Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel langer?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel langer?

#1 Bericht door PD2JHP »

Enige tijd geleden heb ik een Hygain 12AVQ geplaatst; het werkt prima, al moet ik zeggen dat mijn EndFed het vaak (niet altijd) beter doet. :lol:

Nu ben ik met dat mooie weer eens gaan zitten knutselen :roll: en tot de slotsom gekomen, dat mijn impedantie toch wel wat aan de lage kant is, te weten 23-27 Ohm, met als resultaat een teleurstellende SWR (gemeten met een Rigexpert AA-520).

Nu weet ik wel dat dit niet alles zegt en dat het verlies wel meevalt, maar met een staandegolfverhouding van 1:1,8 tot 1:2,5 vind ik toch te gortig.

De theorie er bijgehaald en wat blijkt: de hoek van de radialen moet zo'n 30 graden zijn, of als dit niet mogelijk is, dan zouden de radialen langer gemaakt moeten worden; bron site van Steppir.
(het mag duidelijk zijn: het gaat hier om een vertical op een mast met een 3-tal radialen)

Heeft iemand enige een suggestie hoe lang ik die dingen zou :?:
(nu zijn ze elk een kwartgolf voor de 3 banden, te weten: 10-15-20 meterband)
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#2 Bericht door PD2R »

Als de radialen op de grond liggen dan maakt de lengte niet uit. Heb elevated radialen of liggen ze op de grond?
Heb je al eens geprobeerd om meer radialen af te spannen/op de grond te leggen?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

pe1pip
Berichten: 105
Lid geworden op: 13 jul 2013, 12:57
Roepletters: pe1pip

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#3 Bericht door pe1pip »

PD2JHP schreef:Enige tijd geleden heb ik een Hygain 12AVQ geplaatst; het werkt prima, al moet ik zeggen dat mijn EndFed het vaak (niet altijd) beter doet. :lol:

Nu ben ik met dat mooie weer eens gaan zitten knutselen :roll: en tot de slotsom gekomen, dat mijn impedantie toch wel wat aan de lage kant is, te weten 23-27 Ohm, met als resultaat een teleurstellende SWR (gemeten met een Rigexpert AA-520).

Nu weet ik wel dat dit niet alles zegt en dat het verlies wel meevalt, maar met een staandegolfverhouding van 1:1,8 tot 1:2,5 vind ik toch te gortig.

De theorie er bijgehaald en wat blijkt: de hoek van de radialen moet zo'n 30 graden zijn, of als dit niet mogelijk is, dan zouden de radialen langer gemaakt moeten worden; bron site van Steppir.
(het mag duidelijk zijn: het gaat hier om een vertical op een mast met een 3-tal radialen)

Heeft iemand enige een suggestie hoe lang ik die dingen zou :?:
(nu zijn ze elk een kwartgolf voor de 3 banden, te weten: 10-15-20 meterband)

Wat ik niet heb kunnen vinden is wat voor soort antenne die 12avq is. De hoek van de radialen die goed is voor een ground-plane antenne is anders dan voor andere typen. Die hoek van 120 graden t.o.v. de straler (30 graden onder horizontaal) zou dus wel of niet goed kunnen zijn voor jouw antenne en als ik me niet vergis is die zelfs afhankelijk van het aantal radialen (meer radialen, grotere hoek). Op zich zou ik op basis van wat je vertelt denken dat de hoek nu te klein is. Of langere radialen helpt weet ik niet, het zou net zo goed tegen kunnen werken. Je kunt natuurlijk heel simpel even met een vrij willekeurig stuk draad aan je radialen erbij kunnen meten wat de impedantie of SWR dan wordt. Je kan met lage vermogens uit je set en een SWR meter er achter veilig even experimenteren.
--

73, Remco - pe1pip

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6272
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#4 Bericht door PA3DAT »

Wellicht handig:
De antenne: http://www.hy-gain.com/Product.php?productid=AV-12AVQ
Het bijbehorende manual: http://download.qrz.ru/pub/hamradio/ant ... -12AVQ.pdf

Groeten vanaf de poolcirkel, LA/PA3DAT
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#5 Bericht door PA0FRI »

Het is een 3-banden vertical en je zou het kunnen doen zoals bij een de Fritzel GPA-30. Voor elke band één radiaal: 5.2-3.6-2.6 m. Je krijgt dan per band een z.g. (ongeveer 90°) hoekdipool met een impedantie groter dan wat je nu hebt. Doe je per band twee radialen zoals in de manual, dan wordt de impedantie ongeveer 18 Ohm; een achteruitgang dus.
Met je genoemde 30° = 120° ten opzichte van de straler heb je per band 4 radialen nodig om in de buurt van 50 Ohm te komen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#6 Bericht door EA5JEX »

Dat zijn inderdaad te weinig radialen, maar theoretisch is dat wel de impedantie van een vertical.

Ik heb ook een 12avq gehad, werkte prime, wel vaak last van laagfrequent inpraten.

