Vragen over de 50MHz band

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Vragen over de 50MHz band

#1 Bericht door PD0RTT »

De 50MHz band, wat is dat voor een band, is daar enige activiteit, of is die er alleen gedurende condities?
Ik heb nu nog een N licentie en bovendien ben ik niet meer actief maar wil mijn F gaan halen.
Wat is het kanalen raster, 12,5kHz?
Deze band loopt voor spraak FM modulatie van 50,500 tot 51,990MHz ,daar is meer ruimte als op de 2 meter band.
73'van Martin

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Vragen over de 50MHz band

#2 Bericht door Thom PA9T »

Hoi Martin,

De 50 MHz band wordt ook wel de 'Magic Band' genoemd. Dit is niet voor niks :-)

Op 6 meter wordt doorgaan in USB modulatie gewerkt, en nauwelijks in FM. Ik kan dus ook geen antwoord geven op je vraag wat het kanalenraster is, vanwege de reden dat de vraag eigenlijk niet relevant is. Ik heb echt nog nooit iemand in FM gehoord.

De band wordt de 'magic band' genoemd vanwege het onvoorspelbare gedrag van de propagatie op de band. In tijden van solarmaxima (over enkele jaren weer), biedt de band kans op wereldwijde propagatie, die plotseling opkomt, maar ook weer plots verdwijnt. Op dit moment zitten we in een solar minimum, maar desalniettemin is de band dagelijks open in Europa. Propagatie vindt dan plaats via de E-laag. FT8 is speciaal ontwikkeld voor de korte, plotselinge openingen op 50 MHz!

Naast FT8 is men ook actief met meteor scatter.

Kijk maar eens op de site van DXMaps naar de propagatie op 50 MHz: https://www.dxmaps.com/spots/mapg.php?L ... C=ING2&GL=

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vragen over de 50MHz band

#3 Bericht door PA0ETE »

50 MHz heeft voor repeaters een 20 kHz-raster, en ik dacht voor de overige FM-/DV-kanalen ook.

Er zijn niet in veel landen in de buurt met repeaters. België heeft er een paar gehad, maar ik weet niet of die er nog zijn. In de UK zitten de repeaters op afwijkende frequenties. Dat is hoogstwaarschijnlijk omdat de UK eerder 50 MHz had dan veel andere landen in Region 1. Ze hebben de repeaters ingedeeld al voordat er een IARU-bandplan was.
Ik heb diverse keren geprobeerd om de Engelse repeaters te horen, met name die aan de westkant en in Noord-Ierland zou je hier via sporadische E moeten kunnen horen. Bij de repeaters aan de oostkust is dat minder waarschijnlijk omdat die ofwel met een verlaagd vermogen moeten werken of met een antenne die bij de zee vandaan gericht is.

Hier is een overzicht van repeaters in de UK te vinden:

https://www.ukrepeater.net/6m.htm

Volgens mij is dit trouwens een beter linkje:

https://www.ukrepeater.net/repeaterlist1.htm?filter1=6M

Momenteel is het nog het sporadische E seizoen, maar het loopt op zijn einde. Eind juli, begin augustus is dat meestal afgelopen, met af en toe toch nog onverwachte openingen door het jaar heen en rond de kerstdagen een korte opleving. Vanaf half maart begint het weer. De meeste activiteit tijdens het spor. E seizoen zit rond 50,150 in SSB (hoe drukker hoe meer het zich over de frequenties verspreidt, vaak wel tot 50,200 of hoger), CW zit rondom 50,100.

Elke zondagavond is er een net in Amstelveen, de Amstelveense ronde, verticaal gepolariseerd en over een grote afstand mee te luisteren. Zie hier, de tweede van boven:

https://a02.veron.nl/afdeling-2/radioronde/

Op 50 MHz kom je bij lokaal verkeer een stuk verder dan op 2m en zeker tov 430 MHz. Mobiel is het ook een ideale band. Je komt niet alleen een stuk verder, maar de fading is ook een stuk minder. Door de grote golflengte gaat de QSB veel langzamer. Bovendien reflecteert het signaal veel minder. Bij heuvels en om gebouwen heen buigt het signaal vaak om en over het obstakel heen. Op op 2m gedragen de golven zich al grotendeels zoals licht dat doet.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Vragen over de 50MHz band

#4 Bericht door PE4BAS »

Heb ooit in het verleden wel eens een Frans station gesproken in FM op 50MHz. Maar tegenwoordig word er voornamelijk gewerkt met FT8. Als er erg goede ES is ook wel in CW en SSB. Zie ook een andere topic:

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=7&t=20968

Gebruikersavatar
PD0RTT
Berichten: 251
Lid geworden op: 10 dec 2011, 20:04
Roepletters: PDORTT

Re: Vragen over de 50MHz band

#5 Bericht door PD0RTT »

Allemaal bedankt voor de antwoorden.
Ik ben niet geintreseerd in DX maar meer in lokale verbindingen binnen eigen land.
Ik dacht dat de 50MHz een leuke 'babbel band' was maar dat is dus niet zo.
De info over de Amstelveense ronde spreekt mij erg aan.
Bedankt tot zover, ik weet voldoende.

Plaats reactie