6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#286 Bericht door PA2RU »

Ik zit nu samen met de XYL in Oostenrijk...
Heb m'n FT-857 ook mee genomen en gisteravond wat verbindingen gemaakt.
Een Est en een handjevol Fransen..antenne 2x8 meter gevoed met tweelingsnoer ;)
Niet ideaal maar voor binnen de EU werkt dat prima.
OE/PA2RU JN76CN
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1762
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 6m/50MHz, magic band?

#287 Bericht door pe1rea »

Voor buiten de eu werkt het ook... :mrgreen:
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#288 Bericht door PA2S »

Tot woensdag 5 juli 2023 in Frankrijk en de dagen ervoor steeds openingen naar het Caribisch gebied, rond 20 uur UTC. Het leek wel of de propagatie "vast zat" in een bepaald gebied. Je zag telkens onweer in het westelijk deel van de Atlantische Oceaan en het bleef maar doorgaan. Dagen achter elkaar. Ik had ook de indruk dat het niet zo noordelijk kwam. Ik zag amper rapporten uit onze streken. Helaas te weinig vermogen voor de echte goodies, zoals FJ/K3TRM.

Na terugkeer op woensdag thuis gekeken en ondanks het hoge stoorniveau, toch DX te zien. Ik zag dat stations werkten met PJ7FM maar helaas. Maar opeens dan toch en uiteindelijk gelukt om 20:18 UTC. Ik had PJ7 al eens in juni 2017 gewerkt (PJ7/W9DR) maar ondanks de verzoeken en $$, geen QSL. Nu dan toch eindelijk bevestigd, de volgende dag al. Maar nog een verrassing: HK6RF om 20:26.

Het was net of de storm Poly de boel uitwiste, want de dagen erna geen herhaling van de openingen. Zou er dan toch een koppeling zijn tussen de ionosfeer en de troposfeer?

Er komt nog een verslagje van Frankrijk, maar ik ga nog even kijken of 9Q1ZZ te horen is. Je weet maar nooit...

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#289 Bericht door PE4BAS »

Ik zag dat stations werkten met PJ7FM maar helaas. Maar opeens dan toch en uiteindelijk gelukt
Ik zag het op dat moment Henk, gefeliciteerd met de mooie DX. Vele malen geroepen naar PJ7FM, die hier vrij sterk was. Helaas niet gelukt. Op den duur zwakte het signaal weer af. Die HK niet gezien hier. FJ/K3TRM wel op datzelfde moment. Even vrij sterk, 2 minuten later weer weg. Propagatie te kort. Maar we wachten op betere tijden.

Op 60m wel Chili gewerkt afgelopen nacht. Zou mooi zijn die ook op 6 te werken.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#290 Bericht door PA2S »

PE4BAS schreef: 08 jul 2023, 20:32 Die HK niet gezien hier. FJ/K3TRM wel op datzelfde moment. Even vrij sterk, 2 minuten later weer weg. Propagatie te kort. Maar we wachten op betere tijden.
Als ik iets thuis niet zie, wil dat niet zeggen dat het er niet was :-)
Jouw observaties onderstrepen hoe plaatselijk propagatie kan zijn.

Mooi van de CE op 60. Ik had het al eerder bevestigd, maar dat bleek achteraf niet "geldig". Inmiddels dan maar "ingehaald". Zo ook laatst TI opnieuw gewerkt.

Terug naar 6 meter:
Wat me de laatste tijd bezighoudt is de vraag of Es niet veel vaker een rol speelt op 6 m dan ik aanvankelijk dacht. Het was natuurlijk bekend dat 6 m openingen tijdens een zonnevlekkenmaximum geregeld voorkomen. Ook werd het toegeschreven aan de F2 laag, die op die momenten een erg hoge elektronendichtheid heeft. De kritische frequentie was bijvoorbeeld tijdens cyclus 22 (ca. najaar 1989- voorjaar 1992) overdag geregeld boven de 14 MHz. Je kon je buurman werken op 20 meter via de ionosfeer. Dit deed zich met name voor tijdens de maanden november en februari. Tijdens die periode is er de z.g. winter anomaly op onze breedten, waarbij de elektronendichtheid uitzonderlijk hoog is, in tegenstelling tot de situatie tijdens lagere zonneactiviteit. Dan neemt de ionisatiegraad juist af richting de polen.

In zo'n geval is het aannemelijk dat F2 de belangrijkste "drager" is van de propagatie. De MUF zou dan ruim drie maal de kritische frequentie moeten zijn en dat is niet onlogisch. Maar ook bleek dat er soms heel scherpe gradiënten waren. Zo kan ik me herinneren dat ik in oktober 1989 voor het eerst Australië werkte op 6 en dat PAoJOP, ca. 30 km verder naar het noorden, met VK8ZLX werkte en hem 59 gaf. Ik hoorde niets. Mijn nagels waren er al vanaf toen de VK bij mij 10 minuten later verscheen en VK8ZLX en vooral VK8GF waren keihard. Ook werd uit later onderzoek duidelijk dat er een verschil is tussen propagatie naar het westen of oosten. In november 1989 waren er talloze - bijna dagelijkse - openingen naar de andere kant van de Atlantische Oceaan. In februari 1992 was de zonne-activiteit nog hoger, was Azië heel goed, maar het westen juist beduidend minder vaak open dan in november 1989.

