Propagatie cyclus i.v.m. 25 daagse rotatie zon

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Propagatie cyclus i.v.m. 25 daagse rotatie zon

#1 Bericht door PE4BAS »

Ik ben geen expert op het gebied van propagatie en zonnevlekken. Hier een stukje uit de zonnevlekken wiki ter info en verduidelijking:
Aangezien de Zon uit fluctuerende gassen bestaat, beweegt het zonneoppervlak niet uniform: de equatoriale gebieden van de Zon draaien in een ongeveer 25-daagse cyclus om de rotatie-as van de Zon, terwijl daar op de polaire breedtegraden wel 30 dagen of meer voor nodig zijn. Hierdoor komt het in de loop van een cyclus tot vervormingen van het - aanvankelijk bipolaire magnetisch veld in het binnenste van de zon. Er ontstaan lokale veldbogen, die door de fotosfeer heenbreken en hun materie in de corona slingeren; de daaruit voortvloeiende afkoeling van het oppervlak wordt als een zonnevlek zichtbaar. Waar de veldlijnen loodrecht op het zonneoppervlak staat is het zonneoppervlak op zijn donkerst (umbra), waar zij schuin ten opzichte van het zonneoppervlak verlopen, is het minder donker (penumbra)
Ik heb in het vorige zonnevlekken minimum gemerkt dat er ongeveer maandelijks echt wel redelijke condities zijn. Dit heeft waarschijnlijk te maken met die 25 daagse cyclus. In feite zouden zonnevlekken dan weer op dezelfde plek moeten staan als 25 dagen daarvoor. En dus is mijn conclusie dat er toch nog wel degelijk "pieken" zijn om ongeveer de 25 dagen. Dit heb ik in de praktijk ook gemerkt en dan vooral op 10m. En vooral als er een zonnevlekken minimum is zoals in 2005-2007.

Alleen kan ik hierover weinig vinden op internet? Wie kan mij hier wat over vertellen. Ik heb er ooit wel een wat over gelezen, maar kan dat helaas niet meer vinden.

Plaats reactie