Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#16 Bericht door PA0RAB »

Hans,
Lees de post eens goed door.
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord op je probleem.
Theorie van de OCF=Fritzel
1/2 golf x Vfact verdelen in 1:2 1/6 en 2/6 golf
imp 200-300Ohm met trafo naar 50 evt kabelstroom filter reden ant hoogte ophanging
Welke lengte meet jij? en welke freq grof gerekend
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#17 Bericht door PA1ALV »

Over twee weken kan ik gebruik maken van een antenne-analyser, wellicht brengt dat meer duidelijkheid.
De hoogte van het voedingspunt en de uiteinden van de antenne zijn volgens advies van Fritsel.
De hoek is ongeveer 150 graden.
Ik gebruik van die groene legermasten die gebruikt werden om camouflage netten te stutten voor de uiteinden van de antenne.
Storing in de balun misschien, even verder meten dus.
Bedankt voor de input weer.
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#18 Bericht door PA0RAB »

Hans,
Neem de komende 14 dagen wat theorie van de Out Of Centre OCF antenne door Frits en Google.
Je begrijpt dan de werking en weet zo ook wat je meet.
De swr grafiek rond de gewenste banden geeft o.a. goed inzicht waar de resonantie frequentie zich bevindt .
Wellicht ontdek je ook het verschijnsel wat ik heb waargenomen ,Wees er dan niet bang voor.
Bij hoger aantal 1/2 golflengten heb ik een verandering in Velocity factor waargenomen Zowel bij de Fuchs als de OCF. Het blijft binnen de norm.
Met een rode ringkern van voldoende grootte is een aanpastrafo zo gemaakt Bakelaar Julianadorp zie site. Ik denk dat je een 1 :4 nodig hebt Gokkie
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#19 Bericht door PA1ALV »

Vandaag toch maar even de draden ingekort (terug geslagen) volgens de specs van Fritzel.

Resultaat:
10mtr: was 1:1,9 is nu 1:1,9
20mtr: was 1:5 is nu 1:2,1
40mtr: was 1:3,7 is nu 1:2,2

Nu ga ik de lengte van Frits PA0FRI eens toepassen, kijken wat dit oplevert.
De lengte van Frits is aan de lange kant 20cm extra, en aan de korte kant 30cm extra.

Blij dat ik nu al een heel stuk gunstiger zit.
Ik was wel zo dom om het aluminium tonnetje beet te pakken na het slijpen met de dremel, tja en aluminium wordt zeer snel heet :oops: blaartje op de vinger...

Wordt vervolgd...
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

pd0rkc
Berichten: 467
Lid geworden op: 24 jul 2013, 00:20
Roepletters: PD0RKC

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#20 Bericht door pd0rkc »

>En ja hoor te laat natuurlijk, maar toch maar even de draden meten.
>In plaats van de gebruikelijke lengte van 6.6/13.6 mtr, zijn de draden 7.85/15.92 mtr.
>De resonantiefrequentie klopt voor geen meter.
>Ik kom nu ongeveer uit op (neem me niet kwalijk als ik er iets naast zit) 6.32Mhz i.p.v. 7.42Mhz.

Als het resonantie punt te laag in de band zit is je antenne te lang!
En dit klopt ook wel want je had gemeten dat de SWR beter is op 6,32Mhz.
Lang geleden had ik ook een FD3 gehad ik meende me te herinneren dat de draad
lengtes 5 en 15 meter waren.
SWR was goed op 40/20/10m.
Deze antenne heb ik later onder een hete luchtballon gehangen en op HF verbindingen gemaakt op grote hoogte (hi).
Je kan de antenne draad ook in kleine stapjes de lengte elke keer een klein beetje korter maken door de draad door de isolatoren te schuiven en weer terug (zonder de draad af te knippen!).
Zie foto!!!!!!!!
Gebruik tyraps zo kun je altijd blijven schuiven.