Zelf had ik hem op de nok van het dak en de radialen waren ook de tuien.

Als de radialen niet op de grond liggen, nomen ze dat elevated radials, ze moeten dan wel de goede lengte hebben (werkt ongeveer als verticale dipool).

Kees

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#7 Bericht door PA0RAB »

OM's
Zeker een 25 jaar geleden een soortgelijk probleem Verticaal,radialen onder hoek en de impedantie.
Een SWR rond de 1:2 Los maar op.
Naar ik meen kreeg ik iets van de BQC over een vakantie antenne Te korte radialen vanwege afspannen en de steunmast Ook impedanatie rond de 25 Ohm
Nu zijn onze Zuiderburen een eigenaardig volkje met lekker bier en slimme dingen
Ter waarschuwing Zij houden zich (waarschijnlijk commercieele en toeristische redenen ) van de domme.
Gelijk de Kamper Uien.
Je kunt moeilijk doen op een camping met de radialen en steunmast . Slimmer is het om die ongeveer 25 Ohm naar 50 Ohm aan te passen met een breedbandtrafo en evt mantelstroomstopper
Naar ik meen haalde het artikel in BQc een handig ding van de Belgische Noorder buren aan De Zeeuws Vlaamse contestgroep
De handigheid zat hem in een ringkern aanpas trafo welke ringkern onbekend .Moet het freq gebied en het vermogen aankunnen.
Daarop kwamen windingen Naar ik meen eerst een stel om de winding afgetakt 12 stuks ( ivm 12 standenschakelaar en daarna weer 12 aaneen.
Je kunt zo heel veel aanpassingsverhoudingen maken. Ga er met een lekker Belgisch Biertje en de zak Japanner maar eens voor zitten
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ik meen dat Kent zo'n ding verkoopt

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 402
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#8 Bericht door PD0JSB »

PA0RAB schreef:OM's
Zeker een 25 jaar geleden een soortgelijk probleem Verticaal,radialen onder hoek en de impedantie.
Een SWR rond de 1:2 Los maar op.
Naar ik meen kreeg ik iets van de BQC over een vakantie antenne Te korte radialen vanwege afspannen en de steunmast Ook impedanatie rond de 25 Ohm
Nu zijn onze Zuiderburen een eigenaardig volkje met lekker bier en slimme dingen
Ter waarschuwing Zij houden zich (waarschijnlijk commercieele en toeristische redenen ) van de domme.
Gelijk de Kamper Uien.
Je kunt moeilijk doen op een camping met de radialen en steunmast . Slimmer is het om die ongeveer 25 Ohm naar 50 Ohm aan te passen met een breedbandtrafo en evt mantelstroomstopper
Naar ik meen haalde het artikel in BQc een handig ding van de Belgische Noorder buren aan De Zeeuws Vlaamse contestgroep
De handigheid zat hem in een ringkern aanpas trafo welke ringkern onbekend .Moet het freq gebied en het vermogen aankunnen.
Daarop kwamen windingen Naar ik meen eerst een stel om de winding afgetakt 12 stuks ( ivm 12 standenschakelaar en daarna weer 12 aaneen.
Je kunt zo heel veel aanpassingsverhoudingen maken. Ga er met een lekker Belgisch Biertje en de zak Japanner maar eens voor zitten
55 en 73 de Ruud PA0RAB
Ik meen dat Kent zo'n ding verkoopt

Het doet mij meer denken aan de QRPshop Berlin , http://www.qrp-shop.biz/epages/qrp-shop ... tchBausatz

* schouderklopje * Ruud je schrijft smakelijk :D
Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#9 Bericht door PD2JHP »

Heren,

Bedankt voor het meedenken en uw constructieve bijdragen!

Ik ga vanavond, zoals onze Belgische bierliefhebber HI! :lol: al suggereerde, eens een shunt coil proberen; wellicht dat dit enige soulaas gaat bieden.
Met het huidige weer is het geen straf om buiten te knutselen... al geef ik daarbij wel de voorkeur aan een Merlot :wink:


Met de vriendelijke groeten,

Jan
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

paul
Berichten: 192
Lid geworden op: 21 nov 2011, 21:36

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#10 Bericht door paul »

Waarom vertel je niet hoe de antenne opgesteld staat, en op welke manier je de radialen hebt gemonteerd en gespannen?
Waar de antenne nu wel in resonantie is, en wat je gedaan hebt om de SWR te optimaliseren?

Met zo'n mooie Rigexpert moet het toch een fluitje van een cent zijn om de antenne af te stemmen?

Een verhaaltje op de site van Steppir lijkt niet echt maatgevend voor jouw situatie.
Zoals DAT aangeeft, er zit een gebruiksaanwijzing bij de antenne die JIJ gebruikt :wink:

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#11 Bericht door PA0RAB »

Om'S
De oplossing die ik onder het genot van een straffe Hendrik heb geduo vingerd komt aardig overeen met die Betamatch'
Ik denk dat de oplossing van De Benelux Qrp Club universeler is De KenT versie is praktisch hetzelfde idee
De dikke zwarte kern met iets RG174 achtige kabel is dan het mantelstroomfilter en de Rode FT achtige de aanpassing direct 1:2 25 > 50 of in windingen 1 : 1,4 of 5 op 7.
wel de 50 Ohm op die 7. en de antenne op de 5 of 10 > 14
De foto laat zien dat het ook echt QRP werk is aan de afmetingen.
Het idee is ook werkzaam met een groter ringkern Zie Kent of zelf wikkelen.
De truc pas ik ook toe bij een 10 m dipool gemaakt van 2 trukker CBsprieten 5 > 6 = 1 : 1,2 geeft imp
1 : 1,44 = 50 naar 72 Ohm
.Zet de Merlot wel in de schaduw want lauw ..... brr
55 en 73 de Ruud PA0RAB

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#12 Bericht door PD2JHP »

:lol:
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#13 Bericht door PD2JHP »

paul schreef:Waarom vertel je niet hoe de antenne opgesteld staat, en op welke manier je de radialen hebt gemonteerd en gespannen?
Waar de antenne nu wel in resonantie is, en wat je gedaan hebt om de SWR te optimaliseren?

Met zo'n mooie Rigexpert moet het toch een fluitje van een cent zijn om de antenne af te stemmen?

Een verhaaltje op de site van Steppir lijkt niet echt maatgevend voor jouw situatie.
Zoals DAT aangeeft, er zit een gebruiksaanwijzing bij de antenne die JIJ gebruikt :wink:
Goedemorgen Paul,

Tussen de regels en door en door anderen zelfs aangevuld :o is mijn antennesituatie al beschreven, maar voor de duidelijkheid: het gaat om een vertical van Hygain (12AVQ) op een mastje van 3 meter in de hoek van de achtertuin met een 3-tal (voorgeschreven in het manual) radialen.

Wat ik gedaan heb om de SWR te optimaliseren is: na montage van de antenne toch nog eens de maten gecontroleerd, om vervolgens de 10-metersectie een inch, dat is 2,54 cm, conform het manual, in te korten.

Mijn Rigexpert AA-520 is inderdaad een mooie; deze genereert een prima overzicht van de meetgegevens, al dan niet met een grafiek, maar geeft natuurlijk geen oplossingen :?
De antenne is momenteel in resonantie op de 10-15-20 meterband, maar door de (veel) te lage impedantie is de SWR (volgens de bekendgeachte formules) veel hoger dan gewenst.

Dat verhaaltje op de site van Steppir is wel relevant als het gaat om de opstelling van de radialen; daar wordt geadviseerd om de hoek t.o.v. de antenne binnen de perken te houden, m.a.w. 20-30 graden.

Onze collega-zendamateur in Oss, die jij DAT noemt, was zo hulpvaardig om mij te wijzen op de site van MFJ/Hygain met een snelkoppeling naar het manual (met mijn dank daarvoor).
Deze had ik reeds gevonden en ligt (gelezen) op mijn bureau.

Gelet mijn dagelijkse werkzaamheden, pak ik de zaken vaak toch eerst theoretisch op en struin ik o.a. het internet af; daarnaast doe ik graag een beroep op een van de oude rotten in het vak (mijn excuses voor de benaming HI!).

Ook jij bedankt voor de opmerkingen, al hebben die, bij mij in ieder geval, geen bijdrage geleverd in het leerproces.


Met de vriendelijke groeten,

Jan

PS voor onze Belgische bierliefhebber: hij staat op zo'n 14 graden in de wijnkelder! :wink:
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

EA5JEX
Berichten: 1472
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#14 Bericht door EA5JEX »

Heb je op alle banden die swr?

Ik had de 12avq eerst langs de muur van het huis aan een buis van een paar meter.

Ik kon hem toen niet meer in afstemming krijgen omdat de buis onderdeel uitmaakte van de antenne.

Hij werd als een soort open dipool gezien (GP en buis), de buis had toen meer invloed op de resonantiefrequentie dan de straler (gp).

Kees

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Impedantie 23 Ohm > langere radialen, maar hoeveel lange

#15 Bericht door pe5t »

De door jouw gemeten swr hoeft helemaal geen probleem te zijn mits je kabeldemping gering is. Bij 1 dB demping (ca. 20 meter RG213 op 28 MHz) in de kabel is het extra verlies slechts enkele tienden van een dB.
Elke ingebouwde tuner in een moderne set past die 23-27 Ohm moeiteloos aan. Uiteraard kun je proberen door verandering van de hoek of lengte van de radialen (ik vindt dit eigenlijk geen radialen, maar da's weer wat anders)dichter bij 50 Ohm te komen, maar de antenne wordt er nauwelijks anders van.

Plaats reactie