Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
dc2dc

Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#1 Bericht door dc2dc »

Hallo medeamateurs,

Ik zit me nu af te vragen wat een goede antenne zou zijn, en ik bedoel hier dan een "simpele" DRAAD-antenne.
Dus -eindgevoede (begingevoede) antenne, of een dipool, of een ZS6BKW, of een G5RV, of een FD3/4, of een Windom, of een W3DZZ, etc,etc.
De antenne zou gebruikt moeten kunnen worden op de 10 t/m 80m band (incl. de WARC-banden, en liefst ook nog 160m), en is bedoeld voor qrp-cw.
Symmetrisch of a-symmetrisch, met of zonder unun/balun, met of zonder tuner, maakt niet uit.(dat zijn allemaal aanpassingen aan het ontwerp)
Dus beslist geen verticals of beams op masten e.d.(die vertical komt in een later stadium ook nog)
De draadantenne kan op een hoogte van ~12 meter gehangen worden (horizontaal of als sloper), het begin van de antenne ligt boven het huis (de shack) en loopt de tuin in (~60meter diep); tuin is 22meter breed.
Er zou dus ook b.v. een compromis gemaakt kunnen worden tussen horizontaal en verticaal antenne; 160 t/m 40m op draadantenne hor., en de rest op een vertical.

Reacties, tips zie ik graag tegemoet !

73 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 490
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#2 Bericht door PE9DX »

Vorige week aan het experimenteren geweest met een end-fed met 40 meter draad eraan.
Werkt goed van 80-10 meter.
Simpel te maken, kan/mag in alle mogelijke hoogtes en hoeken hangen.

Johan-PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PD2EDR
Berichten: 331
Lid geworden op: 27 feb 2007, 17:35
Locatie: Spijkenisse / The Netherlands / JO21DR

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#3 Bericht door PD2EDR »

Inverted - L, of soort van ZEPP idee. Symetrisch gevoed moet je een heel eind kunnen komen?
Quod scripsi, scripsi

73 de PD2EDR

Edward / Spijkenisse

Roy pd8rw
Berichten: 494
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#4 Bericht door Roy pd8rw »

Sky wire loop

openlijngevoed .... pa0hr heeft een mooi ding , heb je wel ruimte voor nodig...

PA0RAB
Berichten: 1634
Lid geworden op: 26 apr 2013, 13:10
Roepletters: PA0RAB

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#5 Bericht door PA0RAB »

Daniel,
Kijk eens op de site van de DARC
zoek fuchsantenne
artikel zegt genoeg De "vossestreek" heb ik ook ervaren Is simpel op te lossen met stukje draad voor bandwissel. Is zo een simpele goed werkende antenne die ook QRO aankan met de juiste kern!
55 en 73 de Ruud PA0RAB

Vergeet nog een ervaring het waarom is onbekend,maar een draadje ongeveer 0,05 golflengte als counterpose verhoogde bij mij het rendement

dc2dc

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#6 Bericht door dc2dc »

Dank heren, voor Uw reactie.

De symmetrische antennes hou ik even in beraad; heb zoiets hier al gehad (inv.V 2x25m), maar aangezien de voedingslijn (lint) parallel loopt aan de halve antenne, ben ik daar niet zo gecharmeerd van, neemt niet weg dat het ook z'n goede kanten heeft (symmetrisch, dus qrm-vrij, mits goed uitgevoerd).
De skywire heeft 4 hoge ophangpunten nodig en is een single band antenne (als ik goed opgelet heb).
Ook de Fuchs-antenne hou ik even in beraad, ziet er ook veelbelovend uit !

De enkele "lange draadantenne" , (geen long-wire dus, want die is zou dan meer als 1 volle golflengte lang moeten zijn op ALLE te gebruiken banden), lijkt, ook om te experimenteren, voorlopig de voorkeur te krijgen.
Een simpele antenne met slechts 1 hoog ophangpunt, het trekt me wel; kijken of het ook naar mijn smaak is.
Ik heb hier nog een 1:9 UNUN en voldoende symm. en a-symm. zelfbouw tuners.
En qrm is geen probleem, het hoogste vermogen wat ik wil gebruiken is 5 Watt, maar meestal zal het eerder enkele mW tot een paar 100 mW zijn.
Mmmm....., ik denk dat Johan ook zoiets in elkaar gezet heeft, als ik het mis heb, hoor ik het wel !
Gewoon proberen dus, het mooie weer komt eraan, dus het dak op.

Ik laat nog van mij horen !

73 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#7 Bericht door 19DT2120 »

Skywire kan je via een openlijn/kippenladder voeden en is zo dus als multiband antenne te gebruiken :!:
Soms weet ik het ook niet meer.........

dc2dc

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#8 Bericht door dc2dc »

Aaaaah, dank voor de correctie, had het niet gezien/gerealiseerd :oops:

73 de dc2dc, Daniel.

PA1ZP
Berichten: 1316
Lid geworden op: 06 jun 2008, 19:04
Locatie: Oss

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#9 Bericht door PA1ZP »

Dag Daniel.

Om eerlijk te zijn is een loop of quad horizontaal gespannen op een 10 meter hoogte en met openlijn gevoed de beste optie.