73s Cor PD0RKC
endfetend.jpg
Laatst gewijzigd door pd0rkc op 17 okt 2014, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#21 Bericht door PA0RAB »

Hans ,
De exacte lengte is afhankelijk van de velocity factor van de gebruikte antenne draad ,Ik gaf aan rond de 0,91 tov blank o,96.
Voor de 40m OCF worden bijv voor de korte zijde 6,60 en 6,80m genoemd. lange zijde rond de 2x.
Er is ook een ontwerp dat een andere benadering kent en totaal andere lengten .wel rond het oorspronkelijke idee. Weet helaas niet wie en welke verhoudingen .

Bedenk nu dat lengte afknippen gemakkelijker is dan er wat bijknopen.
Wees slim en wacht op de ANTAN hoe graag je ook wilt.
Je hebt nu in elk geval bereikt dat de antenne impedantie rond de 100 ohm ligt ( of 25) met de aanpastrafo 1:4 geeft 400 ohm en 1 :6 600 ohm dus niet tussen 200-300 neem je de lage kant kom je op 100 en 150 Ohm Lijkt er ook niet op.

Met de ANTAN kun je de laagste impedantie = resonantie punt bepalen en dat experimenteel gericht de goede kant opschuiven Je kunt flink buiten de bandgrenzen komen dus voorzichtig kort en echt QRP
73 de Ruud PA0RAB

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#22 Bericht door PA1ALV »

PA1ALV schreef:Vandaag toch maar even de draden ingekort (terug geslagen) volgens de specs van Fritzel.

Resultaat:
10mtr: was 1:1,9 is nu 1:1,9
20mtr: was 1:5 is nu 1:2,1
40mtr: was 1:3,7 is nu 1:2,2

Nu ga ik de lengte van Frits PA0FRI eens toepassen, kijken wat dit oplevert.


Wordt vervolgd...
Zojuist heb ik de lengte's van Frits toegepast, weer even wat meetresultaten:

10mtr: was 1:1,9 is nu 1:1,45
20mtr: was 1:5 is nu 1:2,5
40mtr: was 1:3,7 is nu 1:2,4

T.o.v. de de specs van Fritzel is de 10mtr er iets op vooruit gegaan, de 2 andere banden iets terug.
Als ik met alle banden naar de 1:<2 wil gaan, dan denk ik dat ik iets korter moet gaan dan de specs van Fritzel.
Echter, bij de lengte van Frits PA0FRI zit het voedingspunt precies op 1/3 van de totale lengte.
Bij de specs van Fritzel is dat niet het geval???

@PA0RAB, Ruud weet jij of het mogelijk is om dat voedingspunt te berekenen?
Als dat sowieso op 1/3 moet zijn kan ik daar mijn lengte's op aanpassen.
Ik zal ze nog niet afknippen en terugvouwen totdat ik de antenne-analyser heb gebruikt.

Ik vind het super dat iedereen helpt om dit op te lossen.
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#23 Bericht door PA1ALV »

Update 2:

Net de antenne weer aangepast met het voedingspunt op 1/3 en iets korter getuned.
Korte draad: 6,7mtr (dit was 7,85mtr)
Lange draad: 13,46mtr (dit was 15,92mtr)

Resultaat:

10mtr: was 1:1,9 is nu 1:1,7
20mtr: was 1:5 is nu 1:1,9
40mtr: was 1:3,7 is nu 1:2,2

Voorlopig hou ik het hier maar bij tot ik de antenne kan meten.
Ik ga nu eens kijken of ik kan ontdekken/beredeneren hoe ik de 40mtr onder de 1:2 kan krijgen en de 2 andere banden ook onder de 1:2 kan houden.

Blijkbaar toch een antenne die niet standaard was.

