Ook een vorm van propagatie...

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Ook een vorm van propagatie...

#16 Bericht door sottezero »

Je moet licht zien als radiogolven met een hogere frequentie, dan werken de zaken hetzelfde.
Rood licht (wat het beste werkt met deze fata morgana's heeft een golflengte van 750nm, wat ongerekend zo'n 400 TeraHertz is.
Natuurlijk reageert 400 THz anders dan 400MHz op atmosferische omstandigheden, net zoals 400kHz dat heeft.

Omdat de techniek nog niet zo ver gevorderd is en er nog geen voordelen gezien worden van communicatie via licht, behalve dan sporadische ideeen zoals stroomverzorging en draadloos internet (wifi achtig) via licht hebben we nog niet echt het potentieel gezien van communicatie met en via licht en atmosfeer kan betekenen.
Wellicht vinden we in de komende jaren wel uit hoe we TV beelden kunnen versturen via licht, en als de techniek wat rijper wordt, misschien ook wel twee-richting verkeer zoals internet.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Ook een vorm van propagatie...

#17 Bericht door Radioot »

PA3DJS schreef: Jouw insteek dat als de websites geen ducting laten zien, er geen ducting of looming is, deel ik niet.
Okay Wim, mijn insteek is wat praktisch van aard, omdat dit dan wel mijn interesse heeft maar niet mijn vakgebied is.

Verder heb nog wat terug gebladerd op fmscan.org in het visual logbook (Site voor FM/TV dxers) en ook werd niets bijzonders gemeld.

Uiteraard vraagt het om verder onderzocht te worden.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Ook een vorm van propagatie...

#18 Bericht door PA3DJS »

Radioot schreef:
PA3DJS schreef: Jouw insteek dat als de websites geen ducting laten zien, er geen ducting of looming is, deel ik niet.
Okay Wim, mijn insteek is wat praktisch van aard, omdat dit dan wel mijn interesse heeft maar niet mijn vakgebied is.

Verder heb nog wat terug gebladerd op fmscan.org in het visual logbook (Site voor FM/TV dxers) en ook werd niets bijzonders gemeld.

Uiteraard vraagt het om verder onderzocht te worden.
Ik ben ook praktisch van aard, en zo af en toe ook met wat theoretische achtergrond. Jouw reactie "niet echt" met een paar links, is in mijn ogen geen voorbeeld van praktische communicatievaardigheid. Zeker niet in combinatie met je latere bijdragen m.b.t. ducting en troposcatter. Dat je dan wat tegengas krijgt, is in zo'n geval te verwachten.

Zoals PG0DX ook aangeeft, het niet kunnen vinden op een of andere site is geen doorslaggevend bewijs dat het antwoord op de vraag van TS negatief is. Het aantal DX'ers dat zijn bevindingen invoert op FMLIST is ook niet echt groot. Daarbij komt ook dat sprake kan zijn van een lokaal effect vanwege de zee die er tussen zit.

Even beetje OT: fmscan.org gebruik ik trouwens ook, prima site!

Kleine toelichting licht versus radiogolven:
De brekingsindex voor licht van lucht op zeeniveau is zo rond 1.00028.
De brekingsindex voor VHF UHF is zo'n 1.0003 (N0 = 315). De afname van N versus hoogte (dN/dh), zal voor radiogolven dan wellicht iets hoger zijn (vocht heeft overigens wel invloed daarop). Vandaar dat ik durf te roepen dat als je in het optisch gebied over de horizon kunt kijken, je dat op VHF/UHF waarschijnlijk ook kunt.

Zoals eerder aangegeven, omgekeerd (dus RF duct betekent optische duct) hoeft niet te gelden, omdat vocht wel grote invloed heeft op ducting/afbuiging van radiogolven, maar niet op ducting/afbuging van licht. Idem voor Es, radiogolven buigen er wel in af, maar licht gaat er gewoon ongehinderd doorheen.

Radioot
Berichten: 1037
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Ook een vorm van propagatie...

#19 Bericht door Radioot »

soit

Plaats reactie