Hoezo geen HF propagatie?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Bert_1
Berichten: 743
Lid geworden op: 07 jul 2013, 09:11
Roepletters: PE1KVL

Re: Re:

#16 Bericht door Bert_1 »

PD1EJO schreef: Ik zie dus dat het werkt, PSK31 is ontvangen op 20m alleen reageerde er niemand op wat ik uitzond. Is dit simplex, of moet je een split aanhouden?
Dat weet ik zo niet, ik ben nog maar sinds kort, en alleen maar met jt65 bezig en dat zit allemaal op dezelfde frequentie. De even minuten zend de ene en de oneven minuten de andere dus dat is allemaal simplex. Heel veel ervaring heb ik er nog niet mee want ik doe eigenlijk van alles tegelijk waardoor ik nog niet in de details heb kunnen duiken. In dit geval doe ik bijvoorbeeld jt65 op 14.076 MHz en laat het gewoon draaien zodat anderen kunnen zien of ze ergens (in dit geval bij mij dus) gehoord worden en hoe hard. Ik ben ondertussen met mijn Iler 20m bouwpakket bezig want die ligt er ook al meer dan een jaar. Af en toe kijk ik dan even hoe het met jt65 staat en wie ik allemaal heb kunnen horen. Te veel interesse's en te weinig tijd :D

73

Bert
Bert

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#17 Bericht door PE9DX »

Om 24/7 te bekijken hoe de propagatie is op diverse banden zijn er tegenwoordig legio mogelijkheden.
Hoef denk ik geen lijstje hier te publiceren, bij de meeste DXers op de HF banden zijn deze bekend.

In één van de antwoorden hier werd het baken systeem op HF al aangehaald.
Binnen Nederland zijn er een aantal stations die dit 24 uur per dag hebben draaien en dit middels een website voor iedereen zichtbaar maken.
PA5MW en PA3EWG zijn er twee van en ook bij mij staat dit 24/7 aan om 20 meter te monitoren.
In combinatie met Digisonde en de diverse voorspellingen welke middels de gangbare propagatie kanalen binnenkomen is een redelijk beeld van de condities te verkrijgen.
Nu is het zaak natuurlijk om aan je eigen kant ook wat redelijke antennes te bouwen / ophangen om een beetje succesvol te zijn.
Maar experimenteren, ervaring en de banden leren kennen zijn een key naar succes.
Dit is niet in een paar weken te leren, hier doe je iets langer over, dus geduld is een schone zaak in deze.

Johan PE9DX.

www.pe9dx.com
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#18 Bericht door PA1EJO »

We zijn eruit, PSK is the way to go, ik heb er maar eens een stukkie over getikt.
https://ejo60.wordpress.com/2016/04/27/ ... -airwaves/
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#19 Bericht door PA1EJO »

PD1EJO schreef:We zijn eruit, PSK is the way to go, ik heb er maar eens een stukkie over getikt.
https://ejo60.wordpress.com/2016/04/27/ ... -airwaves/
Geruzie met de ALC meter in PSK-31 omdat ik niet begreep wat het ding aangeeft, maar, hier wordt het goed uitgelegd. https://www.youtube.com/watch?v=H4ZAAtEnPiY
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#20 Bericht door ----- »

PD1EJO schreef:Geruzie met de ALC meter in PSK-31 omdat ik niet begreep wat het ding aangeeft
Ik doe het voor digimode's op een andere manier.

Hierbij wordt de ALC helemaal NIET aangesproken en is er dus ook 0% kans op compressie en dus vervorming van het signaal.

Digimode's (RTTY/PSK/JT65) doe ik namelijk nooit op vol vermogen maar altijd rond de 20 a 30 watt.

Door de zender op 100 Watt te laten staan. En het ingang-signaal zo te af te regelen dat er maar 25Watt uit komt wordt de ALC nog lang niet aangesproken, en is het signaal zo clean mogelijk.

Voor spraak wanneer ik het maximum uit de set wil halen werk ik in het ALC gebied, maar voor digimode's is het mij een volkomen raadsel :?: waarom iedereen eerst zo hard wil moduleren dat de ALC aanspreekt en vervorming veroorzaakt, om vervolgens in de eindtrap het vermogen weer te reduceren tot het gewenste nivo.

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#21 Bericht door PA1EJO »

PG8M schreef:
PD1EJO schreef:Geruzie met de ALC meter in PSK-31 omdat ik niet begreep wat het ding aangeeft
Ik doe het voor digimode's op een andere manier.

Hierbij wordt de ALC helemaal NIET aangesproken en is er dus ook 0% kans op compressie en dus vervorming van het signaal.

Digimode's (RTTY/PSK/JT65) doe ik namelijk nooit op vol vermogen maar altijd rond de 20 a 30 watt.

Door de zender op 100 Watt te laten staan. En het ingang-signaal zo te af te regelen dat er maar 25Watt uit komt wordt de ALC nog lang niet aangesproken, en is het signaal zo clean mogelijk.

