Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#61 Bericht door andre »

Ik vind dit topic inhoudelijk echt een aanwinst. Eigenlijk zouden we er een musical van moeten maken...
Maar om dan toch met een serieuze bijdrage te komen is er de speciale verf. Helemaal onzichtbaar. Je smeert er je radialen mee in en geen vogel die ze ziet. 's Avonds wel natuurlijk want dan gloeien ze op, maar dan slapen de vogeltjes natuurlijk....
Bijlagen
Eventlights--Unsichtbare--UV-Koerpermalfarbe-25ml-830_3.jpg
Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4545
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#62 Bericht door PE1PQX »

Dan krijg je dit:
Afbeelding
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#63 Bericht door PA3HMP »

LOL

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 100
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#64 Bericht door PA1FOX »

Even een heel oud draadje uit het archief gevist, maar voor mij nu weer actueel.

Vogels, ik heb al jaren duiven af en toe op de antenne zitten en heb er op zich niet zoveel last van. Vogelpoep is het probleem niet.

Echter is er sinds een paar weken een groep eksters die de duiven verjaagd hebben en die zijn bezig mijn antennes te slopen. Ik heb al gezien dat ze met zijn vieren tegelijk de isolatietape waarmee de kabels vastzitten aan het lostrekken waren. Nu, een paar weken verder, liggen de resten PVC tape in de tuin en hangen er al coaxkabels los. Inmiddels zijn ze verder gegaan met de vulcaniserende tape en het leek er vanmorgen zelfs op dat ze dat opeten.

Een ekster was zelfs al bezig om te proberen de boutjes van mijn Tonna los te peuteren, dat is nog niet gelukt. :wink:

Eerder in dit draadje worden al opties genoemd. Een kunststof uil die beweegt heeft tegen duiven een paar weken gewerkt. Daarna gingen ze er gewoon bovenop zitten. Eksters schijnen beschermd te zijn dus ik zoek een diervriendelijke oplossing. Maar dat ze mijn antennepark aan het slopen zijn is me iets te diervriendelijk.

Ik heb twee van die kunststof kraaien en die wil ik van het weekend op de boom van de Tonna vastzetten. Daarnaast de coax weer opnieuw vastzetten met tie wraps. Kijken of ze dat ook kapot peuteren.

Verder nog iemand nog een idee?

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2525
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#65 Bericht door PA3DJS »

Die kraaien, en andere vogelnabootsingen, werken maar een bepaalde tijd. Regelmatig zo'n nepkraai gezien waar een turkse tortel boven op zat.

Eksters behoren tot de kraaiachtigen, en die houd je niet voor de gek. Ze zijn nogal nieuwsgierig, dus ik snap jouw verhaal m.b.t. actieve belangstelling voor de antennes. Wij hebben ook eksters in de buurt, maar ze hebben mijn antennes nog niet ontdekt.

Veel beesten hebben een hekel aan iets wat snel onverwachts beweegt (wekt vluchtreactie op). Als die beweging steeds dezelfde is, hebben ze er na verloop van tijd schijt aan.

Iets in de mast hangen waar je met een touw aan kan trekken (zodat het beweegt), waarbij ze niet kunnen zien dat jij het doet kan een poos goed gaan. Een goede super soaker doet ook wonderen, maar dan moet je veel buiten zijn en je antennes moeten niet al te hoog staan.

Op een gegeven moment leggen de vogels een relatie tussen jou en de super soaker. Kom je zonder dat ding buiten, blijven ze zitten, kom je met het ding, dan vliegen ze al weg voor dat je geschoten hebt, of pas als je richt. Idem met een bewegend voorwerp. Ze hebben snel in de gaten dat het voorwerp alleen beweegt als jij bevoorbeeld onder aan de mast staat om aan het touw te trekken.

pd0adl
Berichten: 45
Lid geworden op: 05 mar 2016, 18:54

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#66 Bericht door pd0adl »

De overbuurman heeft een paar kunststof kraaien op zijn schutting gezet, en de duiven blijven nu allemaal uit de buurt.

