49 Bericht door PA2OLD »

Daar zat op een rotor met daarop 2 meter pijp (2 jaar geleden verwijderd) een 10 elm kruisyagi voor 2 meter en een 23 elm yagi voor 70 cm en op een L pijp een GP voor 2 meter.
Tijdens een hevige storm begin '87 is de rotor stuk gegaan (uitgescheurde bodemplaat) samen met een aantal dakpannen en een omgewaaide schutting.
De antennes waren beschadigd maar te herstellen, de Alu pijp had geen schade.
Nu komt daar in het voorjaar een verleng pijp (ook Alu) op met een X300, op een L pijp de GP voor 2 meter en een 4 meter V antenne en een Popovic 2 mtr/70 cm antenne.
Aan de schoorsteen zit in beugels een Alu pijp met een V2000, een Popovic antenne en aan een gekoppelde korte horizontale pijp hangt het middelpunt van een G5RV antenne.
Maar het lijkt me dat je niet moet overdrijven met de lengte van zo'n pijp, mits goed getuid, dan zal het best gaan.
Vriendelijke groet, Ben - PA2OLD / RØ6 JO21ww
Licensed since 1982.
Website: http://www.pa2old.nl

Gebruikersavatar
Pd2Juz
Berichten: 781
Lid geworden op: 16 nov 2007, 19:55

Re: Hoe uitrekenen of een mastbuis sterk genoeg is?

#50 Bericht door Pd2Juz »

Om het nog lastiger te maken:
Heb hier al jaren alleen maar aluminium buizen staan
Mijn 2-70 stokje EN hyendfed hangen aan een buis van 40mm rond ,ongeveer 4meter lang .
Ik gebruik dit moment er zelfs 1 van 60mm rond waar een Rohde en Schwarz HK033 in staat,toch geen kleine jongen..........
Mast is 4 meter lang,staat ongeveer 1 meter ''ingespannen op 3 mastbeugels.

Laat hem bij voorspelde storm wel altijd stukje zakken:
IMG_0741.jpg

Plaats reactie