Voor spraak wanneer ik het maximum uit de set wil halen werk ik in het ALC gebied, maar voor digimode's is het mij een volkomen raadsel :?: waarom iedereen eerst zo hard wil moduleren dat de ALC aanspreekt en vervorming veroorzaakt, om vervolgens in de eindtrap het vermogen weer te reduceren tot het gewenste nivo.
Klopt Marcel, edoch de ALC's in de verschillende transceivers geven blijkbaar iets anders weer, bij de set die ik gebruik is het gedrag wat je in het youtube filmpje ziet, en bij andere transceivers zegt de meter blijkbaar weer wat anders. Eigenlijk heb je een tool nodig om te kijken wat je uitzend, de omhullende van wat je uitzendt moet netjes sinusvormig en niet vervormd zijn. https://www.youtube.com/watch?v=H4ZAAtEnPiY
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#22 Bericht door ----- »

Ik heb het filmpje bekeken en ik snap de werking van een ALC. Er is wel een verschil tussen SPRAAK en DIGIMODE.
Bij spraak is de ALC misschien nog wel wenselijk omdat dit als een compressor werkt waardoor je gemiddelde vermogen en daarmee je verstaanbaarheid toeneemt.
Bij digimode wil je zo weinig mogelijk vervorming van je digitale signaal.

Ik speel onverdienstelijk gitaar en wil even de volgende analogie aanhalen.
  • Als ik een vervormd geluid wil, zet ik de voorversterker helemaal open en regel ik het volume met de eindversterker.
  • Als ik een clean onvervormd geluid wil, zet ik de eindversterker vol open en regel ik het volume met de voorversterker.
Wil ik dus een zender met een zo clean en onvervormd mogelijk signaal, zet ik de eindversterker vol open (Power op 100Watt) en regel ik het volume (Vermogen) met de voorversterker (Mic gain)

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#23 Bericht door PA1EJO »

PG8M schreef:Ik heb het filmpje bekeken en ik snap de werking van een ALC. Er is wel een verschil tussen SPRAAK en DIGIMODE.
Bij spraak is de ALC misschien nog wel wenselijk omdat dit als een compressor werkt waardoor je gemiddelde vermogen en daarmee je verstaanbaarheid toeneemt.
Bij digimode wil je zo weinig mogelijk vervorming van je digitale signaal.

Ik speel onverdienstelijk gitaar en wil even de volgende analogie aanhalen.
  • Als ik een vervormd geluid wil, zet ik de voorversterker helemaal open en regel ik het volume met de eindversterker.
  • Als ik een clean onvervormd geluid wil, zet ik de eindversterker vol open en regel ik het volume met de voorversterker.
Wil ik dus een zender met een zo clean en onvervormd mogelijk signaal, zet ik de eindversterker vol open (Power op 100Watt) en regel ik het volume (Vermogen) met de voorversterker (Mic gain)
Het antwoord is 1/3 op de ALC meter schaal in het blauwe gebied op de FT-991, je kunt het meten met een oscilloscoop https://ejo60.wordpress.com/2016/05/01/ ... -hamradio/
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#24 Bericht door ----- »

Het antwoord is 0. Dus niet 1/3 of 1/2 maar 0,0

1/3 ALC prima als je 100 Watt phone wil maken, of zelfs als je 100 Watt PSK wil maken

Maar als je 30 watt PSK wil maken is het onzin om in het ALC gebied te gaan zitten. Het beste ALC level is dan: 0

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#25 Bericht door PA1EJO »

PG8M schreef:Het antwoord is 0. Dus niet 1/3 of 1/2 maar 0,0

1/3 ALC prima als je 100 Watt phone wil maken, of zelfs als je 100 Watt PSK wil maken

Maar als je 30 watt PSK wil maken is het onzin om in het ALC gebied te gaan zitten. Het beste ALC level is dan: 0
Als je ALC op 0 doet komt er geen vermogen meer uit de FT-991, geloof me, die ALC meters verschillen per transceiver. Je kunt er ook aan meten zoals ik op mijn blog beschreven heb. ALC=0 betekent 0 Watt output.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#26 Bericht door ----- »

Dat is de eerste keer dat ik dat meemaak, maar ik heb geen FT-991 dus het zal zo. Voor alles een eerste keer.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#27 Bericht door PA1GVZ »

ALC = 0 is voor mij de gewoonste zaak van de wereld met mijn FT-991. Dat kan inderdaad door het RF vermogen ruim genoeg te zetten en dan het gewenste vermogen af te regelen met het audio ingangssignaal. Ik heb echter mijn set op 25 Watt max staan ivm het maximale vermogen van een 1:9 aanpassing. In het geval ik 25 Watt wil uitsturen dan regel ik altijd mijn ALC terug naar 0 als het audio signaal te hard mocht zijn. Er komt dan echt vermogen uit, tenzij de power meter in mijn tuner mij voor de gek houd. En ze horen mij nog ook :D !

Gert

Gebruikersavatar
PA1EJO
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 feb 2016, 08:28
Roepletters: PA1EJO
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoezo geen HF propagatie?

#28 Bericht door PA1EJO »

PA1GVZ schreef:ALC = 0 is voor mij de gewoonste zaak van de wereld met mijn FT-991. Dat kan inderdaad door het RF vermogen ruim genoeg te zetten en dan het gewenste vermogen af te regelen met het audio ingangssignaal. Ik heb echter mijn set op 25 Watt max staan ivm het maximale vermogen van een 1:9 aanpassing. In het geval ik 25 Watt wil uitsturen dan regel ik altijd mijn ALC terug naar 0 als het audio signaal te hard mocht zijn. Er komt dan echt vermogen uit, tenzij de power meter in mijn tuner mij voor de gek houd. En ze horen mij nog ook :D !

Gert
Dan ga ik er nog een keer naar kijken, er zijn in het verleden ALC issues geweest, dus wellicht iets met de firmware op de FT-991.
Zelden aanwezig op deze website vanwege de onzichtbare censuur
73 Ernst, PA1EJO

Plaats reactie