Let wel op zo een ding moet dan op 160 meter 160 meter draad bevatten, wil je echt 100% effectief zijn op 160 meter.
Ik heb een experiment gedaan samen met Nico PE1KQP.
Wij gebruikten een veel kleinere loop met openlijn gevoed.
We gebruikten daarvoor een verticale quad of een deltaloop gevoed met openlijn voor.

Heel idioot bleek zowel uit de praktijk als de theorie dat deze antenne met slechts 25 a 30 meter draad in een driehoek of ruit prima werkte, zelfs nog redelijk goed op 80 meter en we konden door de redelijk korte kippenladder ook nog uit komen op 160 meter.

Dat lukt met een dipool van 2 x 12 meter echt niet zo goed als met een quad of delta-loop.
Het verschil zit hem in de andere transformatie verhouding op de openlijn van de quad en de delta-loop als van een dipool.

De delta-loop stond met de punt naar beneden en was opgebouwd uit 2 x 7 meter aluminium V-dipool met bovenin 10 meter draad gespannen en 11.5 meter kippenladder onder uit de punt.

De Quad was afgespannen aan een grote polyester 13 meter lange mast ook met de punt naar beneden en ook met een meter of 10 openlijn gevoed.
de totale draadlengte was gelijk aan de deltaloop.
Dit was een portable antenne, deze heeft echter wel een hele zomer gestaan.

QRP werken deze 2 antennes prima t/m 40 meter, op 80 met enig (4dB) verlies, op 160 meter met een 12dB verlies.
Als je een mailtje stuurt naar PE1KQP misschien heeft hij nog wel een plaatje van de portable quad.
Als je op mijn QRZ.com kijkt zie je mijn V-dipool, denk er een draad tussen de punten en dat was de delta-loop.

Ik ben terug gegaan naar een dipool vanwege meer storing op ontvangst met de delta-loop.
Door de gewijzigde stralings-diagrammen keek de delta-loop veel meer in de stoorbronnen vanuit de huizen.

Ik heb de Delta-loop getest met QRO van 10 t/m 80 meter en op 160 meter met 100 watt, gaf geen krimp, alleen moet je ook even kijken dat ik en Nico een iets andere tuner hebben als menig andere amateur (lomp groot en effectief).

Als je wil heb ik ook alle stralingsdiagrammen en of MMANA file van zowel de quad als de delta-loop inclusief open-lijn en effectiviteit, kan je zelf kiezen wat je beter lijkt.

Let wel op voor QRP heb je eigenlijk zeer goede en effectieve antennes nodig.
Ik heb een hele tijd op 10 en 15 meter met een monoband beam gewerkt, dan hoef je echt vaak maar een watt of 5 te gebruiken.

Met 2 verticale halve golf antennes op 40 meter die in fase waren gevoed, kun je ook geweldig veel lawaai maken op DX al heb je maar 30 watt, met 100 watt komen ze vaak al klagen wat je toch niet aan het doen bent hihi , ik kon ook met China werken op 40 meter CW met 100 watt om s'middags 1 uur op die 2 verticals op 40 meter.
Of om 7 uur s'avonds met Australie.

de kortste antenne voor 160 meter die ik kan bedenken is een Zepp met openlijn, stop er een 200uH verkortingspoel in na 40 meter draad en je zal een draadantenne hebben van pak hem beet 47 meter, met een mooi rendement.
Met openlijn voeden van een 14 a 15 meter kan je die antenne ook gebruiken op 10, 20, 40, 80 meter.
Voor 160 meter heb je wel hoogte nodig hoor met zo een draadantenne.
Inverted-L is hier de oplossing en dat kan ook gewoon die zepp zijn hoor.
160 meter is middengolf, daar werkt verticale polarisatie het beste.
73 de PA1ZP

Jos uit Oss

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn, een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Zelf gebouwd klinkt leuker als zelf gekocht.

dc2dc

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#10 Bericht door dc2dc »

Jos, dank voor je verhaal !
Ik laat alle mogelijkheden de komende dagen nog eens de revue passeren om tot een keuze te komen.
Dank aan allen voor Uw inbreng.

73 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#11 Bericht door PA0FRI »

Daniël zie mijn bericht via je "normale" email adres.
Frits, PAØFRI
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

dc2dc

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#12 Bericht door dc2dc »

Meneer Frits, U heeft antwoord :wink:

73 de dc2dc, Daniel.

PA0CMU
Berichten: 637
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#13 Bericht door PA0CMU »

Is dit iets voor je Daniel?

http://www.aa5tb.com/coupler.html
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

dc2dc

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#14 Bericht door dc2dc »

Dag Carel, dank voor de response en de tip.

Iets dergelijks gebruik ik momenteel (20 meter sloper plus een 1:9 unun - 80-15mtr via tuner)
Zat al te denken om de sloper hoger te monteren, en dan 40 meter lang met de unun.
Een echt grote antenne (lees meer gain) zie ik hier eigenlijk niet zo zitten vanwege de papierwinkel hier in DL.
Met cw-qrp, =5W,of <5W, in een niet te veel versterkende antenne moet mogelijk zijn.
(ik kan hier de papierwinkel vermijden, mits ik <10W ERP bedrijf)

73 de dc2dc, Daniel.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Draadantenne 10-160 tbv qrp-cw

#15 Bericht door PA0FRI »

DC2DC schreef:Meneer Frits, U heeft antwoord :wink: 73 de dc2dc, Daniel.
Ben geen meneer, ben OM!
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie