boom: vierkant of rond?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

boom: vierkant of rond?

#1 Bericht door pe5t »

Ik zou een vierkante boom (4,5 x 4,5 cm en 2mm dikte) willen gebruiken voor een beam. Constructief komt mij dat beter uit dan een ronde van b.v 5 cm buitendiameter en 2mm wanddikte. Maar hoe zit het met de sterkte. Zou 4,5 x 4,5 cm vierkant meer doorbuigen dan een rond 5 cm? Mechanici onder u, laat uw licht er eens op schijnen.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: boom: vierkant of rond?

#2 Bericht door ON5RKN »

steek je licht eens op bij Kurt ON8MT die is een tijd bezig geweest met koker profielen als boom

PA1A
Berichten: 247
Lid geworden op: 06 mar 2009, 10:05
Locatie: Leens
Contacteer:

Re: boom: vierkant of rond?

#3 Bericht door PA1A »

Daar heb je onze Zuiderburen niet voor nodig, want dat kun je heel eenvoudig zelf bepalen.

Er vanuit gaan dat je allebei dezelfde Al samenstelling gebruikt, is de ronde buis iets lichter per m1
Resp. 0,84 tegen 0,93 kg/m1 voor de koker voor 6060

Hier kun je het zelf uitrekenen:
http://www.mcbboek.nl/MCB_h14/Berekenin ... buizen.htm

Zo zie je ook dat de manier van positionering van de boom wel degelijk van invloed is.
In de praktijk zal e.e.a. Niet veel verschillen, ook niet als je het oppervlak en windbelasting meeneemt.
Vierkant is gemakkelijk te monteren.

P.s als je het met twee cijfers achter de komma wilt weten, geef dan maar een bel, krijg je de volledige berekening voor je eigen boom...

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: boom: vierkant of rond?

#4 Bericht door PA3DJS »

Als het om een HF beam gaat, is wringing (torsiestijfheid) wellicht ook van belang.


Voor wat betreft doorbuigen:
Voor je koker: W =4.72 cm3, I = 10.6 cm4
Voor je buis: W = 3.48 cm3, I = 8.7 cm4

V.w.b. buiging is de koker sterker (35%) en buigt minder door (als het externe gewicht dominant is). Als het eigen gewicht dominant is, is het verchil < 10%.

Remco
Berichten: 675
Lid geworden op: 25 mar 2012, 15:39
Roepletters: PA3FYM
Locatie: Het Gooi

Re: boom: vierkant of rond?

#5 Bericht door Remco »

Kees, misschien is dit ook nog handig:
http://www.mcbboek.nl/MCB_h14/Eenvoudig ... ns_van.htm

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: boom: vierkant of rond?

#6 Bericht door pe5t »

Bedankt voor jullie antwoorden, hier kan ik wat mee!

Kees

on8mt
Berichten: 171
Lid geworden op: 14 jun 2009, 20:57

Re: boom: vierkant of rond?

#7 Bericht door on8mt »

HI
http://www.mtbeam.com
kurt on8mt

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1252
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: boom: vierkant of rond?

#8 Bericht door PA9X »

Niet geheel onbelangrijk is de weerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van een profiel. Een profiel wat minder luchtweerstand heeft, zorgt ook voor minder windlast. Ik ken de waardes niet uit mijn hoofd, maar weet dat een vierkante koker een hogere Cw-waarde heeft dan een ronde buis. Dan is het ook nog afhankelijk of je de koker als boom gebruikt in een een ruit ♦ of vierkant ■ .

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: boom: vierkant of rond?

#9 Bericht door PA3DJS »

PA9X schreef:Niet geheel onbelangrijk is de weerstandscoëfficiënt (Cw-waarde) van een profiel. Een profiel wat minder luchtweerstand heeft, zorgt ook voor minder windlast. Ik ken de waardes niet uit mijn hoofd, maar weet dat een vierkante koker een hogere Cw-waarde heeft dan een ronde buis. Dan is het ook nog afhankelijk of je de koker als boom gebruikt in een een ruit ♦ of vierkant ■ .
Cw(vierkante pijp, horizontaal): 2.05
Cw(ronde pijp): 1.17
Cw(vierkante pijp, ruit) 1.55

In alle gevallen de wind haaks op koker/buis en gebaseerd op het frontaal oppervlak. Vergis je niet dat als je 45 mm vierkante pijp als ruit zet, het frontaal oppervlak met 41% toeneemt, dat compenseert voor een deel de lagere luchtweerstandscoefficient.

Dus ja, dit heeft behoorlijk invloed, als je kijkt naar de boom alleen. Of het dominant gaat zijn, hangt natuurlijk af van hoeveel windvangend materiaal er nog meer bijkomt.

Wim, PA3DJS

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: boom: vierkant of rond?

#10 Bericht door pe5t »

Het windlast verhaal was mij wel bekend. Doorgaans zullen de elementen meer wind vangen dan de boom.

Kees

Plaats reactie