Nogmaals iedereen bedankt voor de hulp en de aangeboden mogelijkheid om de antenne te meten.
:D
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#24 Bericht door PA0RAB »

Hans,
Door een stevige Burn-out is m'n zolderkamertje aardig opgeruimd.
Het lastige gevolg is nu delen kennis kwijt en concentratie moeilijkheden.
De zult dus zelf die theorie rond de OCF moeten googlen.
Grafisch uittekenend kun je het punt ook te weten komen. Maar het omrekenen van fase hoek naar draadlengte weet ik niet meer.
Wanneer je een sinus tekent voluit
Dan weer een sinus met 2x freq door de eerste En dan de 4e harmonische daar weer door
Die harmonischen zullen elkaar snijden
Ook schijnt de impedantie mbv deze grafiek en wat theorie te berekenen te zijn vanuit spanning en stroom karakter op dat punt.

In het verleden heb ik aardig wat van deze antennes geknutseld. Eenvoudig, meerbandig en gemakkelijk aanpasbaar Ook nog klein op te bergen of mee te nemen = vakantiedraadje

De antenne impedantie ligt zoals uit de tekeningen mag blijken en het gegoogle tussen de 200 en 300 ohm dus met 1 : 4 -1:6 op 50 ohm te brengen.
het windingen aantal dus daar de wortel van dus 2 tot 2,5 maal de primaire
Praktisch gezien is het prettig dat de impedantie van de zelfinductie der trafowindingen groter is dan de antenne impedantie zelf . Dus 2 w pr en 5 sec is leuk maar zal het op 40m slecht doen .
Zelf gebruikte ik 10 windingen primair en 20-26 windingen afgetakt sec op 2 ferrietstaven uit sloop omroepdoos
Reken maar eens uit welke aanpassingen je zo kunt bereiken.
Ik herinner me een artikel dat inging op het ook door mij waargenomen verschijnsel dat de verkortingsfactor kan veranderen bij veelvouden van de 1/2 golflengten.
Het artikelging in op ontstane zelfinducties en capaciteiten en hoe deze konden worden weggestemd door het voedingspunt te verschuiven.
Nooit gebruikt want de rekenwijze was mij wat te groot voor m'n schedelruimte en de pet paste niet meer.
Vaak blijkt ook in de praktijk dat praktijk en theorie dicht bij elkaar liggen,maar dat het praktisch net even door niet in te voeren omgevingsomstandigheden verschilt.
Zolang het de eindtrap geen kwaad kan doen ,de SWR binnen de norm blijft is het mij best

Zo je hebt het week-end weer wat om te overdenken ,te googlen enz

55 en 73 de Ruud PAoRAB

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#25 Bericht door PA5COR »

FF foldertje horende bij de Fritzel multiband antenne FD4 erbij gepakt, deze is voor 80, 40, 20, 17, 12, en 10 meter voor 40 en hoger kan ie dus precies de helft kleiner.

De originele FD-4 is 41.5 meter lang, draad is 2 mm roestvast gevlochten staaldraad met wat koperdraadjes erin gevlochten, bedekt met een plastic coating, bevestigingen met geperste alu klemmen.

Lengtes zijn korte zijde 13.8 en de lange zijde 27.7 meter ( voor 40 meter en hoger delen door 2)
De 2 KW uitvoering van mij heeft de 1:6 balun met erin verwerkte 1:1 mantelstroom trafo in een behuizing.

Volgens De folder hebben ze gemeten met een opstelling met het voedingspunt op 12 meter hoog, als inverted V lange uiteinde op 3 meter boven de grond, korte einde 6 meter boven de grond.
Hoek inverted V is 150 graden.

Met spectrum analiser gemeten, de volgende resultaten

1:2 venster, het gebied waar de SWR binnen 1:2 blijft.
3.5 - 3.7 MHz
6.8 - 7.3 "
13.4 - 14.2 "
14.6 - 15.2 "
17.3 - 18.3 "
24.2 - 24.8 "
27.6 - 28.8 "
Een en ander met een coax eraan van een 1/2 golflengte op de laagste frequentie.
Van het voedingspunt recht naar beneden, eerste 10 meter zo haaks mogelijk op het voedingspunt houden.

SWR venster 1:5 dus SWR tussen 1:5
3.2 - 3.8 MHZ
6.8 - 8.0 MHZ
12.4 - 18.9 MHZ
23.3 - 29.9 MHZ.

Hier is met een tuner een aanpassing mogelijk of met de plate en load van een buizeneindtrap een goede aanpassing te vinden.

Mijn ervaring met mijn FD-4 in originele staat.
Voedingspunt 13 meter hoog, uiteinden op 10 meter hoog.
MFJ 269 antenne analiser gebruikt van mezelf.


3.5 - 3.8 MHZ
7.0 - 7.2 MHZ
14.0 - 14.5 MHZ
17.4 - 18.3 MHZ
24.4 _ 24.9 MHZ
27.7 - 29.1 MHZ binnen 1:2

Na de montage van een 180 micro Henry spoel en 9 meter extradraad ook geschikt voor 160 meter, de banden van 80 - 10 veranderden niet in SWR.

Geleverd door Hofi

Resonant frequenties als opgegeven voor de FD-4, +/-0 jOhm.
Frequentie/ werkweerstand/SWR
3.412---------16--------------3.1:1
7.020---------37--------------1.38:1
14.94---------88--------------1.75:1
17.80---------67--------------1.33:1
24.70---------87--------------1.73:1
28.13---------69--------------1.38:1

Het niet hebben van een mantelstroom trafo zal H.F op de coax veroorzaken en de SWR beinvloeden, de AMA balun die ik gebruik heft een interne mantelstroom trafo, maar wordt aan de coaxkabel kant nog met een paar clamp ferrieten gevolgd.

Daardoor is de coax bij mij vrij van H.F. op de buitenkant van de coax.
De laagvermogen uitvoering met kleine balun en goed voor 500 W is NIET voorzien van een intern mantel stroom filter.

De hier aangehaalde meetresultaten zijn volgens Hofi echter bijna gelijk aan mijn uitvoering, vandaar dat ik deze heb geplaatst.
Antenne en folder dateren uit april 2005.

De aangehaalde bruikbare vermogens gaan uit van de gelijkstroom vermogen aan de eindtrap!
500 watt is dus eerder de helft of maximaal 60% van dat vermogen gemeten bij de eindtrap.
Mijn 1.2 KW CW en 2.4 KW SSB belastbaarheid is in realiteit 600 en 1200 watt bij door de eindtrap geleverd H.F. vermogen.

Ik heb menig kern( tje) gezien die opgefikt was en dus gebroken of de windingen verbrand van het wikkeldraad van deze baluns door teveel vermogen.
Mijn Eigen bouwsels gaan dan ook uit van forse overbemeten kernen....;)
Voor de rest een robuuste antenne, door het R.V.S. en Aluminium gebruik geen roest en corrosive, en functioneert hier sinds 2005 prima.

Geen perfecte antenne, wel veelzijdig en veel banden te gebruiken.
Maar goed, ik heb dan ook meerdere antennes voor H.F. in gebruik hier.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#26 Bericht door PA0RAB »

@PA5COR en Hans,
Om met een der laatste opmerkingen te beginnen
Dit komt overeen met m'n ervaringen en de kreet een prima vakantie antenne.
Omdat je praktisch gezien nimmer op een camping een 80m draadje kunt uitspannen is daar weinig ervaring mee.
Wel met "stralings" deskundigen
De diverse opgegeven swr waarden en resonanties komen wat herinnering betreft aardig met m'n zelfbouw FD3 overeen
Zoals in het vorige was m'n draadje brandwerend? montage draad met eigenbouw aanpastrafo hierdoor kon ik aardig binnen 1:1,5 blijven met ietsje meer dan 10m RG58 Vakantie coax.
Ophangmanieren.
Met een 10m vishengel laatste 2 delen thuisgelaten iets van 7,50 m? in het midden ondersteund en met 2 jochies hengeltjes zonder topstuk de einden van de grond gehouden.
Omdat ik wat gemakkelijker kan voeden gebruik ik nu een Fuchsvariant eigenbouw.
Ik heb toch een lichte voorkeur voor de FD3 eigenbouw variant
Waarschijnlijk omdat ik het voedingspunt niet kan ondersteunen kan ik niet aangeven waarom toch de Fuchs gebruikt wordt
Prettig weekend
55 en 73 de Ruud PAoRAB

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#27 Bericht door PA1ZP »

Dag Hans en anderen.