Ook was me in de periode 1979-1981 opgevallen dat het erop leek of propagatie naar een bepaald gebied bleef "hangen" en daags erna terugkwam. Dat was in oktober 1989 zelfs de reden dat ik thuis bleef in plaats van naar kantoor te gaan, toen amateurs uit de buurt de dag ervoor vertelden dat ze VK8 stations hadden gewerkt. Tja, ik dacht dat ik een "once in a lifetime event" had gemist, maar het vermoeden kwam uit en twee VK8 stations in het log. Later zou overigens blijken dat Australië niet zo moeilijk was als het leek.

Ik zie een soort van hoge en lage druk systemen voor me, net als bij het weer, en het kan heel goed zijn dat er plasmabewegingen zijn die zich ook op zo'n manier gedragen. Er wordt in de literatuur wel gediscussieerd over koppelingen tussen ionosfeer en troposfeer, maar het is nog grotendeels onopgehelderd. De kans dat het koppelt met het E gebied lijkt me groter dan met het veel hogere F gebied.

Zoals ik al schreef, viel me in Frankrijk op dat de recente openingen naar het Caribisch gebied bijna "carbon copies" waren en als er bijvoorbeeld sprake was van een straalstroom die dagen achter ongeveer gelijk was, dan zou dat een indicatie kunnen zijn. Het is uiteraard maar een veronderstelling :-)

We zien vaak combinaties van E en F propagatie en bij 6 meter is dat dan Es en F. De ionisatiegraad van de gewone E laag is m.i. te laag om nog relevant te zijn. Maar er kan wel sprake zijn van Es gebieden, die zich niet veel verplaatsen en via welke we in - zeg maar - TEP zones terechtkomen. Stations in Zuid-Europa werken bijna dagelijks over de oceaan. Ook kruist het pad naar Australië de evenaar en is het ook een soort TEP propagatie.

Het blijft een complexe puzzel. Die zou naar mijn mening misschien kunnen worden opgelost, maar dan zijn consistente waarnemingen essentieel. Maar dat lijkt erg ver weg, want de meesten zijn er niet mee bezig. In het verre verleden al eens suggesties gestuurd naar de IARU bakencommissie om een netwerk op te tuigen van bakens en ontvangers op een raster. Ik had toen geopperd om de bakens te voorzien van een digitale FSK riedel voor automatische identificatie, maar ze vonden het niks. Het pluche was belangrijker leek het.

Dat dat beetje versnipperd waarnemen resteert. Daar moeten we het dan maar mee doen...

GL Bas!

Groet aan allen,

Henk

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#291 Bericht door PE4BAS »

Bedankt voor je mooie schrijven Henk, altijd erg interessant. Ik ben er van overtuigt dat het weer zeker een rol speelt. Onweer is ook één van de dingen waarbij je van te voren al kan zeggen dat het top gaat worden. En ja hoor vanavond tussen 2 onweersbuien door supersterke signalen uit Namibië en RSA. Werkte V51WW en kreeg als rapport +4 (https://pe4bas.blogspot.com/2023/07/6m- ... orked.html), Vorig jaar zag ik hem ook en had ik minder geluk. Dit keer had ik, en vele andere amateurs, meer geluk.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#292 Bericht door PA2RU »

Vanmorgen was 6 weer open naar het land van de rijzende zon...
Heb wat verbindingen gemaakt..geen nieuwe dxcc want JA staat al in het log..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#293 Bericht door PA2RU »

#89
Libanon OD5KU
73 René PA2RU

pe5t
Berichten: 1554
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#294 Bericht door pe5t »

KL7HBK vanavond in BO49, maar wel zwak....

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#295 Bericht door PA2RU »

1A0C Sovereign Military Order Of Malta
#90
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4556
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#296 Bericht door PE1PQX »

PA2RU schreef: 27 jul 2023, 18:53 1A0C Sovereign Military Order Of Malta
#90
Bijna goed, is n.l "Sovereign Military Order of Malta"
https://en.wikipedia.org/wiki/Sovereign ... r_of_Malta
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1829
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#297 Bericht door PA2RU »

Kan dat helaas niet meer wijzigen....
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#298 Bericht door PA0ETE »

PA2RU schreef: 27 jul 2023, 19:24 Kan dat helaas niet meer wijzigen....
Maar ik wel :lol:
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#299 Bericht door PA2S »

Gaat lekker, Rene!

Vanavond weer op de loer gelegen voor 1A0C en nu gewerkt tijdens een prachtige lange meteor burst (of zoiets, kan ook een korte Es vlaag zijn geweest, was in elk geval geen vliegtuig scatter). In een keer rond gekregen. Ik had het niet verwacht, want eerder was het af en toe niet meer dan een kort riedeltje. Wel een beetje tropo, zo lijkt het, want ik zie ze bijna de hele tijd, maar erg zwak, af en toe decodes.

Ik zie dat veel stations het niet rond krijgen en na drie keer mis terug moeten naar AF. Geen 200 gulden (zegt de oude man).

Ik kreeg -17 en gaf +0, dus nogal een verschil... echt mazzel gehad. #94 (in F).

@Kees: die KL7 is wel bijzonder, mooi hoor.

Gebruikersavatar
DC4CP
Berichten: 386
Lid geworden op: 15 mei 2012, 19:16

Re: 6m/50MHz, magic band?

#300 Bericht door DC4CP »

Ook gewerkt deze avond, +01 gegeven, kreeg -14 terug. Tevreden gezien ik geen dedicated antenne heb voor 6 meter, gebruik hier de OCF voor. Ongeveer rond 21:00 eraan begonnen en na vele mislukte pogingen zonet toch gelukt. Tot nu toe 64 DXCC gewerkt op +/- 18 maanden met deze antenne op 6 Meter.

Plaats reactie