Afbeelding

https://www.agradi.nl/esschert-vogelver ... -kraai.htm

Gebruikersavatar
pd1ahm
Berichten: 545
Lid geworden op: 08 jul 2007, 00:02
Roepletters: PD1AHM
Locatie: JO21WF

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#67 Bericht door pd1ahm »

Ik lees dat iedere zendamateur toch wel een groot hart heeft voor dieren, hulde! Ik zelf ook en ik had ook last van duiven die een groot deel van de zomer blijkbaar aan de race zijn. Het getuigd het dak waar alles op valt.. Ik heb ze weggejaagd met een simpele pvc pijp en een papieren pijltje. Men weet wel, die dingen heeft men vroeger veel gemaakt van krantenpapier. Even rollen, beetje spuug en schieten maar. Ik schiet niet gericht op de vogels maar gewoon in de buurt en dat werkt. Ze schrikken zich kapot en vluchten. (mocht ik er een per ongeluk raken zullen ze niet gewond raken). Als dat twee, drie keer gebeurt blijven ze ook weg voor een lange tijd. Komen ze weer terug dan herhaalt zich alles weer en de rust is weer hersteld.

Volgens mijn vrouw blijven ze ook weg omdat ik veel aan de antennes pruts....dat kan natuurlijk ook... :D

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#68 Bericht door PA4WK »

Wat ook wel werkt is een cm of 2 boven alle horizontale delen een vislijn te spannen, de vogels merken dat pas op het moment dat ze landen waardoor ze schrikken en een andere uitkijk plaats zoeken.
Horizontale antenne delen dunner dan een mm of 3 hoef je niet te doen dat is voor de vogels namelijk te dus om zich met hun pootjes wast te houden.
Groet Wim PA4WK
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5125
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#69 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

pd0adl schreef:De overbuurman heeft een paar kunststof kraaien op zijn schutting gezet, en de duiven blijven nu allemaal uit de buurt.

Afbeelding

https://www.agradi.nl/esschert-vogelver ... -kraai.htm
Ik zag deze nep vogel veel om mij heen. Inmiddels ook al weer weg omdat het een tijdelijke oplossing was.
De andere vogels gingen er rustig op zitten. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1243
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#70 Bericht door PA4WK »

Dat is het nadeel nep vogels werken na verloop van tijd niet meer.
Die slimme vogels hebben het snel door
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

on4avt
Berichten: 1502
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#71 Bericht door on4avt »

https://www.schippers.be/nl/overig-asso ... ng-8637/#/

Misschien is er hier iets te vinden?

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#72 Bericht door ON5RKN »

on4avt schreef:https://www.schippers.be/nl/overig-asso ... ng-8637/#/

Misschien is er hier iets te vinden?
Daar lachen duiven mee, al heel vaak gezien in de halmgaten van kerktorens, ook op rooftops waar zowel BTSen staan ( outdoorkasten GSM )
Ze duwen die weg en gaan dr lekker onder nesten bouwen, zelfs op masten houd het hen niet tegen.
Die dingen verweren ook rap zodat ze breken.
Het beste is ultrasoon geluid of op onregelmatige tijdstippen geluiden afspelen van natuurlijke vijanden en of angstkreten van vogels.
Dat is nog altijd het meest effectieve, maar het moet wel op vrij onregelmatige tijdstippen anders raken er er aan gewoon en gaan ze dr pal bovenop zitten :-).

andre
Berichten: 2469
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#73 Bericht door andre »

Een postzegelverzamelaar en zendamateur hebben een ding gemeen...bang voor wind!

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#74 Bericht door ON5RKN »

Zullen je antennes fijn vinden :-)

PA3ECZ
Berichten: 682
Lid geworden op: 07 aug 2016, 11:08
Roepletters: PA3ECZ

Re: Vogels... jammer dat zeveel sch**ten...

#75 Bericht door PA3ECZ »

PA4WK schreef:Dat is het nadeel nep vogels werken na verloop van tijd niet meer.
Die slimme vogels hebben het snel door
Ik heb er wel baat bij bij een kunststofvogel, ik heb al een lange tijd een namaak Roepie Roepie vogel er in zitten.

Plaats reactie