Hans je geeft wel de hoogte op , ik ben echter benieuwd wat er allemaal in de omgeving staat.
De omgevings invloeden kunnen namelijk zo enorm de boel in de war schoppen.
Bijvoorbeeld het aanwezig zijn van nog andere antennes en de gebouwen in rond en onder de antenne.

Ik ben zelf nu een 3, 4 of 5 band end-fed aan het bouwen (voor vakantie en portabel).
Om die af te regelen span ik die vanuit mijn raam van de shack een 1.5 meter naar buiten, en dan naar de overkant van de straat naar een 2.5 meter, 5 meter of 7.5 meter hoog.
ik kan kiezen uit die hoogtes.

Verder kan ik ook nog de hoek vanuit de raam in de shack veranderen van 40 graden naar links tot 40 graden naar rechts zodat ik totaal 80 graden kan veranderen.
Ik heb al lang gezien dat ik die ook portabel moet afregelen, zodat mijn eigen antennes de boel niet verzieken.

Er hangt al een speciale monoband end-fed van mezelf van totaal 32 meter lengte voor 80 meter en een rotary dipool op het dak.
Ik kan de SWR met het verhangen zo maar van 1 op 1 naar 1 op 1.8 brengen.
Ook kan ik de resonantie frequentie en SWR gewoon verdraaien door de rotary V-dipool met kippenladder voeding te verstemmen met de tuner.

Ik wil die 3, 4 of 5-bander voor de vakantie en portabel gebruik maken en dan 4 versies, 1 van 12 meter voor 10, 20 en 40 meter , 1 van 20 meter voor 10, 15, 20 en 40 meter, 1 van 22 meter voor 10, 15, 20, 40 en 80 meter en 1 van 40 meter lang voor 10, 15, 20, 40 en 80 meter

Ik kan dan kiezen welke ik gebruik naar gelang ik ruimte heb ter plekke en zin heb om te werken met ophangen haha.
Ik heb voor de end-fed gekozen vanwege dat ik maar maximaal 2 ophangpunten nodig heb, en het ene heb ik zelf al bij me, en ik heb dan vaak ook ook een kortere voedingslijn nodig en het is weer eens wat anders als met kippenladder of vertikaal.

Ik heb altijd gedacht wat een waardeloze antenne die end-fed, dat kan niet goed werken, veel te veel gedonder met mantelstromen SWR en storing, toch is het momenteel de beste 80 meter antenne die ik ooit gehad heb voor lokaal werk, (voor DX kan er nog steeds niks tegen de full size vertical die ik had voor 80 en 40 meter), gewoon omdat ik er alle fouten en compromissen die ik vroeger moest maken bij het opspannen en weg hangen niet meer hoef te maken, de antenne is nu precies zo lang als ik kwijt kan.
Al zou een stuk hoger en wat langer nog veel beter werken.

In ieder geval heel veel succes en plezier met de FD3.
Goed weg gehangen maakt het geen donder uit of je een FD3 of een dipool van 2 x 10 meter of een end-fed van 20 meter gebruikt voor 40 meter.

Zo maakt het ook geen snars uit of je dat met coax voedt die 2 x 10 meter of met kippenladder voor de 40 meter band.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

Gebruikersavatar
PA1ALV
Berichten: 116
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:25
Roepletters: PA1ALV
Locatie: Hollandsche Rading

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#28 Bericht door PA1ALV »

@Jos, Ruud en de anderen,

V.w.b. plaatsing van de draadantenne heb ik verder geen mogelijkheden dan zoals hij nu naast het hoekhuis afgespannen is op de geadviseerde hoogte en hoek door leverancier.
Nog een variabele factor die ik hier en daar tegenkom en welke blijkbaar van invloed kan zijn, is de lengte van de voedende coax.
1/2 golf x verkortingsfactor.

Bij Aircell7 is de verkortingsfactor 0,83.
Grootste golflengte globaal 42,25mtr/2= 21,12mtr
21,12 x 0,83=17,53 mtr of een veelvoud.

Maak ik hier een rekenfout?
De antenne is voor 10, 20 en 40mtr.
Hans, PA1ALV
Twitter: @deklokkenmaker

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2564
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#29 Bericht door PA5COR »

Dat kan in jouw geval zonder de mantelstroomfilter een behoorlijk verschil maken.
Zolas je al uit mijn uit de folder gehaalde data hebt kunnen zien heft Fritzel bewust de antenne wat te lang gehouden en ook de resonantie punten liggen daarom wat laag.

Daarom kunnen ze met deze antenne ook de anders niet werkende WARC banden deels bestrijken, zonder veel concessies te doen aan de gerelateerde "normale" amateur banden, 80, 40, 20 en 10 meter.

Bij mij zit er een mantelstroom filter in de balun waardoor de coax lengte minder van belang is en geen H.F. op de buitenkant van de coax aanwezig is.

Bij het niet aanwezig zijn van dat mantelstroomflter zullen er op de buitenkant van de coax H.F. stromen gaan lopen en daardoor ook de SWR beinvloeden zeker als de kabel ook nog bij geleidende zaken langs loopt, of een willekeurige lengte heeft.

Vandaar ook het advies van Fritzel een 1/2 golf voedende coax te nemen op de voor de laagste band waarvoor de antenne is bedoeld, x de verkortingsfactor.

Mijn SWR is ook niet overall 1:1 en ik maak daar geen problem van, alle banden zijn prima, de tuner maakt van de rest geen problem, zeker omdat ik maar 16 meter nodig heb naar boven ;)
Slechtste SWR is 1:2.5 in een WARC band, maar daaar maken de teggenstations geen problem van die paar watt verlies.
Licensed since 1977
Yaesu FT DX 10, IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters en meer zooi :mrgreen:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Maakt Fritzel ook FD3 antenne's voor ???

#30 Bericht door PA0RAB »

Hans .
Het rekenen met velocity factor OK
Dat 1/2 golf stuk wordt gebruikt om geen last te hebben van de eigenschappen van coaxkabels zoals het transformeren van impedantie aan begin en einde van de kabel.
E.e.A. vanuit de stroom en spanningen.
Als we kunnen zorgen dat de stromen redelijk symetrisch zijn hebben we ook geen last van vreemde stroom en spanningsbuiken( iets anders dan de bierbuik )
Een stroom heeft een magnetisch veldje en en magnetisch veld kan weer een stroompje opwekken enz
Als we van een stuk coax dus een spoel maken hebben we ook 2 magnetisch velden die elkaar tegenwerken.
Spoel kan gewoon een luchtspoel zijn 15x rond een pvc regenpijp of door een grote ringkern ..
Puristen steken bij de ringkern halverwege over om verder te gaan
Mij zelf bevalt een eigen bouwsel goed Een paarse ringkern van jaren terug waardoor tefloncoax puristisch gewikkeld Gaat 100 watt door .Een andere is gemaakt van een gebroken ouderwetse ferriet antenne staaf met een aantal dunne coax wikkelingen Beide stukken naast elkaar verlijmd met het Dremel slijpschijfje lengte aangepast Denk om je vingers Hans wordt ook heet !
Mogelijk staat op de DARC site nog een verhandeling over mantelstroom filters , herinner me zo iets
55 met de frutzel van Fritzel
73 de Ruud PA0RAB

Nog een tip Hans.
In de responsen wordt gesproken over een aanpastrafo van 1 :4 tot 1:6
Knoop aan de antenne kant eens een weerstand van 200 ohm van een beetje vermogen liefst inductie vrij en meet de swr idem met 300 Ohm
Dat zegt dan het een en ander over welke trafo je hebt en hoe de overbrenging is en zou moeten zijn

Plaats reactie